Dagens Northug.
|
Re: Dagens Northug.
[Re: EgilS]
04/01/2011 08:19
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Med slike uttalelser som dette: http://www.nrksport.no/langrenn/1.7447494mener jeg fyren bare dummer seg ut. Jeg tror han hadde tjent på å sett litt mer på hva han selv gjør i stedet for å legge skylden på andre for sine egne tabber. For meg som følger med på den norske Tippeligaen, så er det litt rart med idretter der slike uttalelser blir sett på som kontroversielle ... Når det gjelder PN vs. media, så synes jeg det snart er på høy tid at Tufte Johansens kylling bør komme på banen. Media lærer faen meg aldri!
|
|
|
[Re: Brusdalen]
04/01/2011 08:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når du følger med på aktiviteter der man "hele" tiden skylder på andre når det går dårlig er det ikke så rart du synes dette blir rart. Også der kunne man kanskje tjent litt på å se på hva man selv gjør?
Skal man bli god/best må man gjøre bedre det man kan gjøre bedre. Da er det lurest å se på hva man selv gjør i stedet for å fokusere på det man ikke kan gjøre noe med.
|
|
|
04/01/2011 09:02
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når du følger med på aktiviteter der man "hele" tiden skylder på andre når det går dårlig er det ikke så rart du synes dette blir rart. Også der kunne man kanskje tjent litt på å se på hva man selv gjør? Er ikke du svoren fotballmotstander? Jeg synes det blir rart å beskrive kommunikasjonen innad i en idrett man selv ikke følger med på og tydelig har tatt avstand fra. 
|
|
|
04/01/2011 09:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Med slike uttalelser som dette: http://www.nrksport.no/langrenn/1.7447494mener jeg fyren bare dummer seg ut. Jeg tror han hadde tjent på å sett litt mer på hva han selv gjør i stedet for å legge skylden på andre for sine egne tabber. Akkurat det der har han jo bakket ganske kraftig tilbake fra da. Selv uten telefon fra sponsorer. LarsB
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
04/01/2011 09:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når du følger med på aktiviteter der man "hele" tiden skylder på andre når det går dårlig er det ikke så rart du synes dette blir rart. Også der kunne man kanskje tjent litt på å se på hva man selv gjør? Er ikke du svoren fotballmotstander? Jeg synes det blir rart å beskrive kommunikasjonen innad i en idrett man selv ikke følger med på og tydelig har tatt avstand fra. Jeg kan dessverre ikke unngå å få det med meg på tross av at jeg ikke bryr meg så mye om RBK-/Northug-bilaget i avisa. Hvordan ligger det an med demper/dempegaffel forresten?
Redigert av EgilS; 04/01/2011 09:22.
|
|
|
[Re: larsb]
04/01/2011 09:26
|
StigB
Señor
|
Señor
Var det ikke for tre år siden en sak som ble reist til FIS om noe tilsvarende. Der man ønsket korridorer for å hindre at noen prøvde å hindre andre foran spurtpunkter. Men FIS ville ha det sånn det var, det var sånn det ble spenning, spektakulært og publikumsvennlig.
Mulig jeg husker feil, men makan til syting fordi PN er som han er. Vi har sett han i mange nok år nå så dette kommer vel ikke som noen overraskelse på noen.
Nei la oss få tilbake langrenn med to minutters intervall start, da blir det faan meg spennende og underholdende.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
04/01/2011 09:31
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig jeg husker feil, men makan til syting fordi PN er som han er. Vi har sett han i mange nok år nå så dette kommer vel ikke som noen overraskelse på noen. Har blitt mye verre i år jo.. Snart har han gått fra å være morsom og kul til å bli usportslig og motbydelig hvis han fortsetter i samme sporet..
|
|
|
04/01/2011 09:38
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei la oss få tilbake langrenn med to minutters intervall start, da blir det faan meg spennende og underholdende.
 PN er PN, jeg syns ikke vi skal henge han for å være ærlig og ikke skjule seg bak falsk beskjedenhet og late som om han er fornøyd når han åpenbart ikke er det. Det aksepteres jo "sutring" (om man vil kalle det det) i foppal, så hvorfor skal skisporten være så skinnhellig? Liker man ikke mangel på gentlemanstakter kan man jo se på andre "sporter" som golf og tennis.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Kriss]
04/01/2011 09:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mulig jeg husker feil, men makan til syting fordi PN er som han er. Vi har sett han i mange nok år nå så dette kommer vel ikke som noen overraskelse på noen. Har blitt mye verre i år jo.. Snart har han gått fra å være morsom og kul til å bli usportslig og motbydelig hvis han fortsetter i samme sporet.. Jepp. StigB bommer stort. Man syter ikke fordi det er Northug, men fordi Northug er en syter. Ingen andre i sporten sutrer like mye som ham, og han er i ferd med å bli motbydelig, og dermed kanskje sin egen fiende (sponsormessig). At man sutrer mye i ballspill vet man jo og man lar være å se på det. 
