Da var lykta i hus...men har jo lest litt ymse om varmeutvikling på denne lykta. Hvordan er erfaringene med å bruke denne på hjelmer? Det er jo stort sett en eller annen form for isopor i hjelmene og de tåler ikke mye varme før de deformeres. Hva tror dere om varmeutvikling over tid, evt svekkelse av hjelmer selv om det ikke smelter?
Ville overrasket meg veldig om det var noe problem. Mine to lykter har aldri vært mer enn lunkne på chassiet etter å ha vært i bruk på både korte og lange turer fra 10 varmegrader og kaldere.
Litt temaskifte i forhold til temperatur. Jeg synes batteriet får en veldig sterkt redusert kapasitet om dagen. Jeg fikk rød markering på lyktehuset, og da har jeg bare hatt lyset på full styrke i en time pluss en halv time med blink. Nå skal det sies at det er kaldere enn minus 15, men jeg synes det var litt underlig. Jeg tar inn batteriet slik at det har romtemepratur mellom sykle til å fra jobb-øktene. Er det noen andre med lik erfaring?
En time 100% og en halvtime blink = 1 time og 15 minutter full spiker (?? antatt at blink er på og av halvparten hver, og at oppstart av lys ikke trekker ekstra strøm ??..)
Så i kombinasjon med kulda er det vel ikke utenkelig at billigbatteriene tømmes fort?
Jeg kjører lykta på halv styrke når jeg sykler, for å ikke blende så ille.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
For de litt teknisk interesserte: Her er to screenshots fra spektrumanalysator som viser frekvensspekteret fra 0-1GHz med DX-lykt av/på. EMC er tydeligvis ikke en prioritet når kineserne lager PWM LED-drivere.
For de litt teknisk interesserte: Her er to screenshots fra spektrumanalysator som viser frekvensspekteret fra 0-1GHz med DX-lykt av/på. EMC er tydeligvis ikke en prioritet når kineserne lager PWM LED-drivere.
Beklager, men denne sa meg virkelig ingenting! Og jeg er litt teknisk interessert.
Om du kommer med en sammenligning mot andre tilsvarende lykter så kanskje den forteller meg litt mere.
Det hadde vært artig å se sammenligning med f.eks en Lupine-lykt med omtrent samme effekt. Dessuten, dersom en skal pulsbreddemodulere en lysdiode må en ha skarpe flanker for å få maks effektivitet og da er skjerming av lyktehuset det eneste som hjelper mot stråling.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Kort fortalt: det er en god del RF-støy helt opp mot 300MHz. Jeg har hørt folk nevne at lykta forstyrrer FM-radio; her ser dere hvorfor.
Målingene ble enkelt og greit gjort ved å legge lyktehodet og en enkel antenne i en skjermet boks (med alle de feilkildene dette medfører; skjermingen er langt fra perfekt, verken lykt eller antenne var fastmontert osv...). Hvis noen har en Lupine å donere (hehe) så kunne jeg sikker lagd et litt mer pålitelig testoppsett som ga sammenlignbare resultater.
Kort fortalt: det er en god del RF-støy helt opp mot 300MHz. Jeg har hørt folk nevne at lykta forstyrrer FM-radio; her ser dere hvorfor.
Målingene ble enkelt og greit gjort ved å legge lyktehodet og en enkel antenne i en skjermet boks (med alle de feilkildene dette medfører; skjermingen er langt fra perfekt, verken lykt eller antenne var fastmontert osv...). Hvis noen har en Lupine å donere (hehe) så kunne jeg sikker lagd et litt mer pålitelig testoppsett som ga sammenlignbare resultater.
Takk for oppklaringen. Det hadde vært kult å se en sammenligning. Klarer du å lese ut PWM-frekvensen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Alltid moro med litt nerding men dette blir litt i overkant. Viktigst for meg er at lykta har en hyggelig pris og lyser så godt at jeg ser hvor jeg er.
Skihjelm med 2stk på full guffe er awesome! Har en på hver side av hjelmen! Fikk kjørt "pudder" i kveld. Latterlig pris også. Husker ikke veilpris jeg, men å kjøpe lykt til over tusenlappen ser jeg ikke poenget med! Disse er jo knall! Norsk garanti også! Dog selger jeg begge to nå i desember i påvente på en ny type. Kan hentes i Trondheim. Send PM. Altså 2 stk nye dx lykter.
"For de litt teknisk interesserte: Her er to screenshots fra spektrumanalysator som viser frekvensspekteret fra 0-1GHz med DX-lykt av/på. EMC er tydeligvis ikke en prioritet når kineserne lager PWM LED-drivere."
De plottene du har her, er det spektrumanalysator eller vanlig digitalt oscilloscope?
Nettside for BATTERIER som passer MS-lyktene. Så lenge det er en TrailTech-plugg :-) En bitteliten smule forskjell mellom pluggene gjør at det ikke blir full forsegling mot vann, men det gir lys som vanlig. Fungerer med laderen også sies det på Youtube.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg var på skitur i går med ny lykt fra DX. Lykta ble kjøpt i våres, men er ikke prøvd før nå. Batteriet ble ladet opp for noen uker siden. Etter ca. 10 min ble det mørkt. Lykta ville ikke lyse mer. jeg kom hjem, satte den på lading og etter noen få minutter lyste det grønt i laderen. Testet så lykta inne noen minutter og det fungerte fint denne lille tida. Kan det være at batteriene ikke tålte kulda i går? Det var ca. minus 5. Jeg skal prøve den igjen i morgen, men er det noen som har de samme erfaringene? (orker ikke å se igjennom 38 sider!)
