|
|
Styrke/knebøy og intervall på samme dag?
|
Re: Styrke/knebøy og intervall på samme dag?
[Re: Øystein Rustad]
12/12/2010 14:13
|
stag
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min erfaring er at det er lettere å ha "kontroll" og ikke bikke over med sone 3/terskel trening og sweet spot trening, kontra mye sone 4-5 trening i grunntrenings perioden. Ingen tvil om at man blir i form av s 4-5 trening og at dette fysioligisk mer effektivt , og man kan sikkert klare og balansere dette også.MEN restitusjonstiden etter 5 x 5 i sone 4-5 er for meg over dobbelt så lang som en 3 x 20 sweet spot.
Men for al del, i oppkjøringperioden skal det kjøres sone 4 økter også..
Min erfaring med formtopping er at den som regel kommer 2 uker etter at sesongen er over !!:-( Man skal ikke undervurdere effekten av overskudd og hvile.
Redigert av stag; 12/12/2010 14:13.
Train, rest, sleep and repeat....
|
|
|
[Re: ]
12/12/2010 15:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Når jeg leser sånne diskusjoner så er jeg glad jeg ikke er mosjonistmen elite utøver.. Må være slitsomt å hele tiden tenke så mye rundt det å trene.. :-P
Jeg trur/vet at skal man bli god (hva er god? I norge/ute osv) til å sykle så er det enkelte ting man må! Styrketrening er ikke en av disse. Det fungerer for mange men er absolutt noe man klarer seg uten.
Uansett hvordan man vrir å vender på det må man ha langeturer og man må ha harde turer. Du må ha et vist grunnlag i bund. Du kan gjerne sitte å kjøre bare intervaller men du blir aldri skikkelig god. Uansett hvordan man vrir å vender på det er det aldri noen som har vunnet et ritt i Norge på bare intervaller. Det er noen som gjør det bra med mye ntervaller men de har da trent bra over mange år før. Og har et bra treningsgrunnlag.
Og du må kjøre hardt! Om du da kjører 4 min, 8 min osv spiller mindre rolle. Bare det er hardt!!. Når jeg startet å sykle så kjørte jeg fra de fleste her hjemme og viste ikke hva et 4 min drag var en gang, men jeg kjørte MYE hardt. MYE ritt og mange 2 timers turer i skog og mark hvor pulsen kommer opp uten at man tenker på det.
Styrketråkk, Styrketrening osv kan være bra men det går helt fint å bli bra uten.
Sykle fort = vekt, kondisjon og seighet..
Så kan man si at styrke er bra for det ene og det andre. Noe det også er. Rygg/mage osv er lurt å trene, men det er ikke noe must. Selv trener jeg litt basis, thats it. Har også prøvd å trene styrke igjennom vinteren og jeg hadde da høyere maks watt mere punch, men var tregere i bakkene. Slik jeg ser det for egen del i rundbane terreng så er det teknikk, bakker og vekt jeg fokuserer på for årene fremover.. Men bak alt dette ligger det mye mer ;-) og mye er er relativt. Sykler du hele dagen blir du jo god, ingen tvil om det. Spørsmålet er mer, hva gir størst fremgang, hvilke økter gjør deg bedre. Dette blir veldig viktig for oss som driver med fulltidsstæsj på si. Det er en kontinuerlig jakt. Klart vi er forskjellige og gjør ting forskjellig. Men for min del er det viktig å huske på ordtaket, "den som tror han er ferdig utlært, er ferdig" Det er jeg veldig klar over. Men de første årene jeg syklet så jobbet jeg fullt som helikopterteknikker på hønefoss samt bodde der og på Lillestrøm. Så mesteparten av døgnet gikk med til jobbing og kjøring.. Og da er som sagt det over som funket for meg. Mye 2 timers turer med gass samt mye ritt.. Det er ikke mye vanskeligere. Var jeg sliten tok jeg fri eller kjørte rolig. I helgene ble det langturer eller ritt. Med å kjøre slik gikk jeg fra å ikke gidde å sykle til ballspill kamp til å vinne norgescupen på 1,5 år. Så helt feil trur jeg ikke jeg har.. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: stag]
12/12/2010 15:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Min erfaring med formtopping er at den som regel kommer 2 uker etter at sesongen er over !!:-( Man skal ikke undervurdere effekten av overskudd og hvile.
