Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 12 1 2 3 4 11 12

Kuzmin

Re: Kuzmin [Re: kolli] #1092603 06/01/2011 11:51
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Handlet du Kuzmin Orginal? hva gjør dere med skiene når temperaturen er kaldere enn 10 grader?

Re: Kuzmin [Re: ohaga] #1092613 06/01/2011 12:00
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Jeg har også bare orginal.

Det jeg gjør er å sette på meg skiene og gå. Glir kanskje litt dårligere med kaldt/trått føre. Men etter mine erfaringer marginalt.

mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Kuzmin [Re: Pedalsyre] #1092617 06/01/2011 12:05
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Leste nettopp denne
http://www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

Der sier de at når det er kaldt bør man prøve å glatte ut strukturen ekstra mye med f.eks en metallstang (eller kuzmindrum, se hjemmesiden) eller en nylonbørste for å polere.

Men det var da grenser for innsats spør du meg..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Kuzmin [Re: Rockefoten] #1092638 06/01/2011 12:32
tron Offline
Besatt
Besatt
Men hvor ofte skal man sikle med Kuzim, egentlig?

Re: Kuzmin [Re: nicolai] #1092640 06/01/2011 12:37
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: nicolai
Hvorfor skal ikke flour trekke inn i sålen? Hvorfor har ikke dette noe med absorbsjon å gjøre, mens voks har det?

Sjekk gjerne litt rundt skiprepp.... ICON_WINK

Dette med absorbsjon har med å gjøre at gamle teorier om skiprepp handler om å bruke myk glider (feks. gul Swix CH10) til å "mette" sålen med voks. Dette skal gjøres mye og ofte og gjerne med varmeskap for at sålen skal være "feit" og god til du skal glide skiene. Deretter bruker du dagsriktig glider (avh av temperatur) til å legge på dagens glider.

Fluor har ingenting med dette å gjøre og det er ingen som snakker om å "mette" med fluor.

Derfor sier jeg at fluor ikke har noe med dette å gjøre - fordi det ikke har noe med dette å gjøre....

Fluor finnes i dyr glider innblandet. Fluor er der for å gi optimal glid der og da, men har ingenting med "metting" å gjøre. Fluor kan også kjøpes løst og brukes i så fall som det siste laget etter at du har glidet ferdig. Dette for å gi optimal glid på renndagen. Det er svindyrt men effektivt.

Kuzmin angriper ikke fluor-bruk. han angriper voksgliding. Det er forskjell.
Å bruke fluor på stålsiklede ski kan i følge de som påstår å ha greie på det, være effektivt og gi deg 100% optimale ski.

Quote:

Jeg kjenner til Kuzmins teori om at voksen ikke kan trekke inn i sålen, og denne delen av arbeidet hans er det i beste fall stor splid om hvorhvidt stemmer..

Dette er ikke (bare) Kuzmins teori. Det er gjort undersøkelser på dette. En av dem ble publisert i Birkebeinerbladet nylig. Det er gjort flere slike undersøkelser.

Quote:
Blant annet Toko (mener jeg å huske) har vel offentliggjort materiale som viser hvor mye glider som faktisk taes opp i en skisåle med deres produkter.

Selv om det er "moro" å skrive om den store "smørekonspirasjonen", kan det jo hende at virkeligheten er litt mer nyansert?

Det trengs egentlig ikke å "testes". En skisåle er laget av UHMW_PE, som står for ultra-high-molecular-weight-poly-ethylen. UHMW_PE er nær sagt pottetett (dvs i den grad du kan si det har "porer", er disse mye mindre enn molekylene i voks, og faktisk mindre enn vannmolekyler også - som er noen av de minste av molekylene) Det absorberer altså heller ikke vann...
Så hva slags skisåler Toko har testet på kunne jo vært interessant å vite...