|
|
|
04/01/2011 10:22
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Var det ikke for tre år siden en sak som ble reist til FIS om noe tilsvarende. Der man ønsket korridorer for å hindre at noen prøvde å hindre andre foran spurtpunkter. Men FIS ville ha det sånn det var, det var sånn det ble spenning, spektakulært og publikumsvennlig.
Mulig jeg husker feil, men makan til syting fordi PN er som han er. Vi har sett han i mange nok år nå så dette kommer vel ikke som noen overraskelse på noen.
Kan ikke la være å ta opp tråden jeg slapp før jul, der jeg hevdet at Northug viste manglende respekt for konkurrenter og regler. Dessverre ga han oss et par eksempler på dette i går. Mener du fortsatt at PN bare er en sjarmerende unggutt og at personer som ytrer seg kritisk til oppførselen hans er et hylekor? Jeg mener det er bra at langrennssporten utvikler seg og tilpasser seg tiden (TV-alderen), og de fleste løpere og publikum godtar dette. Å begynne å skylde på konkurranseformen og ønske seg tilbake til gamle dager for å forsvare Northug er rimelig bak mål, spør du meg. 
|
|
|
[Re: SimonS]
04/01/2011 10:30
|
idle
Medlem
|
Medlem
Tja,ganske lik den spurten som Markus Hellner vant såvidt jeg husker(?). Foregår normalt sett akkurat det samme lengre bak i feltet på fellestarter,så her burde det diskes stort egentlig. Forøvrig så ser man at arrangørene burde ha hatt spurtene på andre steder enn der de var.Et lengre område å spurte på,bredere spor, og flattere løype hadde gjort seg bedre. Enig med Marcus Hellner egentlig. - Det finnes ingen korridorer, så vi har ingenting å forholde oss til. Det er ikke imot reglene å kjøre slik.
- VG:Er det fair play?
- Jeg vet ikke. Til en viss grad må man få stenge, synes jeg. Men for mye... Det er ikke imot reglene, så da har jeg ikke mer å si om det, svarer Hellner.
- VG:Var dette for mye?
- Nei.
Hellner mener Northug skulle fått strengere straff - Problemet ligger hos FIS, at de ikke tør å følge reglene. Det Petter Northug gjorde er i mot reglene og reglene skal jo følges. Leser man i boken, så skal det være mye hardere straff. Jeg synes at hvis FIS skal ha en regelbok, så skal den følges
|
|
|
[Re: idle]
04/01/2011 10:34
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Her er forresten et utdrag av FIS' konkurranseregler sakset herfra: 340.1.3 A competitor who is overtaken must give way on the first demand except in sprint competitions and in marked zones (see 340.1.4). This applies in classical technique courses even when there are two tracks and in free technique courses when the skier being overtaken may have to restrict his skating action. When overtaking, competitors must not obstruct each other.
|
|
|
[Re: SimonS]
04/01/2011 10:42
|
progres
Besatt
|
Besatt
At det går litt trått om dagene har sin forklaring Det tar tid å komme til hektene etter noe slikt . Tipper PN er på toppen til VM!
|
|
|
[Re: progres]
04/01/2011 11:32
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Helner var nok ikke kjempeglad for manøvrene Northug gjorde. Samtidig må han jo passe seg med tanke på at svenskene er de som er lengst fremme når det gjelder å få i gang lagsammarbeid. Er ikke alt de gjør da heller som er helt innenfor.
Blant annet gikk de vel tre svensker i bredden opp mot første spurtpunktet i går. Det er selvfølgelig ingen regel mot det, men når to av dem begynner å gå saktere for å gi Helner forsprang så blir det verre. Noe lignende gjorde jo Emil Jönsson i sprinten på søndag. Plutselig hadde feltets raskeste store problemer med å følge Helner opp bakken slik at han fikk noen meter på resten av gjengen.
|
|
|
04/01/2011 13:44
|
StigB
Señor
|
Señor
Jepp. StigB bommer stort. Man syter ikke fordi det er Northug, men fordi Northug er en syter. Ingen andre i sporten sutrer like mye som ham, og han er i ferd med å bli motbydelig, og dermed kanskje sin egen fiende (sponsormessig).
