Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vi blir færre, ikke flere

Vi blir færre, ikke flere #1091342 04/01/2011 07:07
Loki Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Quote:
Antallet syklister langs veiene går ned over hele landet, viser trafikktellinger fra Statens vegvesen.

Utviklingen er stikk i strid med politiske ønsker og ambisjoner, skriver Dagsavisen.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7448421

Ikke overrasket.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: Loki] #1091347 04/01/2011 07:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Uten at jeg har noen som helst peiling: Kan været ha noe å si? Var det dårligere vær i sommer enn i 2009?

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: EgilS] #1091385 04/01/2011 09:19
ean Offline
Ringrev
Ringrev
Tja. Kansje fler godværs-syklister. Selv tror jeg mange er skremt av holdningene bilister viser. Ikke bare på vei, men også på nett, i aviser mv.
I samme artikkel i aftenposten har sågar journalisten linket til flere artikler om råsykling.

Eirik

"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: ] #1091858 05/01/2011 06:06
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
enig. sykkelruter SLF ofte foreslår er ofte elendige og har omveier, opp og ned og kaster bort tiden min. noen ganger er det bedre å gi faen og bare kjøre på i bil-veier med påfølgende sure bilister og potensielt farlige situasjoner.

det er ikke noe jeg ofte gjør, og når jeg gjør det er det ofte motvillig. jeg ser at en må være kjenner av terrenget for å kunne gjøre det.

sykkelveier er ikke bare en ad-hoc løsning!

ja, jeg er pissforbanna.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: atlekristensen] #1091906 05/01/2011 08:26
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Uklart om sykkeltallene
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=189440

"- Disse tallene er isolert sett ikke feil, men gir ikke det kvalifisert totalbilde av sykkelbruken. De enkelte telleapparatene har vært upålitelige og brukes i Vegvesenet med stor forsiktighet, sier Duus.
"

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: ] #1091940 05/01/2011 09:10
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Journalister har en tendens til å være veldig tabloide og håndterer vitenskapelige undersøkelser på samme måte som fulle sjømenn håndterer penger. Hadde vært fornuftig om journalisten inkluderte en objektiv person med kunnskap om metodikk for å syreteste slike "forsøk".

Hvis du skal teste ut sykling på gangveier ol. for denne journalisten, synes jeg du skal gjøre ham oppmerksom på at du er pålagt å ta hensyn til de gående og all passering skal foregå i tilnærmet gangfart (jfr norsk lov!)

Ellers er jeg prinsipiell motstander av at syklister skal forsvare at de sykler i veien, når sykling i veibanen er "default" iht loven og at sykling på gangveier, gang- og sykkelveier og fortau er forbundet med klare begrensninger, regler og erstatningsansvar i tilfelle ulykker.

Generelt er råsykling på gangveier i sentrale strøk utrolig upopulært blant gående - noe jeg kan forstå veldig godt. Vi er også upopulære blant bilistene - noe jeg har mindre forståelse for.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: Sykkelbob] #1091998 05/01/2011 10:15
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Dersom det stemmer at det blir færre syklister langs veiene, er dette selvsagt beklagelig, men dessverre ikke overraskende.
Å legge til rette for sykling tror jeg ikke ligger i nordmenns natur. Når forholdene ikke er lagt til rette, får vi det folk flest kaller "idioter som tror de kan gjøre som de vil."
Det er ikke lett å ta seg fram i byen på sykkel (selv ikke i Trondheim, som visstnok skal være en sykkelvennlig by, har noen fortalt meg...) Jeg har forståelse for at mange lar være å sykle etter å ha testet det ut et par ganger. Man må være litt "hardhudet" for å tåle alt man blir utsatt for, både fra bilister og fotgjengere.
Selv som høflig og over-ydmyk syklist, får man daglige doser verbal tyn fra fotgjengere, og i tillegg millimetermargin å forholde seg til når man blir passert av kjøretøy langs veien
(disse mennesketypene har jeg puttet i en sekk, og kaller dem "petterøes 3-røykende trygdemottakere". Ikke pent, men...)

Så en oppfordring til slutt:
unngå å sykle på fortau og gangveier. Vi har strengt tatt ikke noe der å gjøre når vi sykler, og det kan bidra til å heve konfliktnivået.

Når det gjelder gang-og sykkelveier, har syklister og fotgjengere like rettigheter, altså ingen spesielle hensyn trengs i prinsippet å vises fra syklistens side når det gjelder hastighet ved passering av fotgjenger. I praksis setter de fleste ned farten, vi viser jo hensyn ICON_SMILE

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: HeidiF] #1092012 05/01/2011 10:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: HeidiF

Selv som høflig og over-ydmyk syklist, får man daglige doser verbal tyn fra fotgjengere, og i tillegg millimetermargin å forholde seg til når man blir passert av kjøretøy langs veien

Hvor i Trondheim er det detta skjer? Midtbyen?

