global warming
|
Re: global warming
[Re: anonym5]
29/12/2010 14:11
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Ett godt eksempel? Hm... det burde jo la seg gjøre, men jeg må innrømme at det var vanskeligere enn jeg trodde. De fleste forskere med avvikende syn vil jo klage over måten de blir behandlet på, kanskje med rette. Problemet oppstår vel først der det bikker over i rene konspirasjonsanklager.
Jeg synes kanskje Egil Lillestøl og kanskje Henrik Svensmark er interessante. (Skjønt Svensmark også er en typisk dansk kverulant...)
|
|
|
[Re: Lektoren]
29/12/2010 14:30
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Et merkelig poeng klimaskeptikere til min forundring trekker fram, er at heller ikke de som mener det er grunn til å frykte en menneskeskapt klmaendring, klarer å leve klimanøytralt. Det er i alle fall ikke noe argument i klimadebatten, men derimot et skremmende vitnesbyrd om hvor avhengige alle mennesker i det moderne samfunnet er av fossil energi. (Forøvrig i seg selv et argument for å finne alternative energikilder, siden fossil energi ikke kan vare evig.) Klimanøytralt. Merkelig ord egentlig. Selv om du lever som en steinaldermann er du ikke "klimanøytral" sålenge du puster inn oksygen og puster ut karbondioksyd. En voksen mann puster ut ca 1 kg co2 dagen. Beklager har null tro på agw i den skala som klimalobbyen vil ha det til. Spesielt når de som er ledende manipulerer(hide the decline) data og ikke vil gi ut forskningsdata. Nei tipper seriøse forskere vil komme med ny viten: http://public.web.cern.ch/public/en/spotlight/SpotlightCloud-en.htmlThe roots of the experiment can be traced as far back as two centuries, when the Astronomer Royal, William Herschel, noticed a correlation between sunspots and the price of wheat in England. This marked the first observation that Earth's climate may be affected by variations of the Sun. Og da må en nevne dansken Hernik Svensmark , selv om han ikke nevnes på CERN sine sider.
|
|
|
29/12/2010 14:30
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Et såpass oppegående menneske som lektoren må tåle å se og høre andre oppfatninger enn de han selv målbærer - uten å antyde at folk som ikke er eninge dermed ikke har kapasitet eller evne til å forstå forskning / kunnskapsbygning. Og jeg tror forresten du skal merke deg først som sist at du ikke noe sted hverken her på forumet eller andre steder vil finne at jeg anstrenger meg for å advokere hverken det ene eller andre standpunktet i klimadebatten. Her kan være elemter av sannhet på begge sider av "fronten". Mitt anliggende er at det i forskningsmiljøene åpenbart er en del grunnleggende forskjeller ute og går i virkelighetsoppfatninga omkring klimaspørsmålene. Og det er god grunn til å løfte på øyenbrynene når bare påpekningen av disse enkle fakta skaper et slikt rabalder som det tydeligvis gjør. Det er beklemmende her at noen påstår seg å eie sannheta for sant å si så er jeg ikke så sikker på det - der ligger min skepsis, og det det må i rettferdighetens navn være lov å uttrykke. Dagens kjølige realiteter stemmer dessuten pinlig dårlig med det bildet som ble tegnet for at par år siden om varme og fuktige null_vintere.
At M@rtin er både nærtagende og langsur overasker .Han har aldri tilhørt den kvasiintellektueller hopen, han er intellektuell.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
29/12/2010 14:49
|
Dan
More than words
|
More than words
Eller se på denne grafen: Gapminder, life expectancy/children per womanTrykk play og se hvor tingene beveger seg. Det må ikke nødvendigvis slutte med en kollaps. Denne grafen viser jo ganske tydelig at man er på vei mot to barn per kvinne i nesten hele verden, slik at befolkningstallet stabiliserer seg. Dermed kan Warren Buffet ta seg en bolle.
|
|
|
29/12/2010 14:57
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Ett godt eksempel? Hm... det burde jo la seg gjøre, men jeg må innrømme at det var vanskeligere enn jeg trodde. De fleste forskere med avvikende syn vil jo klage over måten de blir behandlet på, kanskje med rette. Problemet oppstår vel først der det bikker over i rene konspirasjonsanklager.
