Magicshine ER trafikkfarlig
|
Magicshine ER trafikkfarlig
27/12/2010 09:02
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Denne morgenen var jeg veldig nær å frontkollidere med en av disse bevisstløse idiotene som kjører med Magicshine på full guffe på gangveien. Settingen var som følger.
Jeg syklet på gangveien som går på høyre side om bilveien, i en svak høyresving. Jeg ser at det kommer en syklist mot meg, pent utstyrt med lykt. Han holder ut til sin kant og jeg sykler litt til høyre for midten for å vise at jeg har sett ham. Rett før vi skal møtes oppdager jeg at det er en annen syklist som sykler i bredde med ham, med en slik forbannet Magicshine på full styrke. Jeg får svingt lengre ut mot kanten i siste sekund slik at ikke styrene slår sammen.
Hva skjedde? Hvorfor så jeg ham ikke allerede på lang avstand? Syklisten med vanlig lykt så jeg tydelig, dels på grunn av lykten og dels fordi han fremsto som mørk mot bakgrunnen og billysene bak ham i svingen. Den andre syklisten derimot ble av hjernen registrert som en bilist ute i veien, og siden man ikke liker å se rett inn i et sterkt lys så ble ikke dette lyset analysert videre. Det var ikke før denne syklisten var så nære at hans mørke kropp og sykkel ble store nok i forhold til lyskilden at jeg skjønte hva det var.
Så vennligst, alle med Magicshine, sett den på lav styrke på gangveien. Du trenger ikke full guffe og du imponerer ikke på noen. Du bare plager oss andre og lager farlige situasjoner.
Nå er det bare å glede seg til alle pendlere kommer på veien etter nyttår, med årets julegave på styret. Stønn...
|
|
|
Re: Magicshine ER trafikkfarlig
[Re: Dan]
27/12/2010 09:10
|
harald_2
Heia Storm!
|
Heia Storm!
Du er flink til å spotte lykter. Hvordan så du att det var en Magicshine lykt som sto på fullguffe og ikke en av disse 5000+ kr lyktene som også lyser bra?
Stian
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!
|
|
|
[Re: harald_2]
27/12/2010 09:18
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Du er flink til å spotte lykter. Hvordan så du att det var en Magicshine lykt som sto på fullguffe og ikke en av disse 5000+ kr lyktene som også lyser bra? Fordi de som kjøper 5000-kronerslykter er litt mer proffe og bevisste og holder seg oftest i skogen. Jeg har ikke opplevd sykkellykter som et problem før denne vinteren og denne vinteren har Magicshine kommet til landet med full styrke. Men jeg håper at du skjønner at merket ikke er det viktige i denne sammenhengen.
|
|
|
27/12/2010 09:46
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det er klart at MS er en sterk og god lykt, men de dyrere typene lyser enda sterkere. Og at de som kjøper 5000 kr lykter er mer proffe og sykler kun i skogen er jo en rar uttallelse. At lyktene lyser sterkere enn før og at man må lære seg å stille de inn er nok riktig. Aldri før har bilene vist meg en slik respekt når de kommer i mot og de slår ned på nærlys langt tidligere enn hvis jeg hadde hatt en dårlig lykt.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
27/12/2010 09:51
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Og at de som kjøper 5000 kr lykter er mer proffe og sykler kun i skogen er jo en rar uttallelse. Du må ikke ta alt du leser på internet så innmari bokstavelig da. Aldri før har bilene vist meg en slik respekt når de kommer i mot og de slår ned på nærlys langt tidligere enn hvis jeg hadde hatt en dårlig lykt. Respekt? De gir deg det signalet alle bilister gir hverandre ved å gå ned til nærlys, nemlig "nå blir jeg snart blendet av deg hvis ikke du også går over til nærlys". Så jeg håper du selv respekterte bilisten ved å gå ned på svakere styrke. 
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
27/12/2010 09:52
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tror også dette er en tilpasningssak. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor Dan tolker én kraftig lykt som en bil og dermed kobler den ut mentalt.
