Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1075660 24/11/2010 15:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl

Jeg klarer bare ikke å høre klirringen i glasshuset i dette tilfellet.

Jeg gjorde det først, men når jeg leser argumentasjonen din, er jeg enig

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Kjartandaddy] #1075661 24/11/2010 15:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy

Langtur ;-)

Les: Estenstadhytta

No kidding!

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075749 24/11/2010 18:28
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Men hva i all verden er dette for noe da? Opp med hånden alle som har blitt fysisk hindret, følt seg tuet av eller i det hele tatt ment seg utsatt for utilbørlig sykling i peparert skiløype om vinteren!

Jeg blir like mye irritert på syklister i skiløypene om vinteren som på skiløpere på stiene om sommeren. Det verste er at jeg faktisk nesten tror treffprosenten på dette er like høy for begge scenarioer her i Trondheim de siste to årene for min del. Og jeg går omtrent like mye på ski i Bymarka og E-marka som jeg sykler sti der.

Derimot er det i høyeste grad ødeleggende med alle som går på "fotan" i løypa når den ikke er hard nok i sålen. Store hull staven og skitupper forsvinner ned i. Sykkelspor er ikke et tema i det hele tatt. Det ødelegger nada.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1075750 24/11/2010 18:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Dan
Sitat: fredriks
Møjligt men det jeg egentligen mest førsøker diskutera her er utsagnen om at skiløyper aldrig kan bli skadade utav syklister.

Hvor i all verden har du klart å lese det? Et sitat ville ha gjort seg.

Her er et sitat
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1074457#Post1074457

GeirK har skrivet mye om just detta i denna tråden.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075762 24/11/2010 18:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Going three times ...

Sitat: GeirK
Jeg prøver EN gang til. Kan noen av motstanderne av sykling i skiløypene svare?

I tillegg ønsker jeg å forstå hvor stort problemer her.

1. I hvilken grad føler skientusiastene seg forulempet av syklistene?
2. Hva er det største problemet for fri utfoldelse per dags dato? Andre skiløpere eller syklister?
3. Hvordan ser dere på bruk av pulk i skisporet?
Og til slutt. 4. Hva er grunnen til at EgilS, som går mye på ski, tolerer en og annen syklist i sporet, mens dere andre ikke gjør det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075766 24/11/2010 18:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Møjligt men det jeg egentligen mest førsøker diskutera her er utsagnen om at skiløyper aldrig kan bli skadade utav syklister.

[/quote]

Jeg tok feil. Hvis jeg sykler asfaltløypa på Saupstad når sålen er bare to centimeter og det er bløtt og det senere blir hardt slik at man kan gå på ski der, så ødelegger jeg for de som går når det har blitt hardt.

Ved nærmere ettertanke, ødelegger jeg løypa hvis det er løst og jeg setter meg på sykkelen, lar den synke nedi, flytter den to meter og repeterer noen ganger.

For ikke å snakke om hvis jeg tar av setet og bruker det til å grave hull i løypa, blir den ødelagt.

Vil du fortsette denne akademiske diskusjonen, eller vil du diskutere de mest sannsynlige problemstillingene?

Det samme

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075767 24/11/2010 18:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
1. skjønner ikke frågan. Hvorfor ska noen følle sig førulempad?
2. Andre skiløypare men hur er detta relevant?
3. Pulk skader som oftast ikke spåret. Hvis det gjør det så får man gå utanfør.
4. Vad er relevansen til det spørsmålet? Sen så råkar det ju faktiskt vare så at folk tolerar aktiviter som man sjelv deltar i.

Kunde du ikke kommet opp med bedre spørsmål?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075769 24/11/2010 18:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:

Jeg tok feil. Hvis jeg sykler asfaltløypa på Saupstad når sålen er bare to centimeter og det er bløtt og det senere blir hardt slik at man kan gå på ski der, så ødelegger jeg for de som går når det har blitt hardt.

Ved nærmere ettertanke, ødelegger jeg løypa hvis det er løst og jeg setter meg på sykkelen, lar den synke nedi, flytter den to meter og repeterer noen ganger.

For ikke å snakke om hvis jeg tar av setet og bruker det til å grave hull i løypa, blir den ødelagt.

Vil du fortsette denne akademiske diskusjonen, eller vil du diskutere de mest sannsynlige problemstillingene?

Det samme
[/quote]

Førlåt at jeg svarte på et spørsmål fra Dan...

Rart at Øyvind verkar klare av at skade løyper gjenom at sykle der når du fremdeles sier at det ikke går at gjøre det.

Redigert av fredriks; 24/11/2010 19:18.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: olechr] #1075775 24/11/2010 19:11
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: olechr
Jeg er ganske lei Elg, rådyr og annet vilt-pakk som ødelegger skiløypene.. Ville dyr har ingen ting å gjøre i en skiløype..