Jeg synes kanskje Egil Lillestøl og kanskje Henrik Svensmark er interessante. (Skjønt Svensmark også er en typisk dansk kverulant...) Richard Lindzen kan nevnes og. Interessant debatt ved MIT etter climategate: http://mitworld.mit.edu/video/730
|
|
|
[Re: progres]
29/12/2010 19:44
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
At M@rtin er både nærtagende og langsur overasker .Han har aldri tilhørt den kvasiintellektueller hopen, han er intellektuell.
Høhø, flørten!! Martin
|
|
|
[Re: henrikh]
29/12/2010 21:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg synes det er imponerende å se hvor hardt enkelte jobber for å underbygge sitt eksisterende syn på ting. Jeg tror han har i rett i vinter-delen. og att han prøver å understreke att kulde ikke er SÅ unormalt. Jeg følger ikke så veldig mye med i klimadebatten. Det jeg registrerer er at det er mye krangling og usaklighet, og veldig mye lesestoff for den som gidder å bruke mye tid på det. Hvis jeg skal være like navlebeskuende som mange andre og trekke klimaslutninger basert på termometeret på utsiden av veggen trekker jeg følgende konklusjon når det gjelder vinteren vår : Jepp, jeg klarer å skille begrepene "trend" og "variasjon", og trenden er etter min mening veldig klar. Vintrene de siste 30 årene har blitt mer snøfattige, og mer av nedbøren har kommet som regn. Den variasjonen vi har hatt de siste 1,5 vinterne endrer ikke denne klare trenden.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
02/01/2011 22:17
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Både vedfyring og bilforurensning er menneskeskapte årsaker til hvorfor det er så kaldt i Bergen.
Jeg trodde det var kaldt fordi det var vinter , den tiden av året da nordlige halvkule er tiltet vekk fra solen. Global oppvarming gir det kalde været
|
|
|
[Re: femte_gir]
03/01/2011 09:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: femte_gir]
03/01/2011 22:57
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Både vedfyring og bilforurensning er menneskeskapte årsaker til hvorfor det er så kaldt i Bergen.
Jeg trodde det var kaldt fordi det var vinter , den tiden av året da nordlige halvkule er tiltet vekk fra solen. Global oppvarming gir det kalde været Sibir i fokus For å forstå sammenhengen må vi se på snøen i Sibir, fortsetter han. Forklaringen er som følger: - Fordi den globale temperaturen har økt og isen Arktis smelter, har luften blitt mer fuktig. Jevnt og trutt har snømengden i Sibir økt. Dette gjelder spesielt nord for høye fjell som Himalaya, Tien Shan og Altai.
- De høye fjellene har stor påvirkning på forholdene i atmosfæren. Jetstrømmen, en «elv» av luft som beveger seg mellom 8 og 11 kilometer over hodene våre, bølger seg rundt fjellene, - omtrent som vannet i en elv strømmer rundt en stor stein.
- Snøen reflekterer sollys og derfor blir det kaldere i Sibir. Den kalde luften forsterker effekten som fjellene har. Bølgene i jetstrømmen blir kraftigere.
- Om vinteren sender dette varm luft fra subtropiske områder mot Alaska og Grønland. Samtidig strømmer iskald luft fra Sibir mot Øst-Asia og Europa.
Dette er grunnen til at de østlige delene av USA, Nord-Europa og Øst-Asia har opplevd ekstraordinære snømengder og kalde vintre siden begynnelsen av dette århundret, er Cohens konklusjon.
|
|
|
[Re: KristianStr]
03/01/2011 23:06
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Kaldt Norge i oppvarmet verden
Jan Egeland - Direktør ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) og professor II ved Universitet i Stavanger. KOMMENTAR
Vi frykter muslimer mer enn global oppvarming. Det er jo så kaldt i Norge for tiden.
IFØLGE EN spørreundersøkelse gjort av Mandag Morgen er det et økende antall som frykter terrorisme og konflikter mellom den islamske og vestlige verden – mens færre enn før frykter klimaendringene. Hver gang det blir klimakonferanse internasjonalt, synker temperaturen i Norge og dermed antallet som tror på menneskeskapt klimaendring.
Det er derfor verdt å merke seg at for kloden som helhet ligger året 2010 an til å bli ett av de tre varmeste årene siden systematiske temperaturmålinger startet i 1850. Ifølge Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) er det siste tiåret det varmeste noensinne.
