Formater C:
|
Formater C:
03/12/2010 23:06
|
KristianStr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Lurer på om det går ann å spørre om dette. Er jo ikke et sykkelspørsmål og har skjønt dette ikke er no instant message chat. En litt dårlig tid å spørre på og, og ikke no man gjør hver dag, men så har dem jo gjort det vanskelig, eller hvertfall vanskeligere i et forsøk på gjøre alt lettere, med en knapp til alt og gjemt dem alle bort.
I DOS var det jo superenkelt, nesten for enkelt, bare å skrive: Formater C: , og så legg in windows (3,1) fra diskett. Og hadde jeg hatt Operasjons Systemet på dvd eller cd skulle jeg nok også klart det, da ere jo bare å kjøre inn dvden eller cden og den spørr om den skal sett igang reinstallering.
Men åssen gjør'n det nå?
Nå ligger jo recovery utgaven på hardisken så den må man jo ikke slette og ikke nok med det, det er vel det man skal fåtilbake OS'e fra men hvordan får man sattigang det? Hvis det er en egen knapp eller sted man setter det igang er den bortgjemt. Og man må jo ikke gjøre det feil, alt man har ligger jo på hardisken, både Vista man skal legge inn og det man vil ta vekk for å få en ny start. Har aldrig gjort detta før jeg annet en med en blank hardisk og det man skal ha inn på cd.
Hvordan legger man inn Windows vista på nytt fra recovery partisjon?
|
|
|
Re: Formater C:
[Re: KristianStr]
04/12/2010 08:42
|
erlingba
.
|
.
Hvis du formaterer c: så skjer det ikke noe med recoverypartisjonen. For å være på den sikre siden kan du brenne ut en dvd av den partisjonen først. Det finnes et verktøy for dette som heter noe sånt som "HP PC Recovery CD Creator". Det skal ligge i startmenyen.
Hvorfor skal du formatere harddisken?
|
|
|
04/12/2010 10:38
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvordan legger man inn Windows vista på nytt fra recovery partisjon?
Hvilken maskin er det snakk om? Noen maskiner har dette ved å presse Ctrl + F11 akkurat ved oppstart av maskin og før Windows begynner å starte. Noen bruker bare F11 og atter andre har andre kombinasjoner.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
04/12/2010 10:40
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du skal da komme inn i et vindu der du får valg om å gjenopprette Windows. Merk at dette sletter alt på maskinen hvis maskinen settes tilbake til slik den kom fra fabrikk. Ander maskiner har ulike recoverysett, men dette krever at man har oppdatert recovery partisjonen etter at maskinen ble kjøpt og satt i drift.
|
|
|
04/12/2010 11:02
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Min Acer har Alt+F10, men håper for din skyld at dette ikke er relevant....
|
|
|
[Re: ELO73]
04/12/2010 11:14
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Min Acer har Alt+F10, men håper for din skyld at dette ikke er relevant.... Recovery av maskin gjør vi stort sett aldri da problem relatert til programvare "alltid" lar seg løse uten så drastiske skritt. Googler man feilmeldinger så er det omtrent alltid mulig å finne en løsning, noen har som regel opplevd det samme tidligere.
|
|
|
04/12/2010 11:26
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gjorde det nå nylig etter å ha kjørt maskinen ganske ukritisk i to år. Finnes ikke den cleaneren i verden som hadde fått den ordentlig igjen, men nå er den frisk og fin. Mht. relevanshentydningen i min post, mente jeg at jeg ikke unner andre samme plasthelvete av en Acer som jeg har ;-)
|
|
|
04/12/2010 15:08
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg gjorde det nå nylig etter å ha kjørt maskinen ganske ukritisk i to år. Finnes ikke den cleaneren i verden som hadde fått den ordentlig igjen, men nå er den frisk og fin. Mht. relevanshentydningen i min post, mente jeg at jeg ikke unner andre samme plasthelvete av en Acer som jeg har ;-) Acer bruker vi ikke lenger av helt andre grunner. Vi fikk store problemer med en maskin som ble forsøkt oppgradert til Windows XP SP1 (eller SP2) da denne servicepakken kom. Acer uttalte til slutt at de ikke støttet denne hovedoppdateringen til WindowsXP Microsoft – da gikk vi over til IBM thinkpad (nå Lenovo), og har ikke sett oss tilbake siden.
