Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slanking eller sykling?

Slanking eller sykling? #1091088 03/01/2011 14:00
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det har seg sånn at trivselsvekta nok er endel lavere enn tallet på badevekta viser, eller buksene indikerer...

I fjor vår gikk jeg på ett slankeopplegg med trening og kostholdsveiledning. Ila de 12 ukene gikk jeg ned 10-12 kg, og var i bedre form enn noensinne. Litt vel mye kos og snop har gjort at jeg er nesten tilbake på scratch, hooray fishwhack Forskjellen er at jeg har trent hele tida, ifjor hadde jeg ett opphold på 6-7 mnd.

Opplegget jeg fulgte:
Mandag: yoga
Tirsdag: veiing, måling og en time styrketrening med gruppa
Onsdag: fri
Torsdag: styrketrening med gruppa igjen
Fredag: Kondisjonstime i sal (krønsj kanskje?)
Lørdag: fri
Søndag: step/styrke. På vårparten la jeg inn en sykkeløkt før denne timen.
Styrketimene var all-in, mer enn en gang jeg sippa av utmattelse på vei hjem ICON_TONGUE
Som dere ser var det veldig lite sykkel, allikevel hadde jeg en grei nok framgang fra året før(det skulle bare mangle, forbedringspotensialet var- og er- enormt ICON_LAUGH )

Spørsmålet er da om hva jeg vil ha best effekt av, ett lignende opplegg som i fjor, men bytte ut noen av øktene med sykling. Eller kun fokusere på sykling og ta av det jeg klarer med egne ofte manglende motivasjon til rett kosthold? Jeg vet jo at det sies man blir god på det man trener på, men er det kanskje vel så smart å ikke ha så mye man skal dra med seg opp alle disse bakkene?
What do you think???

Wish it * dream it * do it
Re: Slanking eller sykling? [Re: hårfin] #1091091 03/01/2011 14:06
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å forbedre pedaleffekt/kg-forholdet bør syklistslanking bestå av sykkeltrening og riktig kosthold.

Re: Slanking eller sykling? [Re: kjerts] #1091130 03/01/2011 15:38
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Slanking er kjedelig, innendørstrening synes jeg er ok i vintermånedene, men så stinker det når det lysner på vårparten. Hvis jeg skulle gjøre det samme(det skal jeg)så ville jeg satset på sykling som er moro. Når det gjelder kosthold ville jeg kjørt sunt i hverdagen og kos i helgene. Med riktig livsstil og kosthold slipper du vektøkningen etter slankekur.

Re: Slanking eller sykling? [Re: Santacruz] #1091218 03/01/2011 18:31
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Quote:

Spørsmålet er da om hva jeg vil ha best effekt av, ett lignende opplegg som i fjor, men bytte ut noen av øktene med sykling. Eller kun fokusere på sykling og ta av det jeg klarer med egne ofte manglende motivasjon til rett kosthold? Jeg vet jo at det sies man blir god på det man trener på, men er det kanskje vel så smart å ikke ha så mye man skal dra med seg opp alle disse bakkene?
What do you think???

Ja takk, begge deler tenker jeg.

Skal du ned i vekt, må du imho fokusere på kosthold. Hvis ikke spiser du bare mer og vektreduksjonen uteblir. Jeg transport-syklet rundt 10-15 mil i uka i flere år uten å ta av en kilo... med en gang jeg begynte å fokusere litt på kosthold gikk jeg ned.

Jeg startet med fokus på lavkarbo/vektnedgang og treningen led under dette. Jeg følte meg slapp og tung, men brydde meg ikke: Følte jeg meg slapp, gikk det bare roligere. Følte jeg meg frisk, kjørte jeg på. Trente rett og slett så godt det lot seg gjøre og mest for å holde forbrenningen oppe. Aner ikke om det er sunt eller bra for kroppen, men det funket for meg. I denne perioden hadde jeg ikke fokus på å bli bedre til å sykle. Tror heller ikke jeg hadde nevneverdig progresjon i denne perioden. Men jeg gikk i alle fall ned i vekt. Fort.

Etter hvert som vekten ble lavere og jeg forsiktig begynte å spise litt mer og variert, ble kvaliteten på treningen bedre. Nå tror jeg at jeg har litt progresjon mtp kondisjon.

