Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075570 24/11/2010 13:30
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
På en av mine få skiturer i Bymarka i fjor observerte jeg en kar på en slik en:

Er han for mye av et fremmedelement til at det går an å nyte skituren for enkelte, han òg?

Tja, det der var jo litt av en kreasjon.
Fra den tidligere nevnte Friluftsloven kan det klippes

Hva slags ferdsel og bruk tillates i utmark? (fl. §2)
Her er adgangen som nevnt mye videre enn for innmark.

Til fots kan man ferdes over alt i utmarka, så lenge det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
For andre miljøvennlige fremkomstmidler som ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller lignende er ferdselsretten noe mer begrenset. Man kan ferdes på veger eller stier.

Kan han bruke den i et alpinanlegg, mon tro?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1075571 24/11/2010 13:30
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan ikke noen bare sette opp en Doodle som gir oss muligheten til å booke tid i løypa, slik at vi ikke risikerer å treffe andre?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1075573 24/11/2010 13:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg sykler noen ganger skiløypa fra Elgsethytta til Øvre Skogsti, evt. til Midtre dersom Øvre ikke er åpen.

Deretter sykler jeg ofte skiløypa fra Midtre til Nedre hvis jeg ikke har tid til å ta parallellen, eller denne ikke er farbar.

Jeg sykler også skiløype fra Fuglmyra til stien tar av til Tomsetmarka på toppen under høyspentledningene.

Dette er den eneste måten å komme seg ut på disse stiene om vinteren.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1075574 24/11/2010 13:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Nå er jeg veldig lite bevandret i vintersyklingens verden utover det å sykle til jobb, samt en og annen tur langs veien.
Hvilke løyper er det snakk om å sykle på her?

For min del; hvilker løyper som helst, men jeg gidder ikke sykle på tider og steder jeg møter særlig med folk. Jeg foretrekker å unngå alt for mye folk når jeg går på ski eller sykler på sommerføre også for den del...

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075576 24/11/2010 13:35
perbl Offline
More than words
More than words
Quote:
I denne tråden argumenterer samme person med at sykling i skiløyper kun kan foregå hvis det er så knallhardt at ingen ville finne på å gå på ski der.

...da singlet det vel i noe glass her?

Lite relevant, all den tid gjengen har leid Vassfjellet utelukkende til sykling uten øvrige brukere på ski. Alpinanlegg preppes dessuten ganske heftig på morgenkvisten.

Redigert av perbl; 24/11/2010 13:37. Rediger grunn: putta inn quote

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075577 24/11/2010 13:36
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er ganske lei Elg, rådyr og annet vilt-pakk som ødelegger skiløypene.. Ville dyr har ingen ting å gjøre i en skiløype..

Så hvis man oppsummerer i skiløype skal det:
-Ikke være sykler
-unger
-folk som ikke trener
-bikkjer
-grupper
-dansker
-folk som går
-pensjonister
-ville dyr

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: olechr] #1075581 24/11/2010 13:39
perbl Offline
More than words
More than words
Dansker og slikt burde snarest utvises fra ymse transportløyper i anleggene i Oppdal hvertfall, jeg er møkkalei av n00bs som skal svinge i løypa og ødelegge for all farten jeg plukker med meg så jeg slipper unna å måtte stake i bakken opp fra brua når man kjører fra Hovden til Vangslia.

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1075583 24/11/2010 13:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Quote:
I denne tråden argumenterer samme person med at sykling i skiløyper kun kan foregå hvis det er så knallhardt at ingen ville finne på å gå på ski der.

Lite relevant, all den tid gjengen har leid Vassfjellet utelukkende til sykling uten øvrige brukere på ski. Alpinanlegg preppes dessuten ganske heftig på morgenkvisten.

Argumentasjonen i denne tråden går mest på to ting:

1)
At skiløperne ikke liker at det sykles i skiløypene. Og det nevnes her at alpinister ikke liker at det sykles i alpinanlegg. Samme sak. Samme irritasjon.

2)
At sykling ødelegger løypene. Nei, på generelt grunnlag kan jeg si at sykling ikke ødelegger løypene mer enn annen aktivitet der. Å ikke ødelegge = ødelegge og reparere.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: olechr] #1075585 24/11/2010 13:43
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Det beste med disse diskusjonene er at det fra tid til annen dukker opp visdomsord og formuleringer som er helt fantastiske.

