Som så mange har antydet, Tacx inkludert. Er det termineringen i pluggen som er årsaken til mine plutselige bråstopp i bremsen. Etter å ha sjekket og strammet etter skruene to ganger tidligere, gjorde jeg et tredje forsøk med et kraftigere skrujern idag. Jeg strammet det jeg maktet og våget. På tre forsøk under testkjøringen klarte jeg å dra opp i 850, 900 og 900watt, uten at bremsen bråstoppet meg. Det var kun litt nykking, som om det var på tur til å skje. Anser problemet for løst :-)
Hvordan er det mulig at Sigurd Gimre har syklet like fort som Herr Tillquist på etappe 7. Han er jo 7kg tyngre og har 14 watt mindre i snitt på etappen?
Jeg lurer også på hvordan jeg på etappe 6 kan bruke 1:15:29 med 276,5 watt i snitt og 90 kg, mens en jeg konkurrerer med sykler på 1:11:49 med 259 watt i snitt. Det er jo RLV, så det er jo ikke mulig å henge på noen. Jeg skjønner at det kan være forskjell på om man gir mye i bakkene og er sliten på flatene, eller om man sparer seg litt i bakkene for å kunne gi jernet på flatene, men nesten 4 minutter med 17,5 watt mindre i snitt er jo endel ?
No vet ikke jeg hvordan forskjellen mellom de ulike Fortiusene er, men på i-magic og Flow så kan watt variere en del fra rulle til rulle. F.eks så viser Flow med siste vr-kitet ca 40% mindre watt i Fortiusprogramvaren (i TTS er dette fikset) i forhold til i-magic og de eldre vr-kitene.
Det ser imidlertid (heldigvis) ut som om dette har liten betydning for farten, sånn at vi kan konkurrere selv om det vises lav watt :-)...
Redigert av el_mundo; 02/01/201122:21. Rediger grunn: lagt til siste linje
Vi må huske at: Rulletour er uformell vintermorro først og fremst. Det er så mange parametre det ikke er lett å ha full kontroll på som KAN spille inn. Produksjonsvariasjoner på selve rullene, operativsystem, drivere, processorer, softwarevarianter - både Tacx sine og andre programmer på pc'n som er aktive osv. Så har vi også muligheten for at noen ikke har giddet å lese regelverket (vær ærlig - hvor mange bruksansvisninger har du lest grundig) og ikke fått med seg at man skal legge til 8kg. Noen har lagt inn og ikke trykket ENTER og dermed står man med default 75kg fremdeles osv osv osv... Så lenge det motiverer til mer rullebruk i løpet av vinteren og de fleste får noen å knive med gjennom vinteren er man vel i mål?
Spennende! Skjønner ikke helt hvordan Merida Rittranking fungerer. Slo deg på begge rittene vi syklet sammen i fjor, men ligger nesten 1000 plasser bak deg på lista
Kan det være at antall ritt i sesongen gir store utslag på denne rankinglista? Ser at du var med i 21 ritt mot mine skarve 3.
Den viser nok ikke hele sannheten. Ser at flere ryttere, som jeg vet er bedre enn meg, ligger bak meg på rankingen. På rulletouren tror jeg at nesten alle som gjør det bedre der enn meg, ligger bak meg på rittrankingen.
Jeg lurer også på hvordan jeg på etappe 6 kan bruke 1:15:29 med 276,5 watt i snitt og 90 kg, mens en jeg konkurrerer med sykler på 1:11:49 med 259 watt i snitt. Det er jo RLV, så det er jo ikke mulig å henge på noen. Jeg skjønner at det kan være forskjell på om man gir mye i bakkene og er sliten på flatene, eller om man sparer seg litt i bakkene for å kunne gi jernet på flatene, men nesten 4 minutter med 17,5 watt mindre i snitt er jo endel ?
Er det noen som kan forklare dette for meg ?
Er det muligens sånn at han du konkurrerer med her veier/har lagt inn lavere vekt enn deg?