I rapporten, som WMO la frem på klimakonferansen i Cancun, blir Norge omtalt som et av unntakene. Vi hadde en spesielt kald vinter og Vestlandet den tørreste vinteren som er registrert. Vi får trolig vårt kaldeste år siden 1996.
Rekordvarmt. Samtidig hadde store deler av Canada og Grønland sine varmeste vintre noensinne. Vinter-OL smeltet som kjent nesten bort i Vancouver. Enda mer bemerkelsesverdig: Russland hadde sin varmeste sommer noensinne – i Moskva var juli 7,6 grader varmere enn normalt. Varmerekorden ligger himmelhøyt over tidligere registrerte rekorder. Det døde 11000 flere mennesker i den russiske hovedstaden i løpet av hetebølgen enn i en normal sommer. Også store deler av Nord-Afrika og Sør-Asia hadde sitt varmeste år noensinne.
Dermed er de alarmerende konklusjonene som er trukket av FNs klimapanel snarere styrket enn svekket av de siste ti årenes globale temperaturmålinger. Det gjør også samtlige uavhengige evalueringer av klimapanelets arbeid – fra USA til Storbritannia.
Katastrofer. Mest bekymringsfullt er utvilsomt den eksplosive veksten i antallet naturkatastrofer. Flommene i Pakistan er den største av over 400 naturkatastrofer i år. Hundretalls millioner mennesker er berørt og titalls millioner har mistet sitt levebrød fordi flere sårbare mennesker lever mer eksponert for mer ekstremvær.
Igjen er vi ubegripelig heldige. På grunn av vår beliggenhet, vår topografi og vår rikdom er vi mer robuste enn andre folk for elementenes voksende kraft og villskap.
I Cancun la jeg på vegne av et ekspertpanel i FN frem et forslag til hvordan fremtiden klimavarslingssystem kan organiseres. Vitenskapen gir oss mulighet til å gi stadig bedre varsler og spådommer om hvordan klimaet vil utvikle seg i hvert enkelt land i de neste sesonger og år. Dette nye systemet vil kunne hjelpe fattige og sårbare samfunn til å redde liv og levebrød slik vi allerede gjør det i rike og robuste land.
Trussel. Men klimareddende innsats vil først skje når folk flest ser at vår sikkerhet trues mer av klimaendringer enn av noen annen trussel. De siste 20 år er risikoen for å bli rammet av krig, politisk vold og terror betydelig redusert, samtidig som risikoen for klimaskapte katastrofer har økt. Når mange nok innser dette, kan det bli avtaler som monner. Før det vil det bli for små og for få fremskritt i og utenfor FN systemet. http://www.aftenposten.no/meninger/spaltister/egeland/article3948785.ece
|
|
|
[Re: KristianStr]
04/01/2011 09:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Som vanlig blir de opplyste skeptikerne regelrette strutser når de blir informert om at sitt eget termometer neppe er et viktig element i klimaforskningen...
Anonym5
|
|
|
[Re: ]
04/01/2011 10:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som vanlig blir de opplyste skeptikerne regelrette strutser når de blir informert om at sitt eget termometer neppe er et viktig element i klimaforskningen... Som vanlig blir også klimaforskerene som struster når de blir informert om at modellene de har utviklet har såpass mye svakheter at de ikke kan brukes til å forutsi noe som helst. De fleste modellene klarer jo ikke engang repetere det som har skjedd uten endel uvitenskapelig "filtrering" av data som mates inn. Man skal jo ikke ha lest mye vitenskapshistorie for å kjenne igjen endel faresignaler. Eksemplene over handler ikke om forutsigelser og modeller, men om hva som har skjedd og skjer.
|
|
|
04/01/2011 11:07
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Man skal jo ikke ha lest mye vitenskapshistorie for å kjenne igjen endel faresignaler. Det er stor forskjell på en (feilaktig) modell av klodens klima og en (feilaktig) modell av gravitasjonskraften. Antall faktorer kan være et stikkord. Man skal jo ikke ha lest mye vitenskapshistorie for å kjenne forskjellen. Det virker som om det bare er motstandere av forskningen som forventer helt nøyaktige forutsigelser. Big Bang-teorien forklarer heller ikke alt og har en del hull. Også her "filtreres" det en god del, hvis jeg forstår deg rett. Er du av den grunn skeptisk til den og holder heller med Fred Hoyles fantasier, eller er det faktisk forskjeller her óg?