Sitat: olechr
annet vilt-pakk

Meget knipseverdig.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: olechr] #1075588 24/11/2010 13:47
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

-Ikke være sykler
-unger
-folk som ikke trener
-bikkjer
-grupper
-dansker
-folk som går
-pensjonister
-ville dyr

+ Folk som går fortere enn meg. De kan holde seg hjemme.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075589 24/11/2010 13:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

og jeg som har før mig at jeg under jobbsykling har sjunket ner mer en 5 cm i diverse ulika forhold og endå klarat at komme fram.

Og det synes du er så artig at du godt kan bedrive det som rekreasjon?

Nei, men jeg synes ikke det er spesiellt artig at sykle i lysløyper på sommaren heller så betvivlar at jeg liker det på vintern.

Synes førøvrig at det med artighets faktorn blir ganska dum. Det skulle vare tilreklig at før dig at si at sykling i skiløyper skader ofta ikke i løyperna og hvis det skader løyperna så sykler du ikke der istellet før at si at det ikke går at skade en skiløypa før at det er ikke morsomt at sykle i løyperna når de blir skadade.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075598 24/11/2010 14:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Og en av de mest hardbarka motstanderne mot sykling i skiløyper skriver da når det inviteres til å sykle i alpinbakke:

Sitat: ventle
Æ e me, hvis det ikke gikk klart fram av tidligere innlegg. Nummeret mitt har du ICON_WINK

Nja, syklingen i vassfjellet tror jeg var på kveldstid efter normal øppningstid. Jeg kan absolut ikke se noe problem med det, kan du?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075603 24/11/2010 14:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

1)
At skiløperne ikke liker at det sykles i skiløypene. Og det nevnes her at alpinister ikke liker at det sykles i alpinanlegg. Samme sak. Samme irritasjon.

Så skiløypare og jeg antar bilister blir irriterade på folk som sykler ner ingen er i nærheten enlig dig...

Quote:

2)
At sykling ødelegger løypene. Nei, på generelt grunnlag kan jeg si at sykling ikke ødelegger løypene mer enn annen aktivitet der. Å ikke ødelegge = ødelegge og reparere.

Det er nog en del folk som ikke er enig i at ikke skiløyper blir ødelaggda.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075607 24/11/2010 14:14
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Liten komentar basert på erfaring ikke antakelser.
1.Det er grisfett å sykle i alpinbakker på riktig føre.
2. Ja takk begge deler.
3. se punkt 1. Sykle i løse forhold suger.
4. Avklare syklingen på forhånd. Gjør det på steder som har stolheis.

Sykkel er raskere i flate/enkle løyper. Når det blir bratt går det kjappere med ski og brett. Naturlig hastighet er i utgangspunktet ganske lik og ikke noe stort problem med blanding av syklister og skikjørere.

Snorre
Når du argumenterer mot sykling i tilfeller der sykling er umulig så er eksemplet ditt irrelevant. Du sier at du har opplevd å møte syklister under slike forhold. Stemmer det?

Utforsykling på snø i alpinbakker vil jeg ikke prøve fordi (noen av disse har jeg nevnt allerede)

1. Det er antakelig mye morsommere å stå på ski i alpinbakker
2. Det er antakelig mye morsommere med utforsykling på vinterstier
3. Jeg kommer til å være livredd for at forhjulet skal skjære seg nedi
4. Jeg får ikke med meg sykkelen i heisen

Redigert av snorre; 24/11/2010 14:36.

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075615 24/11/2010 14:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Så skiløypare og jeg antar bilister blir irriterade på folk som sykler ner ingen er i nærheten enlig dig...

Jeg er ganske sikker på at kun en veldig liten andel av skiløperne har truffet på syklister i skiløypa. Det virker likevel som at det er nok at de hører om saken for at de skal bli irriterte.

Quote:

Hvis noen på generelt grunnlag mener at skiløyper blir ødelagte av sykling vet de ikke hva de snakker om, og jeg stiller disse i samme kategori som de som mener at syklister ikke hører hjemme i veien og at de kun skal sykle på gang- og sykkelvei. [/quote]

Redigert av EgilS; 24/11/2010 14:28.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075618 24/11/2010 14:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Synes førøvrig at det med artighets faktorn blir ganska dum. Det skulle vare tilreklig at før dig at si at sykling i skiløyper skader ofta ikke i løyperna og hvis det skader løyperna så sykler du ikke der istellet før at si at det ikke går at skade en skiløypa før at det er ikke morsomt at sykle i løyperna når de blir skadade.