Så hvis man oppsummerer i skiløype skal det:
-Ikke være sykler
-unger
-folk som ikke trener
-bikkjer
-grupper
-dansker
-folk som går
-pensjonister
-ville dyr

Hehe....legg til hjelpepersonell/utrykningskjøretøy. Gammel spesiell sak fra Bymarka i Trondheim.

...da er det virkelig om å gjøre å ha skiløypa for seg selv. ICON_WINK

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075785 24/11/2010 19:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Rart at Øyvind verkar klare av at skade løyper gjenom at sykle der når du fremdeles sier at det ikke går at gjøre det.

Og det sier Øyvind sånn omtrent hvor?

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075792 24/11/2010 19:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Første raderna i hans første (og kanskje enaste inlegg i tråden).

"Jeg synes det virker veldig sneversynt og bevisst vanskelig hvis det ikke lar seg gjøre å se for seg at sykling i og mellom skiløypene kan irritere skiløpere samt ødelegge tidvis skjøre spor.

Jeg sykler i skitraseer inne i mellom og ser at min sykling forårsaker både skader på løypa og tidvis irritasjon blant skigåerne. "

Trenger du link også?

Jeg sykler i skitraseer inne i mellom og ser at min sykling forårsaker både skader på løypa og tidvis irritasjon blant skigåerne.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075803 24/11/2010 19:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Han definerer skader som at han krysser sporet en gang per kilometer.

Med den definisjonen har jeg nok skadet en og annen løype i min tid jeg også. Så igjen - i et akademisk perspektiv har du rett uten at jeg tror det tilførte diskusjonen særlig mye.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075897 24/11/2010 21:52
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Dagens diskusjon ser ut til å ha gitt resultat.
Kom inn for et par timer siden etter en kveldstur med mine Kuzmin-siklete asfaltski, og så på min tur kun to - 2 - personer som gikk i skiløypa. Ingen syklister derimot. ICON_SMILE
Kanskje de var i Hafjell... devilsmile

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Kjesk] #1075957 25/11/2010 04:01
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Snakk om storm i glasshus! Har aldri noen sinne sett noen som sykler i skiløypene. Jeg derimot bruker ofte å ødelegge sporene når jeg er ute med skøyteskiene og må gå steder der det er for smalt å gå mellom sporene. Det verste med det hele er at skadene som blir påført sporene ofte er uopprettelige

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: charliew] #1075970 25/11/2010 07:19
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: charliew
Snakk om storm i glasshus! Har aldri noen sinne sett noen som sykler i skiløypene.

Ikke så rart siden det kun er Geir, Dan og Egil (pluss mannen i artikkelen) som sykler der. ICON_WINK

Jens
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1075981 25/11/2010 07:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Du misser poenget mitt. Det jeg ønsket å poengtere var din kritikk av Ventle (som sikkert kan snakke for seg sjøl etterhvert også) om at sykling i skiløyper der det også finnes langrennsløpere var sammenlignbart med sykling i et heisanlegg der man ikke har noen kollisjon eller interaksjon mellom brukergruppene i det hele tatt.

Jeg synes ikke jeg misser noe poeng.

1)
Å begrunnet motstand mot sykling med sikkerhet er langt ute på et jorde. Jeg klarer ikke å se at en syklist skal være noen større sikkerhetsrisiko enn en skiløper. Jeg vil tro farten nedover i snitt er lavere med sykkel enn med ski. I tillegg har man nok med sykkel bedre kontroll og har lettere for å stoppe. I hvert fall gjelder dette meg, og jeg synes i hvert fall jeg er like tøff/pysete på begge deler. En sykkel er nok hardere å kollidere med enn en unge, men jeg tipper at de fleste helst vil at idioten vil treffe sykkelen fremfor ungen. Sjansen for å kollidere med en unge eller en hund er nok også mye større da disse har man en god del mindre kontroll på hvor befinner seg i løypa. Jeg mener sikkerhetsargumentet derfor utgår med høye kneløft om man ikke samtidig argumenterer med at unger, hunder, pulk (hard å kollidere med), og gjerne også de fleste andre må fjerne seg fra løypa.

2)
Interaksjon med brukerne har man i praksis like lite i skiløypa som i alpinanlegget all den tid sykling foregår så sjelden at man knapt noen gang vil treffe på en syklist i løypa. Jeg har som skrevet tidligere noen tusen kilometer i marka på ski, og antall ganger jeg har truffet syklister kan nok telles på hånda til en uforsiktig sagbruksarbeider. Argumentet med at man irriterer skiløpere fordi de ikke liker å se syklister i løypa utgår derfor også i praksis fordi antallat av de som har truffet syklister er alt for lite til at det kan ha noen påvirking på skiløpere som gruppe.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1076003 25/11/2010 08:27
perbl Offline
More than words
More than words
For å si som Geir:

Going Three times (det virka nå som at han tok poenget mitt).

