Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Endelig godt å leve igjen!

Endelig godt å leve igjen! #1084624 13/12/2010 19:04
O
oysteinrolf Offline OP
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
OP Offline
O
Etter 2 måneder i Bardufoss med kun 4 dager perm, er jeg nå endelig fri.

Fra å gå fra en veldig ulykkelig tilstand i militæret, til en lykkelig kar på Horten vandrerhjem som kan steike hamburgere som ikke føles som de har kokt i 5 år før de ble servert.

Hadde glemt at det fantes gode ting i livet, helt til flyet landet et annet sted enn Bardufoss. Helt fantastisk!

Nå skal jeg ut å kjøpe mer øl, og finne stedet hvor nmu befinner seg.

Samtidig ta meg en røyk for å feire at jeg har blitt født på nytt. Bare synd jeg skal tilbake igjen.

Og ja! Gleder meg også til å komme hjem til sykkelen min.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084634 13/12/2010 19:31
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Pøh, vær glad du ikke avtjente verneplikten i IDF, da hadde du hatt 2 år igjen....

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084650 13/12/2010 20:23
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Savner forsen jeg... Angrer bittert på at jeg sluttet... ICON_SMILE

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: Raymond] #1084654 13/12/2010 20:31
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Fantastisk tid, angrer ikke på 18mnd ekstra!

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084662 13/12/2010 20:50
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gikk rykter om den dårlige maten på Bardufoss, da jeg var stasjonert i Bodø for 12 år siden(sikkert samme sjefskokk i dag)
...

I Bodin leir var det kun fiskemiddager som ikke var helt 100%,ellers meget bra mat. Var faktisk jævlig digg å stå opp til ferdig frokost hver dag,det tilbudet skulle jeg gjerne ha hatt da jeg stod opp i dag(stod opp kl 12.55ish med en herlich halsbetennelse)...

*SYL!

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: SimonS] #1084670 13/12/2010 20:58
perbl Offline
More than words
More than words
Fikk aldri komme inn jeg, sjøl om jeg sa jeg var Oppdaling og glad i å gå på ski ICON_SMILE

Kan vel ha noe med de presterte å kalle meg inn tre ganger mens jeg var under utdanning, til tross for grundig orientering om når jeg ville være ferdigutdannet og motivert for å avtjene relevant tjeneste etter alle tre utdanningene frown Å få komme inn snarlig når jeg ringte dem var ikke et alternativ, og det å gå på halvårsvis og vente på mulig innkalling var heller ikke noe jeg gadd.

Per B.
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: perbl] #1084675 13/12/2010 21:07
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
He,he ja forsvaret handler ikke om logikk...
Vet om flere som har skriftlig meddelt forsvaret om at de kan gå inn i forsvaret etter endt utdannelse,men de ble ikke kalt inn(blant annet 3 studenter som jobbet deltid på samme arbeidssted som meg) .
Samtidig bruker de noen millioner på noen få folk som absolutt ikke vil inn.

Er det ikke flott at de bruker penger på umotiverte som ikke vil inn,mens menn som vil inn for å tjenestegjøre ikke får lov.

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: SimonS] #1084728 13/12/2010 22:49
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Maten var bra gjennom rekrutten. Nå er jeg drittlei! Alt er ihjel kokt.

I dag har jeg spist 5 hamburgere og 1 bacenpølse. I morgen blir det vell grandis.

Skulle ønske jeg likte forsvaret. Jeg utnytter meg godt av alle kursene de har.

Begynner på offshorekurs i morgen. Veil. 14000,-

Har tatt sveisekurs på 40 timer.

Og har planer om å ta trucklappen,kranlappen,dykkersertifikat og viderekommende sveisekurs. Bartenderkurset holder jeg meg midlertidig unna.

Er jeg heldig skal jeg kanskje ta lastebillappen også:)

Alle disse kursene blir gratis dekket gjennom forsvaret. Foruten lastebillappen som har en egenandel. Men denne får de alle fleste gratis gjennom tjenesten i militæret.

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084733 13/12/2010 22:54
O
oysteinrolf Offline OP
OP Offline
O
Snikkerboa; Fisken er meget lite pop her også. Og syntes det også var helt fantastisk å kunne stå opp vær morgen til frokostbuffet. Helt frem til militærhatet kom.

Lunshen er toppers. Fetaost, oliven, og osteterninger ++ mye annet dyr god luksussnæx.

Jeg har til og med grodd meg en bart, som en slags måte for å symbolisere hatet mitt. Og det hjelper!

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084737 13/12/2010 22:57
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Smart å utnytte det man kan..
Jeg tok vekterkurs,trucklappen,et slags EDB kurs,klatrekurset var jævlig gøy,og så hadde jeg ett lite fluebinderkurs for de som ville lære seg det(fikk faktisk alt utstyret som forsvaret kjøpte inn til kurset mitt,enda masse stæsj igjen)...

Ellers så benyttet jeg meg flittig av treningsrommet,har aldri vært i så god form som jeg var i forsen..