Redigert av anonymous5; 04/01/2011 11:09.
Anonym5
|
|
|
04/01/2011 11:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
Big Bang-teorien forklarer heller ikke alt og har en del hull. Også her "filtreres" det en god del, hvis jeg forstår deg rett. Er du av den grunn skeptisk til den og holder heller med Fred Hoyles fantasier, eller er det faktisk forskjeller her óg? Og man klarer fremdeles ofte å bomme på været noe timer frem i tid på tross av at man har hatt noen tiår med utvikling av de modellene også.
|
|
|
04/01/2011 12:49
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Dette er jo selvfølgelig, men hvilken grunn er dette til å bedrive tvilsomt vitenskapsarbeid? Det er du - i denne ordvekslingen - som mener dette er tvilsomt vitenskapsarbeid. Faktisk synes jeg klimaforskningen er unik, siden den er så politisert. Dette kan være bra og dette kan være dårlig. Jeg mener ikke mesteparten av klimaforskningen er tvilsomt vitenskapsarbeid. Noen eksempler finnes her og der. Det meste av det tvilsomme vitenskapsarbeidet bedrives jo til syvende og sist av skeptikerne. Har du ingen betenkeligheter f.eks IPCCs framgangsmåte, med tanke på kvalitet på forskningen og troverdigheten til fagfeltet?
Jeg har ingen betenkeligheter til IPCCs arbeid. Jeg har derimot betenkeligheter til hvordan de blir avkrevd svar og stilt til veggs for feil og usikkerheter de tok høyde for. Menigmann og -journalist har tilsynelatende ingen peil på vitenskapelig arbeid og framgangsmåte, likevel krever de en nøyaktighet på lik linje med Sven Kramers tider på 10 000 meteren. Svarene og resultatene skal komme nå og skal være treffende. Usikkerheter er fy, og vage forutsigelser blir møtt med hyllater og konspirasjonsteorier. Alt dette er selvsagt en del av politiseringen av arbeidet. Likevel har jeg mye mer tro på IPCC og de tiltakene de mener må til, enn alternativene satt fram av noen værmenn. Jeg stiller deg et spørsmål. Kan du svare på det før du antar hva jeg antar og evt tyr til standardargumenter for forkastelse? Jeg er faktisk genuint interessert i hva du mener om andre vitenskapelig debatter som inneholder flere teorier.
Anonym5
|
|
|
04/01/2011 15:19
|
ErrorLars
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En ting som virker å være fullstendig borte fra debatten er hva som skjer med havet pga av våre Co2 utslipp. Havene har absorbert omtrent en tredjedel av alt Co2 vi har sluppet ut. Og når Co2 blir løst opp i vann reduserers PH'en Forskning viser at havet har blitt omtrent 30% surere pga våre utslipp av Co2 Organismer med ytre skjellett av kalk vil være de som sliter mest. Studies on a number of marine organisms have shown that lowering seawater pH with CO2 affects biological processes, such as photosynthesis, nutrient acquisition, growth, reproduction, and individual survival depending upon the amount of acidification and the species tested, the committee found. For example, some of the strongest evidence of the potential effects of ocean acidification on marine ecosystems comes from experiments on organisms with calcium carbonate shells and skeletons.
The results showed decreases in shell and skeletal growth in a range of marine organisms, including reef-building corals, commercially important mollusks such as oysters and mussels, and several types of plankton at the base of marine food webs.
The ability of various marine organisms to acclimate or adapt to ocean acidification is unknown, but existing data suggest that there will be ecological winners and losers, leading to shifts in the composition and functioning of many marine ecosystems, the committee said. Such ecosystem changes could threaten coral reefs, fisheries, protected species, and other natural resources.
Although changes in ocean chemistry caused by increasing atmospheric CO2 can be determined, not enough information exists to assess the social or economic effects of ocean acidification, much less develop plans to mitigate or adapt to them, the committee noted. La oss håpe at evulosjon kan gå mye mye fortere enn det vi hittil har trodd, eller at det går bra om vi kan gjøre 70% av planetens overflate om til en dødsone. Vi er uansett på god vei til å velge det siste alternativet. The "other" carbon problem How we wrecked the ocean
|
|
|
04/01/2011 15:26
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er beinkalde dager. Det digitale termometeret gikk i koma for flere grader siden mens det analoge henger i skrekk på ytterveggen og viser minustjuesju. Vi bor ganske nære havet og det kjennes råkaldt i ordets rette forstand. Radioen når ikke høyere frekvenser enn mellombølgen. Strømmen hakker seg såvidt bortetter linjene og jeg sant å si ikke om vi har mer enn 200 volt inn i huset. Pipehatten har fått kikhoste av all den sure bjørkerøyken og roper etter mer varme nedenfra. Trådløsnettet flippet ut og jeg må morse denne medldinga over ISDN for å fortelle at det ventes enda lavere temperaturer iflg værgjettinga! Global warming - my ass. Hadde vi bare fått noen av de gradene så skulle jeg vært sjeleglad.
