Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 12 1 2 8 9 10 11 12

Dagens Northug.

Re: Dagens Northug. [Re: Hæ?] #1091883 05/01/2011 07:40
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hæ?
Jeg bør vel egentlig holde bladet for munnen, men det er jeg ikke kjent for. Så her kommer det jeg mener.

Det er forskjell på når sporet er stengt av at det ligger flere i bredden, og når en løper går ekstremsikksakk der for å holde de andre bak seg. For å overføre det litt til sykkel - hvis Hushovd i en spurt hadde syklet bevisst sakte for å hindre opptrekk for de andre, vingla fram og tilbake og bevisst stengt alle andre fordi han vet at han i en stillstartsspurt er uslåelig, da hadde alle her inne ropt om ufair idrett. Vel - i mine blå er det akkurat dette Northug gjør i dette tilfellet. Sammenligningene med Falun og Liberec er ikke relevante all den tid det var to løpere som lå i hele sporets bredde uten å gå sikksakk og kun satte ned farten. Det er noe helt annet.

Det Northug gjorde i Oberstdorf mandag er å sammenligne med obstruksjon i fotttball, feil sperre i håndball eller screening i basket. Det er ufint og moralsk forkastelig. Vi snakker om at Nortug må få henge og utnytte sin spisskompetanse i spurten under fellesstart. Vel og bra. Men her HINDRER Northug Legov, Colongna, Bauer og enkelte andre bakkeflyere å utnytte sin spisskompetanse. Jeg håper en eller annen, gjerne på dey norske landslaget holder igjen Norhug når det går et rykk under neste fellesstart slik at han ikke kan følge og henge med gratis til mål. Da får han smake sin egen medisin. ICON_WINK

+1

Re: Dagens Northug. [Re: Øyvind V] #1091889 05/01/2011 07:54
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Øyvind V
Sitat: Hæ?
en løper går ekstremsikksakk [...]i mine blå er det akkurat dette Northug gjør

Ekstremsikksakk? Har du sett klippet? Han går ut for å sperre Bauer, ja, og så tilbake i "sitt" spor. Det er ikke engang sikksakk. Langt mindre ekstremsikksakk.

ICON_SMILE
Jeg tror ikke vi snakker om samme sak, gitt. Jeg snakker om de femten sekundene han ble fratatt. Da var det Cologna og Hellner som fikk smake, var det ikke? Så du hva Cologna gjorde når Northug spratt inn foran ham? Han løftet opp begge stavene og slo ut med armene. I 20% oppoverbakke ... Hellner fikk nesten tuppene på skiene frisert i det Northug spratt tilbake i andre grøfta, for å si det på den måten.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Dagens Northug. [Re: femte_gir] #1091890 05/01/2011 07:55
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: femte_gir
Det er lov å screene i basket.
Sorry, dårlig formulert. Det er lov å sperre i håndball også, der formulerte jeg meg bedre. Feil skjerming, mente jeg. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Dagens Northug. [Re: Hæ?] #1091912 05/01/2011 08:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hva med når dette skjer i ditt lokale terrengsykkelritt. Er det riktig å sperre en som kommer bakfra?
Reglene tilsier f.eks at gående i en klatring skal vike for syklende. Når dette ikke gjøres skaper det frustrasjon og aggresjon. Jeg mener det er usportslig.
Men i Formel 1 og andre idrettsgrener er jo det å sperre for forbipassering en klar del av gamet. Hvis så er/har vært tilfelle/praksis/sedvane i langrenn så er det jo selvfølgelig greit. Jeg har inntrykket av at det i langrenn har vært normalt å la raskere løpere passere, eller i hvertfall ikke hindre dem fra å passere.

Igjen er det nok et skille mellom hva som er direkte regelbrudd og hva som kan oppfattes som usportslig eller skitne triks.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dagens Northug. [Re: sykkeloyvind] #1091919 05/01/2011 08:46
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg trodde dette var veldig upopulært i motorsport også... (men jeg er ikke noe ekspert)

Dagens grubbel fra Sykkelbob:

Jeg har lenge trodd at noe av det som har holdt populariteten til langrenn oppe er den sympatiske imagen som alltid har vært dyrket både rundt individene, slik som Vegard Ulvang, Bjørn Dæhlie, Erling Jevne, Frode Estil mfl. såvel som landslaget som helhet. Landslagssamlinger på hytte til fjells med Dale-gensere på har blitt en del av imaget.

Sykkelsporten (i Norge) har ikke hatt samme image, men har av kritiske tunger blitt stemplet litt som småarrogante, "kule kiser" med dyre solbriller og et snakketøy som ikke alltid er like "korrekt" i forhold til den norske folkesjela.

