Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hater syklister!!!

Re: Hater syklister!!! [Re: MortenML] #1082452 08/12/2010 08:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I går greide en syklende/syklist (stryk det som ikke passer; dette var en dame, ca 40-45 år, terrengsykkel med demper foran, gul jakke, sykkelbukse, skotrekk, fancy lykt på sykkel og hjelm) å irritere meg temmelig mye, og hadde jeg ikke vært midt i et vegkryss skulle jeg brukt kjeft.

På vei fra barnehagen stod jeg og ventet på grønt lys, fikk grønt, og satte sykkel og vogn i bevegelse for å krysse veien rett fram. Fra venstre kommer det ei dame på sykkel som gir beng i at hun har rødt lys, og kommer syklende rett mot oss. Jeg må bråbremse for å unngå kollisjon, jeg sklir på det glatte føret og går nesten i bakken. Så sier dama "Værsegod!" som om hun ved en gest gir meg anledning til å passere! Hva f***! Jeg har jo grønt!

Greide ikke å presse ut mer enn "Vi sykler på grønt, gjør vi ikke?" og fikk "Ja, du gjør no hvertfall det" tilbake. Håper girene hennes var speika fast i dag.

Re: Hater syklister!!! [Re: jrm] #1082456 08/12/2010 08:33
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jrm
De er ikke syklister.

Hva med de som går på ski, skøyter, alpint? Er det forskjell på lærd og leg i andre grener, eller er det bare et forsøk på å distansere seg fra bermen?

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082457 08/12/2010 08:34
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Hehe. Dette er nesten på linje med bilistane som triumferer over seg sjølve fordi dei dagleg «reddar livet til» ein haug med syklistar og fotgjengarar.

Re: Hater syklister!!! [Re: dagfink] #1082469 08/12/2010 08:49
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I lyskrysset like ved jobb ser jeg stadig stygg oppførsel fra syklister som sykler til/fra Nidarøhallen og Øya.
Jeg har vært så heldig at et par av disse har vist seg å være på vei til oss, og de har fått en leksjon i trafikkregler og oppførsel i trafikken før de har fått lov til å handle.

Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082475 08/12/2010 08:58
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Vanilla Ninja
I lyskrysset like ved jobb ser jeg stadig stygg oppførsel fra syklister som sykler til/fra Nidarøhallen og Øya.
Jeg har vært så heldig at et par av disse har vist seg å være på vei til oss, og de har fått en leksjon i trafikkregler og oppførsel i trafikken før de har fått lov til å handle.

Kunde: Jeg har syklet på rødt idag. mongo

Vanilla Ninja: Very good, very good. You know something... NO PIGGDEKK FOR YOU! COME BA'K - 1 YEAR! firedevil

Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082478 08/12/2010 09:00
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvem av dere er det som har skrevet utbruddet på baksida av Adressa i dag, da?

"Dødsleik

Når d e sånn føre. GÅR D IKK AN Å TA BUSSEN ISTEDENFOR Å SYKKEL UTI VEIEN?? Det hende vi i bil har d travelt sjø. Uten at vi har lyst te å mei ned syklista eller skad andre for å unngå det."
Sign: Sykkelpolitiet.

ICON_LAUGH

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hater syklister!!! [Re: Knirkekne] #1082479 08/12/2010 09:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne
Jeg har syke MS-Paint skillz, og har jobbet med en klassifisering av folk.

Urk, ikke nå igjeeeeeen......;)

Jeg er enig med Hæ? - en som sykler er en syklist. Som det ble sagt, det er da ingen som differensierer mellom ulike bilister, "bilister", "folk bak ratt" etc. Det hadde kanskje vært riktig å gjøre det i enkelte tilfeller, men fryktelig upraktisk. Såpass generalisering må vi tåle, om det går ann å kalle det det.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hater syklister!!! [Re: Hæ?] #1082488 08/12/2010 09:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hæ?
Hvem av dere er det som har skrevet utbruddet på baksida av Adressa i dag, da?

