[tullemodus]Ser at bikkja lever opp til navnet: voluminøs, svart, store knaster, og ikke minst tung. Eneste som mangler er hvite dekaler på sidene. [/tullemodus]
Problemet med labrador og stitur er først og fremst knyttet til båndtvangen. Men jeg tar ikke med min på sykkeltur om sommeren uansett - han takler nemlig varme ganske dårlig. Kulde er derimot det beste han vet. Glemmer ikke da han som toåring tok seg en dukkert i Akerselven da det var 10 minusgrader ute. Han er jo svart, men ble en eneste stor hvit istapp da han kom opp igjen.
Angående båndtvang, så er selvsagt dette et problem. Jeg har min i bånd på veier/transport-etapper og turområder med overveiende sannsynlighet for å møte folk, men det er heldgivis ikke mange av disse her i Eiker Ellers er det små enkle kommandoer, f.eks "bak" som gjør at hunden legger seg på bakhjulet og da er det mere morro å følge meg enn å hilse på eventuelle folk vi møter.
Nå håper jeg hunde-haterne ikke leser denne tråden slik at vi får en ny tråd om båndtvang
Problemet med labrador og stitur er først og fremst knyttet til båndtvangen. Men jeg tar ikke med min på sykkeltur om sommeren uansett - han takler nemlig varme ganske dårlig. Kulde er derimot det beste han vet. Glemmer ikke da han som toåring tok seg en dukkert i Akerselven da det var 10 minusgrader ute. Han er jo svart, men ble en eneste stor hvit istapp da han kom opp igjen.
Kult. Jeg passa naboens Golden ei uke i sommer, og syntes den var litt daff etter min smak. Etter en time med jogging/gåing ville den helst legge seg og hvile. Er lab mer sporty/utholdende enn golden, eller er det mest et spørsmål om trening?
Det er nok et spørsmål om trening, ØyNe. Båndtvangen er jo av hensyn til viltet, og i den forbindelse er det jo et poeng at labradorens instinkt handler om apportering og ikke å jage... Min svømmer gjerne rundt sammen med andemor og hennes ørten unger uten å bry seg om annet enn pinnen han skal hente.
Godt poeng tron. Møter ofte flokker med sau på tur i marka her, det er ikke noe problem.
Helt klart en treningssak med hund på stitur. Har en Ridgeback som hater det meste på to hjul og trening generelt, så han er hjemme i sofaen foran ovnen når jeg er på stitur.
Ellers er det små enkle kommandoer, f.eks "bak" som gjør at hunden legger seg på bakhjulet og da er det mere morro å følge meg....
Om ikke direkte løgnaktig, så i alle fall mangelfull informasjon Tommy!! Bikkja er med på tur utelukkende for å sørge for at far får ligge fremst i rekka. Nåde den jævelen som forsøker å komme seg forbi, da tygges det dekk.
/Stig, lykkelig over endelig å ha en unnskyldning for å ligge bak
Det har vært en fryd å har han med siden han er så rolig innendørs.
Vi valgt han fordi jeg har godt mye tur sammen med unkelen hans, og han er fantastisk å har med på tur. 5 timer uten problemer, utholdenheten ligge nok i eier`n. De er ute å løper vær helg 8-15 km. Det viktigst å tenke på er innkalling, noe labrador er generelt god til, det ligger i genene å kunne tilfredstille eier`n, og virker veldig loyale.
Dalmatiner`n våres var styrt for mye av jakt instikt/hormoner, og var "flink" til å løpe på andre at det ble bare noe stress.