Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten?

Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? #1094384 10/01/2011 13:23
R
rsmith Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Hvor mye kan en regne med å øke terskelwatt med fra nå til sesongstart, ca mai? Har syklet mye og lenge, men ikke etter watt før. tror jeg ligger på 230-240W nå. Hvilke intervaller er best å sykle, for å øke terskelen mest?

4x4min sone 4?
4x10min sone 3?
2x20min sone 3?
6x6min sone 3?
10x2 sone 4?

-eller en kombo av disse kanskje?

Takk for innspill!

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: rsmith] #1094388 10/01/2011 13:29
jan erik Offline
Besatt
Besatt
For å øke terskelwatten må man sykle mest på terskel..Altså opp mot sone 4 i lengre intervaller.

Kanskje du greier opp 20%

Redigert av jan erik; 10/01/2011 13:37.
Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: rsmith] #1094393 10/01/2011 13:36
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Hvor mange år har du trent "aktivt" ? Er du godt trent eller trener du sporadisk ?

La oss si at du har trent 6-7 timer i uke med mye lapskaus :-), for å ta et utgangspunkt.

Da vil jeg tippe at med 3 intervalløkter pr uke. 2*20 , 4*9 osv vil kunne gi deg et løft opp mot 270 watt innen sesongen starter. Dette er kun basert på egen erfaring. Ligger selv på ca 265W for øyeblikket og håper å ligger over 280, kanskje 290 i mai...men jeg kjører 4 intervalldager i uka og prioriterer bort langturer pga familie/jobbsituasjon. Skulle tatt en 3-4 timerstur i uka om jeg hadde hadd mulighet... :-)

Andre enige/uenige ?

Ha en god sesongoppkjøring!

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Frode RJ] #1094409 10/01/2011 14:19
R
rsmith Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Sitat: jan erik
For å øke terskelwatten må man sykle mest på terskel..Altså opp mot sone 4 i lengre intervaller.

Sone 4, tenker du i puls, eller i watt da?

-Hvis jeg klarer ca 20%, dvs ca 275+- er jeg fornøyd:)

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: rsmith] #1094411 10/01/2011 14:22
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: rsmith

Vel, siden du har tenkt til å trene opp terskelwatten din og den da ikke kommer til å være konstant ville jeg satset på terskelpuls

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Frode RJ] #1094415 10/01/2011 14:24
R
rsmith Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
R
Sitat: Frode RJ
Hvor mange år har du trent "aktivt" ? Er du godt trent eller trener du sporadisk ?

Jeg har syklet aktivt en 3-4år, men blitt litt lite struktur over det hele ja. Alt fra 0timer til 20timer i uka(sommer)

Sitat: Frode RJ
Da vil jeg tippe at med 3 intervalløkter pr uke. 2*20 , 4*9 osv vil kunne gi deg et løft opp mot 270 watt innen sesongen starter.

Tenkte 2-3 intervaller i uka ja. Tirsdag, torsdag, lørdag. Og rolig jogg,langrenn, styrke de andre dagene..
Hva med 2x20/4x10 tirsdag, 5x8 torsdag, og 4x4 lørdag. Kan det være et bra utgangspunkt?

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: jan erik] #1094417 10/01/2011 14:28
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Vel, siden du har tenkt til å trene opp terskelwatten din og den da ikke kommer til å være konstant ville jeg satset på terskelpuls

Ville ihvertfall holdt meg unna terskelpuls. Det er alt for mange ting som kan påvirke pulsen din. Watt vil være mer konstant enn det puls vil være.

Bedre å ta en 20-min test for watt hver 4 uke ICON_WINK

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094419 10/01/2011 14:32
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Mange ting som kan påvirke watten din og. Hvordan måler du den feks?

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: jan erik] #1094428 10/01/2011 14:40
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror det er meste effektivt å kjøre lange drag for å øke terskelen. Gjerne drag på 8 til 60 min. 1 til 5 drag. Samlet tid i sonen 45-60 min. Varier mest mulig.

Ta en 20-min watttest, eller en MAP test. Da finner du terkelen din. Kjør så dragene på 90-100 av FTP.