1) Jeg klarte muligens ikke å klargjøre hva jeg mente med kollisjon. Hint: Det dreide seg ikke om fysiske kræsj mellom en syklist og en skiløper. I alpinanleggtilfellet GARANTERER man null interaksjon mellom brukere, løypen preppes på morgenkvisten. Skeptiske skiløpere vil altså ikke ha noen interaksjon med syklistene i det hele tatt, de vil ikke engang vite at de har vært der sjøl om de går over den nypreppa løypa med lupe når de bruker anlegget.

2) Jeg er mer interessert i å snu din anektdotiske observasjon rundt. Møter du skiløpere når du sykler? I såfall har du en potensiell gretten skiløper som irriterer seg, sannsynligvis på feil grunnlag. Og som sagt, jeg er ikke negativ til at dere sykler i løypa, jeg reagerer bare på at du sammenligner lukket snøsykling som i praksis umulig kan generere gnisninger mellom brukergruppene opp mot sykling med begge grupper ute på en gang. Hvor stort problemet er i praksis skal jeg ikke uttale meg om, da jeg har rulledekk på sykkelen foreløpig. Dette er egentlig ikke relevant heller, mtp at jeg prøvde å komme med et innspill på et mer generelt nivå.

Jeg synes denne sammenligningen blir like relevant som at jeg skulle anklage en som er mot kjelker i normale traseer i alpinanlegg for å kaste stein i glasshus fordi han synes det er moro å kjøre kjelke i den lukkede akebakken i Vangslia.

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1076024 25/11/2010 08:43
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jeth
Ikke så rart siden det kun er Geir, Dan og Egil (pluss mannen i artikkelen) som sykler der. ICON_WINK

Jeg har ikke syklet i en skiløype på sikkert fem år. Jeg uttaler meg kun prinsipielt og for å lufte mitt langrennshat. ICON_SMILE

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1076032 25/11/2010 08:54
EgilS Offline
More than words
More than words
For å si som Geir:

Going Three times (det virka nå som at han tok poenget mitt).

1) Jeg klarte muligens ikke å klargjøre hva jeg mente med kollisjon. Hint: Det dreide seg ikke om fysiske kræsj mellom en syklist og en skiløper. I alpinanleggtilfellet GARANTERER man null interaksjon mellom brukere, løypen preppes på morgenkvisten. Skeptiske skiløpere vil altså ikke ha noen interaksjon med syklistene i det hele tatt, de vil ikke engang vite at de har vært der sjøl om de går over den nypreppa løypa med lupe når de bruker anlegget.

2) Jeg er mer interessert i å snu din anektdotiske observasjon rundt. Møter du skiløpere når du sykler? I såfall har du en potensiell gretten skiløper som irriterer seg, sannsynligvis på feil grunnlag. Og som sagt, jeg er ikke negativ til at dere sykler i løypa, jeg reagerer bare på at du sammenligner lukket snøsykling som i praksis umulig kan generere gnisninger mellom brukergruppene opp mot sykling med begge grupper ute på en gang. Hvor stort problemet er i praksis skal jeg ikke uttale meg om, da jeg har rulledekk på sykkelen foreløpig. Dette er egentlig ikke relevant heller, mtp at jeg prøvde å komme med et innspill på et mer generelt nivå.

Jeg synes denne sammenligningen blir like relevant som at jeg skulle anklage en som er mot kjelker i normale traseer i alpinanlegg for å kaste stein i glasshus fordi han synes det er moro å kjøre kjelke i den lukkede akebakken i Vangslia.

Jeg skjønner fremdeles hva du skriver.

EDIT: Sikkerhetsaspektet var noe av det ventle dro frem som argument, og det blir vel derfor relevant i denne sammenhengen.

1) Og jeg mente også det om du ser i punkt 2 over. Det er i praksis ingen interaksjon mellom syklister og skiløpere i Bymarka da kun en bitteliten andel av skiløperne noengang vil se en syklist. Nei, man er ikke garantert å ikke møte en syklist, men sjansen er forsvinnende liten, og problemstillingen blir vel nærmest akademisk. Akademisk sett kunne man også hatt alpinister i Vassfjellet den dagen da det nok var heisen som var stengt og ikke bakken. Noen kunne ha funnet på å gå opp for å renne ned igjen.

2) Ja, jeg møter skiløpere. Noen svært få da jeg holder meg unna både tid og sted hvor det er særlig med folk i marka! Se for øvrig punkt 1). "Gnisningene" går derfor ikke på at folk SER syklister i skiløypa (like lite som i alpinløypa), men at de hører om de eller ser spor etter at noen har vært der. Jeg oppfatter for øvrig heller ikke at det er noen gnisninger, med unntak i denne tråden.