Grunnen til at jeg fokuserte på vekt først, var at det det var vekten som var mest kritisk for meg. Spesielt siden jeg har ambisjoner om å løpe litt. Jeg hadde dessuten syklet endel og antok at det var lettere å øke watt/kilo med vektreduksjon enn med fokus på ytelsesforbedring.

Jeg tror forresten det er viktig å gjøre varige endringer for å unngå jo-jo effekt. De fleste av vanene jeg etablerte når jeg la om kostholdet, har jeg beholdt i ettertid. Eneste forskjell er at jeg nå spiser litt mellommåltider i form av frukt og skeier litt ut en gang eller to i mnden. (Typisk kake, vafler, litt smågodt eller noe slikt). Det gjenstår iofs å se om det motvirker jo-jo, men jeg håper i alle fall :-)

Lykke til!

Redigert av tobiast; 03/01/2011 18:33.
Re: Slanking eller sykling? [Re: hårfin] #1091362 04/01/2011 08:12
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: hårfin
Litt vel mye kos og snop har gjort at jeg er nesten tilbake på scratch

Finn ut hvorfor det skjedde, og hva du kan gjøre for å unngå at det skjer neste gang. Det er relativt lett å gå ned i vekt, problemet er å bli der. Hvorfor? Fordi det krever en varig endring i livsstil.

Re: Slanking eller sykling? [Re: Arne_And] #1091450 04/01/2011 11:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Litt vel mye kos og snop har gjort at jeg er nesten tilbake på scratch

Finn ut hvorfor det skjedde, og hva du kan gjøre for å unngå at det skjer neste gang. Det er relativt lett å gå ned i vekt, problemet er å bli der. Hvorfor? Fordi det krever en varig endring i livsstil.

Og derfor er de for de aller fleste bare tull å slanke seg. Det "holder med" å endre livsstil. Vekten vil automatisk følge etter.

Gjett hvor mange tullinger som går på reklamen med alt mulig pulver og annet. Det det sies lite om er at man med en gang man går tilbake til sitt vanlige kosthold så vil vekta komme opp på vanlig nivå også. Alternativet er kanskje å leve på pulver resten av livet? ICON_WINK

Re: Slanking eller sykling? [Re: EgilS] #1091458 04/01/2011 11:26
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
[quote=EgilS Alternativet er kanskje å leve på pulver resten av livet? ICON_WINK [/quote]

Eller kanskje fettsuging ICON_LAUGH

Problemet mitt er vel at jeg blir for fanatisk, og kjører beinhardt regime uten rom for slingrinsmonn. Hard trening og lite kos. Jeg er rett og slett forferdelig dårlig på "den gyldne middelveien"!

Jeg vet hva jeg skal spise/ ikke spise, men å få den varige livsstilsendringen har jeg ikke klart ennå... kanskje i 2011?

Men det jeg egentlig lurte på var hva som ga best effekt (på ritt) av å gå ned mest mulig i vekt kontra det å fokusere mest på sykling?

Re: Slanking eller sykling? [Re: hårfin] #1091460 04/01/2011 11:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
[Men det jeg egentlig lurte på var hva som ga best effekt (på ritt) av å gå ned mest mulig i vekt kontra det å fokusere mest på sykling?

Jeg har gått opp ca. 8 kilo siden jeg begynte å trene seriøst, og blitt mye bedre på ritt. Både i bakker, tempo, rykk - hele pakka. Alt ved å sykle.

Seriøst sett tror jeg du blir best på ritt ved å sykle. Ta rådet fra Egil om livstilsendringen. Bruk så mye tid som mulig på sykkelen, og vær litt streng på kosthold, men ikke slik at det går utover treningen. Så vil du finne en trivselsvekt som gjør deg best.

Litt synsing fra meg.

Redigert av anonymous5; 04/01/2011 11:35.

Anonym5
Re: Slanking eller sykling? [Re: anonym5] #1091497 04/01/2011 12:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sånn litt fra sidelinjen: Ikke stirr blindt på vekten! Mer trening gir mer muskler og fettreduksjon blir ikke like synlig på vekten som på buksestørrelsen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slanking eller sykling? [Re: baronKanon] #1091575 04/01/2011 14:03
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Støtter Baronen!

Du trener endel styrke nå, noe som kan fort gi vektøkning. Selv veide jeg 78-80kg når jeg hadde et år med mye styrketrening, nå med variert trening er jeg rundt 72-74kg.

