M5 touring som koster 550.000 i tyskland må vi i Noerg ut med ca 1,5mill i engangsavgift på en totalsum på nesten 2,1mill i norge. Heia Norge og vår regjering som vi selv har stemt frem!
Prisingen på M5 er helt vill i Norge.
Vi får trøste oss med at 500bahjulsgamp fra en M5 familiebil ikke er noe særlig med norsk vinter, og heller gå for en den minste dieselbrakkemotoren med xdrive med lavt forbruk. Kanskje være litt vill og toppe det med en M-pakke så vi kan TRO vi har en sportslig bil, sittende i sportslige seter iallefall. Sier han som pt kjører fattigmanns-RS4 Avant, dvs en S-line, som definitivt mangler en R. Selvbedrag heter det vel, når man har kjørt en RS4/6.
Kanskje være litt vill og toppe det med en M-pakke så vi kan TRO vi har en sportslig bil, sittende i sportslige seter iallefall. Sier han som pt kjører fattigmanns-RS4 Avant, dvs en S-line, som definitivt mangler en R. Selvbedrag heter det vel, når man har kjørt en RS4/6.
M-pakken vil jeg nesten si er et must. Og da har man faktisk en bil med veldig sportslige og morsomme kjøreegenskaper. Men, det vet jo du som kjører S-line for det er jo samme greia med annet merke på
Hei trådstarter, sitter med akkurat samme tankeprosessen i fanget 3 eller 5 touring. Litt spent på hva du landet på og hva dine erfaringer er nå (regner med at du har levd med valget noen måneder.
Re: BMW 3 serie vs 5 serie stasjonsvogn
[Re: Robefa]
#108643618/12/201018:42
Ikke helt relevant da dere sikkert er ute etter nyere modeller, men av E39 (5`er) og E46 (3`er) er det ikke bare størrelsen det er forskjell på, men også "luksus/kvalitets"følelsen. En kompis har en 2002 mod. 3 serie, og den kjenns MYE billigere ut enn min egen 1999 mod. 5 serie! Ble litt overrasket, og veldig fornøyd med at jeg landet på en 5`er og ikke en 3`er.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Jeg synes dette med kvalitetsfølelse har jevnet seg ut en del, så et par år gamle 3- og 5-serier synes jeg er ganske like, sånn sett, med unntak av de 5-seriene som har det fineste skinninteriøret.
Den nyeste 5-eren er løftet et hakk, men den er det ikke så mange av her til lands ennå.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
[Re: oivindg]
#108653219/12/201010:53
Har en 05, 3 serie M-touring. Kjøreegenskapene er veldig gode, men etter å ha sittet på med en 525 (dog 08 mod) så vil jeg si det er relativt store forskjeller i kvalitetsfølelese. Du merker det bare du smeller igjen dørene. 5-serien minner meg mer om A6 som jeg hadde før, litt mer luksusfølelse. Når det gjelder kjøreegenskapene er nok begge i toppen, men mulig 3-serien føles litt kvikkere og mer responsiv da størrelsen er vesentlig mindre.
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Vi endte opp med en 520d og er superhappy med bilen.
Den er egentlig ikke så stor man skulle tro og mindre en feks Passat. Morsomt også at vektforskjellen mellom 3 serie og 5 serie er mindre enn man skulle tro. På en 520d kontra 320d er det kun 90kg pga mer bruk av aluminium i panser etc.
Grattis med flott bil! Skal bytte ut E46 touring med E61 selv i disse dager. Vet dog ikke om jeg kan klare å leve uten M-tech, så tror heller det blir "kun" 520d på meg også.
Men du tuller når du sier E61 er like stor som Passat?? Overrasker meg veldig i såfall.
Skal man rettferdig sammenligne 3-er og 5-er vil jeg minne om at E39 og E46 er samme generasjon og samme E60/E90 Og det bør jo være merkbar forskjell på en 5-er og en 3-er innen samme generasjon også.
Innvendig tror passat er større enn 5 serie! mente bare å si at en 5er (e61) er mindre enn man skulle tro!
Pes
Man kan liksom ikke sammenligne Passat og 5-serie :-D Det er ikke samme liga i det hele tatt.
Om det er størrelse man skal ha er kanskje Passat fin, men jeg hadde mye heller valgt en Mondeo hvis størrelsen var viktig.
