|
|
OT: Sylskarp skyts fra Frp!
|
Re: OT: Sylskarp skyts fra Frp!
[Re: anonym5]
05/12/2010 15:41
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Jeg er faen så glad jeg bor i Norge og at vi ikke er med i EU:
Da er vi jo helt enige! Selv om jeg ikke alltid har inntrykket av at alle er det... Da har du misforstått noe. Den eneste grunnen til at vi ikke sitter i det som Hellas og de andre landene er fordi vi har oljen. Og siden vi er for lengst over peak oil her i landet bør vi begynne å skjerpe oss. Og det er litt synd når folk som påpeker slikt blir kalt for sutrkopper og blir møtt med argumenter som at FN har kåret Norge til verdens beste land å bo i. Her trengs ikke å forandre på noe altså. http://www.dagbladet.no/2010/12/03/kultur/okonomi/bolig/debatt/kommentar/14562349/
|
|
|
[Re: ohels]
05/12/2010 16:01
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Det viktigste politikerne gjør gjennom finanspolitikken er å bidra til at renten holdes lav, at inflasjonen er under kontroll og at kronekursen ikke blir for sterk. Dette er viktig faktorer for bedrifter og befolkningen generelt. Når Fremskrittspartiet vil bruke noen milliarder (dette er dine ord, jeg mener å huske at man foreslo noen i nærheten av 300 milliarder i infrastrukturfond) på infrastrukt, så er sikker tanken god den. Problemet oppstår når man foreslår en veldig ekspanisiv finanspolitikk i en høykonjunktur. Hvor store konsekvenser en slik finasnpolitikk ville fått for en norsk økonomi, som før finanskrisen var i en høykonjuktur, er vanskelig å beregne. Det som derimot er rimelig å anta er at det ville skapt vekst i inflasjon, dermed høyere rente og dermed sterker kronekurs. Rart at å øke det offentlige forbruket har ingen konsekvenser mens øking av det private bryter samfunnet ned. Bare se på alle de som lever på offentlig inntekt både lønn og trygd. Dette har jo blåst opp til enorme størrelser. Vern av norske bedrifter er på generelt basis en uting. Det gir ineffektivitet i økonomien når kapital og arbeidsplasser blir vernet mot kapitalismens natur.
Hvis en fabrikk på vestlandet lager et produkt som skal sendes til Sverige men lasten når ikke frem siden traileren kjørte utfor veien fordi veien var dårlig vedlikeholdt. Tror du svenskene velger fabrikken på vestlandet neste gang? Selv om produktet fra vestlandet var billigere og kunne produseres fortere fra ordren ble sendt enn f.eks fra en fabrikk fra polen. Og nei dette er ikke hypotetisk eksempel, jeg vet om at dette har skjedd. Er det ikke samfunnets oppgave at de skal sikre infrastruktur som gjør at landets innbyggere og bedrifter kan konkurrere med utlandet på like vilkår? De drar jo tross alt inn enorme skatter og avgifter som skal gå til dette formålet.
|
|
|
[Re: Tange]
05/12/2010 16:54
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Fantes/finnes det ikke en slags subsidie for bedrifter som har lyst til å flagge ut?
Nei, spørsmålet er ikke retorisk.
Jeg vet ikke om noen subsidier som går til utflaggig, men jeg tror det er en ordning for etableringsstøtte i utlandet. Her er det kanskje noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
05/12/2010 16:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvis en fabrikk på vestlandet lager et produkt som skal sendes til Sverige men lasten når ikke frem siden traileren kjørte utfor veien fordi veien var dårlig vedlikeholdt. At bilen kjørte av veien var nok sjåførens feil, ikke veiens, selv om dette er et argument man ynder å bruke for å illustre veistandarden i Norge, og enkelte faktisk tror på det.
|
|
|
05/12/2010 17:23
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Rart at å øke det offentlige forbruket har ingen konsekvenser mens øking av det private bryter samfunnet ned. Bare se på alle de som lever på offentlig inntekt både lønn og trygd. Dette har jo blåst opp til enorme størrelser.