...men nå er dette i ferd med å snu seg helt rundt...
og dette merkes egentlig på hvor mye positiv omtale sykling ahr begynt 8i det små) å få - mens kritikken mot langrenn hagler....

Kurt Asle, Edvald, Lars Petter (og flere til) har bidratt til dette . og Hushovd har også endret sin adferd i mediene til å bli mye mer folkelig (sett med norske øyne)...

Re: Dagens Northug. [Re: Sykkelbob] #1091924 05/01/2011 08:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob
Jeg trodde dette var veldig upopulært i motorsport også... (men jeg er ikke noe ekspert)

Du må ikke finne på å sperre hvis du har blåflagg, dvs at du er i ferd med å bli tatt igjen med en runde eller mer. Hvis begge er på samme runde er det derimot ikke noe galt i å hele tiden velge et spor gjennom svingene som blokkerer for den bak. Å begynne å kjøre slalåm på rettstrekkene vil nok derimot bli sett på som en sikkerhetsrisiko og ganske usportslig.

Re: Dagens Northug. [Re: Dan] #1093504 08/01/2011 13:22
bullet Offline
Besatt
Besatt
Grei seier idag. Vant alt som var av spurter. Ser ut til at PN går seg i form.

Og så har han heldigvis en god dose selvironi:
http://www.nrksport.no/langrenn/1.7453960

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Dagens Northug. [Re: SimonS] #1121745 27/02/2011 18:54
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er tungt å vinne gull på 30km med skibytte,men hvor ble det av de kule utrykkene?

Vimenn vurderer allerede å trekke tilbake sponsorpengene...

Advarsel sterke scener

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Dagens Northug. [Re: SimonS] #1121749 27/02/2011 19:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Kanskje han er i ferd med å utvikle seg til en idrettsmann?
Er lov å håpe...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dagens Northug. [Re: SimonS] #1121750 27/02/2011 19:05
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: snikkarboa

Vimenn vurderer allerede å trekke tilbake sponsorpengene...

Advarsel sterke scener

Haha, jeg tenkte på det samme ICON_TONGUE , plutselig bristet macho-imaget

Redigert av goerbi; 27/02/2011 19:06.

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Dagens Northug. [Re: goerbi] #1121756 27/02/2011 19:24
progres Offline
Besatt
Besatt
invaderer man ikke her en privat sfære som han kunne få hatt i fred ?

Synes ærlig talt synd i fyren når slikt publiseres....

Re: Dagens Northug. [Re: progres] #1121762 27/02/2011 19:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, vinne VM-gull på hjemmebane foran titusenvis av tilskuere...Jeg tror jaggu jeg hadde kostet på meg å felle noen tårer. Men enig med progres, man kunne kanskje hatt et lite filter her.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Dagens Northug. [Re: Anders A-R] #1121764 27/02/2011 19:39
bullet Offline
Besatt
Besatt
Det virket som han takla det ganske bra når han fikk se det i vedboden til NRK.

Carlberg Velo
Re: Dagens Northug. [Re: progres] #1121769 27/02/2011 19:55
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nåja,sikkert litt flaut å se det for Northugen sjøl.

Kanskje litt over nivået når noen i slekta forteller flaue historier om deg som barn,men ikke noe særlig ille egentlig.
Han er jo ikke den første idrettsutøveren som feller noen tårer.

Egentlig synes jeg det er en liten fin fortelling om hvor mye en toppidrettsutøver legger ned av arbeid for å vinne.
Noen stikkord:
-Det er vondt.
-Det er psykisk press i forkant av, og under prestasjonene.
-Forventninger.
-Glede.
-Spenning.
*Endelig kan man slappe av.

Redigert av snikkarboa; 27/02/2011 19:55.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Dagens Northug. [Re: ] #1121775 27/02/2011 20:04
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Petter ligger nede og gråter, mens russern står bakom og vifter med det norske flagget. ICON_LAUGH

...Joshua...
Re: Dagens Northug. [Re: Joshua] #1121781 27/02/2011 20:11
K
Kjerug Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Joshua
Petter ligger nede og gråter, mens russern står bakom og vifter med det norske flagget. ICON_LAUGH

Han er nok fra Venezuela gitt..;)

Climbing with 39-23 is tough..
Climbing with 22-32, well, it takes too fucking long...
Re: Dagens Northug. [Re: Kjerug] #1121787 27/02/2011 20:18
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjerug

Oja, javel. Så bare den blåe drakt.
Hvertfall stod han lenge og venta på Northug, med flagget.

