|
|
OT: Sylskarp skyts fra Frp!
|
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp!
[Re: Freakout]
06/12/2010 17:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva er så begrunnelsen for å ikke ha 120-130km/t fartsgrense fra Sandvika til Larvik nedover E18? Der er det firefelt nesten hele veien(?). Jeg ønsker veldig gjerne å høyre på motargumentene for å ikke øke fartsgrensen (hvis de finnes), som vil gi kortere reisetid, ergo større effektivitet i samfunnet og mer produksjon.
Hva er din begrunnelse for å ha 120-130 km fartsgrense på denne strekningen. Og da tenker jeg ikke på at du kunne tenke deg å kjøre fortere fra Sandvika til Larvik. Men heller på begrunnelsene som vegmyndighetene i andre land (si Tyskland, Frankrike, Nederland eller Belgia som jeg antar du ikke anser for å være pyseregjeringer) har lagt til grunn for å ha en slik fartgrense på en lignende strekning. Hvis de har det.
|
|
|
[Re: Tange]
06/12/2010 17:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Yepp, Sverige ligger bedre an, men forskjellen er ikke dramatisk etter min mening.
Så vi er med andre ord 100% enige i at jeg har belegg for å si "omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
06/12/2010 17:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva er så begrunnelsen for å ikke ha 120-130km/t fartsgrense fra Sandvika til Larvik nedover E18? Der er det firefelt nesten hele veien(?). Forklaringen er selvfølgelig at nordmenn ikke kan kjøre bil. Det ser man jo hver dag. Hva var det jeg sa? Fordi svensker er bedre bilister enn oss.
Just face it.
|
|
|
[Re: GeirK]
06/12/2010 18:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Yepp, Sverige ligger bedre an, men forskjellen er ikke dramatisk etter min mening.
Så vi er med andre ord 100% enige i at jeg har belegg for å si "omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?" Selvfølgelig, kanskje jeg ikke var tydelig nok der. Jeg bare stussa over at du lenket til 'tall' fra 2007-8 mens Norge hadde en ganske så vesentlig nedgang året etter (og i år). Selv om spørsmålet om trafikkdrepte i Tyskland ser ut til å være rettet mot deg så lurer jeg selvfølgelig på om forum(orakel)et har svar dette spørsmålet.
|
|
|
06/12/2010 18:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bare legger til lenken med masse statistikk om trafikkulykker i EU. For de som virkelig har lyst til å sette seg inn og sammenligne. CARE database – reports and graphics
|
|
|
06/12/2010 18:12
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Hva er så begrunnelsen for å ikke ha 120-130km/t fartsgrense fra Sandvika til Larvik nedover E18? Der er det firefelt nesten hele veien(?). Jeg ønsker veldig gjerne å høyre på motargumentene for å ikke øke fartsgrensen (hvis de finnes), som vil gi kortere reisetid, ergo større effektivitet i samfunnet og mer produksjon.
Hva er din begrunnelse for å ha 120-130 km fartsgrense på denne strekningen. Og da tenker jeg ikke på at du kunne tenke deg å kjøre fortere fra Sandvika til Larvik. Men heller på begrunnelsene som vegmyndighetene i andre land (si Tyskland, Frankrike, Nederland eller Belgia som jeg antar du ikke anser for å være pyseregjeringer) har lagt til grunn for å ha en slik fartgrense på en lignende strekning. Hvis de har det. Grunnen til at Tyskland har det, får du nesten spørre Hitler om, mens nabolandene har det for å harmonisere med Tyskland. Les og bli klok: http://www.nettavisen.no/motor/article1724230.ece
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
06/12/2010 19:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hahaha, da har du vel også fått svar på spørsmålet ditt: Før den siste nye strekningen på E18 gjennom Vestfold åpnet sist høst, fikk Nettavisen bekreftet at denne veien var bygd med 110-grense i tankene.Det er ikke bare nabolande som prøver å harmonisere med Tyskland. Tyskland har i stor grad også tilnærmet seg nabolandene. Og det er nok ikke sikkert at de er ferdig med denne prosessen. I 2008 senket Bundesland Bremen maksgrensen på autobahn til 120 km/t: Damit ist Bremen das erste deutsche Bund...limaschutz.[/b]Diskusjonen har også vært aktuell i Bundestag. Nabolandet Nederland har en maks fartsgrense på 120 km/t på motorveiene sine. Dette gjelder dog ikke all motorvei. En god del strekninger har en maks grense på 100 km/t på grunn av hensyn til sikkerhet, miljø og støy. Nabolandet Frankrike har f.eks. en maksgrense på motorvei på 110 for ferske sjåfører (førerkort mindre enn to år). Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørsmål: Hva er din begrunnelse for å ha 120-130 km fartsgrense på denne strekningen. Og da tenker jeg ikke på at du kunne tenke deg å kjøre fortere fra Sandvika til Larvik. Men heller på begrunnelsene som vegmyndighetene i andre land (si Tyskland, Frankrike, Nederland eller Belgia som jeg antar du ikke anser for å være pyseregjeringer) har lagt til grunn for å ha en slik fartgrense på en lignende strekning. Hvis de har det.
