Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

OT: Sylskarp skyts fra Frp!

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081461 06/12/2010 10:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fordi svensker er bedre bilister enn oss.

Just face it.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081466 06/12/2010 10:07
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: GeirK
Argumentet for å ha 70-grense langs mye av E6 er at det reduserer antall ulykker. I Sverige er fartsgrensene på hoverdferdselsårenedenne type vei høyere, uten at det blir flere ulykker.

Det betyr at svenskene tåler høyere fartsgrenser bedre enn oss. Hvorfor?

Kanskje muligens noen svar? Fikk ikke opp linken til pressemeldingen fra Vägverket. Men det gjør kanskje du.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081469 06/12/2010 10:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: pontiff

Jeg synes nemlig at spørsmålet ditt var 100 % retorisk, og at du godt vet hvorfor det er like høy ulykkesfrekvens i Sverige med høyere fartsgrenser.

Det var ikke ment retorisk fordi jeg ikke vet svaret. Hva er svaret?

Om du nu har så stora problem med at folk tror at dina spørmål er retoriska så kanskje du borde vare tydligare i vad du vil få frem? Om du verkligen ikke har noen åsikt så er det bare at skrive det.

Personligen tror jeg ikke alls på at du bare skriver spørsmål utan at ha noen som helst aning om vad du tror. Se bare på ditt senaste inlegg og at du har diskuterat samme sak tidligare på forumet.

At skrive vad folk ser som retoriska spørsmål (spørsmål der de fleste tror sig skjønne vad du egentligen synes) før at sen si at du ikke alls menade det blir før dumt synes jeg.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081470 06/12/2010 10:15
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Så det er tettere trafikk på veier utenfor tettbygd strøk i Norge enn i Sverige?
Det vet jeg jo ikke sikkert, men synes det er rimelig å anta at det er mer trafikk jo større befolkning det er.
Av egen erfaring kan jeg si at de gangene jeg kjører i "gläsbygden", slår deg meg ofte hvor få andre biler jeg ser.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: Raindog] #1081473 06/12/2010 10:22
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ikke svar til deg Raindog. Men, en liten avsporing angjeldende kommunikasjon, rettet til debattentene i forumet genrelt, og mer spesielt til deltakere i den videre diskusjonen: gjør for all del en liten innsats hva frekvenstuning angår. Sender – mottaker...

Redigert av jaronsen; 06/12/2010 10:25. Rediger grunn: synes "liten" fortjente en liten typografisk utheving
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081476 06/12/2010 10:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
så kanskje du borde vare tydligare i vad du vil få frem? Om du verkligen ikke har noen åsikt så er det bare at skrive det.

Jeg mener bestemt at det er akkurat det jeg gjør.

Når jeg skriver "Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?" er det fordi jeg har lyst til å høre synspunkter på hvorfor Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?

Hvor i spørsmålet mitt er det du detter av?

Personligen tror jeg ikke alls på at du bare skriver spørsmål utan at ha noen som helst aning om vad du tror.

Det må du mene så mye du orker. Heldigvis er det bare én person i verden som sitter på fasiten og det er jeg?

At skrive vad folk ser som retoriska spørsmål (spørsmål der de fleste tror sig skjønne vad du egentligen synes) før at sen si at du ikke alls menade det blir før dumt synes jeg.

Hvis de fleste prøver å lese hva jeg egentlig mener, istedet for å lese hva jeg skriver må de selv ta ansvaret for sin egen tolkningstrang.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081481 06/12/2010 10:36
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Jeg vet egentlig ikke. Skulle jeg svart som jeg tror halvparten av Norges befolkning, spesielt de som sitter på høyre rumpeball, ville ha svart, hadde det blitt «bedre veier». Men jeg har aldri fått noe god forklaring på hva bedre veier egentlig innebærer.

Jeg vet for eksempel ikke hvor bred de svenske veiene og veibanene er hvor fartgrensen er 110 og høyere. Jeg har inntrykket av at veiene generelt sett er bredere, både i form av flere felt og bredere kjørebane. I tillegg virker det som om svenskene har flere kilometer med adskilte kjøreretninger.

Så, skulle jeg ha gjettet tror jeg svenskene har flere kilometer med bred, oversiktlig og adskilt vei enn Norge. Derfor kan de tillate seg å ha høyere fartsgrense, og veiene kan samtidig være sikrere. Og så vet vi at norske fartsgrenser er noe mer forsiktige enn i andre land.

