Er ikke Kuzmin skeptisk til Flour-produkter altså? Jeg har lest doktoravhandlingen hans, og mener å huske at dette var et av hans poenger (at skiene plukker opp mer skitt og møkk enn rene stålsiklede ski).
Nei - ikke så langt jeg kan se. Men da må vi skille mellom vokser med fluorinnhold (LF/HF) og "rene" fluorprodukter. Så vidt jeg kan se trekker han fram fluor som det eneste stoffet som kanskje er enda mer vannavvisende enn sålen.
Se side 10 og 11 i denne presentasjonen:
http://kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_sv-en.pdf Derimot blir det advart kraftig mot helsefaren forbundet med bruk av fluorprodukter.
In fact, PE is one of the polymeric materials having the lowest surface energy (more hydrophobic). Only fluorpolymers
have lower surface energy.
Videre henviser han til andre parter sine studier som bekrefter at høyfluorvokser gir vesentlig bedre glid enn tradisjonelle vosker (der er vel alle enige). Men kronpoenget hans er at de to materialene som viser laveste friksjon mot vann er PE sålen (ren skisåle) og fluor. Det er ut i fra dette man ser at voksen i seg selv ikke bidrar med noe annet enn dårligere glid.
Har du en link til denne testen i Birkebeinerbladet?
Ikke for hånden, men det lar seg sikkert finne.
Joda, jeg kjenner til hva en skisåle er laget av, og dine eksempler er jo hentet fra Kuzmins avhandling. At du siterer de, hjelper på en måte lite (i forhold til at du omtaler det som en sannhet), når jeg sier at dette er omstridt, og flere hevder at dette ikke stemmer.
Her skjønner jeg ikke hva du mener. I mine tidligere poster i denne tråden har jeg faktisk ikke lagt inn sitater fra Kuzmins rapport. Jeg har heller ikke uttalt at dette er absolutte sannheter. Jeg tror vi alle er enige om at mange protesterer på dette og at dette således er omstridt. Men noen argumenterer med vitenskapelig fundamenterte opplysninger og etterprøvbare fakta - mens andre argumenterer med "vår erfaring er..."
Men når vi er inne på sannheter og fakta:
1. Det er en sannhet at produsentene selv opplyser om hva skisålene er laget av. Trenger ikke sitere Kuzmin på det.
2. Slå opp UHMWPE i wikipedia og du vil finne opplysninger som bekrefter det som blir sagt. Du finner sikkert enda mer utfyllende om du leter. Trenger ikke Kuzmin for dette heller.
3. Det er et faktum at "Sentralinstitutt for industriell forskning" i 1982 publiserte en rapport som i svært stor grad underbygger det Kuzmin har kommet fram til i sine undersøkeler og han er veldig flittig med å bruke referanser til denne i sin markedsføring. Dette spekulerer jeg i at har med å gjøre den massive motstand han får i Norge og at det derfor er ekstra morsomt å bevise at det faktisk var nordmenn som fant ut dette først...
4. Både denne rapporten og flere andre trekker fram at små ujevnheter i sålen bidrar til å samle opp smuss, at voks langt på vei har bidratt til å jevne ut disse, men at en optimal behandling av sålens overflate er det eneste virkemidlet som overgår både voksing og fluor i vannavstøting, med en vinkel mot vanndråpene på opptil 180 grader mot fluor sine 120 og voks sine snaue 90. (OBS: At dette er "sannheter" forutsetter at man aksepterer at testmetoden er korrekt og etterprøvbar, men vær også oppmerksom på at dette kommer altså fra flere hold og ikke bare én kilde).
Kilder:
http://kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_sv-en.pdf (lett powrpoint versjon) og
http://kuzmin.se/docs/lic_thesis.pdf (tung rapport skrevet av Kuzmin i sitt virke hos Universitetet i Luleå)
Litt mer "sannheter" [les: Sykkelbobs observasjoner]
* På både smørekurs og fra andre hold har jeg blitt advart om at man må være flittig med å holde sålen feit med glider, ellers blir sålen tørr, grå og ødelagt. Finnes sikkert masse kilder på dette, men det jeg fant i farten var Swix sin egen reklame for slipeprodukter for å reparere "grå og oksiderte såler". Legg merke til wikipedias tekst for det fremheves at ståffet sålen er laget av ikke oksyderer.