|
|
|
04/12/2010 15:20
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Hehe, litt av en falitterklæring. Støtte for noe som faktisk gjorde XP bra kan en jo slettes ikke forvente :-/
|
|
|
04/12/2010 15:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Acer er søppel, ikke noe annet å si. Hardwaremessig har jeg ikke mange gode erfaringer med dem. Det går så det griner så lenge det funker. Bare så synd at dette er mye kortere enn alle andre leverandører. Og kundestøtten er til tider skremmende.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/12/2010 16:59
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har litt sansen for trådstarter som ønsker å bygge opp igjen maskinen på nytt, med eller uten formatering.
Det går ofte mye tid til feilsøking og rep på en pc som ikke fungerer, og da er det ofte raskere å starte på nytt med å installere operativsystemet på nytt. Resultatet blir også mye bedre. Og mye raskere oppstart uten alle de ekstraprogrammene som er lagt inn når den ble solgt som ny.
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
04/12/2010 17:09
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
At oppstarten blir raskere av å gjennomføre en installasjon fra recovery-partisjonen, er vel en sannhet med modifikasjoner. Er en del crapware som må avinstalleres (som Norton trial-versjon, works, diverse demoer av spill, MS Office trial, osv osv) på de aller fleste bærbare datamaskiner som selges i dag. I tillegg må jo alt av favorittprogrammer og applikasjoner installeres på nytt. MEN, når alt dette er gjennomført, er det jo deilig å sitte med "ny" pc 
|
|
|
[Re: thoddler]
04/12/2010 17:24
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Litt dårlig forklart av meg, men det jeg mente var å legge inn operativsystemet fra CD'n som fulgtet med maskinen da den var ny. Installasjon fra recovery-partisjonen har jeg ikke prøvd.
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
04/12/2010 17:38
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ahh, da forstår jeg, og er helt enig. Problemet er at dagens bærbare maskiner ikke kommer med CD'er i det hele tatt. Og hvis de gjør det, er det bare et bilde (image) av recovery-partisjonen. Å unngå å legge inn alskens ubrukelig medfølgende programmer man ikke ønsker, er dermed vanskelig (og dyrt, hvis man går til innkjøp av en original windows-dvd).
Men til OP: Hvis du forteller oss hva slags pc du har, (merke og modellnummer), så kan vi hjelpe deg mer spesifikt med hvordan du starter å legge inn windows på nytt.
|
|
|
[Re: thoddler]
05/12/2010 00:23
|
KristianStr
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har hp dv6565eo. Har kobla fra Internett og kjører viruskiller nå no som tar et halvt år som alle andre prosesser på maskin(, skriver på ipodtouch). Windows egen problemliste er lang som et vondt år, og de få gangene jeg har sjekka har det ikke vært altformange løsninger. Fikk desverre ikke med no cd eller DVD med maskin nei, men fant noen gamle tomme 8x dvder (både + og -) og sånn recovery dvd bør man jo ha uansett så får vel mekke det (bedre sent enn aldrig). Får bare håpe dvdromen er som den skal da den har vært litt usynelig etter jeg installerte ett eller annet program (som jeg i tillegg la på en disk jeg alltid pleide å ha med men som jeg nå ikke vet hvor er). Har også liggende flere virus program, men tror ikke alt løser seg og alt går like raskt bare alle restene av det gamle virus programet blir borte, men er klar over det er dumt. Men om jeg får den tilbake til start blir jokke det no problem, da blir det jo bare ett, og forhåpentligvis både viruprogramet og alt annet raskere og den kan brukes til no igjen.