Så hvis man fester lit til de tekniske spesifikasjonene på dette her og innser at voks ikke trenger igjennom et ugjennomtrengelig materiale, men da faktisk ligger som et mikrotynt lag utenpå sålen, er det rimelig enkelt å skjønne at hele mettingsteorien er vannvidd og tenker man litt, skjønenr man at dette stammer fra den gang sålene var laget av mer porøst materiale - slik som tre.

Sålene er utviklet på høyt nivå og har friksjonseffekt tilsvarende teflon.

Det norske smører og Swix rent faktisk (i følge egne utsagn) var bedre enn konkurrentene på under 90-tallet var betydningen av slipen i sålen. Man testet ut mye ulike sliper og var banebrytende her. På folkenivå har dette ført til at folk sender inn skiene sine for å få "birk slip" og man benytter også rillejern under veldig milde forhold da disse rillene og slipstrukturen har en dreneringseffekt som hjelper på gliden.

Alt dette harmonerer med Kuzmins rapport som konkluderer med at sålen allerede er optimal og at det er strukturen i sålen som til slutt gir deg siste finishen på gliden.

Re: Kuzmin [Re: Sykkelbob] #1092654 06/01/2011 13:19
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Ok, tror jeg må teste Kuzim gitt :-)

Re: Kuzmin [Re: Sykkelbob] #1092911 07/01/2011 00:20
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Jeg kjenner veldig, veldig godt til hvordan preparering av ski foregår, så den biten er grei.

Alle er nok enige om at den ekstreme betydningen av å "mette" sålen er overdrevet, likevel viser all praktisk erfaring av dagsaktuell glider (f.eks LF/HF glider) sitter lengre og skiene opprettholder god glieffekt lengre (i forhold til å kun legge dagsaktuell glider rett på sålen).

Bruk av varmeskap er først og fremst tidsbesparende (når det preparers ski i stor stil).

Grunnen til at jeg spurte litt om dette var for å høre hva du tenker om hvorfor noen produkter fester seg til sålen (Flour pulver, flytende, kloss etc.), i forhold til f.eks en flourinnholdig glider (f.eks HF).

Er ikke Kuzmin skeptisk til Flour-produkter altså? Jeg har lest doktoravhandlingen hans, og mener å huske at dette var et av hans poenger (at skiene plukker opp mer skitt og møkk enn rene stålsiklede ski). Her trekkes det vel en paralell til Thunder Bay hvor utøverene gikk over kluter med Diesel for å rense skiene underveis i løypa? Jeg husker ikke så godt, men var det ikke slik da?

Har du en link til denne testen i Birkebeinerbladet?

Joda, jeg kjenner til hva en skisåle er laget av, og dine eksempler er jo hentet fra Kuzmins avhandling. At du siterer de, hjelper på en måte lite (i forhold til at du omtaler det som en sannhet), når jeg sier at dette er omstridt, og flere hevder at dette ikke stemmer.

Jeg er ingen forsker, men jeg mener å ha lest at Kuzmin ikke har tatt med i beregningen hvordan plastmaterialet i sålen utvider seg når det påføres varme, og at dette er mye av grunnen til at produktene trenger inn i porene i skien.

Ellers stemmer mye av det du sier ang. slip. Det er jo litt morsomt at Kuzmin (nå er det mulig at jeg husker feil, men jeg tror ikke det) først leverte sikler uten noen form for struktur først, og er i mot steinsliping (strukturering av sålen), for så å slippe sikler med forskjellig strukterer i senere.

I forhold til det, vil man ha helt andre muligheter til å sette strukturer på en slipemaskin enn for hånd med 3 forskjellige sikler tilgjengelig (i tillegg kan jo rilleverktøy fra Red Creek, Swix, Holmenkol osv. brukes).

Jeg syns dette er spennene og er mest interessert i å lære mer, enn å ha rett. Syns flere andre i denne tråden virker å ha en annen agenda (og jeg får deja vu følelse til et utall Mac vs PC diskusjoner på utallige nettsider!).

