Det er busstransport fra Holmenkollen/Tryvann eller Bogstad til Sørkedalen. Men det står ingenting om at bagasje fraktes fra Sørkedalen og til mål for overtrekksantrekk, skismørning osv. Noen som vet?
Nå er jo løypa ny av året og lenger, men noen som har erfaring og tips/råd fra tidligere Holmenkollen skimaraton?
svaret jeg fikk fra holmenkollarrangør på mine spørsmål: 1) Har dere transport av bagasje fra sørkedalen og til mål? Spør jf å legge overtrekksdress, smørning og skifteklær i bagasje for å sending fra start til mål (inkl klesskift etter målgang) 2) Er det transport fra mål og til tryvann hvor bilen vil stå parkert? 3) Er startnummerhenting ved startområdet? 4) Finnes det en løypeprofil som er tilgjengelig?
Svar: 1) Bagasjetransport fra Sørkedalen til mål, det henger en bagsjetag på startnummeret som festes på bagasje. 2) Transport fra Holmenkollen til Tryvann fra kl. 1130-18.00 3) Startnummerutdeling fra rennkontoret i Holmenkollen, torsdag 3/2 kl. 12-20, fredag 4/2 kl. 12-20, lørdag 5/2 (primært for utenbys deltagere) fra kl. 06.00- 4) Løypeprofilen legges ut om få dager, jeg vet at begge traseen er logget, kun noe grafisk arbeid som gjenstår før den kan legges på nett, følg med på Skimaratonsidene.
Snakket forresten med en fyr på jobben, som har gått mange ganger før og som i tillegg er godt kjent i området. Han sa at årets løype var mye hardere enn den gamle...
har også hørt det samme - som sagt det å gå rolig ut og finne flyten i sone 3. Pluss jevnlig drikke/spise er viktig. DET glemte jeg å spørre om og det er med drikke/spisestasjoner. Men det må jo være det for hver 7-9 km? For det å stoppe for å drikke og spise med ski er ikke så lett som i ritt med sykkel hvor alt er enklere å få tak i
Tidligere var det utplassert lastebiler som transporterte bagasje tilbake til Holmenkollen. Disse sto ved start og du kunne hive bagasjen rett ombord idet du gikk til start etter oppvarmingen. Jeg skal også gå og ser frem til å prøve den nye traseen.
Vet noen om hvor langt det er mellom mat- og drikkestasjonene? (selv om løypa er ny?)
Hva har dere med dere av utstyr og hvordan oppbevarer dere på dere i rennet? Med birken er det jo greit for da må man ha sekk. Til trening går jeg med drikkebelte og merker det ikke så godt. Men det å stoppe for drikke av drikkebeltet er ikke så aktuelt (tungvint), men disse drikkebeltene har god plass til telefon, smøring og visakort
Stilte med nytt drikkebelte på vindfjelløpet ifjor. Tok en slurk rett før start og tenkte jeg skulle dra til korken skikkelig for å unngå lekkasje. Og dro gjengene rett av, slik at korken revnet.
Gikk rennet ifjor og da hadde ikke jeg med ekstra smørning eller drikke. Skal sies at smøreforholdene var svært enkle ifjor og er jo 10 km lenger i år..
Et drikkebelte med litt ekstra smørning burde vel holde. Alternativet er vel sekk. Hadde ikke noe behov for ekstra drikke ifjor, da var det vel 4 drikkestasjoner.
Putt smøring, nøkler, ekstra tøy, mobiltelefonen og alt annet du eventuelt ville vurdere å ta med i sekken som du legger i lastebilen før start. Det blir sikkert tilstrekkelig med drikke/matstasjoner med mulighet for smørehjelp hvis man er helt desperat.
Hvis du er redd for tyveri syr du inn en bitteliten lomme på ryggen til bilnøkkelen.
Ikke for å være frekk, men på et sykkelforum burde vel ideene knyttet til rennbekledning være ganske åpenbare. Lange sykkeloverdeler er helt perfekte. Tettsittende, passe vindtette i fronten og med lommer på ryggen. Plass til det som trengs av smørning + bilnøkler. Pluss en gel eller to Korte overdeler duger også dersom man har egnede plagg til å ha under.
På meg blir det super + lang, lettforet sykkeltrøye. Kondomdressen tas kun fram når det nærmer seg vår og varmegrader.
Ingen som har sett om puljeplasseringen har kommet? Skulle seedes til 15.1 (men mulig det da kommer ut i morgen). Vet ikke helt hvor det vil stå, men var ikke inne på profilen eller startlisten
Noen som vet hvor lang tid det tar med buss fra Holmenkollen/Tryvann og inn til startområdet? (for å beregne tiden for å kjøre til Tryvann og så videre til start.