Sjelv tror jeg ikke at jeg noensin har haft noe liknande problem i Trondheim.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092016 05/01/2011 10:56
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kjør på anonymous13, Fredrikstad skal jo bli en sykkelby.

keo
Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092020 05/01/2011 11:00
Ynot Offline
Besatt
Besatt
En trenger ikke nødvendigvis tilrettelegge så mye mer for syklister, en får da bare dyre og halvdårlige løsniger med kombinerte gang- og sykkelveier, opp og ned og rundt og under kryss o.l. fordi tante Magda skal føle seg trygg på sin årlige sykkeltur.

Det enkleste er å gjøre det dyrere å kjøre bil i byen, og trekke tilbake tillatelsen til å sykle på fortau slik at sykkelkjøretøy får tilbake sin naturlige plass i veibanen i Ola Dunk`s bevissthet.
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092022 05/01/2011 11:05
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Noe jeg alltid undres over i den evige debatten om syklister vs fotgjengere og bilister er at veldig mange av oss er i alle tre kategoriene i dagliglivet.

Jeg har en høyst udokumentert ide om at de aller kjipeste bilistene som banner og sverter mest over syklister også er de kjipeste fotgjengerne som bare durer frem akkuart der det passer dem og gir faen i både syklister og bilister.

Det er sikkert ikke sånn, men det gir meg litt glede å tro at de mest hensynsløse i trafikkene egentlig er idioter i alle sammenhenger :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: HeidiF] #1092025 05/01/2011 11:08
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Når det gjelder gang-og sykkelveier, har syklister og fotgjengere like rettigheter, altså ingen spesielle hensyn trengs i prinsippet å vises fra syklistens side når det gjelder hastighet ved passering av fotgjenger.

Sikker på det? Står det noe sted at det gjelder andre regler for gang-/sykkelvei enn for gangvei?

Sitat: Trafikkreglene § 18.3
Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Gående kan vel hevde at en gang-/sykkelvei bare er en spesiell form for gangvei, slik at denne bestemmelsen gjelder?

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092027 05/01/2011 11:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror det var information fra trygg trafikk som forklarte reglerna før gang og sykkel veier. Heidi har rett angående det som kom frem der.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: brede] #1092030 05/01/2011 11:13
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: brede
Det er sikkert ikke sånn, men det gir meg litt glede å tro at de mest hensynsløse i trafikkene egentlig er idioter i alle sammenhenger :-)

Nei, det stemmer ikke! Jeg er en skikkelig fæl regelrytter når jeg sykler, delvis også til fots, men jeg er veldig snill og grei når jeg kjører bil...! ICON_SMILE

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092038 05/01/2011 11:19
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: fredriks
Tror det var information fra trygg trafikk som forklarte reglerna før gang og sykkel veier. Heidi har rett angående det som kom frem der.

Godt mulig at det stemmer, men da må det jo fremgå av regelverket på en eller annen måte. Trafikkreglene nevner ikke feilkonstruksjonen "gang-/sykkelvei" i det hele tatt, så vidt jeg kan forstå.

Man kan vel uansett ikke forvente at gående kan vite forskjellen.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092043 05/01/2011 11:22
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H

Hvor i Trondheim er det detta skjer? Midtbyen?

Sjelv tror jeg ikke at jeg noensin har haft noe liknande problem i Trondheim.

Test det ut i kjørebanen i Innherredsveien, samt på fortau/nå midlertidig skiltet som g/s-vei fra Solsiden og til du har passert Buran ICON_SMILE

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092045 05/01/2011 11:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men varför ska man i så fall gå på de gåendes premiser og ikke de syklandes premiser?

Det er ju naturlig at anta at sykkel veier er tilrettalagda för syklister og at det der altså er de gående som må visa hensyn.

Er det ikke så at i reglerna står det klart vad som gjelder på fortau og gang vei og at man derför ikke kan dra slutsatsen vad som gjelder på gang og sykkelvei?

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092056 05/01/2011 11:39
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Men varför ska man i så fall gå på de gåendes premiser og ikke de syklandes premiser?

Det er nettopp det som er problemet - syklister og gående blir satt opp mot hverandre.

Det er ju naturlig at anta at sykkel veier er tilrettalagda för syklister og at det der altså er de gående som må visa hensyn.