Men poenget er greit og jeg innrømmer glatt at jeg er skyldig i å sykle med MS på full guffe. Men jeg vipper den opp og ned etter behov. Stort sett er "lyskula" så nærme framhjulet mitt at noen neppe blir blendet av den. Når jeg kommer til strekninger uten gatelys vipper jeg den litt opp slik at jeg får lenger sikt.
Når jeg tenker meg om så vipper jeg den faktisk opp og ned på samme måte som jeg gjør når jeg bruker fjernlysene på bilen.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/12/2010 10:21
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Øker sannsynligheten for å bli sett når man går fra normal til full styrke på kraftig sykkellykt?
Erfaringsmessig så klarer jeg å se de fleste syklister så lenge de har lyskilde på vanlig lommelyktnivå og i tillegg har et blinkende lys montert.
At folk kjører med for mye/lite og feil vinkel på lys kan jeg godt skjønne at Dan irriterer seg over. Men personlig vil jeg faktisk heller bli irritert over en syklist med for mye lys enn å møte på en av spøkelsessyklistene som er lykteløs og kledd i svart. Bare i vinter har jeg måtte teste bremsene på bilen flere ganger pga slike.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
27/12/2010 10:24
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor Dan tolker én kraftig lykt som en bil og dermed kobler den ut mentalt. Ikke Dan. Hjernen til Dan. Jeg har bare prøvd å analysere hva som skjedde. Fakta er at jeg ikke oppdaget denne syklisten før vi var noen få meter fra hverandre. Fordi man blir blendet så klarer man ikke å se akkurat hvor lyset kommer fra. Det er ganske naturlig å tolke et sterkt lys midt blant alle billysene som enda en bil og altså ikke noe å tenke på for meg som sykler på gangveien. Man skulle jo håpe at folk med Magicshine blir blendet av hverandre innimellom så de skjønner hvor ille det faktisk kan være i noen situasjoner. Men det er vel som å håpe på at folk som kjører med nærlys og tåkelys kombinert skal oppdage at de blir blendet av andre med den tåpelige kombinasjonen. Fakta er: På en opplyst gangvei trenger man ikke å ha full guffe på sykkellykten. Så hvorfor velger folk likevel å bruke det? Fordi de ikke skjønner innstillingene? Fordi det ser tøfft ut? Fordi de ikke evner å se at det kan være plagsomt for medsyklistene? Noen som gjør det som kan svare?
|
|
|
[Re: Andreas83]
27/12/2010 10:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Så hvis det kommer en bil mot deg på fortauet Dan så tenker du: "dette er ikke farlig det er bare en bil"?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/12/2010 10:27
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Men personlig vil jeg faktisk heller bli irritert over en syklist med for mye lys enn å møte på en av spøkelsessyklistene som er lykteløs og kledd i svart. Selvfølgelig, men du trenger ikke å velge. Du har lov å irritere deg over begge to.  (Jeg tror ikke de som kjører med blendende lys er de som dagen før syklet uten lys.)
|
|
|
[Re: olechr]
27/12/2010 10:31
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Så hvis det kommer en bil mot deg på fortauet Dan så tenker du: "dette er ikke farlig det er bare en bil"? Hvis han har en Magicshine på full guffe i grillen slik at jeg blir blendet så er nok risikoen der for at jeg ser en annen vei og ikke legger merke til at han er på fortauet isteden for i bilveien, der man kan forvente ham.
|
|
|
27/12/2010 11:05
|
Raskall
More than words
|
More than words
For egen del så føler jeg meg mye tryggere når jeg ser underlaget godt. Men nå ser jeg det kanskje godt nok med "bare" 270 lumen fremvor 900. Det har jeg ikke sjekket.
Skal ut på skitur etter å ha syklet hjem i dag. Jeg skal spare batteri ved å sette den på low på sykkelturen hjem. Så får vi se. Kanskje Dan har rett i at det er nok?
Spørsmålet er bare om den laveste innstillingen fremdeles er nok til å ikke bli blendet?
Jeg har mer tro på at det er vinkelen på lyset som er problemet fremfor styrken.
|
|
|
27/12/2010 11:14
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes istedenfor å legge skyld for egen uoppmerksomhet på andre (herunder også egen hjerne), at Dan burde begynne å se seg for.