Superet EgilS, da blir det litt mindre sport å se på for deg utover, og mer trening, siden du er så oppgitt vil det jo være slitsomt og følge med på langrenn, som du selv sier "motbydelig". Du kan jo bruke tiden til å studere alle gratispassasjerene på bakhjulet, men ups, det er jo lovlig og god sportsmanns ånd. Hadde ikke pressen brydd seg og fotefulgt ville ikke den såkalte sutringa kommet ut. Det kan tenkes at det er flere som sutrer, men's pressen ikke er like nyhets og nærmest skandalekåte når det gjelder mindre profilerte løpere. Sier ikke PN noe så er jaggu meg hylekoret på plass da også. Jeg gleder meg ihvertfall til neste skirenn. Og neste utspill fra PN. PN burde kanskje gi seg eller stikker over og går for et annet flagg. Hva har vi igjen da, hylekoret som altid vil være der med nisselua si. Flere i ski-sirkuset sier nå at det vil ikke bli mange igjen til målgang om en skulle henge seg opp i alle hendelser i løpet av et renn. Hvorfor kan ikke FIS gjøre det som skal gjøres til alles beste. Og som har vært etterspurt i mange år med korridorer.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: tygster]
04/01/2011 13:46
|
StigB
Señor
|
Señor
Blant annet gikk de vel tre svensker i bredden opp mot første spurtpunktet i går. Det er selvfølgelig ingen regel mot det, men når to av dem begynner å gå saktere for å gi Helner forsprang så blir det verre. Noe lignende gjorde jo Emil Jönsson i sprinten på søndag. Plutselig hadde feltets raskeste store problemer med å følge Helner opp bakken slik at han fikk noen meter på resten av gjengen.
HYSJ, dette er ikke PN så det vil vi ikke vite 
|
|
|
04/01/2011 14:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jepp. StigB bommer stort. Man syter ikke fordi det er Northug, men fordi Northug er en syter. Ingen andre i sporten sutrer like mye som ham, og han er i ferd med å bli motbydelig, og dermed kanskje sin egen fiende (sponsormessig).
Superet EgilS, da blir det litt mindre sport å se på for deg utover, og mer trening, siden du er så oppgitt vil det jo være slitsomt og følge med på langrenn, som du selv sier "motbydelig". Du kan jo bruke tiden til å studere alle gratispassasjerene på bakhjulet, men ups, det er jo lovlig og god sportsmanns ånd. Nei, jeg kommer til å følge med akkurat like mye på sporten. Alt tullet rundt følger jeg uansett ikke mer med på enn hva som tilfeldigvis dukker opp likevel. Jeg har dessuten fått med meg at langrenn er mye mer enn Northug.
|
|
|
04/01/2011 14:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Alt tullet rundt følger jeg uansett ikke mer med på enn hva som tilfeldigvis dukker opp likevel. Bruker du StumbleUpon? Og så kom denne helt tilfeldig?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/01/2011 14:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Alt tullet rundt følger jeg uansett ikke mer med på enn hva som tilfeldigvis dukker opp likevel. Bruker du StumbleUpon? Og så kom denne helt tilfeldig? Den dukket opp på forsiden av nrk.no da jeg skulle inn for å streame NRK Klassisk. Så det så.
|
|
|
04/01/2011 16:46
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kan ikke se hvordan Northug har gjort noe galt her. Verken i løypa eller i media. Så lenge det ikke er korridorer må han i mine øyne få lov til å gå akkurat så mye i sikksakk han vil, så lenge han ikke går over noens ski. Påstanden om at juryen vil at Cologna skal vinne tolker jeg mest som en spøk, ikke noe problem der heller.
|
|
|
[Re: FHanserud]
04/01/2011 17:50
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Jeg kan ikke se hvordan Northug har gjort noe galt her. Verken i løypa eller i media. Så lenge det ikke er korridorer må han i mine øyne få lov til å gå akkurat så mye i sikksakk han vil, så lenge han ikke går over noens ski. Påstanden om at juryen vil at Cologna skal vinne tolker jeg mest som en spøk, ikke noe problem der heller. Enig. Så innslag på tv2-sporten nå. Hellner mener at det er FIS som er diffuse. PN sier jo det han sier, med et stort glis. Som vanlig blir det storm i vannglass av alt han sier.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
04/01/2011 20:00
|
StigB
Señor
|
Señor
Som vanlig blir det storm i vannglass av alt han sier. Som vanlig henger pressen seg på. Skulle vært morsomt om pressen fikk forbud mot å snakke med PN og resten av landslaget. Da tipper jeg det prektige hylekoret ville fått hikke, solid hikke.