Hadde vi snakket om ren sykkelvei, så. Problemet er jo at noen har oppfunnet misfosteret "gang- og sykkelvei", hvor reglene er uklare.
Er det ikke så at i reglerna står det klart vad som gjelder på fortau og gang vei og at man derför ikke kan dra slutsatsen vad som gjelder på gang og sykkelvei?

Jeg tviler på at gjennomsnittsfotgjengeren ofrer en tanke på om veien er skiltet som gangvei eller som gang- og sykkelvei, og hva forskjellen eventuelt skulle innebære.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092058 05/01/2011 11:42
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Skiltet gang- og sykkelvei, er å betrakte som en vei, og der kan ikke fotgjengere forholde seg på samme måte som de kan på et fortau. Syklister er ikke underlagt regler som gjelder for fortau nå de sykler på skiltet g/s vei, men det er ikke noe folk flest vet, dessverre.
Enkelt sagt: syklister kan få lov til å være syklister på g/s-vei. Vi trenger ikke passere fotgjengere i gangfart, på samme måte som bilister ikke trenger å passere syklister i sykkelfart i veibanen.
Jeg er fulltendig enig i begrepet "feilkonstruksjon". G/s-vei kan ikke beskrives bedre.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092066 05/01/2011 11:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: P_Dalen

Hadde vi snakket om ren sykkelvei, så. Problemet er jo at noen har oppfunnet misfosteret "gang- og sykkelvei", hvor reglene er uklare.

Jeg vet ikke om reglerna er så veldig uklara. Jeg har ialle fall sett en forklaring på regler.

Min kommentar var ju også bare en response på det du skrev. Du tog utgangspunkt i de gående og jeg tog utgangspunkt i de syklande.

Jeg tviler på at gjennomsnittsfotgjengeren ofrer en tanke på om veien er skiltet som gangvei eller som gang- og sykkelvei, og hva forskjellen eventuelt skulle innebære.

Jag tror de allra flesta ser forskjellen på fortau og gang og sykkel vei. Rena gang eller sykkel veier vet jeg ikke ens om jeg har sett.

g/s-veier er ju også ofta så breda at det normalt ikke er noe problem at passera folk i rimelig sykkelhastighet.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: HeidiF] #1092067 05/01/2011 11:53
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Skiltet gang- og sykkelvei, er å betrakte som en vei, og der kan ikke fotgjengere forholde seg på samme måte som de kan på et fortau. Syklister er ikke underlagt regler som gjelder for fortau nå de sykler på skiltet g/s vei, men det er ikke noe folk flest vet, dessverre.

Men... fra en fotgjengers synspunkt: Hvorfor skulle ikke bestemmelsen i TR § 18.3 (som sier noe om sykling på fortau og gangvei) også gjelde for sykling på gang- og sykkelvei?

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092077 05/01/2011 12:07
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg vet ikke om reglerna er så veldig uklara. Jeg har ialle fall sett en forklaring på regler.

Uklarheten ligger vel i om syklist ved passering av gående på g/s-vei har plikt til å sette ned farten til "tilnærmet gangfart", eller om vi bare har generell aktsomhetsplikt.

Det utgjør vel egentlig ingen stor forskjell.

Uansett er blandingen av gående og syklister en begrensning som gjør det mindre attraktivt for mange syklister å bruke g/s-vei.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092082 05/01/2011 12:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men... fra en fotgjengers synspunkt: Hvorfor skulle ikke bestemmelsen i TR § 18.3 (som sier noe om sykling på fortau og gangvei) også gjelde for sykling på gang- og sykkelvei?

Og igjen. Hvorfor tror du at du bare kan se på de gående?

Hvis man leser loven så finnes det gang, sykkel og gang og sykkeveier. Reglerna för de två förste står klart og tydlig (ok, ialle fall som jeg tolkar det med sykkelvei).

Denna paragrafen sier vel også lite om gang og sykkelvei.

"Gangveg og sykkelveg: Veg som ved offentlig trafikkskilt er bestemt for gående, syklende eller kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vegen er skilt fra annen veg med gressplen, grøft, gjerde, kantstein eller på annen måte."

Men trafikkloven er en lov og er skriven som en lov og jeg har ialle fall inga stora problem at skjönne vad som gjelder og de som er eksperter verkar også ha kommet til samme slutsats.

Gang vei er för gående og allt skjer på de gåendes premiser.
Sykkel vei er för syklande og allt skjer på deras premiser.
Gang og sykkel vei er en blanding der ikke de spesifika reglerna för de över gjelder.

[/quote]

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092085 05/01/2011 12:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Uklarheten ligger vel i om syklist ved passering av gående på g/s-vei har plikt til å sette ned farten til "tilnærmet gangfart", eller om vi bare har generell aktsomhetsplikt.