|
|
|
06/12/2010 21:16
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørsmål: Heiheihei! Still deg i kø, jeg venter fortsatt på FrPs plan for å verne norske bedrifter. Ikke at det er stor sjans på svar, virker det som. Jeg tror at for slike som Freakout er gresset grønnere uansett på den andre siden...
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 22:03
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før den siste nye strekningen på E18 gjennom Vestfold åpnet sist høst, fikk Nettavisen bekreftet at denne veien var bygd med 110-grense i tankene.
Det er noen år siden jeg hadde veiplanlegging som fag, men tidligere spesifiserte veinormalene til Statens Vegvesen at veiene skulle dimensjoneres for 20% høyere enn skiltet hastighet. Så det skal være nok å ta av på de fleste strekninger, spesielt de nyeste.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/12/2010 22:06
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørsmål: Hva er din begrunnelse for å ha 120-130 km fartsgrense på denne strekningen. Og da tenker jeg ikke på at du kunne tenke deg å kjøre fortere fra Sandvika til Larvik. Men heller på begrunnelsene som vegmyndighetene i andre land (si Tyskland, Frankrike, Nederland eller Belgia som jeg antar du ikke anser for å være pyseregjeringer) har lagt til grunn for å ha en slik fartgrense på en lignende strekning. Hvis de har det.
Har ikke jeg svart på det kanskje? Du ønsket begrunnelse om hvorfor Frankrike, Belgia, Nederland og Tyskland har den fartsgrensen de har, og det har jeg svart på. Hvis ikke du ser det, kontakt 113 og si at du har mistet synet 
|
|
|
[Re: anonym5]
06/12/2010 22:33
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørsmål: Heiheihei! Still deg i kø, jeg venter fortsatt på FrPs plan for å verne norske bedrifter. Ikke at det er stor sjans på svar, virker det som. Jeg tror at for slike som Freakout er gresset grønnere uansett på den andre siden... Har dessverre hatt bedre å gjøre i helgen enn å sitte å diskutere med sosialister som mener at alle skal tjene like mye og alt skal være så rettferdig. Da kan vi jo like gjerne flytte til en øde øy og klippe håret på hverandre og betale med kokosnøtter. Men heisann, noen er vist bedre til å klippe håret enn andre, så da vil jo de tjene flere kokosnøtter enn de som ikke er så flinke da. Men da må vi jo innføre toppskatt på de! Fysjamei! Ingen skal komme her og tro de kan gjøre det bedre enn oss og tjene mer! Lenge leve JANTELOVEN! Hmm, kanskje vi burde ha en egen JANTEdag? 10hi. Men shitt da! Naturen er ikke rettferdig, noen er bedre enn andre, hadde SV vært Gud, hadde alle løpt 100 meter like fort da, skal si noen vil gidde å trene da, hvis de ikke har mer anlegg for å løpe enn andre. Samme gjelder økonomi, noen er heldige, noen arbeider hardere enn andre og er flinkere. SÅNN ER DET BARE! Suck it up. Anngående det å værne bedrifter syns jeg Norge burde gi mindre subsidier og heller lære bedriftene å konkurre med utlandet, fordi når oljen tar slutt, vil vi ikke ha mer penger til å gi alskens subsidier. I forhold til USA er den nesten ingen bedrifter her som går konkurs, og hva blir mentaliteten da? Jo, da forestiller man seg at man kan slakke litt på effektiviteten og ikke være så gjerrige, men boom sier det når oljen tar slutt, da vil det være sabla mange bedrifter i lille Norge som sliter med altfor høye utgifter. Vi burde la bedrifter som går konk, gå konk, fordi da er det noen nye som kommer å spytter inn kapital, fordi de mener de kan gjøre det bedre enn den forrige bedriften, og det er mulighet for å tjene penger. Det er akkuratt det USA skulle gjort med GM, og der en den menatliteten til amerikanerene som sier " Vi SKAL klare dette" mye sterkere enn i Norge, fordi de vet hva som er konsekvensen hvis de failer. De kan ikke bare gå til Nav og si " jeg er arbeidsledig, skal prøve å finne jeg en ny jobb, men tarr'e i morra..." Den faktiske ledigheten i USA er faktisk høyere, fordi det er mange med god utdanning som jobber på Mcdonalds og lignende kjeder for å holde hjulene igang. Vi har det altfor bra her i Norge, og det er ikke rart det renner inn med nye landsmenn. Vi sitter i en boble, og den vil snart sprekke, sånn er det med alle bobler. Og Pontiff; hva syns du staten burde gjøre for å verne om bedriftene?