"Dødsleik

Når d e sånn føre. GÅR D IKK AN Å TA BUSSEN ISTEDENFOR Å SYKKEL UTI VEIEN?? Det hende vi i bil har d travelt sjø. Uten at vi har lyst te å mei ned syklista eller skad andre for å unngå det."
Sign: Sykkelpolitiet.

ICON_LAUGH

He he. Jeg så den. Mitt svar ville vært GÅR D IKK AN Å TA BUSSEN ISTEDENFOR Å FYLL VEIAN MED BILA??

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hater syklister!!! [Re: GeirK] #1082491 08/12/2010 09:10
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg svarte noe slikt som "D e itj lurt å ha d travelt på herran føre sjø. E du for hard på gassen no så bærs det åt skogen, syklista eller itj i veien.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hater syklister!!! [Re: Hæ?] #1082521 08/12/2010 09:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
På vei hjem i går måtte jeg sykle i veien opp Byåsveien (startet på fortauet, men ble møtt av en brøytebil som lempa all snøen fra veien opp på det ubrøytede fortauet, noe som gjorde det kul umulig å sykle der), og der er det ganske mye trafikk. Ble faktisk positivt overrasket over hvor mye hensyn bilistene tok.

Nå er det to felt opp der, og det spørs om det hadde vært like problemfritt om det var bare ett.

Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082526 08/12/2010 09:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det bare underbygger min påstand om at det er veinettet som indirekte skaper konfliktene. Følgelig er det fagmyndighetene dvs Statens Vegvesen som har skylden for at veinettet ikke har krav på seg til å ivareta syklister/gående i mye større grad enn det som er tilfelle per i dag. Uten at jeg kjenner SLFs arbeid veldig godt, ville jeg tro at den mest effektive måten å ivareta syklistene på, ville være å få blant annet økte krav til veiskulder/feltbredde.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hater syklister!!! [Re: Anders A-R] #1082531 08/12/2010 09:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Enig.

Jeg har forståelse for at fortau og veg ikke kan brøytes på nøyaktig samme tid, men blir forbanna når det kjører brøyte- og saltebiler opp og ned den samme veien mens fortauet må vente noen dager. Når slapset fra veien legges på fortauet er det ikke bare meg på sykkel som må ut i veien, men også mange av de som går. Er glad jeg ikke skulle samme veien med barnevogn i går; DET hadde ikke gått bra.

Trondheim skryter av å være en sykkelby, og gjennom Miljøpakken er det satt av rundt 800 millioner kroner til sykkeltiltak. Det høres flott ut, men når man ser hva som gjøres i praksis blir det bare dumt. Hva hjelper det med verdens fineste sykkelveg hvis den ikke skal brøytes? Dersom politikerne virkelig mener noe med satsingen på å få folk over fra bil til buss/sykkel så må de også legge til rette for det.

Re: Hater syklister!!! [Re: Anders A-R] #1082537 08/12/2010 10:04
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Anders A-R
Det bare underbygger min påstand om at det er veinettet som indirekte skaper konfliktene. Følgelig er det fagmyndighetene dvs Statens Vegvesen som har skylden for at veinettet ikke har krav på seg til å ivareta syklister/gående i mye større grad enn det som er tilfelle per i dag. Uten at jeg kjenner SLFs arbeid veldig godt, ville jeg tro at den mest effektive måten å ivareta syklistene på, ville være å få blant annet økte krav til veiskulder/feltbredde.

Det er ikke veinettet som skaper konfliktene. Det er de som ferdes på veinettet. Dessverre ser det ut til at idiotene er i overtall både i syklist- og bilist-leirene. Bilister og syklister må lære seg trafikkregler i forhold til hverandre. Så enkelt og så vanskelig er det å redusere konfliktnivået til et absolutt minimum.

Hvordan? Har'nte peiling!

Re: Hater syklister!!! [Re: Raskall] #1082540 08/12/2010 10:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Raskall

Det er ikke veinettet som skaper konfliktene. Det er de som ferdes på veinettet. Dessverre ser det ut til at idiotene er i overtall både i syklist- og bilist-leirene. Bilister og syklister må lære seg trafikkregler i forhold til hverandre. Så enkelt og så vanskelig er det å redusere konfliktnivået til et absolutt minimum.

