Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

JÆLP!? Garmin eller Polar?

JÆLP!? Garmin eller Polar? #1089170 27/12/2010 13:37
Roger Sandum Offline OP
Mest Bare Roger
OP Offline
Mest Bare Roger
Hei!

Min gamle Polar s725x brøt sammen her om dagen. "Memory fail", og ikke noe å gjøre med i følge Polar(!?) :-(

Jeg er tilbudt ny for ca 1500,-. Tror det betyr helt ny, men det kan hende de bare bytter innmaten. Usikker på om det er en god deal i så fall.

Vurderer ny 725, evt. RS800, eller om jeg skulle gå for en Garmin Edge 705.

Med Garmin får jeg selvsagt GPS, men hva taper jeg? Er den for eksempel for stor til å løpe med?

Noen som har synspunkter?

Mvh
Roger

Redigert av Roger Sandum; 27/12/2010 14:06.
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Roger Sandum] #1089251 27/12/2010 19:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Garmin i ti av ti tilfeller, og ja jeg har/har brukt begge merkene.

Edit: Skal du primært sykle, så er det en Edge etellerannet du skal ha. Bedriver du ymse aktiviteter, så ville jeg valgt 310xt. Det er modellen jeg ville ha kjøpt om jeg trengte en ny puls-dings. Med vekt på puls og trening, den ser ikke ut i måneskinn og er ikke en klokke man sprader rundt med når man er kledd i sivil.

Redigert av maxminus; 27/12/2010 19:33.
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Roger Sandum] #1089266 27/12/2010 20:47
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Kommer ann på bruken. Jeg har erfaring både med 725, rs800 og Garmin 305. Hvis ønske er ren sykkelcomputer med gps funksjon, helt klart Garmin. Hvis ønske er en "allsidig" pulsklokke, dvs brukes til løping, sykkel, ski osv, med godt programverktøy for analyse av treningsøktene ville jeg ha gått for Polar, og da rs 800cx. Har klokken selv og er veldig fornøyd.

Min 725x fikk også en såkalt "memory fail" og ja det er selve innmaten de skifter ut vissnok for kr. 1500. Min klokke var ca. 4år gammel, så jeg valgte å kjøpe en splitter ny klokke.

Men som de sier smaken er som baken............ ;-)

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: rog] #1089270 27/12/2010 21:17
A
AsbjornS Offline
Fersking
Fersking
A
Hei Roger.
Jeg har Polar S725x og Garmin Edge 705. Det blir til at jeg generelt bruker Polar klokka mest fordi den er mest praktisk i forbindelse med andre aktiviteter enn sykling, som løping, spinning/rulle og skigåing. Polar har det beste brukergrensesnittet på programvaren som følger med til analyse av øktene. I tillegg er det en fordel at Polaren kan brukes som vanlig klokke.

Men, jeg har hatt mye glede av Garmin Edgen til tracking av ruter og som navigasjonsverktøy for å sykle ruter som andre har lagt ut. Til ren sykling holder den også fint.

Det er litt trøblete forholde seg til filene fra begge to dersom man ønsker å analysere treningen samlet. Dette kan ordnes i Sporttracks, noe jeg ikke selv har gjort ennå.

Så det blir ja takk, begge deler, men med en knapp på Polar hvis jeg kun skulle velge en dings ;-).

AsbjornS
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: AsbjornS] #1089280 27/12/2010 21:57
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Garmin bruker vel også ANT+ til overføring av data, noe de fleste andre også bruker, dvs mange av komponentene til andre produsenter som f.eks wattmåler er kompatible. Polar har sitt eget system som vel ikke kan brukes på tvers av de ulike produsenter av duppeditter.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: hrukin] #1089283 27/12/2010 21:59
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt div polar klokker, Garmin 705 og nå har jeg kjøpt garmin 310 multisport klokke.

Som treningsverktøy er sistnevnte overleggent de andre.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: olechr] #1089292 27/12/2010 22:35
E
Effi1994 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvorfor er 310 overlegen 705? Bare lurer.

Fredrik Fang Liland
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Effi1994] #1089295 27/12/2010 22:44
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Fordi den er for multisport og derfor mer anvenlig enn 705, vil jeg tro.

