Ble du lurt av Eljkøp?
|
Ble du lurt av Eljkøp?
22/12/2010 11:00
|
sam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Forbrukerne straffer Elkjøp Bra! Dårligere bortforklaringer har vi ikke hørt på lenge. Hva tror de om oss forbrukere?
CK Fix
|
|
|
Re: Ble du lurt av Eljkøp?
[Re: sam]
22/12/2010 11:05
|
supercaliber
Übergrønnskolling
|
Übergrønnskolling
Hva tror de om oss forbrukere? He he
Before I was blind, but now I can't see...
|
|
|
[Re: supercaliber]
22/12/2010 11:09
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: sam]
22/12/2010 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan noen fortelle meg hva denne straffen består i? Fire av ti SIER at de vil unngå å handle hos Elkjøp. Inntil folks påståtte idealisme beviselig er blitt satt foran deres egne behov, er dette ingen straff.
Deretter vil jeg gjerne vite hva som er galt med at de setter opp prisene før jul. Skal vi begynne å klage på dem som selger bruktboliger at de selger dem dyrere når etterspørselen øker?
Personer som ikke har skjønt at man selv kan velge om man vil kjøpe en vare til annonsert pris, skjønner jeg ikke hvordan kommer seg gjennom en vanlig dag.
Bortforklaringene er dog tåpelige. Butikken selger selvsagt til den prisen som maksimerer profitten. Det gjør de hele året uansett om det er jul eller ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
22/12/2010 11:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi kjøpte en TV for et par dager siden som skal pakkes under juletreet. Den ble kjøpt på Elkjøp. I og med at man på Tiller finner alle de største kjedene innenfor en radius på noen få hunder meter tok vi også en runde hos alle sammen (minus OBS!).
Elkjøp ga mest for pengene på det produktet vi var på utkikk etter, og det var årsaken til at vi kjøpte der. Hvis folk sjekker priser og kjøper der man får mest for pengene er det da vel ingen grunn til å klage på noen som helst måte (+ det Geir skrev). Hvis folk ikke sjekker prisene og handler dyrt kan de ha det så godt.
DESSUTEN: Kjøper du et produkt på Elkjøp før jul som dukker opp billigere der, eller andre steder, i januar; lever det tilbake og kjøp et nytt billigere!!!
|
|
|
22/12/2010 11:21
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
.....og all reklame er god reklame. På nyåret er dette glemt og Elkjøp selger minst like mye som før, om ikke mer.
Vi er dumme vi...
|
|
|
22/12/2010 11:22
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg regner med at krisesentrene har stor pågang av mennesker som opplever JULEPRISSJOKK.
|
|
|
[Re: tommygutt]
22/12/2010 11:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg lo litt av denne kommentaren til VG-artikkelen: "Når man tar med familie, venner og barn for å oppleve julestemningen i butikker ved førjulstiden, så skal man bli straffet for dette?"
Hvis man er så misantropisk eller teit at man tar med seg familie, venner og barn til Elkjøp dagene før jul for å oppleve "julestemningen" så kan man bare ha det så bra.
|
|
|
22/12/2010 11:28
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det fungerer akkurat likt i matvarebransjen også,varene er billigst i januar,og dyrest i desember(prisoversiktene jeg så da jeg jobbet på lager viste tydelig så). Det er dessuten veldig dyrt å drive forretning i desember.Julevikarer skal ha opplæring,lang åpningstid,overtid,masse kampanjevarer solgt med tap,osv. Jeg skjønner egentlig ikke hva forbrukerrådet har med denne saken å gjøre,man kan jo ta de prisene man vil i Norge. Elkjøp er jo en såkalt forhatt butikkkjede, hvis man legger til grunn alt av negative saker eller kommentarer man leser om kjeden,allikevel er det alltid fullt av folk de gangene jeg er innom. Så noe gjør de da rett.
|
|
|
22/12/2010 11:28
|
sam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Bortforklaringene er dog tåpelige. Butikken selger selvsagt til den prisen som maksimerer profitten. Det gjør de hele året uansett om det er jul eller ikke.
Helt enig. Butikkene bestemmer selv hvilken pris de skal sette, det er fair. Det er bortforklaringene som er helt tåpelige og gjør at jeg ikke vill handle der. Det som er bra er at konsumentene blir oppmerksomme på det. Det er klart at så lenge forbrukerne bare SIER og ikke gjør noe med det kommer det ikke til å merkes. Men jeg tror det er noen av oss som faktisk har prinsipper og tenker oss om 2 ganger før vi går til Elkjøp. Jeg kjører f. eks. fortsatt boikott mot Red Bull etter David Lamas voldtekt av Kompressor ruta i Patagonia. Effekten er dåg liten.