Når folk så mener at vi burde ha dette i Norge også mener jeg Norges geografi legger store begrensninger på hva slags vei vi kan tillate oss å bygge. Jeg tror blant annet det er ganske vanskelig å lage fire felt med adskilt motorvei på Vestlandet, med mindre vi skulle gjøre store inngrepen i naturen, og dette kan koste mer enn det smaker.

Og så må man ta hensyn til trafikktettheten. Noen steder er det rett og slett ikke behov for slike veier, selv om FrP og noen lastebilsjåfører mener dette. Derfor har vi slike veier i Norge, og da får man bare kjøre etter forholdene. Det finnes helt sikkert steder også i Sverige hvor trafikktettheten er så lav at de ikke trenger brede og flotte veier.

Altså, dette tror jeg er svaret, og ut i fra Nettavisens artikkel som Johan lenker til, kan det hende det er et snev av sannhet i dette.

Redigert av anonymous5; 06/12/2010 11:29.

Anonym5
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: anonym5] #1081484 06/12/2010 10:43
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I Norge er jo fartsgrensene MINIMUMS grenser. Iallefall for mange.
Muligens de opererer med MAX fart i Sverige, og er flinkere til å avpasse etter forholdene

Og så har de jo mye Volvo og Saab i Sverige. Sikre biler det.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081488 06/12/2010 10:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvor i spørsmålet mitt er det du detter av?

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke skjønner dit spørsmål (detter av)? Les vad jeg skriver. Jeg førsøkte skrive vad jeg menade og det har sjelvklart inget med at jeg ikke skjønte dit spørsmål.

Quote:

Hvis de fleste prøver å lese hva jeg egentlig mener, istedet for å lese hva jeg skriver må de selv ta ansvaret for sin egen tolkningstrang.

Men det er ju i så fall klart at du ikke menar noe som helst i denna tråden.

Sitat: "GeirK"

Liv Signe Navarsete har sagt at veistandarden i Norge ikke påvirker ulykkesstatistikken. Jeg skulle så gjerne hatt forklaringen hennes på hvorfor svenskene klarer å få til høyrer fartsgrense uten at de har flere drepte statistisk sett. Dessverre er det ingen som har stilt henne det spørsmålet.

Dette handlade ju også bare om en førklaring og er derfør helt fel at dra slutsatsen at GeirK er skeptisk til vad hon har sagt.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: Knirkekne] #1081489 06/12/2010 10:50
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Knirkekne
Og så har de jo mye Volvo og Saab i Sverige. Sikre biler det.

Det blir jo ikke færre ulykker av det, men det kan selsagt medføre færre dødsfall.

Jeg har kjørt strekningen Strømstad-København en del, samt København-Ystad da vi har hytte på Bornholm. Førstnevnte er det motorvei omtrent "raka vägen", i alle fall opp til litt forbi Uddevalla. Mitt inntrykk er at kjøremønsteret ikke er stort annerledes enn i Norge. Det er en del som kjører fort, men fartsgrensene er jo også i ganske lange perioder 120 km/t.

Når det gjelder København-Ystad er det også gode veier, selv om det ikke er 4 felts motorvei etter avkjørsel fra E20. Det er adskilte kjøreretninger store deler, samt at det ofte er muligheter til sikker forbikjøring ved at det for en kort strekning kommer en ekstra fil. Det syns jeg mangler i Norge, selv om det kanskje er blitt bedre siden jeg flyttet for en del år siden.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: Clotho_NOR] #1081494 06/12/2010 11:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?

Har du en lenke?

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: Tange] #1081504 06/12/2010 11:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange
Har du en lenke?

Se linken til Johan lenger oppe.

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081505 06/12/2010 11:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men det er ju i så fall klart at du ikke menar noe som helst i denna tråden.

Korrekt. Når det gjelder faktiske forhold, foretrekker jeg å vite fremfor å mene. For å kunne vite, benytter jeg meg av en teknikk som jeg med stor suksess har anvendt siden jeg var ca 3 år - å stille spørsmål.

Dette handlade ju også bare om en førklaring og er derfør helt fel at dra slutsatsen at GeirK er skeptisk til vad hon har sagt.