Begge veier 90kg. Den ene bruker mest watt i bakkene, den andre mest på de flate partier og nedoverbakker. Teoretisk skal den som fordeler energien slik at man bruker mest watt i motbakkene komme først frem, om forskjellen tilsvarer det vi ser her vil jeg ikke gå inn på, men sjekk med aaberg watt-kalkulatoren da vel :-)
Kan nok ha mye å si hvor du leverer watten. Se vår danske venn herr Tillquist på etp. 7 og 9. Betydelig mer watt i bakkene enn på flatene. Han har jo relativt brukbare plasseringer.
Hvis du ikke henger deg opp i rankingtallet med hva slags tider som er levert i forskjellige ritt, så vil du kunne se en sammenheng (eller avvik) i forhold til hvor mye watt som er levert....
Forutsatt at du kjenner deg selv og watten godt, samt har syklet rittet/ rittene selv...
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Er det noen som kan forklare dette for meg ?
Ettersom jeg er den andre personen her (regner jeg med :-) ) så er jeg også veldig nyskjerrig på dette. Jeg tror at det er kalibrert riktig - ikke løsnet noe på skruen, kalibrering viser rundt null etter oppvarmer rulle osv. Enten gjør jeg noe fryktelig galt, eller så er det noe jeg ikke forstår. Ikke at det spiller så mye annen rolle en litt prstisje da :-)
Richard taper i bakkene. Dersom en ser på effektkurven mellom 10 og 11.5 km er den vesentlig lavere en normalen og tiden raser
Jeg har sjekket dette jeg også, og det ser ut som om jeg taper 2 minutter på første stigning og 2 minutter på den andre stigningen. Ikke at jeg liker det, men dette stemmer sikkert.
Det jeg ikke skjønner er at watten min er såpass høy (til meg å være) i forhold til alle på listen rundt meg.
Når jeg syklet, syntes jeg at watten var høyere enn vanlig. Jeg hadde akkurat renset rulla. Jeg fant 3 cm remse med gammel gummi inne i hjulet på rulla og renset og smurte kjedet før jeg syklet, så jeg tenkte at det var derfor jeg hadde høyere watt, men det virker ikke som om jeg fikk noe igjen for dette.
Når jeg taper såpass mye i bakkene, burde jeg vel ha tjent litt på flatene, men der har vi jo syklet like fort...
Tror jeg får sykle en gang til hvor jeg sparer meg litt mer på flatene og virkelig gir jernet i bakkene hvis dette har så mye å si.
Har lagt inn etappe 7, fikk grønt på alle punktene nedover. Hvorfor er ikke resultatet på listene? Når jeg ser på resultatene mine ligger etappen der, men ikke når jeg ser på qualifying results. Og jeg har venta en god stund uten at noe mer har skjedd.
etter 14dager med influensa og skrall kropp og nytt rulledekk i postkassen klarte jeg ikke presset lenger. Jeg prøvde meg på niern. Med kroppen full av avfallstoffer klarte jeg å karre meg til mål på 47.55. Særdeles godt fornøyd. Gleder meg til å bli helt frisk! Fikk også rejected på grunn av løypenavn. Er det noe vi gjør gærnt, eller er det noe kødd med sidene til RT?
Nå har jeg syklet etappe også på 1:04:02 med 307,5 i snitt watt. Dette virker på meg omtrent like rart som watten min på Nordkapp. Alle de rundt meg på listen har mye lavere watt.
Litt usikker på hvorfor den viser for mye watt, men det er vel strengt tatt ikke så viktig når det virker som tiden blir riktig?
Ellers så ser jeg at du sliter litt med Nordapp etappen du også Helge? 3 plass er jo mye dårligere enn det du har på de andre ? :-)
Nå har jeg syklet etappe også på 1:04:02 med 307,5 i snitt watt. Dette virker på meg omtrent like rart som watten min på Nordkapp. Alle de rundt meg på listen har mye lavere watt.
Litt usikker på hvorfor den viser for mye watt, men det er vel strengt tatt ikke så viktig når det virker som tiden blir riktig?