Det mest gunstige føler jeg er 50/50 økt med styrke og kardio, i den rekkefølgen man føler er best. Synes og huske at min NIH kompis sa at så lenge man ikke drev med max-trening så ville en kardioøkt før styrkeøkt(og motsatt) ikke ha store målbare forskjeller opp splitede økter. Hvis man har klare mål med treningen utenom ren trivsel så må man jo sikte inn dit.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Slanking eller sykling? [Re: EgilS] #1091657 04/01/2011 17:21
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Alternativet er kanskje å leve på pulver resten av livet? ICON_WINK

Usikker på om det er noe godt alternativ.

Vedlegg scarface_tony_montana_cocaine (Medium).jpg

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Slanking eller sykling? [Re: baronKanon] #1091658 04/01/2011 17:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sånn litt fra sidelinjen: Ikke stirr blindt på vekten! Mer trening gir mer muskler og fettreduksjon blir ikke like synlig på vekten som på buksestørrelsen.

Det kommer helt ann på hvor stor man er da. Veier man 25 kg for mye skal du jaggu sykle mye for å gå opp dette i muskler ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Slanking eller sykling? [Re: olechr] #1091892 05/01/2011 07:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: olechr
Det kommer helt ann på hvor stor man er da. Veier man 25 kg for mye skal du jaggu sykle mye for å gå opp dette i muskler ;-)

Det jeg mente var at ikke nødvendigvis vektreduksjonen blir like rask som kroppsreduksjonen ICON_SMILE Det er f.eks. forskjell på 85kg muskler og 85 kg sofagris i kroppsfasong.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slanking eller sykling? [Re: hårfin] #1091902 05/01/2011 08:20
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Eller kanskje fettsuging ICON_LAUGH

Hjelper ikke. Jeg kjenner dessverre veldig godt til et eksempel (ikke statistisk signifikant, men det er nå så). Kortsiktig resultat -- ja. 5 år etterpå er man tilbake, om man ikke gjør noe mer i tillegg.

Det eneste som gir et målbart, sikkert og garantert resultat er trening. Gang på gang, år etter år (DUH!). I motsetning til hva løgnhalsene til NOKA og go123 reklamerer for, så er det faktisk ikke skrotet de pimper som hjelper, men >=5 treningsøkter a 1.5t per uke.

Nå, bare 2kg igjen til kampvekten.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Slanking eller sykling? [Re: schnappi] #1091909 05/01/2011 08:27
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du trenger virkelig ikke 5 eller flere trengingsøkter på 1,5t per uke for å gå ned i vekt, schnappi.

Re: Slanking eller sykling? [Re: schnappi] #1091913 05/01/2011 08:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: schnappi

Det eneste som gir et målbart, sikkert og garantert resultat er trening. Gang på gang, år etter år (DUH!). I motsetning til hva løgnhalsene til NOKA og go123 reklamerer for, så er det faktisk ikke skrotet de pimper som hjelper, men >=5 treningsøkter a 1.5t per uke.

Jeg har fått før mig at forskningen har kommet frem til at det absolut viktigaste før at gå ner i vikt er kostholdet og ikke trening.

Re: Slanking eller sykling? [Re: kjerts] #1091925 05/01/2011 08:50
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: kjerts
Du trenger virkelig ikke 5 eller flere trengingsøkter på 1,5t per uke for å gå ned i vekt, schnappi.

Jeg gjør det. Fordi det ikke hjalp en dritt med 3 intensivøkter per uke og rundt 2500-2700kcal/døgn (dvs. jeg este ikke ut, men jeg gikk sakte men sikkert oppover). Det hjalp heller ikke å kutte ut Urge (fra 1.5L om dagen til 1.5L annenhver uke, omtrent). Det eneste som hjalp er å øke treningsmengden til 5-6 økter i uken og gå ned til 2200kcal/døgn. Løping + styrketrening var det tillegget som jeg observerte som gav størst utslag.

Neppe alle trenger >=5 intensivøkter i uken a 1.5t for å gå ned i vekt (men hei, etter å ha snakket med folk som har 15 treningsøkter per uke der den korteste er på 1.5t, virker ikke 5 som spesielt mye, altså ICON_SMILE ). Poenget mitt var heller at det eneste som gir et målbart og varig resultat er jevnlig hard trening. Så kan man avbalansere selv graden av hvor sulten man er ift hvor mange treningsøkter man ønsker. Var et program om Michael Phelps og hva han stapper i seg. 12'000kcal/dag virket nokså mye, men han trener vel heller ikke akkurat kun pilates kun på tirsdager og fredager ICON_SMILE

Re: Slanking eller sykling? [Re: kjerts] #1091947 05/01/2011 09:16
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: kjerts

Det er ikke noe problem å ikke gå ned i vekt m 3 økter i uka, like lite som man må trene for å minske. Så gjelder det å finne balansen mellom inn og ut som passer inn i ens egen livsstil. Easy to say, hard to do...