|
|
|
[Re: anonym5]
06/12/2010 23:10
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørsmål: Heiheihei! Still deg i kø, jeg venter fortsatt på FrPs plan for å verne norske bedrifter. Ikke at det er stor sjans på svar, virker det som. Jeg tror at for slike som Freakout er gresset grønnere uansett på den andre siden... Hmmm... Fant du ingen svar i noen av mine innlegg?
|
|
|
07/12/2010 07:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
I forhold til USA er den nesten ingen bedrifter her som går konkurs Det er akkuratt det USA skulle gjort med GM Så GM er et unntak, eller hva mener du egentlig?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/12/2010 07:35
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[Samme gjelder økonomi, noen er heldige, noen arbeider hardere enn andre og er flinkere. SÅNN ER DET BARE! Suck it up. Og hva tror du konsekvensene av å droppe alle sosiale sikkerhetsnett i Norge ville være?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
07/12/2010 07:39
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Har dessverre hatt bedre å gjøre i helgen enn å sitte å diskutere med sosialister som mener at alle skal tjene like mye og alt skal være så rettferdig. Dett kan du sitte og si nå, mens du nyter godt av et velferdssystem som andre har brukt år på å bygge ut. Men den dagen du havner i uløkka, bør tonen din bli en annen. Ellers kan du bare ta en telefon ned til Moland og French i Kongo, og snakke litt om rettferdighet. Takk for svar, endelig. Selv om jeg synes det er helt bak mål, og vitner svært lite om langsiktig tenkning.
Anonym5
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
07/12/2010 07:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hmmm... Fant du ingen svar i noen av mine innlegg? Enten det, ellers så forsto jeg det ikke. Kan du gi meg kortversjon, uten å lenke til diverse Wikiartikler?
Anonym5
|
|
|
[Re: Garpen]
07/12/2010 07:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Uansett fungerer sikkerhetsnettene kun for den lavest lønte delen av befolkningen. Arbeidledighetstrygd har ironisk nok liten verdi for dem bidrar mest til finansiering av systemet.
|
|
|
[Re: GeirK]
07/12/2010 07:58
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uten å legge ordene i munnen på FuzzyLogic Freakout så vil sikkerhetsnettene som vi har i den skandinaviske modellen, alt annet det samme, føre til færre vinningsforbrytelser og et tryggere samfunn. Det er vel en bonus for de høytlønte også?
