|
Muligheter for TV-signal uten tv-kontakt
|
Muligheter for TV-signal uten tv-kontakt
02/01/2011 13:46
|
skibum
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei
Jeg har et lite problem som jeg lurer på om noen har en god løsning for.
Jeg har bestemt meg for at den beste plassen å ha tv'en stående på, er en plass der det ikke er lagt opp tv-kabel. Løsningen er pr. i dag en lang tv-kabel som er stukket bort, men dette er langt fra optimalt da den går over et gulvstrekk hvor det ikke er mulig skjule ledningen.
Finnes det noe tilsvarende som nettverk gjennom strømledningen, men som er laget for TV? Eller finnes det noe som kan sende signaler trådløst til tv'en?
Jeg har en digital PVR fra min lokale kabel-tv-leverandør, så signalet som skal mottas er digitalt.
Noen som har erfaringer eller viten å komme med?
|
|
|
Re: Muligheter for TV-signal uten tv-kontakt
[Re: skibum]
02/01/2011 14:13
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Ingen personlige erfaringer, men det finnes noen produkter som kan overføre HDMI signaler trådløst. Dette innebærer naturligvis at kabel-tv boksen må stå koplet til coax kabelen (Og at du kanskje trenger en RF-IR konverter for å styre den, men slikt er enkelt tilgjengelig. For trådløs HDMI har jeg kommet over: http://www.gefen.com/kvm/dproductlisting.jsp?listingCategory=wirelesshttp://www.brite-view.com/air_hd.phpOBS: 60GHz løsninger vil i praksis bare fungere om de har direkte siktlinje. Vær obs på at det kan være regulatoriske begrensinger. I.e. det er ikke sikkert at alle produkter man finner er lov å bruke i norge. Se etter EU godkjenning for RF delen.
|
|
|
[Re: sverreb]
02/01/2011 14:36
|
Ulyd
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har ingen erfaring med trådløse HDMI-forlengere, men gode erfaringer med nettverksbaserte. En HDMI-extender fra kramer, blackbox eller andre tror jeg kan være et like lurt valg.
Med en RF/IR sender-mottager plassert ved tv'en samt HDMI-extender kan selve PVR enheten stå ved tv uttaket (inni et skap f.eks.) og så legger du bare opp en nettverkskabel frem til TV'en sammen med en RF/IR sender-mottager (usikker på om PVR benytter IR eller RF, de fleste benytter vel IR i dag)
Det finnes nok helt sikkert forlengere for antennebruk også, men da må jeg grave mer i katalogene på jobb før jeg kommer opp med noe.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
|
|
|
[Re: Ulyd]
02/01/2011 14:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Raskall]
02/01/2011 17:19
|
Bahamontes
Entusiast
|
Entusiast
Dette er jeg på jakt etter også. Jeg har så langt funnet en test i Lyd og Bilde. Hvis ikke noe annet dukker opp så blir det nok testvinneren iTrio på meg siden den virker å være ganske allsidig.
|
|
|
[Re: Bahamontes]
02/01/2011 18:31
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Denne iTrio saken ser ut til å være basert på 802.11n. 11n kan maks brukes opp til 300 Mbit, mens HDMI har 1.5-3 Gbit, så en slik løsning må nødvendigvis gjøre noe datareduksjon.
Om det har noen betydning for bilde får bli opp til hver enkelt å vurdere. Det vil imidlertid introdusere forsinkelse (Ikke et problem for TV, bare for spill o.l.) samt ha potensiale for å kødde med HDCP.
Amimon chipsettet skal etter produsentens dokumentasjon levere full HDMI datarate. Så i teorien burde dette være bedre. Kostnaden med høyere datarater er imidlertid muligheten for lavere sensitivitet og dermed fare for dropout. (
Disse løsningene opererer stort sett i 5GHz båndet, så evenen til å gå igjennom vegger er lav, men det er fortsatt ikke så mye trafikk der så det burde være mulig å unngå jammingproblemer noen år til. 60 GHz løsninger vil være nesten umulige å jamme, men må ha fri sikt.
|
|
|
02/01/2011 20:42
|
skibum
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mange gode innspill her, men som siste taler her så ser jeg at det er mange som baserer seg på trådløst (n-standard) som ikke er optimalt. Hvordan er overføringsraten på nettverk gjennom strømnettet, det er vel kanskje en ønskedrøm å tenke seg til at dette vil være raskt nok...? Jeg hadde håpet a komme unna dette uten å bruke mange tusenlapper og å flytte boksen til et annet rom, men det ser ikke ut til at det lar seg gjøre så enkelt. Takker for innspill, og om noen har noen rimelige og gode løsninger å komme med så tas disse imot med stor takk 
|
|
|
[Re: skibum]
02/01/2011 21:47
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
PLC (Power-Line communication), er enda mindre pålitelig enn trådløst. Eksisterende PLC løsninger greier ca 200 Mbit i dag under ideelle forhold, så jeg forventer egentlig ikke å se noe som er bedre eller billigere enn trådløst.
Har du mulighet for å legge cat6 kabel? Denne er betydelig lettere å installere enn HDMI eller coax. Et vanlig triks er å jekke av gulvlister og legge kabelen bak. Det finnes flere løsninger for HDMI over cat5/cat6 (Ikke nødvendigvis kompatibelt med nettverksinfrastruktur så du må basere deg på en dedikert kabel)
|
|
|
02/01/2011 22:09
|
skibum
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hmm, kanskje det er løsningen...
Hvordan stiller elektrikker seg til å trekke KAT 6 kabel i rør med strømledninger i? Og hvordan vil en kat 6 kabel reagere på strømledningen som evt. ligger ved siden av? Og hvilket utstyr trenger jeg i så fall for å overføre og ta i mot HDMI-signalene? Og hva da med fjernkontrollen?
|
|
|
|
|
|