I tillegg pleier nettlesern kræsje lett og mye oftere enn før, google chrome har funka best og krasja nesten aldrig før. Samt låser og krasjer hele PCen iblant ofte uten en klar og åpenbar grunn.
Redigert av KristianStr; 05/12/2010 04:18.
|
|
|
05/12/2010 00:44
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
På side 10 i denne brukerhåndboken for din maskin står det: Gjenopprette fra partisjonen på harddisken Du kan gjenopprette fra partisjonen på harddisken ved å velge Start-knappen eller trykke på f11. Følg denne fremgangsmåten for å gjenopprette systemet fra partisjonen: 1. Åpne Recovery Manager på en av disse måtene: ● Velg Start > Alle programmer > Recovery Manager > Recovery Manager. ● Start datamaskinen på nytt og trykk på f11 mens meldingen “Press <F11> for recovery” vises på skjermen. Velg deretter Recovery Manager. Recovery Manager åpnes. 2. Klikk på Advanced Options (Avanserte alternativer). 3. Klikk på System recovery (Systemgjenoppretting), og deretter på Next (Neste). 4. Følg veiledningen på skjermen. Husk på at alt du selv har lagret på maskinen vil forsvinne, så ta backup! Og for fremtiden: det er ikke anbefalt å kjøre flere virusprogram på en gang, da disse kan arbeide mot hverandre og gjøre vondt verre. Mitt tips er å avinstallere virusprogrammet som følger med (som regel bare en prøveversjon) og installere noe gratis, som avast! som jeg bruker selv. Lykke til, og spør gjerne hvis det er mer du lurer på. -Thomas
|
|
|
[Re: Anders A-R]
06/12/2010 16:06
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Acer er søppel, ikke noe annet å si. Hardwaremessig har jeg ikke mange gode erfaringer med dem. Det går så det griner så lenge det funker. Bare så synd at dette er mye kortere enn alle andre leverandører. Og kundestøtten er til tider skremmende. Har hatt to Acer-maskiner. En Travelmate (jobbpc) som ny kostet 31k. Fungerte strålende når jeg ikke gjorde noe tungt, men med en gang det ble krevende så ble den for varm og døde. Holdt likevel ut i fire år med den. Nå er den maskin som handterer et par eldre scannere. Så selv hvor ille de er, så kan de i det minste bli brukt til noe. bare støvsuge viftene av og til, så man slipper overoppheting. Den andre aceren jeg har hatt var en timeline. Ga 1500 for den med ødelagt skjerm, solgte den noen måneder etter for 2500. (nypris et halvt år før var rett under 7000). Kunne ikke få meg til å kreve mer enn hva jeg har gitt for den for maken til knirkete og flimsy konstruksjon har jeg aldri vært borti. Løftet man lokket på en side så man skjermen skiftet farge, rusk satte seg fast under tastene og den var faktisk så og si lik ytelse som min frues tre år gamle relativt billige maskin. Den var bare ganske liten til sitt forsvar. Nå bruker jeg macbook pro til vanlig, så mine kvalitetskrav er kanskje litt høye. Men når man tenker på at bare et par tusen over den timelinen kunne man fått en mye kraftigere og mye bedre bygget macbook pro 13" fikk meg til å seriøst lure. Nå bruker jeg som sagt en macbook pro, halvparten av den første aceren i pris og dobbelte av den siste. Men en maskin som har vært like problemfri som de tre siste thinkpad'ene jeg eide. De lå tilfeldigvis bare noen hundrelapper unna macbook pro'en i pris, foruten den første av de tre som var utgående modell til rett under ti. Så for noen som bruker en laptop så mye som meg (dvs, en arbeidsuke ++), så ville det aldri falle meg inn å anbefale en acer. Men for de med lettere behov så duger de nok. Bare ikke kjøp noen "toppmodeller", med mindre de kan garantere for kjølingen.
|
|
|
|
|