+1 http://no.wikipedia.org/wiki/Hollandsk_syke Hvis en fabrikk på vestlandet lager et produkt som skal sendes til Sverige men lasten når ikke frem siden traileren kjørte utfor veien fordi veien var dårlig vedlikeholdt. Tror du svenskene velger fabrikken på vestlandet neste gang? Selv om produktet fra vestlandet var billigere og kunne produseres fortere fra ordren ble sendt enn f.eks fra en fabrikk fra polen. Og nei dette er ikke hypotetisk eksempel, jeg vet om at dette har skjedd. Er det ikke samfunnets oppgave at de skal sikre infrastruktur som gjør at landets innbyggere og bedrifter kan konkurrere med utlandet på like vilkår? De drar jo tross alt inn enorme skatter og avgifter som skal gå til dette formålet. Her tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. Jeg trodde at du med begrepet vern mente at politikere skal subsidiere, lage tollmurer, importbegrensninger og egne skattesatser for næringer og bedrifter. Det er dette som er veldig feil både for et marked og for økonomien som helhet. Her har alle norske partier mye å lære. Det er selvfølgelig slik at infrastrukturen mellom Vestlandet og Sverige vil ha mye å si for hvordan bedriften vil kunne konkurrere i et internasjonalt marked. Men det viktig å huske på at transportkostnader er kun en faktor for denne bedriften når avstanden er så kort mellom produsent og kjøper. Innsatsfaktorer som kapital (tilgang på kapital i form av penger og utgifter knyttet realkapital), teknologi og arbeidskraft. Selvsagt er det samfunnets ansvar å vedlikeholde og bygge ut infrastrukturen her i landet. Det er dermed ikke sagt at det å bygge veier, jernbane og flyplasser som skal tåle alt av vær og vind i et vinterland som Norge er en samfunnsøkonomisk god investering.
|
|
|
05/12/2010 17:29
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis en fabrikk på vestlandet lager et produkt som skal sendes til Sverige men lasten når ikke frem siden traileren kjørte utfor veien fordi veien var dårlig vedlikeholdt. Tror du svenskene velger fabrikken på vestlandet neste gang? Selv om produktet fra vestlandet var billigere og kunne produseres fortere fra ordren ble sendt enn f.eks fra en fabrikk fra polen. Og nei dette er ikke hypotetisk eksempel, jeg vet om at dette har skjedd. Er det ikke samfunnets oppgave at de skal sikre infrastruktur som gjør at landets innbyggere og bedrifter kan konkurrere med utlandet på like vilkår? De drar jo tross alt inn enorme skatter og avgifter som skal gå til dette formålet.
Ingen bedrifter konkurrerer på like vilkår. Bare i en modell som et fritt marked er gjør de det. I den virkelige verden har de komparative fortrinn som beliggenhet, kunnskap, billig arbeidskraft etc. Dersom vi skal fortsette allegorien med et fritt marked bør jo "Vestlandsbedriften A/S" anlegge vei til kunden sin i Sverige dersom det er lønnsomt!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
05/12/2010 18:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ingen bedrifter konkurrerer på like vilkår. Bare i en modell som et fritt marked er gjør de det. I den virkelige verden har de komparative fortrinn som beliggenhet, kunnskap, billig arbeidskraft etc. Dersom vi skal fortsette allegorien med et fritt marked bør jo "Vestlandsbedriften A/S" anlegge vei til kunden sin i Sverige dersom det er lønnsomt! På den andre siden har nok "Vestlandsbedriften A/S" et fortrinn i lavere lønninger enn hva konkurrenten "Østlandsbedriften AS" her. Det at bedriften ligger avsides til og ikke har like god veiforbindelse er med og skaper dette fortrinnet.
Redigert av EgilS; 05/12/2010 18:50.
|
|
|
[Re: EgilS]
05/12/2010 20:02
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har funnet en løsning i Norge og store deler av vesten der staten tar på seg en del oppgaver som innebærer å bygge ned barrierer til å starte og drive bedrifter rundt omkring i landet, det være seg støtteordninger til å starte innovative "gode" bedrifter eller å bygge vei og jernbane.