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: KenR] #1089314 28/12/2010 01:16
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Garmin fremfor Polar! Etter jeg fikk fikk 705 er Polar s725 brukt meget lite. Selv til skigåing etc bruker jeg garmin. Rullesykling også. Mye enklere å stille inn ønsket intervalløkt med garmin. Bruker Sporttracks til lagring av treningsdata. Vurderer faktisk å kjøpe en garmin pulsklokke bare for å kvitte meg helt med Polar.

Velg Garmin!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: hbakken] #1089326 28/12/2010 08:06
HK! Offline
Fersking
Fersking
Jeg takket ja til tilbud om ny 725 for redusert pris. Da fikk jeg en helt ny 725x "klokke" uten sensorer (som jeg hadde mengder av liggende). Veldig fornøyd!

Men jeg håpet noen flere kunne utdype litt mer rundt hva som er så bra med det ene fremfor det andre.

Er det ingen som har noen erfraring med samlet analyse av treningsdata fra Polar og Garmin. Viktig poeng om man har data fra 6år tilbake.
Konvertere data, godt program for felles analyse, eller andre løsninger?

Jeg har bare brukt Garmin GPS klokker sporadisk, men er det ikke slik at disse bruker relativt mye batteri. Om man trener to ganger dagelig eller lange turer i syden, er det ikke da mye pes med lading av batterier osv. Med polar er det jo deilig bare å slege på pulsbelte og trykke to kjappe trykk på klokken som allerede sitter på armen (batteriet bytter man etter et år eller to), mens på Garmin måtte jeg jo lade nesten mellom hver tur og fikk til og med beskjed om å stå stille noen minutter i starten av hver økt.
Dette passer dårlig for en småbarnsfar som prøver å øke kondisen. Er det noen som har noen betraktninger her?

PS: I dagelig sykkeltrening vet man oftest hvor man er, så GPS gir jo vanligvis ingen nyttig informasjon utover det man har på "speedometeret"....

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: HK!] #1089342 28/12/2010 09:03
aambo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har brukt Polar 720 i en del år og har nå 2 år med Polar RS800CX med GPS sensor bak meg. Kjøpte nylig en Edge 800. Har vært fornøyd med med Polar og har likt software'n til Polar godt. Jeg har også mange års Polar historikk og det var vel avgjørende for valget av Polar igjen da kjøpte RS800CX for to år siden, men nå ble det altså omsider en Edge 800. Den er ikke optmimal til ski/løping. Ideelt sett skulle jeg brukt Edge 800 til sykkel og Polar til løping/ski, men jeg vil ha treningsdata et sted og Sporttracks støtter RS800CX dårlig om man bruker den med GPS. Meget tungvint å få inn data om man vil ha GPS data inn. GPS data viser heller ikke høydekurve.

Når det gjelder software synes jeg Garmin Connect virker kurant. Det viktigste for meg er å ha det som treningsdagbok og det duger den fint til. Ettersom Sporttracks fungerer såpass dårlig med Polar RS800CX frister det med en Garmin Forerunner 310XT tillegg til Edge'n.

Om man ønsker en pulsklokke/computer med GPS heller jeg mot Garmin. Deilig å slippe sensorer/pods og ha kun ha en enhet. Garmin Connect funker fint som treningdagbok, enkelt å dele data og basis analyse. Om man vil gå dypere i materien er det enkelt å importere Garmin data til Sporttracks. Nå det er sagt har jeg vært en fornøyd Polar bruker. Bra med Polar er Protrainer. GPS-funksjonalitene er ikke veldig bra og GPS uniten til Polar har ganske dårlig batterilevetid.

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: HK!] #1089367 28/12/2010 09:54
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HK!

Men jeg håpet noen flere kunne utdype litt mer rundt hva som er så bra med det ene fremfor det andre.

Er det ingen som har noen erfraring med samlet analyse av treningsdata fra Polar og Garmin. Viktig poeng om man har data fra 6år tilbake.
Konvertere data, godt program for felles analyse, eller andre løsninger?

Som andre har vært inne på: SportTracks støtter både Polar og Garmin, trenger ingen konvertering, bare lese dataene rett inn. Tar riktignok ikke med notatene dine fra Polar-softwaren, men det er vel også det eneste.