Feiltolkning av situasjoner er nok en vanlig årsak til ulykker... God jul
|
|
|
[Re: ELO73]
27/12/2010 11:24
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg synes istedenfor å legge skyld for egen uoppmerksomhet på andre (herunder også egen hjerne), at Dan burde begynne å se seg for. Så det å ikke se rett inn i en blendende lyskilde er uoppmerksomhet?
|
|
|
27/12/2010 11:32
|
harald_2
Heia Storm!
|
Heia Storm!
Du er flink til å spotte lykter. Hvordan så du att det var en Magicshine lykt som sto på fullguffe og ikke en av disse 5000+ kr lyktene som også lyser bra? Fordi de som kjøper 5000-kronerslykter er litt mer proffe og bevisste og holder seg oftest i skogen. Jeg har ikke opplevd sykkellykter som et problem før denne vinteren og denne vinteren har Magicshine kommet til landet med full styrke. Men jeg håper at du skjønner at merket ikke er det viktige i denne sammenhengen. he he. nei, merket er ikke så viktig. "tanke modus( Lurer på hvorfor han har skrevet det først i overskriften?)Tanke modus av.  S
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!
|
|
|
27/12/2010 11:33
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Tja, kanskje ikke direkte uoppmerksomhet, men synes det blir feil å gjøre andre ansvarlig for din feiloppfatning.
|
|
|
[Re: harald_2]
27/12/2010 11:40
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
"tanke modus( Lurer på hvorfor han har skrevet det først i overskriften?)Tanke modus av.  Det kommer av en antakelse om at Magicshine er det merket som "alle" kjøper for tiden. Så hvis man vil nå ut til folk som blender stakkars medsyklister på gangveiene så lønner det seg å skrive ordet Magicshine i emnefeltet. Enkel markedsføringsstrategi. 
|
|
|
27/12/2010 11:43
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Erfaringsmessig så klarer jeg å se de fleste syklister så lenge de har lyskilde på vanlig lommelyktnivå og i tillegg har et blinkende lys montert
Appropos dette med blinkende baklykter så synes de dårligere på lengre avstand pga mindre lys per tidsenhet. Slik at biler som kommer i større fart bakfra oppfatter deg senere enn om du har lykten på konstant lys.
|
|
|
[Re: ELO73]
27/12/2010 11:47
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Tja, kanskje ikke direkte uoppmerksomhet, men synes det blir feil å gjøre andre ansvarlig for din feiloppfatning. Da har jeg altså to valg: 1. Se inn i alle blendende lys til jeg er sikker på hva som kommer mot meg. 2. Utgå fra at alle sterke lys jeg ser rundt meg er enten biler på gangveien eller møtende syklister med for sterk lykt på gangveien. Ikke prøv å gjøre det til min feil at folk lager farlige situasjoner ved å blende. Det blir for dumt.
|
|
|
27/12/2010 14:32
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Da har jeg altså to valg: 1. Se inn i alle blendende lys til jeg er sikker på hva som kommer mot meg.
Om du med sikkerhet skal kunne avgjøre om det er en Magicshine og ikke L&M eller Lupine, så må du kanskje det? (Selv om alle visstnok bruker samme LED og de mest ihuga lyktekjennere ikke ser stor forskjell.) 2. Utgå fra at alle sterke lys jeg ser rundt meg er enten biler på gangveien eller møtende syklister med for sterk lykt på gangveien.