FTP = 95% av snittwatten din i en 20 min wattest.

Les om dette på www.sykkeltrening.no

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: jan erik] #1094429 10/01/2011 14:47
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
En 20 min "all-out" test der du ganger gjennomsnittswatten med 0,95 gir et ganske nøyaktig resultat på terskelwatten din. Terskelwatten din øker ikke nok til at testen du tok for 3-4 uker siden er for unøyaktig.

Man bør aldri la pulsen bestemme intensitet alene. Enten kjør etter watt eller følt intensitet med puls som referanse.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094440 10/01/2011 15:21
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Tror jeg ville satset på å øke O2 opptaket først og fremst.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Hekta-MTB] #1094447 10/01/2011 15:42
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hekta-MTB

Forklar

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Hekta-MTB] #1094454 10/01/2011 15:58
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Jeg mener at terskel er mye viktigere i nesten alle former for konkurransesykling. Høy terskel samsvarer mer med gode resultater enn høyt O2 opptak.

Nå har det seg slik at O2 opptaket er den begrensende faktoren for de fleste mosjonister. Om man ikke er like ung lenger og ikke har så lang tid igjen av "karrieren" gir det best resultater på kort sikt å trene O2 opptaket.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094456 10/01/2011 16:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Forbedringspotensialet er også avhengig av hva du veier.
Er du 100 kg er watten du har dårlig, er du 50 kg er den ganske bra.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094465 10/01/2011 16:21
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: ponka00

Jeg mener at terskel er mye viktigere i nesten alle former for konkurransesykling. Høy terskel samsvarer mer med gode resultater enn høyt O2 opptak.

Nå har det seg slik at O2 opptaket er den begrensende faktoren for de fleste mosjonister. Om man ikke er like ung lenger og ikke har så lang tid igjen av "karrieren" gir det best resultater på kort sikt å trene O2 opptaket.

Hvorfor gir det ikke effekt på lang sikt hvis man holder mengden på et passe nivå? Hvor kortsiktig er VO2max intervaller forhold til lavterskeldrag?

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Rask] #1094475 10/01/2011 16:36
olechr Offline
More than words
More than words
Øker man o2 opptaket på følge av at man trener intervaller på sykkel så vil terskel watten følge etter. Samtidig klarer man ikke å øke terskel watt fra år til år. For da ville man til slutt endt veldig høyt:-P

Så hvor mye du kan forvente å øke den kommer ann på hva du veier samt hvor lenge du har syklet. Trener du intervaller så finner du uansett ut av dette til sommeren når rittene starter. Er tross alt der det teller, er ingen konkurranse i å vise frem watt verdier.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Rask] #1094483 10/01/2011 16:49
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Rask

Hvorfor gir det ikke effekt på lang sikt hvis man holder mengden på et passe nivå? Hvor kortsiktig er VO2max intervaller forhold til lavterskeldrag?

Du kan øke VO2max helt inntil gammel alder begynner å påvirke kroppen, men det er ikke poenget mitt. Poenget er at høy terskel er mye viktigere enn et høyt O2 opptak. Problemet er at terskel tar mye lenger tid å trene opp til et godt nivå enn VO2max.

Grunnen til at mange oppnår best resultater på kort tid med VO2max trening er rett og slett fordi det er mye lettere å trene opp enn terskelen.

Det beste er en treningsblanding av både terskel og VO2max, men på grunn av at O2 opptaket er lettrent kan man vente til nærmere våren før man begynner å fokusere på VO2max-trening.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: erling] #1094484 10/01/2011 16:50
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: erling

Forklar

Han sier fra nå og frem til sessongstart.
Sats på den korteste veien og få en kul mosjonist sesong.
Utelukker selvsagt ikke terskeldrag for det, frem til sesongstart ville jeg hatt en økt i uka med lengre drag i tillegg.

Neste høst ville jeg fortsatt med lengre terskeldrag.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094493 10/01/2011 16:59
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R

Du kan øke VO2max helt inntil gammel alder begynner å påvirke kroppen, men det er ikke poenget mitt. Poenget er at høy terskel er mye viktigere enn et høyt O2 opptak. Problemet er at terskel tar mye lenger tid å trene opp til et godt nivå enn VO2max.