Jeg har brukt både Polar og Garmin og har vært godt fornøyd med begge. Tror jeg kan si det så enkelt som at er du interessert i GPS så er valget Garmin, og ellers kan du like gjerne holde deg til Polar. Men GPS-funksjonaliteten kan brukes til mer enn bare å vise deg hvor du har vært.

SportTracks er minst like bra som Polars software, og batterilevetiden er ikke noe problem i praksis.

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: KenR] #1089378 28/12/2010 10:17
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: maxminus
Fordi den er for multisport og derfor mer anvenlig enn 705, vil jeg tro.

Fordi man kan bruke den på ski, løping osv. Mye enklere å ta med rundt.

Garmin syntes jeg er bedre enn polar fordi det er større sjerm, funker med all slags ekstra duppeditter og ikke minst du tar på deg klokka så er du klar. Trenger ikke ekstra sensor for ditt og datt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: kao] #1089430 28/12/2010 13:07
HK! Offline
Fersking
Fersking
Sitat: kao

Men GPS-funksjonaliteten kan brukes til mer enn bare å vise deg hvor du har vært.

SportTracks er minst like bra som Polars software, og batterilevetiden er ikke noe problem i praksis.

Hva kan mer kan man egentlig bruke den til, som man ikke får med en god pulsklokke med høydemåler (eks polar 725x). Om man er interessert i mellomtider eller tidsforbruk og stigning på bakkeintervaller, gir jo høydemåleren og hastigheten mer en god nok info (om man skulle glemme å trykke på "lap time").

Jeg har ikke brukt SportTracks, men om denne gir like enkle og gode analysemuligheter som Polars software er det vel egentlig et fett hva man velger. GPS-spor kan jo de fleste logge med mobilen via gratis programmer.

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: HK!] #1089498 28/12/2010 15:53
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Polar RS800cx er knallbra og multisport.
fordel:
* flott klokke å ha på hele tiden
* enkel å bruke
* flott program (polartrainer) til å overføre alle øktene
* koblet mot google earth når gps er brukt. SEr pulssoner på ulike steder du var på også
* løpesensor som fungerer veldig bra (tilleggsutstyr som festes på skoen)
* kadens og fartsensor kan også kjøpes men fart får man jo ved bruk av gps-boksen
* mange muligheter for å innstille klokken slik man ønsker
* kan kobles til ulike sykler og løpesko ved bruk av sensorer
* veldig bra program for å analysere/se på øktene (polartrainer) ICON_LAUGH

ulempe:
* har gps som tilleggsboks som festest på arm, belte eller sekk. Helt ok, men tillegg
* bruker en del batteri på klokken ved infrarød overføring til treningsprogrammet
* gps'en bruker en del batteri (10-12 t for ett AA-batteri)

var det jeg kom på i farten - Oppsummert en veldig bra klokke og har hatt flere Polarklokker før det

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: HK!] #1089647 28/12/2010 23:37
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HK!

Hva kan mer kan man egentlig bruke den til, som man ikke får med en god pulsklokke med høydemåler (eks polar 725x). Om man er interessert i mellomtider eller tidsforbruk og stigning på bakkeintervaller, gir jo høydemåleren og hastigheten mer en god nok info (om man skulle glemme å trykke på "lap time").

Jeg har ikke brukt SportTracks, men om denne gir like enkle og gode analysemuligheter som Polars software er det vel egentlig et fett hva man velger. GPS-spor kan jo de fleste logge med mobilen via gratis programmer.

Det var vel det som var poenget mitt også, men hovedpoenget var å få fram at en i hvert fall ikke bør la argumentet om å få samlet data fra både Polar og Garmin være i veien for å kjøpe Garmin.