Re: Slanking eller sykling? [Re: ] #1091960 05/01/2011 09:27
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: pedaIglipp
Er det ikke så enkelt at hvis man skal bruke opp fettet på kroppen, så kan ikke kroppen hele tiden gå på energi fra nylig spist mat. Da mister du fett, men lagerer litt hver gang du spiser litt mer enn kroppen trenger.

Det er så enkelt at hvis man skal bruke opp fettet fra kroppen, må man 1) gi kroppen mindre enn den trenger 2) holde musklene sysselsatt.

Hvordan man oppnår akkurat det strides de lærde om. Jeg fant ut at å gi kroppen mindre og å tvinge den i fysisk aktivitet nesten hver dag hadde ønsket effekt. YMMV.

Re: Slanking eller sykling? [Re: ] #1091996 05/01/2011 10:12
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sandsto

Spiste lunsj her en dag på DNV (Veritas), tror 99% av de 500 som satt ved lunsjbordet der hadde en BMI på under 24. Det ble servert grove rundstykker med diverse godsaker.

Morsomt at du nevner maten på DNV. Jeg la faktisk merke til akkurat det samme når jeg var innom der før jul. God mat var det også.

I min jobb besøker jeg mange offshore fartøyer og rigger. Ved å betrakte besetningens kroppsform er det overraskende enkelt å gjette riktig på hvor salatbaren er plassert i messa og hvilken nasjon cateringpersonalet kommer fra.

Det har faktisk en effekt på besetningens BMI at salatbaren er plassert før varmmatserveringen da en automatisk tar mindre varmmat når fatet allerede er halvfullt av salat. Det blir lite/ingen salat om fatet er fullt av varmmat.

Er det skotsk catering er det ofte feit mat OG en får ikke forsynt seg selv! Ved asiatisk catering er det ofte mye mere sunn mat med fristende salat.

Selv om jeg prøver å være bevist på kostholdet ombord er det ofte vanskelig. Tørrmaten er bortgjemt, varmmaten frister noe infernalsk og en tenderer til å forsyne seg alt for mye siden serveringsjeene er på størrelse med tennisracketer.

Kan bare stemme i resten av tipsene dine også. Det er faktisk ikke vanskeligere å normalslanke seg enn dette. Det lar seg effektivt kombinere med trening også. Jeg gikk ned 12 kg, økte muskelmassen kraftig og hadde en fantastisk fremgang det første året jeg trente sykkel kun ved bevisthet på kostholdet og variert trening (<10t pr. uke).

Vil også anbefale å få i seg litt karbohydrater (en banan holder i massevis)umiddelbart etter trening og noe proteinrik mat innen 45 min etter trening. (Jeg blander litt yoghurt, cottage cheese og kornblanding.) Dette hjelper på restitusjonen og en er raskere klar og får bedre motivasjon for neste økt.

Nå er det straks lunch og i dag blir det deilig havregrøt med eplebiter og rosiner i, nam-nam.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Slanking eller sykling? [Re: gunner_one] #1092024 05/01/2011 11:06
shibby Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg gikk ned 13 kilo fra februar til juni ifjor, ved å legge om kostholdet fra ustruktert spising med mye søppelmat til mere planlagte måltider og kutte junk og sjokolade. I tillegg trente jeg mye langt på sykkel.

Jeg gjøre det samme nå, i tillegg til at endel av treningen foregår på ski.

Sålenge du planlegger hva du spiser og holder deg unna unødvendige søtsaker, så mener jeg du kan trene hva du vil. Men for å gå ned mye bør du også trene mye.

Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Slanking eller sykling? [Re: shibby] #1092029 05/01/2011 11:12
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Til trådstarter.

Jeg reagerer litt på at du ikke prøver noen lange rolige økter for å trene opp fettforbrenningen din. Altså rolig trening i lenger enn 2,5 timer. Da brenner du en del fett og trener opp kroppens evne til å forbrenne fett.