Redigert av Garpen; 07/12/2010 08:00.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
07/12/2010 08:02
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørsmål: Heiheihei! Still deg i kø, jeg venter fortsatt på FrPs plan for å verne norske bedrifter. Ikke at det er stor sjans på svar, virker det som. Jeg tror at for slike som Freakout er gresset grønnere uansett på den andre siden... Har dessverre hatt bedre å gjøre i helgen enn å sitte å diskutere med sosialister som mener at alle skal tjene like mye og alt skal være så rettferdig. Da kan vi jo like gjerne flytte til en øde øy og klippe håret på hverandre og betale med kokosnøtter. I dag bruker vi bomull som byttemiddel. Kokosnøtter har jeg ikke tenkt på - men, for meg har det en umiddelbar humoristiskintuitiv appell. En global valuta, med stor fare for deflasjon? Kanskje u-landene hadde kommet à jour? På en annen siden ville nok kanskje blant annet markeringsbehov, kognitiv dissonans og kortsiktig profittsug allokert kokosnøttene tilbake til de 20 % som forvalter 80 % av resursene. Beklager på det sterkeste. Umoden avsporing fra min side. Tilbake på sporet: hva er det vi diskuterer nå (i korte trekk)? Vil ikke være kilde til flere avsporinger. Smil, skål med kaffen å ha en god dag! -Johan
Redigert av jaronsen; 07/12/2010 09:23. Rediger grunn: karsk?
|
|
|
[Re: Garpen]
07/12/2010 09:50
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Uten å legge ordene i munnen på FuzzyLogic Freakout så vil sikkerhetsnettene som vi har i den skandinaviske modellen, alt annet det samme, føre til færre vinningsforbrytelser og et tryggere samfunn. Det er vel en bonus for de høytlønte også? Funker jævlig bra i Malmø.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: jaronsen]
07/12/2010 10:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I dag bruker vi bomull som byttemiddel. Kokosnøtter har jeg ikke tenkt på - men, for meg har det en umiddelbar humoristiskintuitiv appell. En global valuta, med stor fare for deflasjon? Kanskje u-landene hadde kommet à jour?
-Johan Apapap, her har du ikke følgt med i timen altså: http://www.hegnar.no/okonomi/article514190.ece
|
|
|
07/12/2010 10:23
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hepp hepp! Tar selvkritikk. Men sedler er i det minste laget av bomullsfibre. Blir det da omvendt korrelasjonell dialog bomull/valuta? Julehysterihandelen er reddet(!) - eller, slukket? Blir 100 NOK bare verdt 50 NOK siden prisen på bomull dobler seg? Prisen på safran har også skutt i været de siste to årene. Hva skal skje med lussekattene? Kommer tilbake med sylskarpere skyts  Skal bare gjøre unna en eksamen først. Korresponderes på den andre siden.
Redigert av jaronsen; 07/12/2010 12:07.
|
|
|
07/12/2010 10:23
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag bruker vi bomull som byttemiddel. Kokosnøtter har jeg ikke tenkt på - men, for meg har det en umiddelbar humoristiskintuitiv appell. En global valuta, med stor fare for deflasjon? Kanskje u-landene hadde kommet à jour?
-Johan Apapap, her har du ikke følgt med i timen altså: http://www.hegnar.no/okonomi/article514190.ece Selv om vi vever pengene våre av bomull her til lands er det store økonomier bl. a. Australia, som bruker plastpenger.
|
|
|
[Re: Supermann]
07/12/2010 10:27
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uten å legge ordene i munnen på FuzzyLogic Freakout så vil sikkerhetsnettene som vi har i den skandinaviske modellen, alt annet det samme, føre til færre vinningsforbrytelser og et tryggere samfunn. Det er vel en bonus for de høytlønte også? Funker jævlig bra i Malmø. På hvilket grunnlag kan du si at det ville vært færre opptøyer i Malmø med et annet styresett enn sosialdemokrati?
|
|
|
07/12/2010 10:36
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Har dessverre hatt bedre å gjøre i helgen enn å sitte å diskutere med sosialister som mener at alle skal tjene like mye og alt skal være så rettferdig. Da kan vi jo like gjerne flytte til en øde øy og klippe håret på hverandre og betale med kokosnøtter. Men heisann, noen er vist bedre til å klippe håret enn andre, så da vil jo de tjene flere kokosnøtter enn de som ikke er så flinke da. Men da må vi jo innføre toppskatt på de! Fysjamei! Ingen skal komme her og tro de kan gjøre det bedre enn oss og tjene mer! Lenge leve JANTELOVEN! Hmm, kanskje vi burde ha en egen JANTEdag? 10hi. Var denne til meg siden jeg argumenterte mot eksemplet ditt før helgen? Uansett, det blir veldig usaklig å blande janteloven inn i skattedebatt. Dessuten vet du ingenting om mitt eller mange andre i denne debattens politiske tilhørighet. Anngående det å værne bedrifter syns jeg Norge burde gi mindre subsidier og heller lære bedriftene å konkurre med utlandet, fordi når oljen tar slutt, vil vi ikke ha mer penger til å gi alskens subsidier. I forhold til USA er den nesten ingen bedrifter her som går konkurs, og hva blir mentaliteten da? Jo, da forestiller man seg at man kan slakke litt på effektiviteten og ikke være så gjerrige, men boom sier det når oljen tar slutt, da vil det være sabla mange bedrifter i lille Norge som sliter med altfor høye utgifter.