I dette tilfellet er ikke det feil. I motsetning til mange av dine tidligere forsøk traff du faktisk denne gangen. Jeg er skeptisk, men vet ikke. Derfor ønsker jeg å høre uttalelsen hennes slik at vi kan konkludere om hun har rett eller tar feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081509 06/12/2010 11:50
ØyNe Offline
Veteran
Veteran

Når det gjelder faktiske forhold, foretrekker jeg å vite fremfor å mene. For å kunne vite, benytter jeg meg av en teknikk som jeg med stor suksess har anvendt siden jeg var ca 3 år - å stille spørsmål.

Grunnen til at folk blir skeptiske når du stiller et (tilsynelatende) åpent spørsmål for å samle fakta, er at du innimellom stiller spørsmål for å lokke folk utpå og komme med uttalelser de ikke har dekning for, for så å bombardere dem med fakta og resonnementer du sitter inne med. Dette kan muligens gjøre folk litt redde for å svare åpent og ærlig på spørsmålene dine.

Redigert av ØyNe; 06/12/2010 11:51.
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081510 06/12/2010 11:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

I dette tilfellet er ikke det feil. I motsetning til mange av dine tidligere forsøk traff du faktisk denne gangen. Jeg er skeptisk, men vet ikke. Derfor ønsker jeg å høre uttalelsen hennes slik at vi kan konkludere om hun har rett eller tar feil.

Og det spør du på et forum istellet før at førsøka få tag i hennes førklaring? Gir det ofta bra resultat?

Quote:

Korrekt. Når det gjelder faktiske forhold, foretrekker jeg å vite fremfor å mene. For å kunne vite, benytter jeg meg av en teknikk som jeg med stor suksess har anvendt siden jeg var ca 3 år - å stille spørsmål.

Så då er mitt spørsmål. Er det noen som VET svaren på dine spørsmål i denna tråden?

Hvorfor tror du at ulykkesstatistiken før Sverige og Norge er ganska lik når man får kjøre raskare i Sverige?

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081513 06/12/2010 12:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvorfor tror du at ulykkesstatistiken før Sverige og Norge er ganska lik når man får kjøre raskare i Sverige?

Jeg har i allefall ikke noen grunn til å tro at det er ikke er høyere i Sverige enligt Vägverket:

«Preliminära uppgifter visar att det skett en liknande minskning av trafikdödade i många andra länder, dock inte i Danmark och Norge. Sverige behåller en tätposition i säker trafik.»

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081515 06/12/2010 12:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg har i allefall ikke noen grunn til å tro at det er ikke er høyere i Sverige enligt Vägverket:

«Preliminära uppgifter visar att det skett en liknande minskning av trafikdödade i många andra länder, dock inte i Danmark och Norge. Sverige behåller en tätposition i säker trafik.»

Du kan vel ialle fall førsøke svare på mitt spørsmål?

Om du ikke skjønte mitt spørsmål så kan du vel førsøke svare på følgangde spørsmål

"Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?"

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081520 06/12/2010 12:21
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Liv Signe Navarsete :

"Når me ser på statistikken frå Sverige, ser me at talet på ulukkar har auka totalt sett, mens talet på dei alvorlegaste ulukkene, som dødsulukker og ulukker med hardt skadde, har gått ned. I Noreg er det motsett. I Noreg har talet på ulukker totalt sette vorte redusert, mens konsekvensane av ulukkene har auka. Det er ingen tvil om at det har samanheng med det som kom fram i det innleiande hovudspørsmålet, om aldersgrupper og fart."

Jeg har ikke søkt etter referanse på dette, men tabellen i artikkelen viser til antall omkomne (som du også siterer). Hadde vært interessant og sett statistikken Navarsete henviser til.

Redigert av jaronsen; 06/12/2010 12:23. Rediger grunn: tunga rett i munnen nå
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081532 06/12/2010 12:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har mottatt et par PM-er som råder meg til å ignorere flisespikkeriet ditt, men jeg synes du fortjener et svar likevel.

Ditt spørsmål:

Mitt forsøk på svar:
"Jeg har i allefall ikke noen grunn til å tro at det er ikke er høyere i Sverige enligt Vägverket:

«Preliminära uppgifter visar att det skett en liknande minskning av trafikdödade i många andra länder, dock inte i Danmark och Norge. Sverige behåller en tätposition i säker trafik.» "

Ergo: Jeg har forsøkt å svare på spørsmålet ditt.