Har mange år med Polarbruk bak meg, så trikset med å bruke høydekurven for å finne ut mellomtider o.l. har jeg brukt flittig, men det blir en del enklere med GPS da ;-)

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: kao] #1089656 29/12/2010 00:42
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Har selv brukt Polar i sikkert 15 år før jeg kjøpte Garmin for litt over ett år siden. Bruker nå både Edge705 og 405CX til henholdsvis sykkel og løp/multisport. Angrer dog på at jeg ikke valgte 310XT istedenfor 405CX - men,men...
Fordelen er først og fremst at en slipper ekstern GPS og i tillegg erfarer jeg at Garmins GPS mottakere fungerer bedre enn Polars.
Er bra fornøyd med Garmins programvare, men på dette området er også Polar veldig bra.
Opplever også jevnlige oppdateringer og forbedringer i Garmins produkter som en fordel. Dette gjøres via pc på en enkel måte. Et siste pluss for Garmin; en lader batteriene selv. Polars GPS-enhet opplevde jeg som batterispiser, da jeg byttet batterier hver uke.

Vi greide oss bra med kun en pulsmåler før i tiden, men må innrømme at det er artig å logge løyper, mellomtider og sjekke andre Garmin-brukeres løypetider i mitt nærområde. Det ligger i Garmin Connect som en kjekk mulighet. Slikt motiverer meg i alle fall.

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Jaro] #1089663 29/12/2010 03:47
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Det meste er vel allerde sagt, men hos meg er Edge 705 og 310xt flittig i bruk.
I skuffen ligger et par Polarklokker som aldri ser solen

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: paalbn] #1089733 29/12/2010 11:55
Roger Sandum Offline OP
Mest Bare Roger
OP Offline
Mest Bare Roger
Takk for alle tips og synspunkter!

Jeg får ta meg en tur i tenkeboksen, og en tur i nettbanken for å sjekke saldoen (evt. i motsatt rekkefølge).

Mvh
Roger

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Roger Sandum] #1089778 29/12/2010 14:08
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
tips er å evt søke på www.finn.no for billige Polar RS400 eller RS800cx. Mange som har en som ikke er brukt (evt et par ganger) og du kan prute og få billig.

eksempel, men prøv flere kombinasjoner av søk (ulikt skrevet med RS / 800 / CX)
eksempel med prutningsmonn ICON_LAUGH http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25952131

Men merk at det er forskjell på RS800 og RS800CX (men om du har behov for forskjellen er noe annet ICON_WINK

Evt søk tilsvarende på Garmin

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: thomasengen] #1090283 31/12/2010 10:33
tron Offline
Besatt
Besatt
Er i samme kjøpsprosess og har bestemt meg for Garmin. Såvidt jeg vet funker ikke Polar med Mac OSX, og Garmin bruker ANT+ og er dermed kompatibel med Adidas MiCoach, som jeg bruker til løping og alt av intervaller.
Ser at det er 310XT som er den generelle anbefalingen for multisportsbruk? Hva får jeg på 310XT som 405CX mangler?

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: tron] #1090393 31/12/2010 16:32
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Den aller største fordelen er knapper som fungerer med hansker og i regn. 405s touch-ring er fin når du er knusktørr på fingrene, men litt lunefull forøvrig.

I tillegg får du bedre batteritid på GPS, flere informasjoner på samme skjerm, bedre opplegg for multisport.

Du blir garantert ikke skuffa.

Lars

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Kaffelars] #1090394 31/12/2010 16:43
tron Offline
Besatt
Besatt
Takker! Den blir vel første post på 2011-budsjettet :-)

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: tron] #1090399 31/12/2010 17:06
Roger Sandum Offline OP
Mest Bare Roger
OP Offline
Mest Bare Roger
Enig med deg!

Har hatt Polar i mange år men er veldig fristet av Garmin. 310 ser ut til å dekke alle mine behov, bortsett fra at den, som klokke, ikke ser ut i måneskinn. Pytt sann. Klokke har jeg jo. Virker utrolig fristende med en "alt-i-ett" treningspartner, uten å måtte tenke på sensorer foran og bak.

For: med en Garmin trenger man ikke det? Ser at f.eks. fartssensor fås som ekstrautstyr, men ut fra det jeg leser om GPS-sensoren så skal den klare jobben selv i skog eller blant bygårder i Oslo??

Rog

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Roger Sandum] #1090401 31/12/2010 17:22
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Roger Sandum
...men ut fra det jeg leser om GPS-sensoren så skal den klare jobben selv i skog eller blant bygårder i Oslo??