En løsning der private bygger for eksempel jernbane har vist seg klønete. Det er en knivsegg som staten balanserer på mellom å tilrettelegge for bedrifter og å endre konkurranseforholdene i så stor grad at det gjør noe negativt med sammensetningen av næringslivet i Kongeriket Norge. Dersom vi tipper for langt mot den ene siden (la oss kalle den venstre) kan statens inngripen føre med seg høye lønninger, hollandsk syke og annen styggedom.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
05/12/2010 23:39
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
At bilen kjørte av veien var nok sjåførens feil, ikke veiens, selv om dette er et argument man ynder å bruke for å illustre veistandarden i Norge, og enkelte faktisk tror på det.
Tja, du har tydeligvis ikke kjørt så mye på vestlandsveier året rundt.
|
|
|
05/12/2010 23:42
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
[quote=FuzzyLogic] Dersom vi skal fortsette allegorien med et fritt marked bør jo "Vestlandsbedriften A/S" anlegge vei til kunden sin i Sverige dersom det er lønnsomt! Gjerne det, men da kan staten glemme å ta inn avgifter og skatter hvis den ikke vil gjøre jobben den skal gjøre.
|
|
|
06/12/2010 08:34
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Og siden vi er for lengst over peak oil her i landet bør vi begynne å skjerpe oss. Og det er litt synd når folk som påpeker slikt blir kalt for sutrkopper og blir møtt med argumenter som at FN har kåret Norge til verdens beste land å bo i. Og det er her høyresiden stepper inn med storstilt satsing på fornybar energi og forskning på alternative energikilder? Fritt etter hukommelsen skal blant annet FrP øke strømproduksjonen (fordi forbruket øker) gjennom gasskraftverk. Lite som vitner om nøktern politikk her, altså... Og det trengs bare et flertall av folk som mener vindmøller er stygge før FrP hiver hele ideen på dunken og finner en annen kjernesak for å vinne velgere...
Redigert av anonymous5; 06/12/2010 08:40.
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 08:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Tja, du har tydeligvis ikke kjørt så mye på vestlandsveier året rundt. Nei, men jeg tror Egil er en kløpper til å kjøre etter forholdene...
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 08:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Dersom vi tipper for langt mot den ene siden (la oss kalle den venstre) kan statens inngripen føre med seg høye lønninger, hollandsk syke og annen styggedom. I tilfellet Hellas var det vel statens mangel på inngripen som var årsaken? Atlfor sterke fagforeninger og en økning i lønninger uten en økning i produksjonen. I mitt hode er det ingen motsetninger mellom en kontrollerende stat og en nøktern økonomipolitikk. Jeg kan ikke se annet enn at folks grådighet er i veien for sistnevnte. Noe høyresiden (og spesielt Frp) ikke akkurat ser ut til å ville forhindre.
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 08:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
At bilen kjørte av veien var nok sjåførens feil, ikke veiens, selv om dette er et argument man ynder å bruke for å illustre veistandarden i Norge, og enkelte faktisk tror på det.
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
06/12/2010 09:00
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har?
Jeg er helt enig, bare tull! Ja til 4-feltsmotorveier langs vestlandsfjorder nå!
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 09:05
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har? Kanskje det er en konsekvens av bedre kultur når det gjelder "å kjøre etter forholdene"? Eller bedre veier? Eller fartsgrenser som i større grad inviterer til at de blir overholdt? Eller et samfunn preget av mindre fremmedgjøring, gjennomsyret av mer nestekjærlighet? Eller, eller - eller kanskje er det en biopsykososial mulitifassetert modell, med krinkene og krokene i for eksempel Sogn og Fjordane i bakhodet, som ville ha vært den beste måten å tilnærme seg spørsmålet på? Ikke vet jeg. Men det jeg vet er at man bør ha mange flere aspekter enn de jeg har fyrt opp i farta her, hvis siktemålet er å begi seg ut på en fruktbar diskurs rundt ”dette”. Bruker anførselstegn siden jeg tar forbehold om at vi ikke snakker om det samme. Ønsker forumfo(rto)lket en finfin dag! -Johan
Redigert av jaronsen; 06/12/2010 09:13. Rediger grunn: ja - du gjettet riktig: sleif.
|
|
|
06/12/2010 09:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er helt enig, bare tull! Ja til 4-feltsmotorveier langs vestlandsfjorder nå! Hvordan går du frem når du konkluderer at du er enig i et spørsmål?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/12/2010 09:27
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvordan går du frem når du konkluderer at du er enig i et spørsmål? Hiver opp i en stor dose ironi, blant annet.