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: jaronsen] #1081535 06/12/2010 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jaronsen

Liv Signe Navarsete :

"Når me ser på statistikken frå Sverige, ser me at talet på ulukkar har auka totalt sett, mens talet på dei alvorlegaste ulukkene, som dødsulukker og ulukker med hardt skadde, har gått ned. I Noreg er det motsett. I Noreg har talet på ulukker totalt sette vorte redusert, mens konsekvensane av ulukkene har auka. Det er ingen tvil om at det har samanheng med det som kom fram i det innleiande hovudspørsmålet, om aldersgrupper og fart."

Jeg har ikke søkt etter referanse på dette, men tabellen i artikkelen viser til antall omkomne (som du også siterer). Hadde vært interessant og sett statistikken Navarsete henviser til.

Endelig en mann som ignorer evt spekulasjon om skjulte agendaer i mine spørsmål og gir meg den type svar jeg er ute etter. Takk for at du bringer debatten fremover.

Jeg ønsker å forstå nyansene i denne problemstillingen, og de som til tross for at jeg uttrykker dette i klartekst, TROR jeg har andre hensikter, bør vurdere om internettdiskusjon er noe de bør ta del i.

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: ØyNe] #1081539 06/12/2010 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØyNe
Grunnen til at folk blir skeptiske når du stiller et (tilsynelatende) åpent spørsmål for å samle fakta, er at du innimellom stiller spørsmål for å lokke folk utpå og komme med uttalelser de ikke har dekning for, for så å bombardere dem med fakta og resonnementer du sitter inne med. Dette kan muligens gjøre folk litt redde for å svare åpent og ærlig på spørsmålene dine.

Det var direkte og klar tale og konstruktiv kritikk. Jeg gjør vel ikke dette bevisst, men jeg kan forstå at det av og til kan virke slik. Her har jeg en liten jobb å gjøre.

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081544 06/12/2010 12:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg har mottatt et par PM-er som råder meg til å ignorere flisespikkeriet ditt, men jeg synes du fortjener et svar likevel.

Takk du er så snill, synd bare at du tydligen ikke klarar av at svare på det jeg spurte... At jeg til og med skrev om spørsmålet med dina egna ord var tydligen også lønløst. Det viktiga virker vare at det antagligen er møjlig at tolka mitt spørsmål på et annet sett en vad jag avsåg.

Sitat: "Spørsmål"

"Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?"

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081553 06/12/2010 13:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
På dette tidspunktet er denne sidediskusjonen verken forståelig eller interessant for meg, så jeg avslutter inntil noen kan overbevise meg om det motsatte.

- Robert Green Ingersoll
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081554 06/12/2010 13:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Blev nytt inlegg i stellet før en redigering.

Men gratulerar Geir. Du klarade at få mig i fellan og samtidlig undvika at svare på mitt spørsmål.

Redigert av fredriks; 06/12/2010 13:22.
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: fredriks] #1081577 06/12/2010 14:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: "pressesekretær i Vägverket Thomas Andersson til Nettavisen."
"- Et av de største tiltakene vi har gjort, er å møtesikre veiene våre." Han påpeker at de bygger 30 mil vei med midtdelere hvert år, og det skal de fortsette med.

Den svenske nollvisjonen ser ut til å fungere meget bra, om man skal tolke tallene...
Les mer om Nollvisjonen; http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=1603

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: GeirK] #1081618 06/12/2010 16:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Har du en lenke?

Se linken til Johan lenger oppe.

Det er jo tall fra 2007-2008. Antall trafikkdrepte i 2009 var nede i 212 (fra 256 i 2008) Årets tall på 196 frem til nå ligger på det samme som for 2009 (195 drepte). De siste to åra ligger altså under det 'beste' av 2007-8 som var 233.
For Norge blir det 212 drepte på en befolkning på 4,86 millioner, underkant av 44 drepte per en million innbyggere.

I Sverige døde 358 mennesker i trafikken i 2009, fant ikke noen oppdaterte for i år.
For Sverige blir det 358 drepte på en befolkning på 9,3 millioner, underkant av 39 drepte per en million innbyggere.