Det utgjør vel egentlig ingen stor forskjell.

Uansett er blandingen av gående og syklister en begrensning som gjør det mindre attraktivt for mange syklister å bruke g/s-vei.

Jeg tycker faktiskt ikke det er spesiellt uklart.

De allra flesta jobbsyklister i området der jeg bor brukar ialle fall g/s-veierna så jeg er faktiskt usikker på om det er så mange som ser de som mindre attraktiva.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092109 05/01/2011 12:52
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Og igjen. Hvorfor tror du at du bare kan se på de gående?

Jeg tror ikke at vi bare kan de på de gående. Jeg forsøkte å se saken fra gåendes synspunkt fordi vi vanligvis ser den fra syklistenes synspunkt.

I det daglige fungerer jo dette greit. Men hva skjer den dagen jeg sykler på g/s-vei i --- la oss si 25 km/t, passerer en gående med OK avstand, den gående skvetter og hopper til side, og vi kræsjer, med personskade som resultat? Vil retten legge til grunn at TR 18.3 gjelder, og at jeg skulle ha passert med "tilnærmet gangfart"?

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092111 05/01/2011 12:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vil retten legge til grunn at TR 18.3 gjelder, og at jeg skulle ha passert med "tilnærmet gangfart"?

Jeg tror ialle fall ikke det og det baserar jeg på hur jeg leser loven og vad tex trygg trafikk har skrevet.

Tilnärmat gangfart gjelder på gang veier som i första hand er til för gående og ikke g/s veier som er til för både gående og sykling.

Sen vad retten kommer frem til, vem som visade hensyn etc, har jeg ingen anning om men TR 18.3 tror jeg ikke de kan bruke.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: P_Dalen] #1092113 05/01/2011 13:00
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H

Tja, det er ikke godt å si hvorfor man har valgt å komplisere regelverket. Slik det er laget, kan man ikke forvente at folk flest forstår og forholder seg til reglene. På fortau og gangvei, er fotgjengere fredet. Hvofor man har valgt å tillate sykling her på visse premisser, er for meg en gåte, og muligens også et særnorsk fenomen.
Syklister har altså ingen rettigheter på fortau og gangvei. Her skal all sykling foregå på fotgjengernes premissr. I g/s-vei, har syklende rettigheter, begrenset til "rett til å være syklist", ikke rett til å opptre uansvarlig, men rett til å kreve at fotgjengere også viser hensyn og tåler at syklende sykler raskere enn gangfart.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: HeidiF] #1092145 05/01/2011 13:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
og tåler at syklende sykler raskere enn gangfart.

Men hvor står dette? Klarer du å belegge at dette er tilfelle?

Den eneste teksten (jeg finner) som omhandler dette temaet er sterkt begrensende mht sykkelfart og vikeplikt - men denne nevner ikke spesifikt "Gang- og sykkelvei", bare alle de andre variantene av fortau, gangveg...

Denne teksten er for eksempel publisert av Trygg Trafikk

Quote:
På gang og sykkelveier skal syklister og gående tilstrebe et best mulig samspill. Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen med minimum kantstein.

Når du sykler på en gang- og sykkelvei som krysser annen vei har du som syklist vikeplikt for all annen kjørende trafikk (unntatt i avkjørsler). Dette gjelder også om sykkelveien du bruker går langs forkjørsvei. Som oftest er gang- og sykkelveier beregnet på sykkeltrafikk i begge retninger. Dersom ikke gangtrafikken er veldig stor på disse veiene bør du velge å sykle her fremfor å sykle i veibanen.

Igjen kommer dette med at fotgjengerne har fortrinn. Du kan altså sykle der så lenge det ikke er for mange fotgjengere der...

Men fart og vikeplikt nevnes ikke.

Derfor tror jeg de fleste regner med at det er felles regler for alle disse variantene av gangveg...

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: Sykkelbob] #1092153 05/01/2011 14:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Sykkelbob
[
Igjen kommer dette med at fotgjengerne har fortrinn.

Hvor finner du det i det du siterar.

Quote:

Du kan altså sykle der så lenge det ikke er for mange fotgjengere der...

Det er en anbefalning og inget mer.

Quote:

Men fart og vikeplikt nevnes ikke.

Men de nemnes før gangvei og fortau. Det kanskje er så at det ikke finnes noen direkta regler hvis det ikke står noenting?

Quote:

Derfor tror jeg de fleste regner med at det er felles regler for alle disse variantene av gangveg...

Det tror jeg ikke de flesta gør.

Re: Vi blir færre, ikke flere [Re: fredriks] #1092156 05/01/2011 14:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support