Når oppsto begrepet "millionær"? På 1920-tallet? En millionær da var en rimelig holden mann i forhold til i dag.
Enda mer på siden: Siden 1877 har høyeste valør på norske sedler vært 1000 kroner. Man kan lure på hva 1000-lappen ble brukt til da. I dagens verdi ville det vel tilsvare å ha 100 000 kr-sedler eller noe slikt.
Re: Journalister - igjen og igjen og igjen
[Re: Tex]
#102894914/09/201020:29
Fra dagens Dagblad: "Siden han var under 18 år da han begikk drapet, kan han ikke dømmes til døden. Forsvarerne vil angivelig påstå at han ikke var tilgjengelig i gjerningsøyeblikket."
Bør frifinnes helt siden han ikke var der da det skjedde.
Ikke tatt seriøst Det er planlagt en privat ungdomsskole på Osterøy og dette brukte ungdommene i sin protest. Hvem vil gå privatskole med nye bøker og riktig utstyr, ble det ropt. Alle ungdommene rakte hånden i været. Hartveit er ikke fornøyd med ereksjonen fra ordføreren, som hun mener viser at de ikke blir tatt seriøst.
Ikke journalisten, men "kommunikasjonssjefen"
[Re: trulsh]
#103342521/09/201008:29
- Halogenpærer har kort levetid sammenlignet med sparepærer, og sparer heller ikke noe særlig på strømregningen. - Halogenpæren gir omkring 30 prosent mer lys med samme strømforbruk enn en tradisjonell lyspære
Akkurat, ja. Mer lys med mindre strøm, men like stort strømforbruk med like mye lys.
- Halogenpærer har kort levetid sammenlignet med sparepærer, og sparer heller ikke noe særlig på strømregningen. - Halogenpæren gir omkring 30 prosent mer lys med samme strømforbruk enn en tradisjonell lyspære
I den første setningen sammenliknes halogenpærer med sparepærer. I den andre setningen sammenliknes halogenpærer med tradisjonelle lyspærer. Da blir det kanskje ikke så meningsløst?
Re: Ikke journalisten, men "kommunikasjonssjefen"
[Re: P_Dalen]
#103458022/09/201013:35
I den første setningen sammenliknes halogenpærer med sparepærer.
Det er din påstand.
Jeg leser den første setningen som "...sparer heller ikke noe særlig på strømregningen i forhold til tradisjonelle lyspærer."
"Alle" vet at sparepærer bruker mindre strøm enn tradisjonelle- og halogenpærer, så det er knapt nok noen sensasjon at halogenpærer ikke er billigere i drift enn sparepærer.
Nettavisen har en artikkel som visstnok skal være skremmende for de som skal ut å fly, men som ulogisk nok består av videoer av dramatiske landinger som går bra, og hvor ordet "imponerende" nærmest blir misbrukt.
Språket er ikke imponerende.
Sitat: Nettavisen
Fly lander uten motor som virker skikkelig
Sitat: Nettavisen
Hvordan dette går bra er relativt imponerende.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
[Re: CyberTrack]
#105149716/10/201022:20
Hode under armen og armen i bind er en av favoritt beskrivelsene min mor har på personer som ikke kan sies å tenke seg alt for godt om før de gjør noe. Som for eksempel å skrive en artikkel om lørdagens ritt i Italia.
Da Nordhaug og Edvald Boasson Hagen sa takk for seg i favorittgruppen, ble eksempelet fulgt av regjerende verdensmester Cadel Evans. Det sier også litt om hvor tøft den 260 kilometer lange høstklassikeren egentlig er.
Jeg har på følelsen at det muligens er noen andre som er regjernde verdensmester nå.
[Re: tygster]
#105219218/10/201008:32
I dag nådde særskrivingsepidemihelvete desken i Adressa. "Leger skal lære av olje tabber". Ironisk sett harselerer byfotograf Ivar Mølsknes over det samme fenomenet fire sider lenger bak i avisen med et bilde av en plakat: "Ola Skiva 15,-" På denne siden har en trøndersk journalist ikke greid å dy seg og skrevet dialektordet "ørtæv".
Det var nok - nok til at jeg endelig fikk skrevet det leserinnlegget. Jeg gidder ikke abonnere på denne avisen dersom jeg skal få slengt språkslurv i trynet sammen med morrakaffen hver eneste bidige dag. Nå gjenstår det om avisen har baller til å trykke det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#105223618/10/201009:07
Vi snakker om avisa som mente abbonnementer som ikke likte reklameinnstikk bare kunne finne seg en annen avis. Endre praksis skule de iallefall ikke :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
#105248518/10/201014:36
Inkompetanse og udugelighet irriterer meg uansett.
Det kan irritere meg også - selv om jeg fører en penn som er langt ifra like skarp som din. Selv om mange journalister kanskje tilstreber å skrive så korrekt de kan, og jobber for å bli bedre, vil man alltid finne feil. Eksempler på aviser som etter min mening har mindre av dette er Aftenposten og Morgenbladet. Men jeg tror nok ikke de mindre avisene har tilgang på like gode korrekturlesere (og journalister).
