Lurer på om noen har erfaringer med billig "e-bay asia carbon" komponenter med tanke på holdbarhet? Jeg vil nødig henge igjen nøttene på en knekte settepinne, la tennene smake på stem etter brekkasje på styret osv. Skrekkscenarioene er mange.... Eks. på denne typen komponenter:
Er ingen ekspert men det aller meste av carbon vi omgir oss med er produsert i Asia uten at kvaliteten er dårlig av den grunn. Ville allikevel valgt tryggheten ved et kjent merke kontra et no-name som er billig og ser bra ut. Om bjellene eller fortennene ryker så har du i allefall noen som muligens tar ansvar eller lærdom av saken. De fleste kjente produsenter gjennomfører frivillig recall dersom de får rapporter om brekkasje som kan medføre erstatning - det gjør de jo ikke spesielt for å beskytte nøttene dine men for å sikre seg mot gigantiske krav i ettertid. Styre og stem er produkter jeg absolutt ikke ville gamblet med, det samme gjelder gaffel.
Har selv opplevd sprekk i en relativt ny Giant XTC, fikk ny på flekken uten diskusjon takket være en superseriøs importør (Horten Sykkelsport).
Re: Stole på billig carbon komponenter fra Asia?
[Re: Padman]
#108288608/12/201020:28
Det er en alustem med karbon utenpå. Siden den er så billig, tipper jeg at aluinnmaten i utgangspunktet er sterk nok som den er, og så har de lagt på et lag eller to med karbon for utseendets skyld. 190g er vel det man kan forvente for den prisen.
Ole.
[Re: Ole]
#108329309/12/201019:46
@Helium1: De to syklene jeg har bygd så langt har ikke ett gram carbon på seg, så helt avhengig av det er jeg vel ikke.... MEN nå spurte jeg vel etter erfaringer med denne typen på produkter - og det har du tydeligvis ikke.
190 gram er drittungt, sammenligndet med rimelige, men høykvalitetsstem fra de store produsentene for OE markedet i f.eks smidd 7050 alu (f.eks 100-120 gram i 90/100mm lengder med hø stivhet og pen finish).
/Are Nicolai
[Re: Stifinner1]
#108329609/12/201019:59