I Januar var jeg på Gardermoen, på tur til Polen. Landlaget var på vei til Finland, WC. Gikk jeg på dass og sto at med Northug og gjorde mitt. Det var stort må jeg si. ICON_TONGUE

Men saka var den at Northug så ut til å være litt tilbakestående på en måte mens laget venta på flyet. Han sett helt for seg selv ved en annen gate, og hørt på musikk, mens de andre alle satt i lag. Trodde ikke Northug var sånn.

Redigert av Joshua; 27/02/2011 20:22.

...Joshua...
Re: Dagens Northug. [Re: Joshua] #1121789 27/02/2011 20:21
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Han himler med øya fordi arrangøren ikke har hull i ponchoen :-)

Re: Dagens Northug. [Re: ] #1121839 27/02/2011 21:41
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen som fortale meg at han var forkjøla. Jeg fulgte vel ikke så veldig godt med i nyhetene heller da. Sorry.

...Joshua...
Re: Dagens Northug. [Re: Joshua] #1121843 27/02/2011 21:46
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror enhver macho mann har felt en tåre.

Petter skal få lov til å falle så mange tårer han vil. Det har vært en drøm for han å vinne VM gull på hjemmebane. Han har hatt en problematisk vintersesong, og hatt en sinnsykt(!) press på seg før dette mesterskapet. Når han da endelig lykkes, så er det vanskelig å holde tilbake tårene.

Tragisk vis Petter skal bli kritisert for alt han gjør. Selv når han viser mennesklige takter...

Re: Dagens Northug. [Re: Dloh] #1121845 27/02/2011 21:51
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Er han blitt kritisert?

...Joshua...
Re: Dagens Northug. [Re: Joshua] #1121892 28/02/2011 06:20
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Er han blitt kritisert?

Ja, Petter har knapt nok sluppet en fis offentlig denne sesongen, allikevel er det sperringer og blomsterseremonier vi husker fra forsidene i tabloidene!

Hele det norske folk krever at Petter skal ta gull, mens halvparten venter på at han skal mislykkes for å "kose" seg over at den storkjefta drittungen skal vise hvilken dårlig taper han er ... ICON_WINK

For en fantastisk idrettsmann han viser at han er! Imponerende måte å bli verdensmester på ICON_SMILE

Re: Dagens Northug. [Re: Brusdalen] #1121951 28/02/2011 09:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Brusdalen

For en fantastisk idrettsmann han viser at han er!

Ja, han begynner å nærme seg nå ;-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dagens Northug. [Re: Torshov-Simen] #1121954 28/02/2011 09:05
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Ja, han begynner å nærme seg nå ;-)

Den snufsingen og gråtingen i en TV-kabelkveil under et pledd fikk i hvert fall meg til å smelte. Hvis han nå klarer å finne et passende punkt mellom blærete og gråtsnørrete så tror jeg vi har en PR-vinner. ICON_SMILE

Re: Dagens Northug. [Re: Kjerug] #1121960 28/02/2011 09:13
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Joda sånn sett. Har ikke hørt noe kritiseringer nå etter gullet.

Sitat: Kjerug

Rart det der. Han har akkurat samme skjegget som han som står som nr. 3 på pallen. Nrk skriver " før han tørker snørret og tar imot gratulasjoner av russeren Ilja Tsjernousov, som endte på 3. plass."

Redigert av Joshua; 28/02/2011 09:17. Rediger grunn: Jeg tror likevel du har rett, og NRK tar feil, for det står verken LUKOIL på drakta, og russerne er vel heller ikke sponset av McDonalds?

...Joshua...
Re: Dagens Northug. [Re: Joshua] #1121976 28/02/2011 09:30
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det er nok denne karen ja.

Sponset av McDonalds og Fiat. Ser ut som om han klarte å skaffe seg noen staver og.

Re: Dagens Northug. [Re: tygster] #1124438 04/03/2011 19:42
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Liker kongen! ICON_LAUGH

...Joshua...
Re: Dagens Northug. [Re: Joshua] #1124441 04/03/2011 19:48
bullet Offline
Besatt
Besatt
Noen sitater, gjengitt av Dagbladet:

Noen ganger er det vanskelig for journalister å finne det gode sitater å vinkle sakene på - i dag er det rimelig tvert om. Så her følger rett og slett noen høydepunkter, i forsøksvis kronologisk rekkefølge:

Eldar Rønning forteller at han hadde en drøm natta før stafetten - der Petter Northug rammes av hjerteinfarkt i bussen på vei til stadion.