/Are Nicolai
Re: Kuzmin [Re: nicolai] #1092922 07/01/2011 01:58
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Er det rart det er krig i verden...

Kan vi ikke være enige i at Kuzmin kan bli skisportens svar på "5000-kronersreglen" som er delvis innprinta blant oss syklister her på forumet, ved at det lave vedlikeholdet flytter fokus over til opplevelsen framfor "skulle gjerne gått på ski, men har ikke penger eller ork til å stå i bua med strykehjernet flere ganger i uka"... Dette produktet er hobbymosjonistens våte drøm, så får landslaget med sitt mannsterke smøreteam gnukke fram de ekstra hundredelene i friksjonskoeffisienten på den måten de vil...

Trønder osv
Re: Kuzmin [Re: Supernova] #1093407 08/01/2011 09:02
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Supernova
Jeg gikk birken i fjor på Kuzmin orginal og rill. Jeg opplevde ikke å bli fraglidd en eneste gang, og følte selv jeg hadde bedre gli en nesten alle rundt meg. Spikerfeste hadde jeg også ICON_SMILE

Glideren i boden min får helt sikkert ligge i fred i år.

Gikk både Birkebeinerrennet og Vasaloppet med Kuzmin-siklede ski og opplevde det samme som deg.

Ned Raudfjellet er en god testbakke da jeg finner det overveiende sannsynlig at noen rundt meg har ski preppet for tusenvis av kroner - jeg hadde minst like god gli som alle andre.

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Kuzmin [Re: nicolai] #1093427 08/01/2011 09:51
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Er ikke Kuzmin skeptisk til Flour-produkter altså? Jeg har lest doktoravhandlingen hans, og mener å huske at dette var et av hans poenger (at skiene plukker opp mer skitt og møkk enn rene stålsiklede ski).

I avhandlingen viser han at flour-preppa ski har bedre glid i starten, sånn ca 1-2 km alt etter snøforhold. Etter det har de plukket opp så mye dritt at de glir dårligere. Sprintere bør derfor bruke flour etter Kuzmins resultater.

Re: Kuzmin [Re: nicolai] #1093434 08/01/2011 10:06
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Er ikke Kuzmin skeptisk til Flour-produkter altså? Jeg har lest doktoravhandlingen hans, og mener å huske at dette var et av hans poenger (at skiene plukker opp mer skitt og møkk enn rene stålsiklede ski).

Nei - ikke så langt jeg kan se. Men da må vi skille mellom vokser med fluorinnhold (LF/HF) og "rene" fluorprodukter. Så vidt jeg kan se trekker han fram fluor som det eneste stoffet som kanskje er enda mer vannavvisende enn sålen.

Se side 10 og 11 i denne presentasjonen: http://kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_sv-en.pdf

Derimot blir det advart kraftig mot helsefaren forbundet med bruk av fluorprodukter.

Sitat: KUZMIN
In fact, PE is one of the polymeric materials having the lowest surface energy (more hydrophobic). Only fluorpolymers
have lower surface energy.
Videre henviser han til andre parter sine studier som bekrefter at høyfluorvokser gir vesentlig bedre glid enn tradisjonelle vosker (der er vel alle enige). Men kronpoenget hans er at de to materialene som viser laveste friksjon mot vann er PE sålen (ren skisåle) og fluor. Det er ut i fra dette man ser at voksen i seg selv ikke bidrar med noe annet enn dårligere glid.

Har du en link til denne testen i Birkebeinerbladet?

Ikke for hånden, men det lar seg sikkert finne.

Joda, jeg kjenner til hva en skisåle er laget av, og dine eksempler er jo hentet fra Kuzmins avhandling. At du siterer de, hjelper på en måte lite (i forhold til at du omtaler det som en sannhet), når jeg sier at dette er omstridt, og flere hevder at dette ikke stemmer.