Redigert av progres; 04/01/2011 15:27.
|
|
|
[Re: progres]
04/01/2011 15:34
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Det er beinkalde dager. Det digitale termometeret gikk i koma for flere grader siden mens det analoge henger i skrekk på ytterveggen og viser minustjuesju. Vi bor ganske nære havet og det kjennes råkaldt i ordets rette forstand. Radioen når ikke høyere frekvenser enn mellombølgen. Strømmen hakker seg såvidt bortetter linjene og jeg sant å si ikke om vi har mer enn 200 volt inn i huset. Pipehatten har fått kikhoste av all den sure bjørkerøyken og roper etter mer varme nedenfra. Trådløsnettet flippet ut og jeg må morse denne medldinga over ISDN for å fortelle at det ventes enda lavere temperaturer iflg værgjettinga! Global warming - my ass. Hadde vi bare fått noen av de gradene så skulle jeg vært sjeleglad. Jammen er det ikke pga global oppvarming at det er kaldt?  Eller har jeg som vanlig misforstått nå igjen?
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
05/01/2011 08:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Kommer du på noe annen naturvitenskaplig forskning som har hatt godt å bli politisert? Eller kommer du på noen felt som har hatt skikkelig vondt av å bli politisert? Hva har det med saken å gjøre? Skeptikerne av IPCC gir stort inntrykk av å være misfornøyd med politiske avgjørelse på et - for dem - tynt eller feilaktig grunnlag. Eksempel: Roger Pielke, som heftig debatterer politifiseringen og forskeres deltagelse i politiske avgjørelser. Mannen er jo klin enig i at vi slipper ut for mye CO2, han vil bare ikke at forskere forteller politikere hva de skal gjøre. Hva er problemet? Kritikerne reagerer på politifiseringen av forskningen og forskere som rådgivere, så i annen omgang på forskningen selv - virker det som for meg. Sistnevnte gruppe er minimal i forhold til førstnevnte. Og det hele blir stort sett en god del syting. IPCC valgte å støtte seg på masse arbeider som ikke har hatt noe skikkelig peer review. Kan du med sikkerhet si at brorparten av IPCCs arbeid ikke har hatt peer review, eller mener du at det finnes eksempler her og der, som i all annen forskning? At klimaforskningen har vist at peer review-systemet har sine svakheter er jeg helt enig i, men det har vært kjent lenge, blant annet i stamcelleforskning, et annet heit tema. Så du har ingen betenkeligheter med det noen har sagt eller gjort, fordi andre har sagt noe feil om dem?
Jeg har ikke tatt min avgjørelse om å godta konklusjonene til IPCC på grunnlag av at kritikerne i stor grad snakker usant eller viser slett forsåelsesevne. Jeg har godtatt IPCC konklusjoner på grunnlag av arbeidet deres. Noe annet ville vært latterlig. Velkommen til 2011. "Meningmann" innbefatter nå lassevis med folk med god akademisk skolering og vel bevandret i vitenskapelig arbeid. Nettopp derfor virker det merkelig at de tilsynelatende viser så lite forståelse for moderne forskningsarbeid. At resultatene skal være treffende er jo nesten en forutsetning. Hvis ikke kan jo hele IPCC legges ned, så kan politikken ta dette helt på egen hånd. Du skjønner vel selv at kompliserte forutsigelse om fremtiden med store innslag av usikkerhet ikke kan være treffende for lokale resultater hver eneste gang? IPCC har tatt for høyde for dette, men kritikerne velger å ignorere dette gang på gang. blablabla om stråmenn og Aristoteles Hvorfor vil du ikke svare på spørsmålet? Big Bang er en teori akseptert av allmennheten men har noen kritikere. Det har vært innslag av kreativ forskning, lukkede prosesser og regelrett forfalskning av resultater her også. Men i det store og hele har det vært ærlig. Skal du forkaste Big Bang som teori på grunnlag av dette? Skal du forkaste kreftforskning pga Sudbø? Det finnes flust av eksempler på allment godtatte teorier med innslag av dårlig forskning. Hvorfor er klimaforskningen så annerledes?