CK Fix
|
|
|
22/12/2010 11:32
|
progres
Besatt
|
Besatt
Fire av ti SIER at de vil unngå å handle hos Elkjøp. Inntil folks påståtte idealisme beviselig er blitt satt foran deres egne behov, er dette ingen straff. da får vi ta tiden til hjelp og avvente effekten av det som for en gangs skyld ser ut til å være et bra - mini wikileaks lignende - journalistisk arbeide fra vg. tror ikke den ærede direksjon i lefdal/ elkjøp .. er ubetinget komfortabel med denne storyen Deretter vil jeg gjerne vite hva som er galt med at de setter opp prisene før jul.
Dobling og tredobling av priser basert på kalender og påståtte "markedsmekanismer" smaker dårlig i folk flest sine munner. I min også Personer som ikke har skjønt at man selv kan velge om man vil kjøpe en vare til annonsert pris, skjønner jeg ikke hvordan kommer seg gjennom en vanlig dag. dårlig formulert setning. Folk flest kommer seg nok gjennom dagene enten de handler det ene eller det andre, men i en travel juletid er det vel også slik at folk flest a/ enten ikke har tid til å drive aktiv prissjekking alternativt b/ stoler på at forretningsverdenen er noenlunde edruelig i prissettingen. I dette tilfelle har Elkjøpdireksjonen tydeligvis vært på fylla. Bortforklaringene er dog tåpelige. Butikken selger selvsagt til den prisen som maksimerer profitten. Det gjør de hele året uansett om det er jul eller ikke. da må de også tåle å bli akvkledd for det jeg vil rubrisere som bortimot svindlersk aktivitet.
|
|
|
[Re: tommygutt]
22/12/2010 11:33
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg skjønner ikke dette. Hvis jeg har gjenstand X som jeg skal selge. Én person vil kanskje ha den. Da må jeg sette prisen lavt. Hvis 10 personer vil ha min ene gjenstand X, så kan jeg sette prisen mye høyere og få solgt saken.
Synes dette er logisk og skjønner ikke hvorfor Elkjøp skal gjøre rede for hvorfor prisene settes opp. Dette lærte jo jeg det første året på Grunnkurs Handel & Kontor i 1987/88.
Jeg er litt smålei av at et eller annet offentlig organ skal beskytte oss forbrukere når det gjelder absolutt alt. Det er jo ingen som er i stand til å "bruke hue" lenger. *mumle*puter*mumle*armene*mumle*.
|
|
|
[Re: Raskall]
22/12/2010 11:35
|
progres
Besatt
|
Besatt
Det grunnkurset du gikk på - hadde det en bolk om forretningsetikk også? Eller handlet det bare om tall?
|
|
|
[Re: kjerts]
22/12/2010 11:36
|
sam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg regner med at krisesentrene har stor pågang av mennesker som opplever JULEPRISSJOKK. Med tanke på at sjokk kan lede til organsvikt og død burde de havne på sykehus og ikke krisesenter. I skåne har de lagt til en sjokktype, i tillegg til Distributivt sjokk, Hypovolemisk sjokk og Kardiogent sjokk, som heter Snøsjokk. Behandlingen er visst ikke sjokkleie, men en sydentur og store mengder alkohol.
CK Fix
|
|
|
[Re: progres]
22/12/2010 11:38
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
[...]i en travel juletid er det vel også slik at folk flest a/ enten ikke har tid til å drive aktiv prissjekking alternativt [...] Hvis du kjøper julegaver til en pris som gjør at lommeboka får sjokk når fortjenesten skrues opp noen prosent, bør du drive aktiv prissjekking. Hvis ikke driter du så mye penger at du ikke har grunn til å klage.
Redigert av anonymous5; 22/12/2010 11:40.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
22/12/2010 11:41
|
sam
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Argh! Kan vi slutte å misbruke ordet sjokk?! En lommebok kan ikke få sjokk!
CK Fix
|
|
|
22/12/2010 11:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dobling og tredobling av priser basert på kalender og påståtte "markedsmekanismer" smaker dårlig i folk flest sine munner. I min også På boligkjøp også? men i en travel juletid er det vel også slik at folk flest a/ enten ikke har tid til å drive aktiv prissjekking alternativt b/ stoler på at forretningsverdenen er noenlunde edruelig i prissettingen. I dette tilfelle har Elkjøpdireksjonen tydeligvis vært på fylla. Hvis man ikke har tid til å drive prissjekking, må man forstå at tid=penger. Hva er edruelig prissetting? det jeg vil rubrisere som bortimot svindlersk aktivitet. Jeg tror kommunikasjonen vår blir bedre dersom du bruker samme definisjon på "svindel" som allmennheten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/12/2010 11:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det grunnkurset du gikk på - hadde det en bolk om forretningsetikk også? Jeg gikk samme, i samme skoleår, og etikken heter "markedet bestemmer". Sjekker man ikke pris vil det nok si at man har råd til å la være. Sjekker man pris og kjøper der det er billigst er vel alt greit. For meg er hele saken kun sutring, uten særlig substans. I tillegg har jeg gjennom årene funnet ut at Elkjøp i de fleste tilfeller er billigst, jul eller ikke (av de tingene vi har hatt "bruk" for).