* Anyway. Mine treningsski, som jeg slang i boden uten å hverken sette inn lagringsglider eller noe annet, ble kuzmin siklet i november. Jeg må ha gått over 300km på disse nå og ikke gjort en døyt med dem. Sålene er så svarte som en nykjøpt vinyl-LP, for de som husker dem. (obeservasjon)
* Guttungen fikk nye skøyteski til jul. Disse var pre-glidet fra fabrikk, og fordi han stod og hoppet opp og ned og ville prøve dem 1. juledag, tok jeg bare vanlig sikling og børsting på dem og sendte ham avgårde. Etter 3 turer begynte jeg å se grå skjolder på sålen.
* Skøyteskia hans ble deretter kuzmin siklet. Han har gått massevis på dem. Gått sitt første renn og plasserte seg blant de beste, marginalt bedre enn tilsv. i fjor, og jeg spekulerer i at det var i godt selskap med guttunger som har fedre som ikke lar det stå på kronene eller tiden når de prepper skia til ungene. Jeg vet at enkelte av disse er helt ekstreme. jeg har pratet med dem. (observasjon)
* Sålene på nevnte ski er fremdeles køl svarte og blanke. (observasjon)
Om disse observasjonene er med på å avkrefte eller bekrefte noe som helst er opp til leseren. Jeg kan bare forholde meg til mine egne observasjoner og de kilder jeg føler gjør den mest troverdige jobben med å underbygge det de sier.
Kan hende hele kuzmin-greia er helt feil... Men foreløpig synes ikke jeg det virker slik.. Og
inntrykket mitt er at dette er interessant på langt mer enn bare mosjonistnivå. Selv om for mosjonister som hverken føler de har for mye kroner eller tid å spandere, så er også dette aspektet av høy interesse.
Jeg er ingen forsker, men jeg mener å ha lest at Kuzmin ikke har tatt med i beregningen hvordan plastmaterialet i sålen utvider seg når det påføres varme, og at dette er mye av grunnen til at produktene trenger inn i porene i skien.
I så fall skal porene, og derav hele materialet, utvide seg mye, og jeg vil anta at dette betyr en deformering av materialet. Dette vet jeg ikke så mye om. Men jeg vet litt fra min egen skolegang om hvordan den utvidelen du sikter til fungerer og jeg finner det derfor litt usannsynlig at materialet overhodet utvider seg så mye under varme, og spesielt uten at dette medfører en synlig deformering. I tillegg er alle parter i saken enige om at materialet sålene er laget av i liten grad tåler varme og at det er meget lett å ødelegge sålen ved feilaktig bruk av smørejern, og gud forby, parafinbrenner.
I forhold til det, vil man ha helt andre muligheter til å sette strukturer på en slipemaskin enn for hånd med 3 forskjellige sikler tilgjengelig (i tillegg kan jo rilleverktøy fra Red Creek, Swix, Holmenkol osv. brukes).
Her tror jeg du er inne på noe som kanskje representerer en evt barriære mot WC nivå. Muligheten til å være enda mer nyansert i valg av struktur. Med enda fler jern å velge i mellom kan man legge mer tid til å finne det optimale for dagsføret. Dette kan jo hende kommer etter hvert...
Jeg syns dette er spennene og er mest interessert i å lære mer, enn å ha rett. Syns flere andre i denne tråden virker å ha en annen agenda (og jeg får deja vu følelse til et utall Mac vs PC diskusjoner på utallige nettsider!).
Jeg er enig med deg i dette og jeg endrer gjerne mening om saker når underlaget er godt nok. Det er vel derfor jeg i økende grad føler at Kuzmins re-lansering av stålsiklingsmetoder og teorier, faktisk rimer både med egne observasjoner såvel som fakta og kilder som det henvises til.
Blir spennende å se om Swix har noen trumfkort på lur.
Men jeg klarer ikke dy meg for å flire når Kuzmin legger ut videoklipp som viser hvordan "hans" løper med stålsiklede ski beholder teten i feltet også i nedoverbakker i et WC (?) løp. Kan tyde på at glien hans var helt ok. Kanskje kommer vi mer inn i en tid hvor det er mannen oppå skia som avgjør rennet??? Helt greit for meg det...

Disclaimer: Kan hende jeg har lest feil. Kan hende mye er feil.. Men det jeg synes er bemerkelsesverdig er at det er en del saker som har blitt påstått fra det hold som jeg selv i hvert fall observerer at er helt feil, og trekker derav fram eksemplet med de "grå og oksyderte" sålene. Dette svekker troverdigheten deres.