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 09:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har? Til gjengjeld så er det 'mye' tryggere å kjøre motorsykkel i Norge (sammen med Sveits og Danmark) enn i Sverige.
|
|
|
06/12/2010 09:29
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvordan går du frem når du konkluderer at du er enig i et spørsmål? Hiver opp i en stor dose ironi, blant annet. Utflyttet nordlending? 
|
|
|
[Re: jaronsen]
06/12/2010 09:29
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Utflyttet nordlending? Ærlig talt! Den egenskapen får dere ikke ha for dere selv, altså!
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 09:32
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Utflyttet nordlending? Ærlig talt! Den egenskapen får dere ikke ha for dere selv, altså! Imperativironisk! Der er dere flinkere skal sies!
|
|
|
06/12/2010 09:33
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har? Jeg har ikke direkte svar på spørsmålet ditt, og det selvsagt mange faktorer som spiller inn. En ting kan være: I både Norge og Sverige skjer de aller fleste alvorlige ulykker utenfor tettbygd strøk. I Norge er andelen av befolkningen som bor utenfor tettbygd strøk betydelig større enn i Sverige.
|
|
|
06/12/2010 09:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hiver opp i en stor dose ironi, blant annet.
Da tror jeg du har misforstått betydningen av ironi. "Hva sier værmeldingen om været i morgen" "Det er jeg enig i! La det snø og hagle så mye det orker!" "Hva er du enig i?" "Unnskyld, jeg prøvde bare å være ironisk" ???
|
|
|
[Re: Raindog]
06/12/2010 09:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
I både Norge og Sverige skjer de aller fleste alvorlige ulykker utenfor tettbygd strøk. I Norge er andelen av befolkningen som bor utenfor tettbygd strøk betydelig større enn i Sverige. Så det er tettere trafikk på veier utenfor tettbygd strøk i Norge enn i Sverige?
|
|
|
06/12/2010 09:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Innlegget var halvparten gjetting av hva du ville fram til (siden jeg vet at du er så glad i det), og halvparten min mening ut i fra denne gjettingen ikledd en god dose ironi. Jeg synes nemlig at spørsmålet ditt var 100 % retorisk, og at du godt vet hvorfor det er like høy ulykkesfrekvens i Sverige med høyere fartsgrenser. Hvis ikke, beklager jeg svaret.
Anonym5
|
|
|
06/12/2010 09:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tja, du har tydeligvis ikke kjørt så mye på vestlandsveier året rundt. Født og oppvokst på nordvestlandet, og ragget rundt i en 1975-modell Carina der de første par årene. Litt erfaring derfra har jeg da.
|
|
|
06/12/2010 09:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes nemlig at spørsmålet ditt var 100 % retorisk, og at du godt vet hvorfor det er like høy ulykkesfrekvens i Sverige med høyere fartsgrenser.
Det var ikke ment retorisk fordi jeg ikke vet svaret. Hva er svaret?
|
|
|
06/12/2010 09:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvordan kan det ha seg at Sverige, som gjennomgående har langt høyere fartsgrenser enn i Norge, har omtrent like stor ulykkesfrekvens på veiene som det vi har? De er omtrent like (lite?) flinke til å kjøre etter forholdene som det vi er her til lands? eller Bedre veier har tydeligvis lite å si for antall ulykker?
Redigert av EgilS; 06/12/2010 10:00.
|
|
|
06/12/2010 10:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Argumentet for å ha 70-grense langs mye av E6 er at det reduserer antall ulykker. I Sverige er fartsgrensene på hoverdferdselsårenedenne type vei høyere, uten at det blir flere ulykker.
Det betyr at svenskene tåler høyere fartsgrenser bedre enn oss. Hvorfor?
|
|
|
|
|