Redigert av anonymous5; 05/01/2011 09:39.
Anonym5
|
|
|
05/01/2011 09:26
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Et grovt eksempel er f.eks Aristoteles, som med sin store autoritet og til tider slette vitenskapelige arbeid, holdt materiallære og fysikk i mørket omtrent til Newton kom på banen.
Pisspreik. Er dette noe du vet eller har lest deg til på nettet? Aristoteles var antageligvis et av de største geniene som har levd på denne kloden hittil. Det er utrolig lett å sitte foran skjermen sin i 2010 og komme med slike (og andre) utsagn. Kanskje du bør stoppe opp og spørre deg hvem som utropte Aristoteles til autoritet (han selv?) og - ikke minst - hvorfor? Aristoteles prøvde å gi en helhetlig forklaring av verdenen, både mht. natur og metafysikk. Jeg har den største respekt for hvordan han ved hjelp av få tilgrunneliggende prinsipper klarte å skape en gedigen forklaringsmodell som inkluderer det meste. Selvfølgelig holder den ikke mål idag i 2010, men hva er det man skal bebreide han for? At han ikke samtidig også oppfant et avansert teleskop 1800 år før det faktisk ble tilfellet, slik at han kunne rette på sine observasjoner av himmellegemenes bevegelser? Aristoteles var naiv empiriker og bygget sin kunnskap på det. Hva skulle han ellers gjøre? Det er kontraintuitivt å anta at vi lever i et heliosentrisk univers, når man hver dag ser att alle legemer på himmelen tilsynelatende beveger seg rundt jorden. Aristoteles trodde heller aldri på at jorda er flat slik man ofte hevder idag; han resonnerte seg frem til at jorda måtte være kuleformet på grunn av den runde skyggen den kaster under en måneformørkelse. Ikke usmart. Spørsmålet er faktisk snarere hvordan det aristoteliske verdensbildet klarte å overleve så lenge. Allerede Aristark fra Samos (ikke lenge etter Aristoteles) prøvde seg på en heliosentrisk teori, men ble blankt avfeid av samtiden. Beregninger på basis av hans teori viste store uoverensstemmelser med observasjonene (årsaken er naturligvis at planetbanene i virkeligheten ikke er sirkulære). Den aristoteliske forklaringsmodellen knuste Aristarks, selv om Aristark nok var nærmere sannheten. En grei erfaring å ta med videre dersom man tror at sannhet alltid vil måtte avgjøre vitenskapelig utvikling. Aristoteles tok feil på en del ting (etikken hans har jeg forøvrig personlig fortsatt stor sans for), men det å prøve å skape en helhetlig og rasjonell forklaringsmodell av verdenen i en tid hvor det meste ellers var påvirket av diverse oraklers babling la faktisk grunnlaget for en utvikling for hva en vitenskap bør være. Leser man hans verker ser man i tillegg at Aristoteles også kunne forandre oppfatning grunnet nye observasjoner. Jeg tror faktisk det finnes verre forskere idag. Martin
|
|
|
05/01/2011 11:17
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Takk for å understreke poenget mitt. Jeg snakket ikke om Aristoteles som filosof, men som fysiker. Det er få som tviler på nytten vi har av Aristoteles arbeid innen logikk og vitenskaplig metode. Og litt biologi kanskje.