Det dreier seg egentlig om å lære seg å utnytte tiden man har der,men venting blir det mye av...

Har du lært deg å vaske gulv?

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: SimonS] #1084757 14/12/2010 07:26
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Bare vent, siden du nå er en av de som hater opplegget maks. Så kommer du til om noen år å savne hele opplegget og være en av de som snakker mest om tiden i grønt ICON_WINK

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084767 14/12/2010 07:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: oysteinrolf
Helt frem til militærhatet kom.

Har du prøvd å la være å hate? Du skal ikke se bort i fra at det kan hjelpe på trivselen i Bardufoss.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: oysteinrolf] #1084776 14/12/2010 08:24
bik3man Offline
More than words
More than words
Militæret blir det man gjør det til. Man kan selvsagt være maks uheldig, men de fleste som syter har på forhånd bestemt seg for at dette skal være kjipt.

Mitt år i Marinen var et fantastisk fri-år, med muligheter til å oppleve noe HELT annet. Jeg ser tilbake på det som mitt hvileskjær på folkehøyskole :-)

Greit, Rekruttskolen på Madla er en merkelig greie og man møter tverrsnittet av befolkningen som kan virke skremmende på en som kommer fra et møblert hjem, men jeg kom meg gjennom ved å late som jeg var med i en amerikansk krigsfilm. Bra triks.

Straks vi kom på båt var det bare fryd og glede. Jeg fikk ratte hi-tech 350-millioners-skute i nydelig vestlandsskjærgård, vi hadde trivelig befal, fantastisk mat, vi hang på Sjøsanden i Mandal og spilte beachvolley med lokale sørlandspiger, og jeg fikk festa en god del i Bergen.

Det eneste jeg savnet var en skikkelig seilas nordover, men det ble det aldri, dessverre.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: bik3man] #1084780 14/12/2010 08:34
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bik3man
Greit, Rekruttskolen på Madla er en merkelig greie og man møter tverrsnittet av befolkningen som kan virke skremmende på en som kommer fra et møblert hjem, men jeg kom meg gjennom ved å late som jeg var med i en amerikansk krigsfilm. Bra triks.

Jepp, det er sannelig et ordentlig tverrsnitt av befolkningen som settes sammen i en tropp. På starten av rekruttskolen i Ingeniørvåpenet fikk vi beskjed på oppstilling at en kar i troppen fikk være der sammen med oss istedet for å sone fengselstraff. Sikkert ikke den mest hardkokte kriminelle, men en fikk jo litt følelsen av avstraffelse istedet for opplæring ICON_SMILE

Men etter 6 uker ble jeg hjelpelærer på Ingeniørhøyskolen, og fikk midlertidig befalsgrad! Dermed kunne jeg drikke øl i befalsmessa og slapp å vaske rommet, så det blei et ordentlig folkehøyskole-år ut av det.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: bik3man] #1084781 14/12/2010 08:34
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kan kanskje ikke sammenlignes med å bli samla i den kaldeste, mørkeste innlandsgropa Norge kan tilby? Sammen med de minst motiverte kokkene landet har fostra?

Jeg var ikke like langt nord, litt utafor Bodø. Med skift-turnus hvor man satt inni i et fjell å venta på at en datamaskin skulle pipe så man kunne jobbe i sju minutter var ikke bra i ni måneder.
I løpet av vinterhalvåret så man noe som ligna dagslys ca 10 minutter på vei til fjellhallen, og når man gikk av vakt var det allerede mørkt.

Maten var grei, men kun servert til 3 tider på døgnet... når man ofte gikk på vakt sent på kvelden og av igjen rett etter frokost ble maten et slit som man stappa i seg. Pottis, vann og cola var det man fikk tak i på kveldstid.

Jeg var i mitt livs form FØR(spilte kvalik til eliteserie i basketball) rekrutten, ble i bedre form under rekrutten...dimma 20kg tyngre enn jeg var etter rekrutten, og brukte over et år på å komme i tilsvarende form som jeg var før.

Hyggelige folk, en sikkerhetsklarert, gal nazister som sov med kniv under puta, kjekke befal... men et ganske ubrukelig år, men jeg har nå gjort det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: bik3man] #1084782 14/12/2010 08:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det eneste jeg savnet var en skikkelig seilas nordover, men det ble det aldri, dessverre.

Det fikk jeg, og det var en knalltur! I tillegg fikk jeg slåss med lokale helter og flørte med lokale piker. Et knallår.

Men jeg synes fortsatt det er merkelig at folk som ikke får kjøpe sprit skal læres opp til å drepe.