Det er klart at det er veinettet som skapar ialla fall en del av konflikterna. Som når syklister blir tvingade ut i veibanan på grund av dårlig brøyting av sykkel veier.

Re: Hater syklister!!! [Re: fredriks] #1082548 08/12/2010 10:28
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I de tilfellene er det fremdeles ikke veinettet som skaper konfliktene. Det er trafikantene som ikke kan fungere sammen som skaper konfliktene.

Å si at veinettet skaper konfliktene blir som å si at syklister på landeveien skaper farlige forbikjøringer.

Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082550 08/12/2010 10:28
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V

Trondheim skryter av å være en sykkelby, og gjennom Miljøpakken er det satt av rundt 800 millioner kroner til sykkeltiltak. Det høres flott ut, men når man ser hva som gjøres i praksis blir det bare dumt. Hva hjelper det med verdens fineste sykkelveg hvis den ikke skal brøytes? Dersom politikerne virkelig mener noe med satsingen på å få folk over fra bil til buss/sykkel så må de også legge til rette for det.

Jeg tror det var Trondheim bydrift som satt i nettmøte på adressa.no og svarte på nettopp det der. "Enkelte dager egner det seg ikke med sykkel på vinteren" lød svaret (fritt etter hukommelsen).

Jeg ønsker meg brøytebiler i stedet for saltbøsser.

Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082556 08/12/2010 10:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På vei hjem i går måtte jeg sykle i veien opp Byåsveien (startet på fortauet, men ble møtt av en brøytebil som lempa all snøen fra veien opp på det ubrøytede fortauet, noe som gjorde det kul umulig å sykle der), og der er det ganske mye trafikk. Ble faktisk positivt overrasket over hvor mye hensyn bilistene tok.

Nå er det to felt opp der, og det spørs om det hadde vært like problemfritt om det var bare ett.

Så lenge det var på høyre side av veien du syklet så.
I går var det to som syklet motstrøms oppover i kollektivfeltet.
Selv valgte jeg å GÅ med sykkelen, på det ubrøytede fortauet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hater syklister!!! [Re: kjerts] #1082562 08/12/2010 10:48
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det han sier stemmer jo. Man kan ikke forvente at man skal kunne sykle hver dag året rundt i et land hvor det til tider faller mye snø ned fra himmelen.

All den tid det kan ta opptil 15 timer fra et snøfall og til de lavest prioriterte veiene er brøytet kan man ikke forvente at alle fortau og gang- og sykkelveier kostes umiddelbart.

Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082563 08/12/2010 10:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Det han sier stemmer jo. Man kan ikke forvente at man skal kunne sykle hver dag året rundt i et land hvor det til tider faller mye snø ned fra himmelen.

All den tid det kan ta opptil 15 timer fra et snøfall og til de lavest prioriterte veiene er brøytet kan man ikke forvente at alle fortau og gang- og sykkelveier kostes umiddelbart.

I tillegg:
Man kan ikke forvente at man skal kunne kjøre bil hver dag året rundt i et land hvor det til tider faller mye snø ned fra himmelen.

Re: Hater syklister!!! [Re: kjerts] #1082571 08/12/2010 11:03
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: kjerts
Jeg ønsker meg brøytebiler i stedet for saltbøsser.

Da skal jeg love deg København ikke er byen for deg. Her saltes det over en lav sko. Ved første snøfall her nede, var det skremmende å se hvor mange som kjørte på slitte helårs- og sommerdekk. Når de da utelukkende salter, og det er -4, blir det såpeglatt.

Til gjengjeld prioriterer de sykkelsti-nettet, så folk kommer seg på jobb. Da brukes det gjerne børster av denne typen :

Re: Hater syklister!!! [Re: EgilS] #1082575 08/12/2010 11:06
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jo, til en viss grad kan man det.