Tror neppe jeg understreket noe som helst. Hvorfor tror du unngikk jeg å bruke begrepet "fysikk" i innlegget mitt? Fordi det hadde vært anakronistisk å bruke dett ordet i forhold til Aristoteles som mente noe annet med det selv. Vitenskapenes inndeling har nok forandret seg en smule siden Aristoteles, i oldtiden og middelalderen falt bl.a. samtlige moderne naturvitenskaper under betegnelsen filosofi. Igjen bebreider du Aristoteles for noe som man først skjønte drøyt 2000 år senere betydningen av: eksperimentet. Antikken hadde et postulat om at indre innsikt i teoretiske standpunkter var den høyeste grad av vitenskapelig lykke (jamfør Platon). Det satt faktisk Aristoteles en stopper for ved å rette fokus på naturen. Elementlæren virker selvfølgelig rar på oss, men du må nok ta høyde for, hvor forskjellig virkelighetsoppfatningen var den gang i forhold til oss idag. Igjen er det den naive - men tross alt - empirikeren Aristoteles som ser at elementene søker seg til sitt naturlige sted der de faller til ro. Elementlæra er en integrert del av hans helhetlige forklaringsmodell og knyttet tett opp til hans syn på ulike typer bevegelse og forandring, igjen et forsøk på å skape en helhetlig modell. Du fremhever Newton, men vitenskapelig utvikling kan vel ikke sies å ha stoppet der. Siden "Aristoteles holdt materiallære og fysikk i mørket omtrent til Newton kom på banen" kan vi jo fortsette med din lysmetaforikk og spørre oss hvor overbevisende Newtons lommelykt egentlig var frem til Einstein slo på sin MagicShine. Og hva med Bohr og Heisensbergs kvantemekanikk? En ny Lupine Betty? Jeg kan ikke bedømme hvem som har rett her, kan du? Jeg husker da jeg holdt et foredrag ved Institutt for fysikk på gamle NTH at én av professorene ga meg i forkant en innføring i hans syn på Bohr og kvantemekanikken: "For en tulling. For en idiotisk teori. Skulle ha blitt forbudt på flekken!" Det ser ut som om noen vitenskapsfolk som er opptatt av å anvende vitenskapelige teorier nærer en stor skepsis overfor rene teorimodeller, antageligvis ikke helt ubegrunnet. Da er det jo greit å huske på at det faktisk var Aristoteles som for første gang prøvde å forene teori og empiri i en omfattende modell, der man skulle forklare empiri ut fra teoretiske prinsipper. Bra at ikke det ble forbudt på flekken, egentlig. Martin
|
|
|
05/01/2011 11:36
|
progres
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg er sjeleglad noen som gidder faktisk tar opp problemstillingen og kjemper mot at konsensus og politikk skal ende opp som vitenskap.
Et annet aspekt : "De fleste forskningsfunn er feil. >2/3 av forskning er upålitelig pga feilkilder etc" Ionnanidis JP. PLoS Medicine 2005 . Randomiserte kontrollerte studier (RCT) som publiseres:5% er valide . 0.5% er valide og appliserbare Glasziou P. Evid Based Medicine 2006
|
|
|
05/01/2011 11:44
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg er sjeleglad noen som gidder faktisk tar opp problemstillingen og kjemper mot at konsensus og politikk skal ende opp som vitenskap. En fin, men bortkastet heltedyrkelse. Klimaforskning er ikke politikk som ender opp som vitenskap. Klimaforskning inneholder noen forskere som tør å ta det modige steget og legge akademisk feighet bak seg, å gå ut i verden og fortelle det de vet, det de er redde skal skje og det de mener man bør gjøre. At motstanderne ikke er like overbevisende ovenfor politikere har de kun seg selv å takke for. At de derimot er flinke til å popularisere, komme med korttenkte men attraktive løsninger og få med seg store menneskemasser er bekymringsverdig. Brorparten? Har noen sagt det? Igjen, kan du svare på spørsmålet? Hvis du mener klimaforskningen er svak på grunn av manglende fagfellevurdering bør du komme med eksempler eller tall som viser at denne manglende vurderingen faktisk er utbredt. Ellers er den ikke større eller mindre i annen forskning, som du later til å ha god peiling på og tiltro til. Jeg kan ikke forstå hva du prøver å fortelle så lenge du gang på gang unngår å svare på direkte spørsmål. Å diskutere Big Bang i denne sammenhengen er helt meningsløst. Det er en foreslått teori om en hendelse man har svært begrensede muligheter for å gjøre observasjoner på. Altså helt motsatt av klimaforskningen. Nei, det er ikke det. Klimaforskningen består av mange modeller som er fryktelig teoretiske og som ikke lett lar seg teste, i laboratoria eller med umiddelbar virkning. Det består av mange målinger som mange er uenige i. Tonnevis med data åpen for tolkning. Akkurat som Big Bang. Det finnes tross alt massevis av modeller som beskriver klimaendringer som de vi ser nå uten å primært legge årsaksforholdet til menneskeskapte klimagassutslipp. Det har du rett i, men de gir ikke en tilfredssillende forklaring på flere avgjørende faktorer. Blant annet hvor raskt den globale temperaturen har økt.