Ellers så ser jeg at du sliter litt med Nordapp etappen du også Helge? 3 plass er jo mye dårligere enn det du har på de andre ? :-)
Ellers så er etappe 6 en etappe for klatrerne, det er i motbakkene du gjør det meste, så det er ikke tilfeldig at det er vinneren av Tryvann-etappen som leder her. Fra din etappe 6 ser det ut som du har litt å hente på å aksellerere over små bakketopper (det ser ut som du først tråkker på etter at bakkene har redusert farten din betraktelig, prøv å tråkke på inn i bakkene for å beholde farten over små kneiker). Det bør være mulig å bruke mindre krefter og sykle like fort inn mot første stigningen.
Noen av etappene blir underkjent pga avvik i etappenavnet. Det er en feil i importen som forsøkes rettes opp. Disse blir med (u)jevne mellomrom godkjent manuelt så lenge det bare er etappenavnet som er feil. - Særlig hvis man sender en mail om det. Men vi ser uanset hvilke etapper det gjelder.
Hvis noen har sendt samme etappen inn flere ganger, er det ikke sikkert vi gidder godkjenne flere enn én av dem
Ellers så er etappe 6 en etappe for klatrerne, det er i motbakkene du gjør det meste, så det er ikke tilfeldig at det er vinneren av Tryvann-etappen som leder her. Fra din etappe 6 ser det ut som du har litt å hente på å aksellerere over små bakketopper (det ser ut som du først tråkker på etter at bakkene har redusert farten din betraktelig, prøv å tråkke på inn i bakkene for å beholde farten over små kneiker). Det bør være mulig å bruke mindre krefter og sykle like fort inn mot første stigningen.
Jeg hadde i praksis bare med de virtuelle rotekoppene. Jeg hadde med en til, men han lå mesteparten av tiden ett stykke bak.
Jeg skal prøve en gang til å henge på med noen, selv om det ikke alltid er så lett. Jeg synes at uansett hvem man henger på med, så sykler de i rykk og napp noen ganger og det koster en del ekstra krefter å gi på veldig for deretter å sykle veldig rolig. Vet ikke om andre har problemer med dette? Vet ikke om det er fordi at den du henger på har hengt på noen andre som gjør at de sykler veldig fort i en periode? Det er litt slitsomt å holde over 400w i 1 minutt for å henge på med en, og så holder det med 170w neste minuttet...
....Jeg synes at uansett hvem man henger på med, så sykler de i rykk og napp noen ganger og det koster en del ekstra krefter å gi på veldig for deretter å sykle veldig rolig. Vet ikke om andre har problemer med dette? Vet ikke om det er fordi at den du henger på har hengt på noen andre som gjør at de sykler veldig fort i en periode? Det er litt slitsomt å holde over 400w i 1 minutt for å henge på med en, og så holder det med 170w neste minuttet...
Har opplevd akkurat det samme med motstandere jeg laster ned på Virtual Reality. Til tider kjører de opp tempoet noe helt vannvittig, for så å roe det hele ned igjen etterpå:-) Det eneste jeg oppnår er stive lår hvis jeg henger meg på hjul på slike ryttere. Vil tippe det er noe med Fortius-softwaren som gjør dette. Har også opplevd noe liknende på RLV, ligger foran tiden til de jeg har lastet ned, helt til ca 500 m igjen, da kommer de som et skudd og parkerer meg! Dårlig gjort spør du meg:-)
Nå er jeg helt ny på dette, men en taktikk som fungerer for meg er å kjøre første gang igjennom etappen helt rolig, jevn watt, i fks sone 1 - 2. Neste gang bruke denne som hare, men speede den opp x%, og evt rykke fra når det gjenstår fks 10 km. Så tredje gangen gjelder det, bruk begge harene, du vet når raskeste hare vil rykke, heng på og evt rykk igjen. Evt speed opp x% og heng på helt inn.
The pen is mightier than the sword. But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.