Tolker jeg deg feil når jeg tror du mener at USA ikke har subsidierer, ikke lager tollmurer, ikke setter importbegrensninger og ikke har eksportsubsidier? Vi burde la bedrifter som går konk, gå konk, fordi da er det noen nye som kommer å spytter inn kapital, fordi de mener de kan gjøre det bedre enn den forrige bedriften, og det er mulighet for å tjene penger. Det er akkuratt det USA skulle gjort med GM, og der en den menatliteten til amerikanerene som sier " Vi SKAL klare dette" mye sterkere enn i Norge, fordi de vet hva som er konsekvensen hvis de failer. De kan ikke bare gå til Nav og si " jeg er arbeidsledig, skal prøve å finne jeg en ny jobb, men tarr'e i morra..." Den faktiske ledigheten i USA er faktisk høyere, fordi det er mange med god utdanning som jobber på Mcdonalds og lignende kjeder for å holde hjulene igang.
Ja, det hadde kanskje vært riktig i et økonomisk perspektiv å la store bedrifter som GM gå til Chapter 7 eller 11. Problemet er litt mer sammensatt enn som så, GM er ikke bare en stor bilfabrikk. De er også en enorm kunde for leverandørindustrien, de har mange forhandlere, de har i hvert fall drevet med bilfinansiering og sist men ikke minst så sitter faktisk på mye teknologi. Dessuten er det et spørsmål om å vise politisk styrke for Obama og for å indirekte berge Ford og Chrysler (gjennom å berge leverandørindustrien). Ja, det er sikkert flere andre grunner til at GM er "too big to fail", men her er i hvert fall noen av de.
Vi har det altfor bra her i Norge, og det er ikke rart det renner inn med nye landsmenn. Vi sitter i en boble, og den vil snart sprekke, sånn er det med alle bobler. La oss nå si at det er en boble i den norske økonomien. Kan du da forklare meg hvorfor det da er dumt at svensker, tyskere, islendinger og polakker kommer til Norge for å jobbe?
|
|
|
07/12/2010 10:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Vi burde la bedrifter som går konk, gå konk, Kommer det fra personen som klaget over tapte arbeidsplasser når Fredriksen flagger ut... Hva vil forresten skje om vi bruker denne tankegangen på alle de store bankene som står for fall, og som reddes av regjeringer for å holde liv i økonomien?
Redigert av anonymous5; 07/12/2010 12:24.
Anonym5
|
|
|
[Re: ohels]
07/12/2010 14:17
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dessuten vet du ingenting om mitt eller mange andre i denne debattens politiske tilhørighet. Klart han vet det. Ingen som er i stand til å komme med gjennomtenkte argumenter stemmer Frp, og er derfor per definisjon sosialist. 
|
|
|
[Re: ohels]
07/12/2010 14:26
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Har dessverre hatt bedre å gjøre i helgen enn å sitte å diskutere med sosialister som mener at alle skal tjene like mye og alt skal være så rettferdig. Da kan vi jo like gjerne flytte til en øde øy og klippe håret på hverandre og betale med kokosnøtter. Men heisann, noen er vist bedre til å klippe håret enn andre, så da vil jo de tjene flere kokosnøtter enn de som ikke er så flinke da. Men da må vi jo innføre toppskatt på de! Fysjamei! Ingen skal komme her og tro de kan gjøre det bedre enn oss og tjene mer! Lenge leve JANTELOVEN! Hmm, kanskje vi burde ha en egen JANTEdag? 10hi. Var denne til meg siden jeg argumenterte mot eksemplet ditt før helgen? Uansett, det blir veldig usaklig å blande janteloven inn i skattedebatt. Dessuten vet du ingenting om mitt eller mange andre i denne debattens politiske tilhørighet. Anngående det å værne bedrifter syns jeg Norge burde gi mindre subsidier og heller lære bedriftene å konkurre med utlandet, fordi når oljen tar slutt, vil vi ikke ha mer penger til å gi alskens subsidier. I forhold til USA er den nesten ingen bedrifter her som går konkurs, og hva blir mentaliteten da? Jo, da forestiller man seg at man kan slakke litt på effektiviteten og ikke være så gjerrige, men boom sier det når oljen tar slutt, da vil det være sabla mange bedrifter i lille Norge som sliter med altfor høye utgifter.