Korte intensive økter er veldig bra, men selv synes jeg da at jeg får en voldsom appetitt og ved å spise mye erstatter man bare kaloriforbruket.

Jeg har aldri hatt noe vektproblem, men jeg merker jeg blir helt skrapa om jeg spiser to skiver bacon, to egg på en tynn grov skive med rugbrød til frokost og setter meg på sykkelen i fire timer.

Ellers er det verdt å merke seg at sukker er avhengighetsskapende og man bør prøve å begrense det til en dag i uken eller eventuellt aldri. Selv får jeg et voldsomt søtsug dagen etter å ha spist godteri/sjokolade. Jeg synes det er lettere å droppe alt sammen.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Slanking eller sykling? [Re: yoeddy] #1092040 05/01/2011 11:21
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Så vidt jeg har forstått er det endel diskusjon rundt akkurat det å trene spesifikt for å brenne fett.En kalori er en kalori, og ved f.eks. styrketrening vil muskelene fortsette å brenne kalorier etter treningens slutt- er jeg blitt fortalt ICON_SMILE Den samme vise sjelen sa også at det er uten betydning når på døgnet man inntar kaloriene sine, dvs at man kan spise kvelds etter kl seks også ICON_SMILE

Problemet med laaange treningsøkter er å skvise dem inn i familiehverdagen, men planen er jo å få en slik lang økt ila helgene.

Ellers merker jeg meg også det samme som det, lyst på mye mat etter harde økter, tror det er lett å gå i fella her.

Re: Slanking eller sykling? [Re: hårfin] #1092051 05/01/2011 11:31
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jepp, det er nok en del diskusjon rundt det å trene spesifikt for å brenne fett. Derfor mener jeg du bør prøve det for å se om det er noe for deg.

Skjønner at det problematisk å få tid til det.

Tror også at man kan bygge opp mer overskudd og trene kroppen til å tåle noe mer ved å ha noen lange rolige turer og ikke bare korte intensive økter.

Re: Slanking eller sykling? [Re: yoeddy] #1092126 05/01/2011 13:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg lurer litt på dette med å "trene kroppen til å tåle mer", noe man etter sigende oppnår ved lange, rolige turer.

Jeg kan sykle langt og rolig og ha det svært komfortabelt. Jeg kan sykle kort og hardt og ha det helt jævlig. På ritt er det langt, hardt og helt jævlig. Hvis jeg skulle trent kroppen på å tåle mer ift ritt, ville jeg kjørt kort og hardt kombinert med halvlangt og hardt. Koseturer på 3-4 timer har jeg litt problemer med å fortså hensikten med for en mosjonist (rent bortsett fra at det kan være koselig å sykle en lang tur i fint vær).

Re: Slanking eller sykling? [Re: Øyvind V] #1092144 05/01/2011 13:56
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Nå tenkte ikke jeg primært i forhold til ritt, men for å komme i bedre form og derigjennom kunne forbrenne fett mer effektivt. Det var vel det som var trådstarters ønske.

Det virket som trådstarter hadde en del økter med ganske høy intensitet, og få lange økter, derfor foreslo jeg lange rolige økter.

Jeg tror også, legg merke til tror, at en del lange rolige økter er bra for å komme i bedre form, for å trene fettforbrenning og kanskje også for moralen fordi man koser seg på disse turene uten å ha det vondt.

Jeg tror at man blir mer utholdende av lange turer, jeg tror også at det kan være gunstig i en grunntreningsperiode. Det er jo selvfølgelig spørsmål om hvor rolige de skal være. Et svært bedagelig tempo har kanskje liten hensikt, men med et visst tempo vil en lang rolig tur trene både hjerte, muskulatur og bevegilghetsmønsteret (teknikk) slik at kapaisteten kan forbedres.

Re: Slanking eller sykling? [Re: yoeddy] #1092198 05/01/2011 15:34
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Oppi alt prat om optimalt treningsopplegg kan det vere lurt å hugse at all aktivitet krev energi dvs kalorier. Ein treng ikkje treningstøy. Hus- og hagearbeid, sykle og gå hit og dit, alt er langt bedre enn å sitte i bilen eller sofaen. Det kan til og med vere god restitusjonstrening. Ein halvtime mindre stillesitjing kvar veke blir 3.5 time, omlag ein roleg langtur i energiforbruk.

Så var det berre det å få det til å gå opp med tidsklemma og sånt da...

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret

Moderator  support