Det er kult det du sier der. Er ganske ofte jeg hører uka eller 2 uker etter birken.. "hadde jeg hatt formen som jeg har i birken nå, da hadde det gått bra". :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
12/12/2010 17:26
|
Immer
Entusiast
|
Entusiast
De fleste mosjonister blir også i bedre form etter en forkjølese. Da må de hvile. Tren og ha det gøy så kan du holde fin form. Selv trener jeg for at det er gøy. Sånn som i går syklet jeg 2 timer på isen og syns det var topp, i dag ble det 2 timer på piggskoa langs kysten i flott natur  Tror jammen jeg hadde 6x8 min sone 3 drag onsdag etterfulgt av knebøy (les maksstyrke) Hvorfor jeg gadd det jo jeg hadde lyst
Trondheim - Oslo er veldig langt...
|
|
|
[Re: Immer]
12/12/2010 18:41
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste mosjonister blir også i bedre form etter en forkjølese. Da må de hvile. De fleste? Jeg har hørt om slike tilfeller, men det var vel heller spesielle unntak.
|
|
|
[Re: kjerts]
13/12/2010 07:16
|
NeDD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De som når formtoppen etter Birken, når den fordi de slipper opp på treningen og kroppen får hentet seg inn, og gir overskudd! Feil trening de siste ukene før konkurranse 
|
|
|
[Re: NeDD]
13/12/2010 07:37
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har mange Birkensyklister på jobb og har også hørt de som sier de er i bedre form etterpå. Men disse er heller de som er redd for å ta seg ut for mye i uka før, slik at Birken gjerne har en formutløsende effekt på en kropp som har gått i dvalemodus i stedet for rittmodus.
Hodet er gjerne fokusert på rittet, men om man bare sykler rolig og spiser godt, er ikke nødvendigvis kroppen veldig på hugget.
|
|
|
[Re: olechr]
18/12/2010 13:51
|
HugoKrutt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når jeg leser sånne diskusjoner så er jeg glad jeg ikke er mosjonistmen elite utøver.. Må være slitsomt å hele tiden tenke så mye rundt det å trene.. :-P
Jeg trur/vet at skal man bli god (hva er god? I norge/ute osv) til å sykle så er det enkelte ting man må! Styrketrening er ikke en av disse. Det fungerer for mange men er absolutt noe man klarer seg uten.
Uansett hvordan man vrir å vender på det må man ha langeturer og man må ha harde turer. Du må ha et vist grunnlag i bund. Du kan gjerne sitte å kjøre bare intervaller men du blir aldri skikkelig god. Uansett hvordan man vrir å vender på det er det aldri noen som har vunnet et ritt i Norge på bare intervaller. Det er noen som gjør det bra med mye ntervaller men de har da trent bra over mange år før. Og har et bra treningsgrunnlag.
Og du må kjøre hardt! Om du da kjører 4 min, 8 min osv spiller mindre rolle. Bare det er hardt!!. Når jeg startet å sykle så kjørte jeg fra de fleste her hjemme og viste ikke hva et 4 min drag var en gang, men jeg kjørte MYE hardt. MYE ritt og mange 2 timers turer i skog og mark hvor pulsen kommer opp uten at man tenker på det.
Styrketråkk, Styrketrening osv kan være bra men det går helt fint å bli bra uten.
Sykle fort = vekt, kondisjon og seighet..
Så kan man si at styrke er bra for det ene og det andre. Noe det også er. Rygg/mage osv er lurt å trene, men det er ikke noe must. Selv trener jeg litt basis, thats it. Har også prøvd å trene styrke igjennom vinteren og jeg hadde da høyere maks watt mere punch, men var tregere i bakkene. Slik jeg ser det for egen del i rundbane terreng så er det teknikk, bakker og vekt jeg fokuserer på for årene fremover.. Fabelaktig innlegg. Det kan ikke sies bedre. Det er bare å si seg enig i absolutt alt dette.
|
|
|
[Re: HugoKrutt]
10/01/2011 20:25
|
Joshua
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har kjørt styrke og intervaller på samme dag 2 ganger. I fjor altså. Siden har jeg ikke gjort det. 
...Joshua...
|
|
|
|
|