Her skjønner jeg ikke hva du mener. I mine tidligere poster i denne tråden har jeg faktisk ikke lagt inn sitater fra Kuzmins rapport. Jeg har heller ikke uttalt at dette er absolutte sannheter. Jeg tror vi alle er enige om at mange protesterer på dette og at dette således er omstridt. Men noen argumenterer med vitenskapelig fundamenterte opplysninger og etterprøvbare fakta - mens andre argumenterer med "vår erfaring er..."

Men når vi er inne på sannheter og fakta:

1. Det er en sannhet at produsentene selv opplyser om hva skisålene er laget av. Trenger ikke sitere Kuzmin på det.
2. Slå opp UHMWPE i wikipedia og du vil finne opplysninger som bekrefter det som blir sagt. Du finner sikkert enda mer utfyllende om du leter. Trenger ikke Kuzmin for dette heller.
3. Det er et faktum at "Sentralinstitutt for industriell forskning" i 1982 publiserte en rapport som i svært stor grad underbygger det Kuzmin har kommet fram til i sine undersøkeler og han er veldig flittig med å bruke referanser til denne i sin markedsføring. Dette spekulerer jeg i at har med å gjøre den massive motstand han får i Norge og at det derfor er ekstra morsomt å bevise at det faktisk var nordmenn som fant ut dette først...
4. Både denne rapporten og flere andre trekker fram at små ujevnheter i sålen bidrar til å samle opp smuss, at voks langt på vei har bidratt til å jevne ut disse, men at en optimal behandling av sålens overflate er det eneste virkemidlet som overgår både voksing og fluor i vannavstøting, med en vinkel mot vanndråpene på opptil 180 grader mot fluor sine 120 og voks sine snaue 90. (OBS: At dette er "sannheter" forutsetter at man aksepterer at testmetoden er korrekt og etterprøvbar, men vær også oppmerksom på at dette kommer altså fra flere hold og ikke bare én kilde).

Kilder: http://kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_sv-en.pdf (lett powrpoint versjon) og http://kuzmin.se/docs/lic_thesis.pdf (tung rapport skrevet av Kuzmin i sitt virke hos Universitetet i Luleå)

Litt mer "sannheter" [les: Sykkelbobs observasjoner]

* På både smørekurs og fra andre hold har jeg blitt advart om at man må være flittig med å holde sålen feit med glider, ellers blir sålen tørr, grå og ødelagt. Finnes sikkert masse kilder på dette, men det jeg fant i farten var Swix sin egen reklame for slipeprodukter for å reparere "grå og oksiderte såler". Legg merke til wikipedias tekst for det fremheves at ståffet sålen er laget av ikke oksyderer.

* Anyway. Mine treningsski, som jeg slang i boden uten å hverken sette inn lagringsglider eller noe annet, ble kuzmin siklet i november. Jeg må ha gått over 300km på disse nå og ikke gjort en døyt med dem. Sålene er så svarte som en nykjøpt vinyl-LP, for de som husker dem. (obeservasjon)
* Guttungen fikk nye skøyteski til jul. Disse var pre-glidet fra fabrikk, og fordi han stod og hoppet opp og ned og ville prøve dem 1. juledag, tok jeg bare vanlig sikling og børsting på dem og sendte ham avgårde. Etter 3 turer begynte jeg å se grå skjolder på sålen.
* Skøyteskia hans ble deretter kuzmin siklet. Han har gått massevis på dem. Gått sitt første renn og plasserte seg blant de beste, marginalt bedre enn tilsv. i fjor, og jeg spekulerer i at det var i godt selskap med guttunger som har fedre som ikke lar det stå på kronene eller tiden når de prepper skia til ungene. Jeg vet at enkelte av disse er helt ekstreme. jeg har pratet med dem. (observasjon)
* Sålene på nevnte ski er fremdeles køl svarte og blanke. (observasjon)

Om disse observasjonene er med på å avkrefte eller bekrefte noe som helst er opp til leseren. Jeg kan bare forholde meg til mine egne observasjoner og de kilder jeg føler gjør den mest troverdige jobben med å underbygge det de sier.