Anonym5
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: magic] #1084784 14/12/2010 08:42
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: magic

Jepp, det er sannelig et ordentlig tverrsnitt av befolkningen som settes sammen i en tropp. På starten av rekruttskolen i Ingeniørvåpenet fikk vi beskjed på oppstilling at en kar i troppen fikk være der sammen med oss istedet for å sone fengselstraff. Sikkert ikke den mest hardkokte kriminelle, men en fikk jo litt følelsen av avstraffelse istedet for opplæring ICON_SMILE

Vi hadde noen ustabile voldsdømte luringer i rekrutt-troppen. Men jeg markerte meg ganske tidlig med å sitte på gulvet i brakka i lotus-stilling mens jeg slikket på AG'n min og resiterte "This is my rifle" fra Full Metal Jacket. Etter det lot folk meg være ifred.

Hey, 13000 postinger, gitt.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: anonym5] #1084789 14/12/2010 08:48
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Er det bare jeg som fikk ratte rundt i norges feteste stridsvogn (MLRS) og skyte vekk raketter for over 30 mill i løpet av førstegangstjenesten?

Hatet også til tider førstegangstjenesten men når jeg tenker tilbake så var det jo sykt moro.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: erijon] #1084794 14/12/2010 08:54
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du vil høre om noen som _har_ hatt en krevende militærtjeneste, så skal du lese romanen Tårnet av Uwe Tellkamp. Det er en svært fascinerende (og gruoppvekkende) historie om DDR i tida før murens fall og har (blant svært mye annet) fyldige beskrivelser om en gutt som avtjener verneplikten. Tunge tak!

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: RazeFaze] #1084838 14/12/2010 10:36
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: RazeFaze
Kan kanskje ikke sammenlignes med å bli samla i den kaldeste, mørkeste innlandsgropa Norge kan tilby? Sammen med de minst motiverte kokkene landet har fostra?

Nå var jeg 2œ år på MPBn i Heggelia, men spiste relativt ofte på Setermoen, hvor de hadde sinnsykt bra mat når man tenker på budsjettet de har, og hvor mange de skal lage til. Heggelia var det litt mer ymse kvalitet.

Det var først da jeg kom til Sør-Norge, Sessvollmoen, at jeg bedre kunne forstå klagene til soldatene da jeg spiste der på IB-vaktene.

Med det sagt hadde jeg en fantastisk tjeneste i Nord-Norge, selv om jeg godt kan forstå at trådstarter sliter litt særlig på denne årstiden. Mørketiden synes jeg personlig var hard å komme igjennom. Men minnet av det første synet av sol på himmelen under en vinterøvelse på ski oppe på fjellet kommer jeg aldri til å glemme.

Nå aner jeg ikke hvilken del av Forsvaret trådstarter er i, men jeg var i en relativt "sivil" del (Militærpolitiet) hvor jeg hadde oppgaver som for meg (og jeg tror også de fleste soldatene) ble oppfattet som meningsfylte.

I tillegg fikk jeg venner i Militæret jeg fremdeles ser på som noen av mine nærmeste.

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: RazeFaze] #1084856 14/12/2010 11:06
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Med skift-turnus hvor man satt inni i et fjell å venta på at en datamaskin skulle pipe så man kunne jobbe i sju minutter var ikke bra i ni måneder.

Var det litt sånn??

Man kommer alltids ned
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: perbl] #1084881 14/12/2010 12:15
Flips Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: perbl
Fikk aldri komme inn jeg, sjøl om jeg sa jeg var Oppdaling og glad i å gå på ski ICON_SMILE

Kan vel ha noe med de presterte å kalle meg inn tre ganger mens jeg var under utdanning, til tross for grundig orientering om når jeg ville være ferdigutdannet og motivert for å avtjene relevant tjeneste etter alle tre utdanningene frown Å få komme inn snarlig når jeg ringte dem var ikke et alternativ, og det å gå på halvårsvis og vente på mulig innkalling var heller ikke noe jeg gadd.

Ligner veldig på min historie. Jeg utdannet meg til jobb i den maritime bransjen og ville veldig gjerne inn i marinen. Men å gå å vente på innkalling var lite aktuelt. Fikk til slutt brev i posten at jeg ikke nådde opp i konkuransen.

Ole Johan

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: Maybelline] #1084926 14/12/2010 14:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Maybelline
Med skift-turnus hvor man satt inni i et fjell å venta på at en datamaskin skulle pipe så man kunne jobbe i sju minutter var ikke bra i ni måneder.

Var det litt sånn??

I de sju minuttene man jobbet, ja :-)
Deretter var det om å gjøre å holde seg våken inntil det peip igjen en times tid eller to senere.

Det uttrykket der har jeg vel enda, men jeg får bedre betalt og jobber mer enn sju minutter av gangen.(som om antall poster på forumet skulle tilsi noe annet :-D )

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: RazeFaze] #1084937 14/12/2010 14:51
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg var innerst i det samme fjellet som RF. Trivdes godt, men jobbet mye mer også.

Re: Endelig godt å leve igjen! [Re: chalshus] #1085000 14/12/2010 18:06
Oddi Offline
Avhengig
Avhengig
Sto et helt år i grunnstilling midt i oslo sentrum. Ville ikke bytta det for noe i verden! ICON_WINK

Ta deg en bolle.

Moderator  support