Redigert av EgilS; 25/11/2010 09:03.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1076035 25/11/2010 08:57
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: jeth

Jeg har ikke syklet i en skiløype på sikkert fem år. Jeg uttaler meg kun prinsipielt og for å lufte mitt langrennshat. ICON_SMILE

Hvis du hater langrenn så fælt er det nok lurt å ikke oppsøke skiløypene ja. I hvertfall ikke med sykkel eller som gående ICON_WINK

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1076040 25/11/2010 09:02
magic Offline
Besatt
Besatt

Kremt!!1 Langrenn viser seg å være gøy!

Har du hatt noen traumatiske opplevelser i løypa, møtt bikkjer, syklister eller noe annet siden du nå plutselig hater langrenn?

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1076044 25/11/2010 09:18
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå syns jeg du er vanskelig, Egil.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: -Jan] #1076052 25/11/2010 09:31
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Nå syns jeg du er vanskelig, Egil.

Om man skal være føyelig blir det ingen diskusjoner. ICON_SMILE

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1076053 25/11/2010 09:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Han definerer skader som at han krysser sporet en gang per kilometer.

Med den definisjonen har jeg nok skadet en og annen løype i min tid jeg også. Så igjen - i et akademisk perspektiv har du rett uten at jeg tror det tilførte diskusjonen særlig mye.

Kunde du ikke ens lest hele hans inlegg?

"Samtidig er sykling i skiløyper når det er såpass løst at det blir dype spor, ganske kjedelig, men det hender at løypestrekk langt inne i skogen kan være løse, selv om mer nærliggende løyper er harde og faste. Å snu midtveis på et flere kilometer langt strekk med litt for løse løyper vil ofte irritere minst like mye som å fortsette. Ofte er skiløyper faste nok til å bli forsert nedover, men for løse til å klarte oppover. Går man av sykkelen lager man enda mer spor med bein og sykkel tilsammen."

Men jeg gjettar at "ganska kjedelig" er samme sak som omøjlig i din verd.

Synes førøvrig at denna diskusjionen er en av de dummaste som jeg har lest (og deltaget i) på forumet. Hur kan det komme en masse inlegg om problemen med sykling på skidanlegg efter normal øppningstid eller en utrolig masse inlegg om at det ikke går at skade skidløyper med en sykkel?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1076054 25/11/2010 09:37
EgilS Offline
More than words
More than words
Hur kan det komme en masse inlegg om problemen med sykling på skidanlegg efter normal øppningstid eller en utrolig masse inlegg om at det ikke går at skade skidløyper med en sykkel?

Fordi sånne som jeg og du har en glede av å diskutere det. ICON_SMILE

For øvrig er det vel ingen som har skrevet at det ikke går an å skade en skiløype med sykkel?

Redigert av EgilS; 25/11/2010 09:38.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1076055 25/11/2010 09:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men jeg gjettar at "ganska kjedelig" er samme sak som omøjlig i din verd.

Antakelig. Å sitte på sykkelen i utforbakkene med minimal styring mens man går og triller sykkelen på flatene og oppover sorterer under "umulig" hos meg. Andre bruker sikker ord som "kjedelig".

Som jeg allerede har nevnt.
1) Dersom man strekker definisjonen av "umulig" langt nok, tar jeg feil.
2) Jeg synes det er mest interessant å diskutere relevante og sannsynlige problemstillinger

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1076056 25/11/2010 09:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS
Hur kan det komme en masse inlegg om problemen med sykling på skidanlegg efter normal øppningstid eller en utrolig masse inlegg om at det ikke går at skade skidløyper med en sykkel?

Fordi sånne som jeg og du har en glede av å diskutere det. ICON_SMILE

For øvrig er det vel ingen som har skrevet at det ikke går an å skade en skiløype med sykkel?

Grei poeng men jeg blev lei når jeg begynte at synes at det blev før dumt.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1076057 25/11/2010 09:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hur mange ganger må jeg linke til Geirs inlegg?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1076059 25/11/2010 09:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Tror det er etablert en regel som sier "tre" i denne diskusjonen.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1076068 25/11/2010 09:51
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg tviler på at Geir mener det ikke GÅR AN, men at han:
"synes det er mest interessant å diskutere relevante og sannsynlige problemstillinger". Hvilket vel også går frem av hans lettere sarkastiske innlegg lenger oppe.

Både for han og for meg er det lite relevant å diskutere hvordan vi ødelegger skiløypene med sykkel da vi som vi har skrevet mer enn 3 ganger ikke sykler der når forholdene er slik at vi ødelegger de.

Redigert av EgilS; 25/11/2010 09:54.
Side 8 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support