Grunnen til at mange oppnår best resultater på kort tid med VO2max trening er rett og slett fordi det er mye lettere å trene opp enn terskelen.

Det beste er en treningsblanding av både terskel og VO2max, men på grunn av at O2 opptaket er lettrent kan man vente til nærmere våren før man begynner å fokusere på VO2max-trening.

Hvor lett er det å oppnå genetisk maksnivå for VO2max? Superlett, litt lett, middels lett, på grensen til vanskelig eller superhardt? Jeg vil si superhardt, have a try yourself!

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Rask] #1094499 10/01/2011 17:02
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Hvor lett er det å oppnå genetisk maksnivå for VO2max? Superlett, litt lett, middels lett, på grensen til vanskelig eller superhardt? Jeg vil si superhardt, have a try yourself!

Jeg har aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt at det er lettere å trene opp O2-opptaket til et godt nivå enn terskel. Å nå det genetiske maksnivået vil ta mange år med systematisk trening. Selv da er det ufattelig vanskelig.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094506 10/01/2011 17:12
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

Jeg har aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt at det er lettere å trene opp O2-opptaket til et godt nivå enn terskel. Å nå det genetiske maksnivået vil ta mange år med systematisk trening. Selv da er det ufattelig vanskelig.

Finnes det noen dokumentasjon på at terskel tar lengre tid å utvikle enn O2 opptak. Begge to flater selvsagt ut etterhvert, men begge to kan utvikles kontinuerlig, dog med liten fremgang etterhvert.
Et økt O2 opptak drar selvsagt med seg en økt terskel også dersom han trener på sykkel.
Nå må vi også se hva han spør om og hvem som spør og ikke diskutere hva som er best på lang sikt i en kropp som har trent hardt i mange år.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Hekta-MTB] #1094508 10/01/2011 17:15
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Begynner å bli ganske lei alle disse terskel/O2/styrke diskusjonene. Likevel følger jeg med på dem. ICON_LAUGH

...Joshua...
Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Joshua] #1094528 10/01/2011 17:59
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Joshua
Begynner å bli ganske lei alle disse terskel/O2/styrke diskusjonene. Likevel følger jeg med på dem. ICON_LAUGH

Vi kan snacka om arbetsekonomi också så har vi allt med på en gång ICON_SMILE.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Hekta-MTB] #1094547 10/01/2011 18:38
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Finnes det noen dokumentasjon på at terskel tar lengre tid å utvikle enn O2 opptak. Begge to flater selvsagt ut etterhvert, men begge to kan utvikles kontinuerlig, dog med liten fremgang etterhvert.
Et økt O2 opptak drar selvsagt med seg en økt terskel også dersom han trener på sykkel.
Nå må vi også se hva han spør om og hvem som spør og ikke diskutere hva som er best på lang sikt i en kropp som har trent hardt i mange år.

Jeg sitter ikke på noe informasjon (gidder ikke lete). Men utifra egne erfaringer merker jeg at det tar mye lenger tid å bedre terskel enn det det er å bedre VO2max. Dette gjelder alle andre jeg kjenner også.

Som du sier bedrer VO2max også terskel, men dette er bare i mindre grad om man sammenlikner med tradisjonell terskeltrening. Man blir god på det man trener på (hvis man ser litt stort på det) ICON_SMILE

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094561 10/01/2011 18:53
jan erik Offline
Besatt
Besatt

Jeg sitter ikke på noe informasjon (gidder ikke lete). Men utifra egne erfaringer merker jeg at det tar mye lenger tid å bedre terskel enn det det er å bedre VO2max. Dette gjelder alle andre jeg kjenner også.

Som du sier bedrer VO2max også terskel, men dette er bare i mindre grad om man sammenlikner med tradisjonell terskeltrening. Man blir god på det man trener på (hvis man ser litt stort på det) ICON_SMILE

Tror du har veldig rett i det! Så derfor trener jeg nå oppimot terskel. Når jeg nærmer meg sesong spisser jeg med 4X4 for å høyne VO2Max

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094565 10/01/2011 18:55
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R

Sorry kompis, du har trent i et år, du kan ikke ha gjort deg opp egne erfaringer enda.