Kan hende hele kuzmin-greia er helt feil... Men foreløpig synes ikke jeg det virker slik.. Og inntrykket mitt er at dette er interessant på langt mer enn bare mosjonistnivå. Selv om for mosjonister som hverken føler de har for mye kroner eller tid å spandere, så er også dette aspektet av høy interesse.

Jeg er ingen forsker, men jeg mener å ha lest at Kuzmin ikke har tatt med i beregningen hvordan plastmaterialet i sålen utvider seg når det påføres varme, og at dette er mye av grunnen til at produktene trenger inn i porene i skien.

I så fall skal porene, og derav hele materialet, utvide seg mye, og jeg vil anta at dette betyr en deformering av materialet. Dette vet jeg ikke så mye om. Men jeg vet litt fra min egen skolegang om hvordan den utvidelen du sikter til fungerer og jeg finner det derfor litt usannsynlig at materialet overhodet utvider seg så mye under varme, og spesielt uten at dette medfører en synlig deformering. I tillegg er alle parter i saken enige om at materialet sålene er laget av i liten grad tåler varme og at det er meget lett å ødelegge sålen ved feilaktig bruk av smørejern, og gud forby, parafinbrenner.

I forhold til det, vil man ha helt andre muligheter til å sette strukturer på en slipemaskin enn for hånd med 3 forskjellige sikler tilgjengelig (i tillegg kan jo rilleverktøy fra Red Creek, Swix, Holmenkol osv. brukes).

Her tror jeg du er inne på noe som kanskje representerer en evt barriære mot WC nivå. Muligheten til å være enda mer nyansert i valg av struktur. Med enda fler jern å velge i mellom kan man legge mer tid til å finne det optimale for dagsføret. Dette kan jo hende kommer etter hvert...

Jeg syns dette er spennene og er mest interessert i å lære mer, enn å ha rett. Syns flere andre i denne tråden virker å ha en annen agenda (og jeg får deja vu følelse til et utall Mac vs PC diskusjoner på utallige nettsider!).

Jeg er enig med deg i dette og jeg endrer gjerne mening om saker når underlaget er godt nok. Det er vel derfor jeg i økende grad føler at Kuzmins re-lansering av stålsiklingsmetoder og teorier, faktisk rimer både med egne observasjoner såvel som fakta og kilder som det henvises til.

Blir spennende å se om Swix har noen trumfkort på lur.

Men jeg klarer ikke dy meg for å flire når Kuzmin legger ut videoklipp som viser hvordan "hans" løper med stålsiklede ski beholder teten i feltet også i nedoverbakker i et WC (?) løp. Kan tyde på at glien hans var helt ok. Kanskje kommer vi mer inn i en tid hvor det er mannen oppå skia som avgjør rennet??? Helt greit for meg det...

ICON_SMILE

Disclaimer: Kan hende jeg har lest feil. Kan hende mye er feil.. Men det jeg synes er bemerkelsesverdig er at det er en del saker som har blitt påstått fra det hold som jeg selv i hvert fall observerer at er helt feil, og trekker derav fram eksemplet med de "grå og oksyderte" sålene. Dette svekker troverdigheten deres.