Man kan i det minste forvente at kollektivtrafikk i form av busser skal kunne ta seg fram uten for store problemer. En naturlig følge av brøyting for at disse skal kunne ta seg fram er at det også blir mulig å kjøre bil.
Bil er i tillegg et kjøretøy som i mye større grad enn sykkel effektivt kan ta seg fram på snøføre.

Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082577 08/12/2010 11:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Bil er i tillegg et kjøretøy som i mye større grad enn sykkel effektivt kan ta seg fram på snøføre.

Et godt argument for å brøyte fortauene.

Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082579 08/12/2010 11:22
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, men jeg vil fremdeles hevde at kollektivtrafikken bør prioriteres foran syklistene når det snør.

Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082580 08/12/2010 11:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Jo, til en viss grad kan man det.

Man kan i det minste forvente at kollektivtrafikk i form av busser skal kunne ta seg fram uten for store problemer. En naturlig følge av brøyting for at disse skal kunne ta seg fram er at det også blir mulig å kjøre bil.

Jeg mener man ikke skal kunne forvente at alle skal kunne kjøre bil uansett forhold. I mange tilfeller vil det mest fornuftige være at de som har et rimelig greit kollektivtilbud bruker dette. Da vil det være mye enklere for kollektivtrafikken å komme frem, og også for de som da må ta bilen.

Det er nå en gang slik at for eksempel brøyteberedskapen ikke er dimensjonert for å ta de største toppene.

Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082584 08/12/2010 11:27
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
I de tilfellene er det fremdeles ikke veinettet som skaper konfliktene. Det er trafikantene som ikke kan fungere sammen som skaper konfliktene.

Å si at veinettet skaper konfliktene blir som å si at syklister på landeveien skaper farlige forbikjøringer.

Nettopp. Det er i det hele tatt påfallende hvordan ordet "skaper" stadig dukker opp når sånne ting diskuteres.

F.eks. at ett eller annet man ikke liker (syklister, dårlige veier, søndagskjørere eller hva pokker det måtte være) SKAPER farlige forbikjøringer.

Skaper meg her og skaper meg der. Er det en guddommelig kraft hos syklisten, veien eller søndagskjøreren som uunngåelig SKAPER forbikjøringen?

Redigert av P_Dalen; 08/12/2010 11:28.
Re: Hater syklister!!! [Re: Vanilla Ninja] #1082591 08/12/2010 11:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ja, men jeg vil fremdeles hevde at kollektivtrafikken bør prioriteres foran syklistene når det snør.

Det kan jeg forsåvidt være enig i, da kollektivtrafikken frakter mange flere mennesker til og fra.

Skal Trondheim nå målet om å få 100 000 innbyggere til å endre reisevanene sine, må det være sånn at bussen kommer fram uten at det tar for lang tid. Men så har man disse som normalt sykler, der buss ikke er et alternativ, og som heller tar bil de dagene det er dårlig føre. Man burde kunne legge til rette også for disse.

Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082615 08/12/2010 12:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men så har man disse som normalt sykler, der buss ikke er et alternativ, og som heller tar bil de dagene det er dårlig føre. Man burde kunne legge til rette også for disse.

Hva med sånne som meg som sykler der buss ikke er et alternativ og ALDRI tar bil de dagene det er dårlig føre?

I går vurderte jeg å hevde min rett og dra sykkelhengeren etter meg langs veien, men fikk meg ikke til å gjøre det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hater syklister!!! [Re: Øyvind V] #1082628 08/12/2010 12:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men så har man disse som normalt sykler, der buss ikke er et alternativ, og som heller tar bil de dagene det er dårlig føre.

Kan disse som tar bil de dagene det er dårlig føre, og som kommer på toppen av de som alltid tar bil, være med på å minke framkommeligheten for kollektivtrafikken?

Anonym5
Re: Hater syklister!!! [Re: anonym5] #1082635 08/12/2010 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er et veldig godt poeng. På de dagene hvor kapasiteten til veiene er sterkt begrenset på grunn av dårlig føre, så skal vi sende alle syklistene ut i bil og gjøre forholdene enda verre?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hater syklister!!! [Re: anonym5] #1082636 08/12/2010 12:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ja, det tror jeg.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support