|
|
|
04/01/2011 21:01
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Siterer en kar fra vgd-forumet, som jeg mener har mye fornuftig å komme med: http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1619632/tittel/tour-de-skiJeg er helt enig i at kritikken av Northug er uberettiget, tidligere episoder tatt i betraktning. Hvorfor reagerer FIS på akkurat denne hendelsen? Hvorfor ble det ikke reagert da Northug og Gjerdalen under 5-mila i VM i Liberec i 2009 effektivt sperret resten av feltet ved å legge seg side om side i tet? Dermed hindret de sterke stayere å sette opp farten for å riste av seg Northug et par kilometer før målgang. Litt senere under samme løp sperret Northug Legkov ved å skifte spor da russeren forsøkte å passere ham. Og litt senere gjorde Northug det samme overfor Angerer. Begge konkurrentene ble åpenbart hindret av denne manøveren. Dengang ble Northug rost for sin taktiske kløkt ved å "stenge døren" for konkurrentene! Eller hva med WC-stafetten i Falun i 2008? Også da gikk Northug og Gjerdalen, som gikk ankeretappen for de to norske lagene, særdeles taktisk ved å legge seg i tet ved foten av den siste motbakken før målgang og sperre for konkurrentene - det var først da det gjensto en tredjedel av bakken at en åpenbart irritert Angerer klarte å passere de to nordmennene. For ikke å snakke om hva som har skjedd i sprinter - hvis FIS hadde reagert på de talløse sprint-episodene som de nå reagerer overfor Northug, ville vel kun Axel Teichmann stått igjen med et rent rulleblad! Selv syntes jeg at spurten ble for spekulativ, men ser lett at FIS kommer til å få kjempeproblemer med på håndheve dette fremover med mindre de lager "spurtbaner" i løypa. Hva med scenarie at en skiløper fra samme nasjon sørger for å være "litt" i veien for en spurter på vei opp i feltet, når lagkameraten spurter for bonussekunder? Skal bli moro å følge med på den debatten i ettertid, og alt som må bevises og dokumenteres.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
04/01/2011 21:25
|
StigB
Señor
|
Señor
Ja, men det rare er jo at de som nå straffer selv har lagt opp til at det skal være spektakulært. Helt enig det skal bli spennende å se hvordan FIS skal klare å følge opp dette.
Å bare for å ha sagt det, jeg ønsker at Axel Teichmann tar 5 mila i kollen, det hadde vært stort, og vel unt en gentleman av rang.
|
|
|
04/01/2011 21:34
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg bør vel egentlig holde bladet for munnen, men det er jeg ikke kjent for. Så her kommer det jeg mener. Det er forskjell på når sporet er stengt av at det ligger flere i bredden, og når en løper går ekstremsikksakk der for å holde de andre bak seg. For å overføre det litt til sykkel - hvis Hushovd i en spurt hadde syklet bevisst sakte for å hindre opptrekk for de andre, vingla fram og tilbake og bevisst stengt alle andre fordi han vet at han i en stillstartsspurt er uslåelig, da hadde alle her inne ropt om ufair idrett. Vel - i mine blå er det akkurat dette Northug gjør i dette tilfellet. Sammenligningene med Falun og Liberec er ikke relevante all den tid det var to løpere som lå i hele sporets bredde uten å gå sikksakk og kun satte ned farten. Det er noe helt annet. Det Northug gjorde i Oberstdorf mandag er å sammenligne med obstruksjon i fotttball, feil sperre i håndball eller foul screening i basket. Det er ufint og moralsk forkastelig. Vi snakker om at Nortug må få henge og utnytte sin spisskompetanse i spurten under fellesstart. Vel og bra. Men her HINDRER Northug Legov, Colongna, Bauer og enkelte andre bakkeflyere å utnytte sin spisskompetanse. Jeg håper en eller annen, gjerne på dey norske landslaget holder igjen Norhug når det går et rykk under neste fellesstart slik at han ikke kan følge og henge med gratis til mål. Da får han smake sin egen medisin. 
Redigert av Hæ?; 05/01/2011 08:17. Rediger grunn: rettet opp basketglippen
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
04/01/2011 22:04
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
JANTE! 
|
|
|
04/01/2011 23:19
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det er lov å screene i basket.
|
|
|
05/01/2011 07:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
en løper går ekstremsikksakk [...]i mine blå er det akkurat dette Northug gjør Ekstremsikksakk? Har du sett klippet? Han går ut for å sperre Bauer, ja, og så tilbake i "sitt" spor. Det er ikke engang sikksakk. Langt mindre ekstremsikksakk. 
|
|
|
|
|