Rog

Alldeles korrekt. Jeg bor i bygård på Alexander Kiellands plass. Iblant kan det ta noen laange sekunder å få inn satelittsignalene, men trikset er å la klokka ligge i vinduskarmen mens du ifører deg det aktellet sportskostymet.

Når du først har fått inn signalene er du i boks, det er bare i tuneller jeg opplever å miste signalet.

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Kaffelars] #1090481 01/01/2011 16:38
ymmoT Offline
Medlem
Medlem
Etter noen års bruk av Polar S725x vil jeg ha ny klokke.
liker ikke menyene til S725x. synes det er rotete satt opp.

Hvordan er Garmin 310xt i forhold?

Har litt lyst å kjøpe Polar RS800CX men synes det er litt tungvint med GPS sensoren til denne.

Noen som vet hvordan kvaliteten på 310xt er?tenker da etter noen års bruk,er det enkelt å sende inn klokka å bytte batteri,kansje like greit å kjøpe ny?

Etter hva jeg har lest i denne tråden anbefaler de fleste 310xt framfor Rs800cx
Jeg kommer kun til å bruke den til løping, så da burde jeg velge 310xt?

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Roger Sandum] #1109438 06/02/2011 18:02
Roger Sandum Offline OP
Mest Bare Roger
OP Offline
Mest Bare Roger
Svaret på spørsmålet jeg stilte er GARMIN 310xt!

Bare for å oppsummere denne tråden: Det ble en Garmin 310xt på meg og jeg har brukt den ca en måned. Så langt er dommen klar: Jeg er rett og slett dritfornøyd!

Den er lett å forstå seg på. Jeg har ikke skrekk for manualer, men for de som måtte ha det så går det helt fint. Menyene er logiske og selvforklarende. Displayet på "klokka" kan tilpasses den enkeltes behov/ulike aktiviteter. Lett å forstå, lett å gjennomføre, og genialt i bruk.

Batterikapasiteten er mer enn bra nok for mitt aktivitetsnivå. 20 timer holder fort et par-tre uker og ladingen går lett som en lek.

Er ellers noen smarte funksjoner på den, som mulighet for autolap, f.eks for hver kilometer. Under løping og langrenn er det kjekt å få beskjed for hver kilometer. I tillegg til et lite pip vibrerer klokka på armen, så det kjennes om man ikke skulle høre det.

GPS'en virker veldig bra. Så langt jeg kan forstå har jeg over hodet ikke hatt problemer med "blanke" strekninger ( i motsetning til hva jeg opplevde med Endomondo på iPhone).

Har testa den på løping, ski og sykkel og er like fornøyd i alle sammenhenger. Knappene er virkelig gode. Lette å trykke på, selv med skihansker, men ikke så lette at du kommer borti ved uhell.

Kan også nevne at jeg fikk låne en Forerunner 405 av en venninne før jeg kjøpte 310'n. Den ga jeg opp. Den trykkfølsomme ringen ble jeg fullstendig gal av. Kan også nevnes at hun nå har solgt sin 405 og kjøpt seg 310, og er strålende fornøyd med det valget.

Sammenlignet med min gamle Polar 725 er Garmin minst en divisjon over. Utrolig artig med GPS, fart og distanse på løping og langrenn, og digg å slippe sensorer for ditt og datt. Bare å ta på klokka og dra ut for å trene...

Takker for gode (og avgjørende) råd her på forumet!

Mvh
Roger

Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Roger Sandum] #1109466 06/02/2011 18:48
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Noen som vet om Garmin snart kommer med en ny versjon/facelift av 310XT? En annen farge, om ikke annet? ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: JÆLP!? Garmin eller Polar? [Re: Diablito] #1109474 06/02/2011 18:54
Roger Sandum Offline OP
Mest Bare Roger
OP Offline
Mest Bare Roger
Vet ikke svaret, men skjønner at du spør. Den oransje farger står ikke noe særlig til den rosa skjorta di ;-) 310xt er ikke pen. Det synes jeg på en måte er helt greit. Den kan ikke brukes som briefeklokke på jobben uansett. Den er rett og slett bare til trening. At den er kompromissløs ift funksjonalitet uten å ta hensyn til design gir kred-poeng i mine øyne.

Roger

Moderator  support