Redigert av EgilS; 22/12/2010 11:48.
|
|
|
22/12/2010 11:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det grunnkurset du gikk på - hadde det en bolk om forretningsetikk også? Eller handlet det bare om tall? Det hadde det sikkert. Det er lenge siden.  Men helt seriøst. Det koster mer å selge en vare i høysesong enn langt utenfor sesongen. Spesielt i jula. Da har man utvidete åpningstider, mange flere ansatte på jobb, søndagsåpent osv. Dette koster og må tjenes inn. Dessuten synes jeg det er fint at de ved å sette prisene opp rett før jul kan gi meg ytterligere reduserte priser etter jul. "8 av 10 synes prishopp før jul er uakseptabelt". Da får de 8 bare la være å hande før jul. Skal jeg plaske i min egen navle er jeg selvsagt helt og holdent enig i all kritikken elkjøp o.l. får men løfter jeg nesa og ser litt større perspektiv så velger jeg å akseptere at slik er verden.
|
|
|
22/12/2010 11:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det grunnkurset du gikk på - hadde det en bolk om forretningsetikk også? Eller handlet det bare om tall? Dårlig forretningsetikk og svindel er f.eks ta mer enn varen annonseres for, eller selge et produkt som ikke oppfyller de lovnader som en gir ved salget. Dersom Elkjøp sier: "I denne esken ligger et strykejern. Det har følgende spesifikasjoner og ser akkurat ut som utstillingsmodellen som du kan ta og føle på. For å få med deg dette hjem, må du gå med på å betale oss kr 1299,- ink. mva" Dersom du synes det er en akseptabel deal og VELGER å slå til er du IKKE offer for dårlig forretningsetikk eller svindel - UANSETT hva prishistorikken er. Dersom du synes du har gjort et dårlig kjøp, er du derimot offer for din egen dårlige dømmekraft.
|
|
|
22/12/2010 11:58
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Dersom du synes du har gjort et dårlig kjøp, er du derimot offer for din egen dårlige dømmekraft. Dog tilstrekkelig dømmekraft til å innse etterpå at man har gjort et dårlig kjøp I tillegg kan man vel også nevne at konsumenten lures dersom det avsløres et hemmelig prissamarbeid blant de store kjedene, slik at man som forbruker er fratatt muligheten til å foreta reelle valg blant konkurrenter grunnet kartellvirksomhet. Martin
|
|
|
22/12/2010 12:02
|
progres
Besatt
|
Besatt
Jeg handler sjelden på Elkjøp 1: fordi de prismessig ikke er bedre enn min lokale forhandler når det gjelder kvalitetsgjenstander 2: jeg misliker monopollignede konsortier 3: det er generelt dårlig service der med dårlig motiverte salgsmedarbeidere ( sannsynligvis får de alt for dårlig lønn)
Jeg aksepterer ikke 2 eller 3 dobling av priser fordi noen påstår at "markedet er slik". Jeg er en del av markedet , og jeg er IKKE slik.
Lommeboka mi føler seg svindlet og ikke sjokkert om jeg kjøper et strykejern til 349 mens det egentlig skulle kostet meg 149. Tid er penger påstås det. Fritid er mye bedre synes jeg, og ooppholder meg alltid kortest mulig tid i butikker og har annet å gjøre enn å kryssjekke priser - med mindre vi snakker om større beløp.
|
|
|
22/12/2010 12:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg aksepterer ikke 2 eller 3 dobling av priser fordi noen påstår at "markedet er slik". Jeg er en del av markedet , og jeg er IKKE slik.
Helt greit. Hva er da egentlig problemet ditt?
|
|
|
22/12/2010 12:12
|
progres
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke noe problem, ikke noe annet enn at jeg prøver å forklare vil vite hva som er galt med at de setter opp prisene før jul.
hva som er galt med det. Den Personer som ikke har skjønt at man selv kan velge om man vil kjøpe en vare til annonsert pris, skjønner jeg ikke hvordan kommer seg gjennom en vanlig dag.
Jeg skjønner helt klart at de kommer seg gjennom dagene , og jeg skjønner også at noen av dem kan føle seg lurt når de har handler på Elkjøp. Ble det klarere nå?