Øystein Rustad har vist at hans terskelwatt øker lineært med hans 5 minutterswatt, dette over en forholdsvis lang periode. Du får gjerne ha din mening, men uten å ha prøvd eller kunne legge fram velkjente tidsskrifter som underbygger dine påstander burde du trå litt mer varsomt.

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094566 10/01/2011 18:56
jan erik Offline
Besatt
Besatt

Ville ihvertfall holdt meg unna terskelpuls. Det er alt for mange ting som kan påvirke pulsen din. Watt vil være mer konstant enn det puls vil være.

Bedre å ta en 20-min test for watt hver 4 uke ICON_WINK

Er terskelwatt mere konstant en pulsterskel? Forklar!

Og sier du at hvis man en dag ikke greier å komme opp i puls burde man allikevel presse på for å oppnå terskelwatt?

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: jan erik] #1094575 10/01/2011 19:09
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Her er et fint sammendrag fra siden til Jørn Aaberg.

http://www.sykkeltrening.no/artikler_watt_vs_puls.html

Quote:
En wattmåler måler direkte hvilken arbeidsintensitet du utsetter kroppen for og påvirkes ikke av ytre faktorer som varme, dehydrering, koffein, nervøsitet, osv. Med pulsbasert trening vet du aldri helt sikkert om pulsen representerer faktisk intensitet.

Quote:
En wattmåler gir umiddelbar informasjon om arbeidsintensitet. 1 sekund etter at du tråkker til ser du hvor mange watt du genererer på displayet, og når du slutter å tråkke går watt ned. Med pulsbasert trening tar det lengre tid før pulsen kommer opp, noen ganger vil ikke pulsen rekke å komme innenfor treningssonen før intervallet er over, og den bruker tid på å bli redusert etter at intervallet er avsluttet.

Quote:
Intervalløkter kan utføres med større presisjon med bruk av wattmåler. Du vil umiddelbart finne riktig arbeidsintensitet og kan ligge konstant på denne intensiteten gjennom hele intervallet. Med pulsbasert trening er det vanlig å starte for hardt fordi man prøver å få pulsen opp, for deretter å redusere arbeidsintensiteten gjennom resten av intervallet for å holde pulsen under kontroll.

EDIT: Han sier også dette om "terskelpuls":
Quote:
Når du trener bør du i utgangspunktet bruke din estimerte terskelwatt som utgangspunkt for hvilken intensitet du skal trene på, ikke hvilken puls du tilfeldigvis hadde ved terskel. Pulsen din har ikke noe mer terskel å gjøre, selv om det er vanlig å tenke/tro at det er en sammenheng. Du bruker altså ikke puls fra en slik test for å definere treningssoner, du bruker estimert terskelwatt

Redigert av ponka00; 10/01/2011 19:19.
Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: Rask] #1094582 10/01/2011 19:27
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Sorry kompis, du har trent i et år, du kan ikke ha gjort deg opp egne erfaringer enda.

Øystein Rustad har vist at hans terskelwatt øker lineært med hans 5 minutterswatt, dette over en forholdsvis lang periode. Du får gjerne ha din mening, men uten å ha prøvd eller kunne legge fram velkjente tidsskrifter som underbygger dine påstander burde du trå litt mer varsomt.

Slik jeg forstår det har Rustad heller ikke trent i stort mer enn litt over et år.

Her er forresten en fin oversikt av Andrew Coggan (se tabell nr.2):
http://www.peaksware.com/articles/cycling/power-training-levels,-by-andrew-coggan.aspx

Han anslår at terskeltrening i sone 4 (Coggan's egen soneinndeling) har en betydelig større effekt enn sone 5 (VO2max)

Re: Hvor mye er det realistisk å øke terskelwatten? [Re: hnastrup] #1094589 10/01/2011 19:34
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Trener du mye terskel og mindre O2 får du høyere watt på ftp relativt til din 5 min watt. Problemet er et din 5 min watt blir lavere enn hvis du trener på å øke din 5 min watt dvs O2 trening.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support