Jeg kom fra eldre Mondeo og er egentlig overaska over størrelsen bak på BMW'en. Alt kommer an på øya som ser, jeg frykta at E61 var liten(bestilte uten å faktisk ha sett den), men den er større enn forrige generasjon og er ikke så liten, synes jeg :-)
Greit å skille på E61 og F11 ja. Gratulerer med flott bil! Testet en 530d med piggfrie vinterdekk på regnføre ved lansering og jeg har aldri pusta så lett ut etter å ha levert en bil... Men for en oppgradering. Meget bra bil. Bilder må vi få se ja
Greit å skille på E61 og F11 ja. Gratulerer med flott bil! Testet en 530d med piggfrie vinterdekk på regnføre ved lansering og jeg har aldri pusta så lett ut etter å ha levert en bil... Men for en oppgradering. Meget bra bil. Bilder må vi få se ja
Makan til mas da :-)
Den er fin asså... *smile* Har alltid hatt litt pragmatisk forhold til bil, så overgangen fra 2003 Mondeo med 110 bensin-hester til denne var ganske stor. Nå gleder jeg meg til Trondheimstur på vinterføre.
Snasen! Gratulerer! Skulle likt å skjønne hva som får en som har en gang hatt så lite vett å kjøpe seg en Mondeo til å hoppe rett over på en så nydelig bil
På den annen side, Mondeo er undervurdert, og diger! Barnevogn, hundebur, skiboks og sykkelstativ bak.
Må venne meg til vesentlig mindre plass, selv om det er helt greit i denne også.
Skiboksen og sykkelstativet blir vel ikke mindre på en 5-serie kontra Mondeo Er det virkelig vesentlig større plass i en Mondeo? Hva er volumene på baggasjerommet på de to bilene? Like overrasket som ved Passat-påstanden
Det er vel omtrent samme volumet i de to faktisk (6 liter større med setene oppe i favør av BMW), men utnyttbar plass er vesentlig større i (forrige generasjons) mondeo, da den er vesentlig mindre rammet av "lekre linjer" og er høyere under taket.
Det er seriøst vesentlig større plass i Mondeo. Når jeg har surra rundt med hundebur, barnevogn og baggasje for tre for reiser er det vesentlig forskjell. I liter vet jeg ikke, men i praksis er det mye forskjell. Men det er mer enn liter som spiller inn, størrelse og plassering av "rollo", vinkel på seter, vinkel på tak, vinkel på bakluka. BMW har heller aldri påstått at de er store, de tar igjen på alt annet, noe som også vises på tester rundtom. 5-serie og Mercedes E-klasse vinner halvparten, avhengig av om plass er viktig eller ikke.
Mondeo, E-klasse og Superb er i en klasse for seg når det gjelder plass... plass ja, ikke alt annet :-)
Jeg kan ikke sammenligne med Passat, men som sagt, man vurderer ikke Passat når man vurdere 5-serie :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: skibum]
#108768422/12/201008:27
Det er vel omtrent samme volumet i de to faktisk (6 liter større med setene oppe i favør av BMW), men utnyttbar plass er vesentlig større i (forrige generasjons) mondeo, da den er vesentlig mindre rammet av "lekre linjer" og er høyere under taket.
Kanskje mangel på lekre linjer, spesiel rundt hjulbuene gjør(i hvertfall gamle) Mondeo lettere å stappe full. Dvs funksjonell bredde.
Mangler du hund og barn, evnt har bare barn, er jo 5-serie mer enn stor nok. Jeg må mikse og makse litt for å få med barnevogna. Da må jeg for eksempel pakke i bægger, ikke kofferter, mens i Mondeo fikk jeg vogn, en koffert og flyhundebur i bredden. I 5-serie får jeg ikke vogn og hundebur i bredden, samt at det er lavere under taket.
Er det virkelig vesentlig større plass i en Mondeo? Hva er volumene på baggasjerommet på de to bilene?
Volum må man jo også ta med en klype salt. Tidligere ble det vel også operert med forskjellige standarder (kanskje dette gjelder ennå?) for hvordan man målte volum. En av målemetodene var vel volum opp til vinduskanten i bagasjerommet. Dette er kanskje en av grunnene til at Kia Ce'eed markedsførte seg som like stor som, fra hukommelsen, Passat, V70 og Mondeo (for de som har sett i bagasjerommet på en Ce'eed så forstår dere at det er en latterlig påstand).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han