På mine daglige pendlinger er det som oftest de helt uten, eller med svært dårlig, lys som skaper farlige situasjoner. En type syklist er værre enn disse; den som forbisykler/ligger to eller mer i bredden på gang- og sykkelvei rundt blinde hjørner og på trange passasjer. Han du møtte på høres ut som en av de siste, en som skal frem på andres bekostning uansett. Ikke prøv å gjøre det til min feil at folk lager farlige situasjoner ved å blende. Det blir for dumt. Var det blendingen, eller det at motsyklisten hverken tok hensyn til deg som møtende ved ved å gi deg plass eller vike det grann som skapte den farlige forbikjøringen? Ja, motsyklisten skapte et unødvendig overraskelsesmoment i en allerede farlig situasjon. En situasjon han alene var ansvarlig for, om han så syklet med L&M-, Lupine-, eller MJlykt. Jeg reagerer mer på "jeg har sterkest lykt, alle skal derfor vike for meg fordi jeg synes best" holdningen til han du møtte, enn at han hadde en (påstått MJlykt) på full guffe. Hadde nestenulykken skjedd dersom han kom syklende alene, eller lå bak den andre syklisten på høyre side av gang- og sykkelveien? Ikke din feil at andre lager farlige stiuasjoner, nei. Men din feil å gi all skyld til en spesifik sykkellykt og generalisere brukere av denne lykten, de kan da umulig sykle(og bruke lys) like hensynsløst alle sammen? Heller for lys enn for mørk, men noblesse oblige. En får være ansvarlig for oppførselen sin. Jeg sykler nå selv med MJ-816 (sparer MJ-808ene til ren sti); fantastisk lykt med separat fjern- og nærlys samt dimmer via fjernkontroll. Likevel er jeg fremdeles obs på at jeg synes ekstra godt, og at jeg derfor bør te meg mest mulig hensynsfullt. Prøver og å ta hensyn til møtende fotgjengere og syklister på mørklagte gang- og sykkelveier, og da mener jeg ikke kun å dimme lysene. Når jeg er i opplyst veibane står lykten som oftest på halvfullt. Får jeg ingen reaksjon er det bekvemt med muligheten til å "flashe" kun ved å bevege tommelen vekk fra girpaddelen et sekund, nett så i ein orntli' bil! Dessuten gøy å ligge på full guffe når det må til, oppdage møtende "trafikk" i det fjerne, og så dempe til nærlys. Aaah, Daddy likes new gadgets..
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
27/12/2010 14:38
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
"tanke modus( Lurer på hvorfor han har skrevet det først i overskriften?)Tanke modus av.  Det kommer av en antakelse om at Magicshine er det merket som "alle" kjøper for tiden. Så hvis man vil nå ut til folk som blender stakkars medsyklister på gangveiene så lønner det seg å skrive ordet Magicshine i emnefeltet. Enkel markedsføringsstrategi. De brenner også. Mest i nærheten av svensker. Vær glad for at du kom fra det med livet i behold.
Redigert av Trond Vidar; 27/12/2010 14:38.
|
|
|
[Re: Rednax]
27/12/2010 14:52
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Om du med sikkerhet skal kunne avgjøre om det er en Magicshine og ikke L&M eller Lupine, så må du kanskje det? Nå var som sagt ikke merket det viktige her, men bare en måte å øke sannsynligheten for at berørte sterklyktbrukere leser innlegget. (Med tanke på forsvarsmodusen de fleste i tråden kommer i så kan det se ut til at jeg hadde fremgang akkurat der.) På mine daglige pendlinger er det som oftest de helt uten, eller med svært dårlig, lys som skaper farlige situasjoner. Jo, og bilister er verst av alle på å skape farlige situasjoner. Men dette innlegget handlet altså om brukere av blendende lykter. En type syklist er værre enn disse; den som forbisykler/ligger to eller mer i bredden på gang- og sykkelvei rundt blinde hjørner og på trange passasjer. Han du møtte på høres ut som en av de siste, en som skal frem på andres bekostning uansett. Begges tempo var temmelig bedagelig så det så mer ut til at de holdt følge enn at den ene kjørte forbi den andre. Men ellers er jeg selvfølgelig enig i at stressende forbikjørere er en annen plage i gangveitrafikken.