Yepp, Sverige ligger bedre an, men forskjellen er ikke dramatisk etter min mening. Særlig ikke sett i lys av EU-statistikk.
Jo, jeg vet det er dårlig gjort å sammenligne med 2008 statistikk når jeg selv har gjort det klart at ett-to år kan utgjøre store forskjeller. Men jeg gjør det allikevel fordi jeg mener at følgende tabell viser en klar linje hvor Norge ligger veldig godt an i forhold til de fleste andre land. Til tross for at vi har et enkelt veinett i forhold til de fleste andre land?

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/observatory/historical_evol_popul.pdf

Bare for å sammenligne Norge med det fantastiske landet med de mange motorveiene, Tyskland. Det døde 4152 mennesker i den tyske trafikken i 2009. Tyskland hadde i 2009 81,9 millioner innbyggere. For Tyskland blir tallet altså nesten 51 drepte per en million innbyggere.

Hvordan kan det ha seg at Tyskland, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har høyere ulykkesfrekvens på veiene enn det vi har?

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: anonym5] #1081622 06/12/2010 16:45
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: pontiff

Jeg vet egentlig ikke. Skulle jeg svart som jeg tror halvparten av Norges befolkning, spesielt de som sitter på høyre rumpeball, ville ha svart, hadde det blitt «bedre veier». Men jeg har aldri fått noe god forklaring på hva bedre veier egentlig innebærer.

Jeg vet for eksempel ikke hvor bred de svenske veiene og veibanene er hvor fartgrensen er 110 og høyere. Jeg har inntrykket av at veiene generelt sett er bredere, både i form av flere felt og bredere kjørebane. I tillegg virker det som om svenskene har flere kilometer med adskilte kjøreretninger.

Så, skulle jeg ha gjettet tror jeg svenskene har flere kilometer med bred, oversiktlig og adskilt vei enn Norge. Derfor kan de tillate seg å ha høyere fartsgrense, og veiene kan samtidig være sikrere. Og så vet vi at norske fartsgrenser er noe mer forsiktige enn i andre land.

Hva er så begrunnelsen for å ikke ha 120-130km/t fartsgrense fra Sandvika til Larvik nedover E18? Der er det firefelt nesten hele veien(?). Jeg ønsker veldig gjerne å høyre på motargumentene for å ikke øke fartsgrensen (hvis de finnes), som vil gi kortere reisetid, ergo større effektivitet i samfunnet og mer produksjon.

Og det er ikke noe vits i å blande inn tog som "alternativ" fordi det er ett spor store deler av veien, og man må blandt annet stoppe i 10-15 min for å vente på at motkommende tog skal passere.

Nei, denne pyseregjeringen som ikke tør å ha 130km/t fartsgrense på den mest moderne motorveien vi har her eller bygge en moderne jernbane fra Lillehammer-Oslo-Kristiansand med 2 spor og flytogfart, i et av de minst kuperte terrengene vi har i Norge, mens Kina som er et U-land suser avgårde med tog som går i 486 km/t. Ja, det vil koste masse penger, men vi må satse for å vinne er det noe som heter. Når oljen tar slutt kan vi ikke sitte her å produsere masse aluminium, hvis vi ikke kan transportere det i den farten som markedet krever.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: Freakout] #1081629 06/12/2010 17:00
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Freakout
mens Kina som er et U-land suser avgårde med tog som går i 486 km/t.

Om Kina er et U-land kan nok diskuteres:

http://no.wikipedia.org/wiki/Industriland

http://www.nytimes.com/2010/08/16/business/global/16yuan.html?_r=1

De har mange fattige der, men de har også mange som har råd til å ta toget.

Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: -Jan] #1081636 06/12/2010 17:17
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Ja, det kan diskuteres, men jeg mener det, siden store deler av befolkningen lever i stor fattigdom, mener jeg de fortsatt er et u-land, men bikker straks over kanten.
"Kina topper allerede listen over verdens mest forurensende land, men trenger som u-land ikke å forplikte seg til utslippskutt i den kommende klimaavtalen."
Kilde: http://m.nrk.no/m/article.jsp?art_id=16884181

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp! [Re: Freakout] #1081649 06/12/2010 17:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Freakout
Hva er så begrunnelsen for å ikke ha 120-130km/t fartsgrense fra Sandvika til Larvik nedover E18? Der er det firefelt nesten hele veien(?).

Forklaringen er selvfølgelig at nordmenn ikke kan kjøre bil. Det ser man jo hver dag. fingerdevil

Side 5 av 12 1 2 3 4 5 6 7 11 12

Moderator  support