Re: Kuzmin [Re: Sykkelbob] #1093442 08/01/2011 10:18
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Noen som kjenner levetiden på en Kuzmin-sikling? Min er vel i sin fjerde vinter nå og jeg har siklet alt jeg har av ski inklusive alpinski. Føler kanskje at kantene begynner å bli litt sløve?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Kuzmin [Re: tommygutt] #1093458 08/01/2011 11:47
ThB Offline
Besatt
Besatt
Tommygutt kan nok med fordel investere i ny(e) sikling(er) hvis han har brukt den jevnlig i tre-fire vintre. Takk ellers til Sykkelbob for særdeles grundig kuzminisering. Med mosjonistbrillene på følger jeg deg omtrent helt til døra. Antakelig er steinslipte ski, HF, Cera og proffe smørere fortsatt det vasseste for WC. I hvert fall på kortere distanser. Men det er jo ganske interessant å se på ei femmil der det tillates skibytte underveis. Da går det merkbart fortere for de fleste når de har kommet seg over på nye ski, og løperne snakker gjerne om at skiene "pakker seg" underveis på lange løp og gir dårlig glid.

Thomas
Re: Kuzmin [Re: ThB] #1093630 08/01/2011 18:49
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg leser denne tråden med stor interesse, og jeg lurer litt på om det finnes noen her som har prøvd Kuzmin-sykling, og som faktisk IKKE har gode erfaringer?

Re: Kuzmin [Re: rasmusic] #1093635 08/01/2011 18:52
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: rasmusic
Jeg leser denne tråden med stor interesse, og jeg lurer litt på om det finnes noen her som har prøvd Kuzmin-sykling, og som faktisk IKKE har gode erfaringer?

Jeg har ikke prøvd Kuzmin-sykling, men jeg kan likevel garantere at det fungerer dårlig.

Thomas
Re: Kuzmin [Re: ThB] #1093654 08/01/2011 19:44
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg har ikke tid til å lese meg opp nå, men et kjapt spørsmål:
Jeg har en vanlig stålsikle og rillejern. Hva er så mye bedre med kuzmin enn å sikle skia fine med stålsikle for så å sette riktige riller? Og i såfall hvorfor?

Re: Kuzmin [Re: Kriss] #1093656 08/01/2011 19:49
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Kriss
Jeg har en vanlig stålsikle og rillejern. Hva er så mye bedre med kuzmin enn å sikle skia fine med stålsikle for så å sette riktige riller? Og i såfall hvorfor?

Ingenting. Det er vanlig stålsikling og rillejern som er "orginal"-Kuzmin og det han gjorde i sitt dr-arbeid. Så fant han vel ut at han ville tjene penger på funnene og startet produksjon av egne sikler.

Edit: Jeg Kuzminiserer på egen måte med stålsikle, børster, fibertex og rillejern.

Redigert av maxminus; 08/01/2011 19:51.
Re: Kuzmin [Re: ThB] #1093787 09/01/2011 08:44
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ThB

Jeg har ikke prøvd Kuzmin-sykling, men jeg kan likevel garantere at det fungerer dårlig.

Hehe, det sitter i fingrene, vettu ICON_WINK

Re: Kuzmin [Re: rasmusic] #1093893 09/01/2011 15:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Er det noen som har en link til, eller et bilde av en såle som er "korrekt" kuzminisert med original skrapa?

Jeg hadde min første tur på dette i går kveld. Det var hysterisk elendig glid. Håper det var pga. at det ikke var spor, men masse tørr nysnø. Er det sånn at det blir bedre etter hvert når man har behandlet skiene?

LarsB

Re: Kuzmin [Re: larsb] #1093898 09/01/2011 15:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Man må vel "gå inn" skiene etterpå?

Re: Kuzmin [Re: larsb] #1093934 09/01/2011 16:52
A
arimath Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: larsb
Er det noen som har en link til, eller et bilde av en såle som er "korrekt" kuzminisert med original skrapa?

Jeg hadde min første tur på dette i går kveld. Det var hysterisk elendig glid. Håper det var pga. at det ikke var spor, men masse tørr nysnø. Er det sånn at det blir bedre etter hvert når man har behandlet skiene?

LarsB

Børstingen etter er viktig. Kun sikling duger ikke. Ellers vil jo glien oppleves dårligere hvis du som du sier går i dårligere spor. Skiene må jo da brøyte unna den snøen.