|
|
|
27/12/2010 15:23
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Begges tempo var temmelig bedagelig så det så mer ut til at de holdt følge enn at den ene kjørte forbi den andre. Men ellers er jeg selvfølgelig enig i at stressende forbikjørere er en annen plage i gangveitrafikken. Rett før vi skal møtes oppdager jeg at det er en annen syklist som sykler i bredde med ham, med en slik forbannet Magicshine på full styrke. Jeg ser at jeg skrev "forbikjøringen" om situasjonen du opplevde, aner ikke hvorfor, det var ikke det jeg oppfattet det som og heller ikke det jeg ville beskrive. Riktig ordvalg fra min side burde ha vært (og var ment som) "passering". Jeg skrev ellers både om de som forbisykler og ligger flere i bredden uten å ta hensyn til møtende syklister. Men; ville situasjonen vært unngått om de lå bak hverandre, la seg på linje da dere møttes, eller om han med lykten kom syklende alene? Greit at du nå modererer deg til kun å kritisere syklister med "overgjennomsnittligsykkellykt" i stedet for "disse bevisstløse idiotene som kjører med Magicshine" og "en slik forbannet Magicshine"lykt. (Jadda, jeg unnlot å ta med "på full guffe".) Er forresten ikke så hårsår på lyktenes vegne, men begynner å bli lei av polaiseringen mellom MJ- og resten av high end lyktrøkla, la det i det minste dreie seg om kvalitet/lyskvantitet og hysterisk, ufundamentert eksplosjonsparanoia. Alle kan blende, men ingen bør gjøre det av den grunn. SLF (siden vi skriver om pendling) har forresten gått ut med at de ønsker strengere straffer ovenfor syklister, syklister som ikke bruker godt nok lys. Ikke for godt lys, dette blir nærmest et luksusproblem/dannelsesspørsmål i mine øyne.
|
|
|
[Re: Rednax]
27/12/2010 15:47
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Men; ville situasjonen vært unngått om de lå bak hverandre, la seg på linje da dere møttes, eller om han med lykten kom syklende alene? Hvis de lå på linje så ville det ikke ha vært noen risiko i akkurat dette tilfellet. Men det ville fortsatt ha vært en risiko hvis han med kraftig lykt lå foran og f eks akkurat tok igjen en fotgjenger. Hvis han da forutsetter at jeg ser fotgjengeren (mens jeg egentlig ser langs min egen kant for ikke å bli blendet) og tar det for gitt at jeg er snill og holder litt lengre til min kant så vil det bli et problem i det han svinger inn mot midten for å passere nevnte fotgjenger. Greit at du nå modererer deg til kun å kritisere syklister med "overgjennomsnittligsykkellykt" i stedet for "disse bevisstløse idiotene som kjører med Magicshine" og "en slik forbannet Magicshine"lykt. Det morsomme er at egentlig var innlegget først skrevet som en opplysning til dem som bruker kraftig lys at de beviselig kan komme opp i situasjoner hvor lykten gjør dem usynlige. Jeg syntes selv det var ganske spesielt at jeg ikke klarte å se denne syklisten til tross for at jeg så han som syklet ved siden. Så innlegget var tenkt som en advarsel. Er forresten ikke så hårsår på lyktenes vegne, men begynner å bli lei av polaiseringen mellom MJ- og resten av high end lyktrøkla Bare for å oppklare eventuelle misforståelser så kan jeg tillegge at jeg ikke eier annet enn en vanlig diodelykt for å synes, ikke for å se. Min gamle Sigma, fra den tiden vi kjørte med femkilosbatterier og 5+20W ligger i en skuff og jeg baserer meg på måneskinn hvis jeg skal ut i skogen i mørker. 
|
|
|
27/12/2010 19:55
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Fakta er: På en opplyst gangvei trenger man ikke å ha full guffe på sykkellykten. Så hvorfor velger folk likevel å bruke det? Fordi de ikke skjønner innstillingene? Fordi det ser tøfft ut? Fordi de ikke evner å se at det kan være plagsomt for medsyklistene? Noen som gjør det som kan svare? Du stiller (ledende) spørsmål, noe vi vet er pedagogisk bra  Utstyrssnobberi - kan det være noe i nærheten av svaret? Jeg tror det. Kult - litt som kombinasjonen nærlys og tåkelys på bilen (uten sammenligning forøvrig...)
|
|
|
[Re: HeidiF]
27/12/2010 20:58
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Du stiller (ledende) spørsmål, noe vi vet er pedagogisk bra  Siden jeg ikke forventer at noen tør å svare ærlig og alle andre svar vil være uærlige så er det jo like godt å få frem de riktige svarene med en gang.  Utstyrssnobberi - kan det være noe i nærheten av svaret? Jeg tror det. Kult - litt som kombinasjonen nærlys og tåkelys på bilen (uten sammenligning forøvrig...)