Anonym5
|
|
|
05/01/2011 12:02
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det siste tåles i svært liten grad i den politiske delen av klimadebatten og på grunn av uklok organisering av bla IPCC, har denne holdningen funnet seg vei langt ned i vitenskapen. Jeg regner med at vi er enige om at klimaforskning ikke er lik klimadebatt, og at svakheter i sistnevnte i stor grad må skyldes politikere, journalister og andre meningsbærere?
Anonym5
|
|
|
05/01/2011 12:09
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg bebreider ikke Aristoteles, jeg bebreider anvendelse og aksept av teorier og modeller som ikke duger, bare fordi de kommer fra en spesiell kilde eller er støtte av en eller annen autoritet.
Et grovt eksempel er f.eks Aristoteles, som med sin store autoritet og til tider slette vitenskapelige arbeid, holdt materiallære og fysikk i mørket omtrent til Newton kom på banen.
Da foreslår jeg at du uttrykker deg en smule mer presis neste gang. Ellers frykter jeg at vi antageligvis ikke er så veldig uenige hva angår vitenskapelig utvikling. Martin
|
|
|
05/01/2011 13:37
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Kan du, før vi fortsetter, være så snill og bestemme deg for om det er klimadebatten eller klimaforskningen du ønsker å være kritisk til?
Jeg etterspør gang på gang om du kan komme med eksempler på dårlig forskning, mens du bare lesser på med kritikk av politiske beslutninger.
IPCC bedriver jo ikke forskning selv engang. De gir råd.
Anonym5
|
|
|
05/01/2011 13:39
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Oi..frisk uttalelse. Gjelder dette synspunktet bare klimaforskning, eller andre samfunnspørsmål også? Jeg vil tro det gjelder debatt generelt. Har du ikke gode argumenter og resultater som grunnlag, kommer du dessverre ikke veldig langt.
Redigert av anonymous5; 05/01/2011 13:43.
Anonym5
|
|
|
05/01/2011 13:50
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er interessant å høre på klimaskeptikere som er i stand til å begrunne sine standpunkter på en fornuftig måte, og fører en helt vanlig, redelig debatt. Linking til likt og ulikt, konspirasjonsteorier og beskyldninger tilfører debatten lite.
Har du tenkt at du kanskje blander to vidt forskjellige standpunkter inn i en smørje og forvirrer deg selv da? Jeg ser tydelig forskjell på de som er skeptiske til om klimaendringer i særlig grad er påvirket av mennesker og på de som er kritiske til kvaliteten på det vitenskaplige arbeidet som gjøres i mye av klimaforskningen. Putter du begge disse to standpunktene i en bås er det ikke rart du sliter med å finne noe fornuftig. Det blir som å samle argumenter fra kreasjonister og geologer og kalle begge sider for useriøse fordi ting ikke henger på greip. Beklager krasse innlegg etterfulgt av lang stillhet. Jeg har ikke vært helt i form, og har ikke orket nettdebatt på en stund. Mange er kritiske til kvaliteten på klimaforskningen, f eks er jeg det selv, på min legmannsmåte. Lovelock er også det. Jeg kan ikke kalles klimaskeptiker, blant annet fordi jeg ikke har kompetanse nok til å gå ut i offentligheten med kritiske argumenter mot måten forskningen foregår på. Lovelock kan heller ikke kalles klimaskeptiker, av innlysende årsaker. Det kan være interessant med folk som stiller grunnleggende spørsmål ved klimamodellene, og mener at det er større tvil om menneskeskapte klimaendringer enn jeg selv våger å håpe på. Ingen kan avvise hele problemstillingen og beholde troverdighet, mener jeg. Til det finnes det rett og slett ikke nok data å slå i bordet med. Når det er sagt, er det selvsagt ikke noe galt i å velge å engasjere seg i andre problemer fordi man mener de er alvorligere enn klimaendringene. Konspirasjonsteori er sjelden spennende, uansett.
|
|
|
05/01/2011 13:51
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Du ser jo tydelig fra teksten at jeg ikke fordeler skyld til Aristoteles.
Bra at noen følger med på hva som egentlig skjer i hodet mitt. Martin
|
|
|
|
|