Selv har jeg valgt å jobbe med dette. Synes det var en unødvendig kilde til energilekkasje. Men du unngår kanskje denne problemstillingen gjennom å svinge pennen din? Har ikke prøvd det - men, kanskje jeg får gjøre det hvis jeg en dag skulle komme til å falle tilbake til det gamle tankemønsteret mitt angjeldende dette.
Hadde forøvrig vært interessant om du kunne linket til innlegget du har forfattet hvis publiseringen realiseres. Alternativt sakset og limt det inn her.
-Johan
Redigert av jaronsen; 19/10/201010:30. Rediger grunn: skrivefeil - ironisk nok :)
[Re: jaronsen]
#105308019/10/201010:57
Jeg fikk svar tilbake om at både journalisten og desken hadde skrevet "oljetabber", så jeg bare kommenterte tilbake at i så fall er avisen satt feil, for det er ikke det det står.
Det blir nok ikke trykket.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#105309219/10/201011:05
«Det var utslag ved elektromagnetisk måling på nederste vegg i bad ved dusjen» er et annet eksempel Aftenposten har funnet frem til.
- Jeg kjenner ikke til at det blir utført mange elektromagnetiske målinger nederst på veggen i bad. For elektromagnetisk måling blir man utsatt av når man er i nærheten av elektroniske kilder, sier fagmannen.
- Så dette er en fantastisk formulering, som ikke kan være noe annet enn en skriveleif.
Jeg fikk svar tilbake om at både journalisten og desken hadde skrevet "oljetabber", så jeg bare kommenterte tilbake at i så fall er avisen satt feil, for det er ikke det det står.
Det blir nok ikke trykket.
Synd at det ikke trykkes, og at de med det sender signaler om at det ikke er rom for å innrømme feil. Verden går jo ikke akkurat fremover når dèt skal få lov til å være praksis på så alt for mange områder i samfunnet vårt.
Kanskje de trenger tips? Sende noen saftige innrømmelseskonjunksjoner som de kan krydre svaret med?
-Johan
Redigert av jaronsen; 19/10/201011:11.
[Re: JonAre]
#105309819/10/201011:10
I dagens nettutgave av Vredens Gnag: hvem vet - kanskje journalisten fast og helt tror alle hvalstrandingene egentlig er hvaler som skal på do på land?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#106940912/11/201022:36
I dag nådde særskrivingsepidemihelvete desken i Adressa. "Leger skal lære av olje tabber". Ironisk sett harselerer byfotograf Ivar Mølsknes over det samme fenomenet fire sider lenger bak i avisen med et bilde av en plakat: "Ola Skiva 15,-" På denne siden har en trøndersk journalist ikke greid å dy seg og skrevet dialektordet "ørtæv".
Det var nok - nok til at jeg endelig fikk skrevet det leserinnlegget. Jeg gidder ikke abonnere på denne avisen dersom jeg skal få slengt språkslurv i trynet sammen med morrakaffen hver eneste bidige dag. Nå gjenstår det om avisen har baller til å trykke det.
Neida Geir,det her er kun en liten dialektfeil. Personen som uttaler seg er fra Arendal,og uttaler det arendalske kraftuttrykket "olja tabbe".Altså ei skikkelig ,ånkli tabbe.Låter mer troverdig hvis man uttaler på Bård & Harald-måten."Ja det va ei sikkelig olja tabbe dhuh!" Den neste refererer til et rovmord på Nesna. Ok,desken har lagt inn en stor S ved en feil,men det gjør ikke tragedien mindre. Ola,den eldste og kaaaanskje litt reduserte odelsgutten til et småbruk nord i kommunen,kom under vær om at hans far,Bonden,planla og overføre odelen til Olas tremenning,som også er hans fetter.Og bror. Vel,nok om landsens sexvaner. Ola trev sitt samuraisverd kjøpt på Singh Import Ltd. og choppa slekta.Eller "skiva" hele gjengen som desken foretrekker.
Hva ville Lemmy gjort.......?
[Re: JonAre]
#106945913/11/201002:21
«Det var utslag ved elektromagnetisk måling på nederste vegg i bad ved dusjen» er et annet eksempel Aftenposten har funnet frem til.
- Jeg kjenner ikke til at det blir utført mange elektromagnetiske målinger nederst på veggen i bad. For elektromagnetisk måling blir man utsatt av når man er i nærheten av elektroniske kilder, sier fagmannen.
- Så dette er en fantastisk formulering, som ikke kan være noe annet enn en skriveleif.
Bare pass dere, ellers blir dere utsatt for målinger dere også!
Jeg gjør faktisk en del målinger på elektromagnetiske felt, og det er ikke akkurat usannsynlig at et badegulv med elektriske varmekabler av gammel enledertype generer et felt i umiddelbar nærhet. "Fagmannen" er kansje ikke fagmann på akkurat dette området. Selv om teksten er særdeles krøkkete og upresist formulert reagerer jeg mer på uttrykket "nederste vegg" en "utslag ved elektromagnetisk måling".
443-443 Årets toppserie ble noe jevnere enn antatt, til rett før slutt, før det skilte seg lag ut både i topp og bunn. Det litt artige her er at det ble scoret 443 mål i toppserien i år, og det var faktisk akkurat det samme antall mål som ble sluppet inn, nemlig 443!!