Jeg tror også det. Man kjører full styrke på lyset for å vise at man selv er en skikkelig syklist, mens alle andre, med sine 99-kroners små diodelykter, bare er grå jobbpendlere som like gjerne kunne tatt bussen. Det er rart det der, så mye plagsomt tull man driver med fordi man tror omgivelsene skal la seg imponeres, når man egentlig bare blir oppfattet som en kødd av de samme omgivelsene. Det gjelder uansett om det er full lysstyrke på styret på en opplyst gangvei, tåkelys på bilen eller full gass fra rødlysene med en bråkete italiensk motorsykkel *host*. Tror jeg legger denne steinen her på bakken igjen... 
|
|
|
27/12/2010 22:31
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
en av disse bevisstløse idiotene som kjører med Magicshine på full guffe Fakta er at jeg ikke oppdaget denne syklisten før vi var noen få meter fra hverandre. Fikk ikke helt med meg hvem som var den bevisstløse her...?
|
|
|
[Re: P_Dalen]
27/12/2010 23:23
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Fikk ikke helt med meg hvem som var den bevisstløse her...? Da kanskje du bare må lese gjennom hele tråden én gang til.
|
|
|
[Re: ]
27/12/2010 23:24
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Det gjør at hvis du skal dimme ned til halv guffe, må du gjennom blink og mørke. Ikke særlig trafikksikkert. Det betyr jo bare at Magicshine ikke er konstruert for bruk i trafikken, hvis ikke man da holder seg på halv styrke hele tiden.
|
|
|
[Re: ]
28/12/2010 00:30
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Min Magicshine har: Full guffe->Halv guffe->Blink->Av
Det gjør at hvis du skal dimme ned til halv guffe, må du gjennom blink og mørke. Ikke særlig trafikksikkert.
PS: Tesla'en min har adskillig mye mer gjennomtenkt sekvens hvor man ikke må gjennom blink og mørke under bruk, og en genial pendler-lysstyrke på kanskje 1W. Da kan lampa stå på i nesten et døgn.
Jeg sykler nå selv med MJ-816 (sparer MJ-808ene til ren sti); fantastisk lykt med separat fjern- og nærlys samt dimmer via fjernkontroll. For videre å sammeligne/polarisere Lupine, L&M og MJer, spikke fliser, skryte av nyervervelser, og kverulere litt mellom i bleieskiftene, så har MJ-816 aka. Mikke Mus-utgaven (altså også en Magicshinelykt) fjernkontrollknapp som styrer opsjon separat fjern-, nærlys-, og begge samtidigmodus. Viktigst; en kan dimme lyset i alle modusene med samme knapp opp og ned fra 100 til 5 % . På lavest innstilling varer batteriet i 250 timer før det må lades (står det på vaskeseddelen). På "gamle" MJ-808 (som nok er din utgave) må man enten trykke seg gjennom tre moduser ved å bruke knappen på lyktehuset, eller holde samme knapp inne 1.5 sek. for å skru av, og så slå på igjen. Uten å måtte gå gjennom sekvensene. Det siste lærte jeg etter et halvt års bruk med mye diskostemning på Byfjellene og langs Nordåsen... Mørket slipper man ikke unna, dessverre, men blinking kan man altså unngå. Blender jeg deg nå med mine (fra fabrikk oppgitt) 1400 lumens, så er det fordi jeg har valgt å gjøre det, ikke fordi det er vanskelig å la være (det kunne neppe blitt enklere). Disclaimer: Døgnvill, nybakt spedbarnsfar i "Liberoørske" kjeder seg på nettet. Fikk to presanger til jul; en sønn og ny lykt. Holder på å sette meg godt inn i hvordan begge virker  .
Redigert av Rednax; 28/12/2010 00:33.
|
|
|
|
|