- Jeg våknet før det var over, men det var en vond drøm. Men jeg drømte mye rart før 15-kilometeren også, så kanskje det er et godt tegn, sier Rønning.

Da bruter Petter Northug inn:

- Vi kan ikke fortelle om alle drømmene til Eldar, for det er ikke bra å høre for alle de 40-50-år gamle kvinnene der ute.

En finsk journalist vil vite om Petter Northug synes det var fair play det han gjorde på målstreken.

- Ja, alle hadde to ski, alle hadde to sko. Jeg rykket fra dem, og det er også fair play å følge etter meg og slå meg. Planen min var å ta en 360 sånn som Dæhlie, men det ble bare en 90. Vi får se i framtida om vi kan få en 360 eller en 780 eller en 1080, sier Northug.

- Ville du gjort det også om ikke Hellner var mannen bak deg?

- Hellner sto på en ski da han vant, så det er den samme greia. Jeg måtte gjøre min greie.

Noen vil vite om Petter Northug hadde trodd på flere tøffe angrep underveis i etappen enn de som kom.

- Alle vet at Hellner har en bakke som de kaller Hellner-bakken. Skal den hete det i historiebøkene framover, må han angripe hardere der.

En kanadisk journalist spør Northug om hans hysje-gest var inspirert av Alex Harvey sin etter lagsprinten.

- Ja, det er noe jeg har lært av unggutta, jeg må se hva disse unge gutta gjør og lære av dem. Jeg har blitt veldig imponert av det han har gjort på Konnerud og også i lagsprinten, så ja.

- Hva syns du om at svenske kommentatorer mener det du gjorde ikke hører hjemme på en idrettstadion, og bryr du deg om hva de mener?

- Det siste vet du svaret på. Jeg har feiret på min måte, Hellner sto på ei ski da han vant sprinten. Jeg hadde ikke planlagt noe, det som skjer det skjer. Hvis svenske kommentatorer blir sure, så er det en dobbeltseier.

- Han kalte deg en gris?

- Jeg har snakket med kona hans. Han er visst en gris, han også.

VG Nett konfronterer Northug med at et flertall av deres lesere mener det ikke var usportslig å gjøre som han gjorde.

- Jeg tror de fleste nordmenn er glade i dag, det får vi i hvert fall håpe.

- Hvor går grensen for hva som er usportslig?

- Det er vel hvis du begynner å slå og gå inn med hockeytaklinger, og dra i trøya og sånne ting. Det var ikke ulovlig eller usportslig for noen å prøve å henge på meg eller gå forbi.

Da bryter Eldar Rønning inn:

- Dere stiller spørsmål om den feiringa, kommentatorene kaller Petter en gris etter en seier der han shower med publikum og lager stemning, det syns jeg er mye verre, sier Rønning.

En journalist lurer på om Petter Northug virkelig slet med sår hals onsdag kveld, eller om han bare ville ha fri fra pressekonferansene.

- Si det. Otto (Ulseth, pressesjef, journ.anm) er lettlurt.

En reporter med flotte krøller spør Northug om han føler joggeturen med kjæresten Rachel Nordtømme i går kveld var til hjelp.

- Du begynner å nærme deg Se og Hør-stadiet, det må jeg si. Litt sånn på sveisen, også.

Sier Petter Northug og gliser godt. Og så er det slutt.

I kveld får alle de fire norske gutta gullmedaljene sine foran titusener på Universitetsplassen.

PS! SVT-ekspert Jonas Karlsson fikk med seg Petter Northugs grisesvar i ettermiddag - og reagerer på følgende måte via Twitter:

«Haha..... Hörde just om Petters kontragrisattack på presskonferensen. Humor!»

Carlberg Velo
Re: Dagens Northug. [Re: Dloh] #1124595 05/03/2011 11:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dloh

Tragisk vis Petter skal bli kritisert for alt han gjør. Selv når han viser mennesklige takter...

Man ser ikke det man ser, men det man ser etter.

Dette forumet er heller ikke noe unntak i så måte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dagens Northug. [Re: GeirK] #1124637 05/03/2011 13:23
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
Forskjellen på Northug og andre stjerner som shower på stadion er vel at de andre henvender seg til publikum, mens trøndergrisen bare disser konkurrentene som en katt som leker med musa før den setter inn nådestøtet. Jeg liker verken katter eller trøndergrisen, selv om jeg klart ser at han er god til å gå på ski. I mine øyne holder det ikke bare med supre prestasjoner når man skal ta i bruk sterke ord som helter og forbilder

Side 10 av 12 1 2 8 9 10 11 12

Moderator  support