Tolker jeg deg feil når jeg tror du mener at USA ikke har subsidierer, ikke lager tollmurer, ikke setter importbegrensninger og ikke har eksportsubsidier? Vi burde la bedrifter som går konk, gå konk, fordi da er det noen nye som kommer å spytter inn kapital, fordi de mener de kan gjøre det bedre enn den forrige bedriften, og det er mulighet for å tjene penger. Det er akkuratt det USA skulle gjort med GM, og der en den menatliteten til amerikanerene som sier " Vi SKAL klare dette" mye sterkere enn i Norge, fordi de vet hva som er konsekvensen hvis de failer. De kan ikke bare gå til Nav og si " jeg er arbeidsledig, skal prøve å finne jeg en ny jobb, men tarr'e i morra..." Den faktiske ledigheten i USA er faktisk høyere, fordi det er mange med god utdanning som jobber på Mcdonalds og lignende kjeder for å holde hjulene igang.
Ja, det hadde kanskje vært riktig i et økonomisk perspektiv å la store bedrifter som GM gå til Chapter 7 eller 11. Problemet er litt mer sammensatt enn som så, GM er ikke bare en stor bilfabrikk. De er også en enorm kunde for leverandørindustrien, de har mange forhandlere, de har i hvert fall drevet med bilfinansiering og sist men ikke minst så sitter faktisk på mye teknologi. Dessuten er det et spørsmål om å vise politisk styrke for Obama og for å indirekte berge Ford og Chrysler (gjennom å berge leverandørindustrien). Ja, det er sikkert flere andre grunner til at GM er "too big to fail", men her er i hvert fall noen av de.
Vi har det altfor bra her i Norge, og det er ikke rart det renner inn med nye landsmenn. Vi sitter i en boble, og den vil snart sprekke, sånn er det med alle bobler. La oss nå si at det er en boble i den norske økonomien. Kan du da forklare meg hvorfor det da er dumt at svensker, tyskere, islendinger og polakker kommer til Norge for å jobbe? 1) nei, den var ikke rettet til deg 2) ja, jeg har ikke sagt at USA ikke har subsidier, for det har de. 3)Jeg har ikke på noen måte sagt det er dumt at det kommer nye landsmenn for å bo her. Men det er en grunn til det for eksemple kommer såpass mange Polakker hit for å arbeide på byggeplasser. Det er fordi det er så bra her helhetlig, gratis helsetjeneste, god lønn, gode arbeidsvilkår osv. Hadde det vært snudd på hode hadde vi dratt til Polen for å jobbe der.
|
|
|
[Re: EgilS]
07/12/2010 16:07
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Dessuten vet du ingenting om mitt eller mange andre i denne debattens politiske tilhørighet. Klart han vet det. Ingen som er i stand til å komme med gjennomtenkte argumenter stemmer Frp, og er derfor per definisjon sosialist. Hehe, du er inne på noe der. Det morsomste med Frp er at når man diskuterer med dem så kan man føle seg som en sosialist i den ene saken og som Milton Friedman i den neste.
|
|
|
07/12/2010 16:11
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
1) nei, den var ikke rettet til deg 2) ja, jeg har ikke sagt at USA ikke har subsidier, for det har de. 3)Jeg har ikke på noen måte sagt det er dumt at det kommer nye landsmenn for å bo her. Men det er en grunn til det for eksemple kommer såpass mange Polakker hit for å arbeide på byggeplasser. Det er fordi det er så bra her helhetlig, gratis helsetjeneste, god lønn, gode arbeidsvilkår osv. Hadde det vært snudd på hode hadde vi dratt til Polen for å jobbe der.
1. Flott. 2. Enda bedre. 3. Jeg misforstod deg i den forrige posten.
|
|
|
|
|