Dette er da ikke noe overraskende? Det forteller meg bare at driverkretsen genererer strømpulser med steil flanke; 300 MHz grensefrekvens tilsvarer en stigetid på omtrent 1,2 ns, og da blir dI/dt (endring i strøm per tidsenhet) betydelig. En relativ demping på -50 dB sier da heller ikke noe om hvorvidt dette er et reelt strålingsproblem?
For noe ræl denne lykta er! Lykta ble så varm etter noen minutter at jeg ikke kan ta på den. Batteriet sluttet å virke etter 10 minutter igjen og det er ingen spenning å måle. Gidder ikke bruke 500,- på nytt batteri, men prøver meg på ny lykt fra XXL. Etter det jeg har skjønt skal denne utgaven være bedre en dritten fra DX.
Min blir hverken varm eller har stoppet å virke. Ett års bruk snart. 30turer tipper jeg. Kjøpt fra dx. Får alltid lading etter en tur og lading før turen. Merker at kulde korter ned brukstid noe.
Vurderer en til som backup. Kjekt med to batterier.
For noe ræl denne lykta er! Lykta ble så varm etter noen minutter at jeg ikke kan ta på den. Batteriet sluttet å virke etter 10 minutter igjen og det er ingen spenning å måle. Gidder ikke bruke 500,- på nytt batteri, men prøver meg på ny lykt fra XXL. Etter det jeg har skjønt skal denne utgaven være bedre en dritten fra DX.
Også MJ808 lykten fra XXL blir varm etter noen få minutter. Om du lar den ligge stille innendørs og påslått. Utendørs skal luftkjøling ved bevegelse sørge for, nettopp, kjøling. (helt kaldt blir det neppe, med mindre gradestokken hjelper til). Det samme gjelder nok konkurrentenes lyktehoder. Siste generajon XXL MMJ-808 lykt har CE merket lader, lyktehus og batteri (nei, trenger ikke en ny leksjon om hvor fåfengt CEmerking er), gummiert batteripakke og hakket mer forsegjort nylonveske (til batteri). På første gen DXlykt er kun lader CEmerket, batteriet er såvidt delvis innhyllet i krympeplast, og lednigene har tendens til å "knekke" ved hardhendt håndtering. Sjekk i forpakningen hvilken utgave du handler, noen av de gamle er fremdeles i omløp.
Høres ut som om du har vært svært uheldig med din lykt, om du har handlet fra DX direkte så har de også kundebehandlig og reklamasjon. Jeg har selv to stk. direktekjøpt fra DX; den ene er still going strong, på den andre døde batteriet etter ett års (så godt som) daglig bruk og harhendt behandling (lykten funker med annet batteri). Jeg var uheldig, brøt krympeplasten og krysset poler da jeg skulle ta batteriet ut av den søkkvåte nylonposen med dårlig tid og stivfrosne fingre. Ingen eksplosjon, kun stank og røyk, jeg tar det på min kappe. Tar litt tid med korrespondanse og forsendelse tur/retur fHong Kong, men i den laaange tråden fins det eksempler på de som har fått tilsendt nye varer. Det tatt i betratning, så er det enklere å handle over disk (eller på nett) i Norge. XXL har også løse batterier, kan hende det holder å kun kjøpe ett stk. batteri. Lyktehodet tåler som sagt mye; det første jeg gjorde med min aller første Hong Kong lykt var å pløye gjennom en islagt myr med hodet først og lykten montert på hjelmen, samme lyktehode funker fjell over ett år senere. De fleste med lykt kjøpt fra DX har samme erfaring (nei ikke ploging, men at den funker feilfritt).
Vil du likevel handle komplett nytt lyktesett så er MJ-816 et bedre alternativ på alle områder. Helt inkapslet batteri med større kapasitet, separat nær- og fjernlys, fjernkontroll med mulighet for dimming, og (påståtte) 1400 lumens (over MJ-808s 900). Eneste er styrefestingen, hvor en må ettersikre selv i beste Reodorstil for at lyktehuset ikke skal riste for mye. Finnes også hos XXL, det blir også varmt om en lar det ligge påslått innendørs..
Takk for svar. Tok kanskje litt vel i karakteristikkene av DX lykta. Skjønner at den blir varm og den er beregnet for utendørs bruk. Det er heller ikke noe problem å sende den til HK for reklamasjon. Man kan ikke vente seg det beste til den prisen heller.
Magicshine MJ-816 (påståtte 1400 lumens) var litt overraskende en drøm å benytte på ski (bortover)!
Monterte lykten oppå det medfølgende hjelmfestet, som igjen ble festet til en gammel Silva elastisk hodestropp beregnet til min gamle Silva halogenlykt.
Hjelmfestet har to borrelåss-stropper som går ut til sidene, og som paser perfekt til Silvastroppens stropp-ender med borrelås som går opp mot toppen av hodet. Klippet av litt av hjelmfestets borrelåsstropper, klebet på en liten bit motsatt borrelås på fremsiden av hjelmfestet og benyttet biten jeg klippet av til en stropp mellom hjelmfestet og Silvastoppens borrelåsfelt på pannen. Slik kan jeg regulere hvor høyt på hodet jeg vil ha lykt med hjelmfestet. Med tynn skilue under satt den usedvanlig behagelig og stabilt. Og bryteren? Satte den skulderstoppen til den lille Cam´back´en jeg benyttet til batteri og diverse smått. Ledningen var absolutt lang nok.
Ikke uventet var svakeste lysnivå neddimmet mer enn nok i sporet i kveld. Men så var det også fullmåne over Drammensmarka. Fantastisk skitur var det!