Arild

Re: Kuzmin [Re: rasmusic] #1093937 09/01/2011 16:55
A
arimath Offline
Entusiast
Entusiast
A

På birken i fjor gikk jeg på Kuzminski uten riller. Mot slutten av løpet ble det bløtere i sporet og skiene sugde mot underlaget. Dette skyldes manglende drenering og ikke siklingen.

Arild

Re: Kuzmin [Re: Kriss] #1093941 09/01/2011 16:57
A
arimath Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Kriss

En vanlig stålsikkel type Swix e.l er ikke skarp nok til å få skrapt bort de hårene i sålen som gir dårlig gli.

Arild

Re: Kuzmin [Re: arimath] #1093947 09/01/2011 17:05
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Vet lite om "ordinære" stålsikler, men tror ikke det er det samme. Kuzmin sine er i hvertfall veldig skarpe og har en struktur jeg ikke har sett på rillejernene eller andre sikler.

På tørr nysnø kan det være trådt uansett. - Særlig hvis du har vært raus med festesmøringen for å være sikker på godt feste ICON_WINK

Mine ble godt børstet med bronsjebørste. Super gli fra første tur.

Re: Kuzmin [Re: Sykkelbob] #1094244 10/01/2011 09:30
bah Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som bruker å rille skia i tillegg til kuzmin?

Er det mye å hente på det? Verdt prisen på rilleverktøykoffert fra red creek til 2k? ICON_WINK

Re: Kuzmin [Re: bah] #1094256 10/01/2011 09:43
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Når det er varmt riller jeg og føler det gir effekt. Jeg har det billigeste greiene til swix og mener ingenting om behovet for noe mer fancy..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Kuzmin [Re: arimath] #1094369 10/01/2011 12:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: arimath

Børstingen etter er viktig. Kun sikling duger ikke. Ellers vil jo glien oppleves dårligere hvis du som du sier går i dårligere spor. Skiene må jo da brøyte unna den snøen.

Arild

Takk for det. Jeg trodde i grunnen siklinga tok det som var å ta, og at børsting ikke ville hjelpe noe som helst. Bronsebørsta mi har vært brukt med voks. Er denne fy-fy eller er det samma-det siden voksen uansett blir slitt bort?

LarsB

Re: Kuzmin [Re: larsb] #1094397 10/01/2011 13:45
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Siden dette er en "Glide-tråd" henger jeg meg på denne i samme sjanger; noen som har erfaring med Swix Universalglider?

Re: Kuzmin [Re: kolli] #1094405 10/01/2011 14:04
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: kolli
Siden dette er en "Glide-tråd" henger jeg meg på denne i samme sjanger; noen som har erfaring med Swix Universalglider?

Jeg kan dessverre ikke uttale meg om hvordan gliden er da jeg er en Kuzmin-sikler, men jeg har preppet skiene til en venninne av meg med F4 (litt annen variant enn det du har linket til http://www.xxl.no/vintersport/smoering/glider/f4100-universal-glidewax-fluoro-100ml-1067430). Det var utrolig lettvint og lite søl. En kjenning av meg mente at denne glideren slites bort raskt, men det gjenstår å se. Jeg tror dette holder i massevis til treningsbruk.

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Kuzmin [Re: Thomas NWS] #1094512 10/01/2011 17:22
K
krisch Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Kuzminifiserte scs skiene mine fra 2009 med originalen, og børstet med bronsebørst. Glidet madshus nanosonic skiene fra 2010 med rapidglide fra Rex(-2 til-10. Hadde hysterisk mye bedre glid på madshusskiene.
Gled fem meter lengre i veldig slak oppoverbakke, nesten flatt. Hadde ca 12- 15km/t før jeg traff "motbakken".
-11 grader ute.
Testet fire turer på hver ski. Samme resultat hver gang.

Side 2 av 12 1 2 3 4 11 12

Moderator  support