Redigert av progres; 22/12/2010 12:12.
|
|
|
[Re: M@rtin]
22/12/2010 12:14
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er spent på om varene som ble satt opp i forbindelse med jula blir satt tilbake til oktoberpriser og reklamert som "på salg" :-)
Før kr 6000, nå kun kr 5998
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/12/2010 12:20
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Har kundene grunn til å klage? Jeg synes det ser ut som at konkurransen er såpass tøff at disse selskapene driver nesten uten overskudd. Det er tynne marginer her, hvis disse tallene stemmer: Elkjøp Norge: Omsetning året fram til 30. april 2010: 4309,9 millioner kroner Årsresultat 2009: 71,4 millioner kroner Expert Norge: Omsetning 2009: 3755,3 millioner kroner Årsresultat 2009: 19,3 millioner kroner Lefdal elektromarked: Omsetning året fram til 30. april 2010: 2000,6 millioner kroner Årsresultat 2009: - 24,2 millioner kroner Euronics: Omsetning 2009: 606,4 millioner kroner Årsresultat 2009: 268.000 kroner PS.no: Omsetning 2009: 109,7 millioner kroner Årsresultat: - 2 millioner Hentet herfra: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10012577
|
|
|
22/12/2010 12:26
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg lo litt av denne kommentaren til VG-artikkelen: "Når man tar med familie, venner og barn for å oppleve julestemningen i butikker ved førjulstiden, så skal man bli straffet for dette?"
Hvis man er så misantropisk eller teit at man tar med seg familie, venner og barn til Elkjøp dagene før jul for å oppleve "julestemningen" så kan man bare ha det så bra.
he he. julefeiringen er litt forskjellig for folk flest!  jeg kjøpte noe småelektronikk for 400 i forrige uke, usb2-pcmica for pc'en min, men den virka ikke. ja, jeg visste at det var svinedyrt, men det var akutt! heldigvis har elkjøp 30dagers åpent kjøp, så jeg tipper at folk bytter tilbake det de ikke trenger. bytta idag, og kjøpte en apefilm for 49kr.  Kan noen fortelle meg hva denne straffen består i? Fire av ti SIER at de vil unngå å handle hos Elkjøp. Inntil folks påståtte idealisme beviselig er blitt satt foran deres egne behov, er dette ingen straff. folk er emosjonelle. på lik linje med 'juleshopping' i elkjøp. vi får se om omsetningen til elkjøp vil gå ned. jeg kjøper sjeldent på elkjøp så det betyr ikke så mye, men jeg ble overrasket av den kyniske og kalkulerende prispolicyen frem mot jul. jeg visste at butikkene hever prisene mot julen, men ikke så ekstremt kalkulerende og markedspåvirkende. elkjøp har egentlig aldri vært spesielt billig på småelektronikk, det håper jeg folk har skjønt. Deretter vil jeg gjerne vite hva som er galt med at de setter opp prisene før jul. Skal vi begynne å klage på dem som selger bruktboliger at de selger dem dyrere når etterspørselen øker?
sammenlikningen er feil. burde vi ikke klage når vi oppdager at alle megleren gradvis hever prisene på alle boligsalgene for å kunne tjene mest mulig rett før jul, for det er da de selger flest boliger? dette er prispåvirkning, ikke pris etter etterspørsel. hvis elkjøp hadde redusert grossisprisene hadde de ikke trengt å øke prisene for kunden. Personer som ikke har skjønt at man selv kan velge om man vil kjøpe en vare til annonsert pris, skjønner jeg ikke hvordan kommer seg gjennom en vanlig dag.
hehe. og her vurderte jeg å skrive noe sleivete... Bortforklaringene er dog tåpelige. Butikken selger selvsagt til den prisen som maksimerer profitten. Det gjør de hele året uansett om det er jul eller ikke.
elkjøp/lefdal er eid av samme eier, og de er bortimot dominerende i markedet - dvs monolpoli. da kan de sette prisen så høyt de vil for å maksimere profitten. det er ikke ulovlig på noen måte, men skulle elkjøp virkelig bli overrasket over at kunden føler seg urettferdig behandlet?
Redigert av atlekristensen; 22/12/2010 12:34. Rediger grunn: presisering mht quoting
|
|
|
[Re: Tex]
22/12/2010 12:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
[hva som av og til ser ut til å være gjengs oppfatning i Norge] AAhh. Elkjøp tjente 71 millioner på at vi handlet der. Hører dere det eller? De tjente PENGER! De pengene skulle jo vi kundene hatt.[/hva som av og til ser ut til å være gjengs oppfatning i Norge]
|
|
|
22/12/2010 12:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har ikke noe problem, ikke noe annet enn at jeg prøver å forklare hva som er galt med det.
Så langt synes jeg ikke at du har lykkes med det.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/12/2010 12:30
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror virkelig ikke noe på at vi forbrukere faktisk vil straffe Elkjøp. De vil knapt merke noe på sin bunnlinje på tross av denne avsløringen. Men spekulasjonen fra knirkekne er interessant.
|
|
|
|
|