Whatever ... zzz

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075623 24/11/2010 14:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De er med andre ord ikke enige i når en skiløype skal defineres som "ødelagt". For noen oppstår vel dette når de ser sporet av sykkeldekk selv om løypens funksjon og kvalitet er intakt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075624 24/11/2010 14:33
perbl Offline
More than words
More than words

1)

2)

Du gjorde et poeng ut av at det var hyklersk av en kar som ikke liker sykling i skiløyper mens det går skiløpere der deltar på lukkede sykkelarrangementer der et helt anlegg leies nettopp til sykling. Det syntes jeg ikke var direkte relevant.

Som alpinist ville jeg neppe likt at det hadde vært syklister i løyper der jeg hadde kjørt i stor fart som skiløper, men jeg har lite problemer med at alpinanlegg kan leies til dette formålet på tidspunkt jeg ikke kjører der på ski.

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075625 24/11/2010 14:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Heg prøver EN gang til. Kan noen av motstanderne av sykling i skiløypene svare?

I tillegg ønsker jeg å forstå hvor stort problemer her.

1. I hvilken grad føler skientusiastene seg forulempet av syklistene?
2. Hva er det største problemet for fri utfoldelse per dags dato? Andre skiløpere eller syklister?
3. Hvordan ser dere på bruk av pulk i skisporet?
Og til slutt. 4. Hva er grunnen til at EgilS, som går mye på ski, tolerer en og annen syklist i sporet, mens dere andre ikke gjør det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1075627 24/11/2010 14:36
perbl Offline
More than words
More than words
For ordens skyld, hvorvidt syklister har noe i langrennsløyper eller ei å gjøre har jeg egentlig ikke noen mening om, da jeg antar de beveger seg med forholdsvis lik hastighet samtat jeg ikke har noe grunnlag for å vurdere slitasjen syklister påfører løypene.

Kanskje jeg må ut og teste ICON_SMILE

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075630 24/11/2010 14:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Hvis noen på generelt grunnlag mener at skiløyper blir ødelagte av sykling vet de ikke hva de snakker om, og jeg stiller disse i samme kategori som de som mener at syklister ikke hører hjemme i veien og at de kun skal sykle på gang- og sykkelvei.
[/quote]

Jeg vet ikke vad du menar med generellt grundlagg i denna sammanhangen men du skrev ju detta som response til Øyvind.

"Hvis du sykler i løypa når du ser du ødelegger den vil jeg anbefale deg å ikke gjøre det. For min del gjør jeg ikke det både fordi det ødelegger og fordi det er forferdelig kjedelig å prøve å sykle der det er så løst. Jeg skal ikke si at jeg aldri har gjort det, men det ble med et par forsøk hvorpå jeg skjønte at det var bortkastet tid å prøve."

Så du har sjelv ødelaggt løyper så jeg skjønner ikke vad du snakker om.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075631 24/11/2010 14:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

De er med andre ord ikke enige i når en skiløype skal defineres som "ødelagt". For noen oppstår vel dette når de ser sporet av sykkeldekk selv om løypens funksjon og kvalitet er intakt.

Vi ska sjelvklart ta din mening som facit på vad som er ødelaggt og gøy.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075634 24/11/2010 14:40
perbl Offline
More than words
More than words

Nå flisespikker du litt. Jeg tipper at selv de mest ihuga stientusiastene her av og til har lagt igjen et dypt spor i et gjørmehull, syklet utenom et hinder i strid med stivettregler osv. Enten ved uhell, i en nybegynnerfase eller pur glemskhet.

Det er noe ganske annet å gjøre dette på fast basis vs å erindre å ha gjort det i enkelttilfeller.

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075637 24/11/2010 14:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vi ska sjelvklart ta din mening som facit på vad som er ødelaggt og gøy.

Sarkasmen din er for plump til at den biter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1075640 24/11/2010 14:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Som alpinist ville jeg neppe likt at det hadde vært syklister i løyper der jeg hadde kjørt i stor fart som skiløper, men jeg har lite problemer med at alpinanlegg kan leies til dette formålet på tidspunkt jeg ikke kjører der på ski.

DU har ikke problemer med dette. JEG har ikke problemer med at noen har syklet i løypa der jeg skal gå på ski. Jeg bryr meg egentlig ikke om at noen har ødelagt mye av sporet med hundespann heller, men jeg ser for meg at enkelte kunne gå i fistel over dette.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: perbl] #1075641 24/11/2010 14:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nå flisespikker du litt. Jeg tipper at selv de mest ihuga stientusiastene her av og til har lagt igjen et dypt spor i et gjørmehull, syklet utenom et hinder i strid med stivettregler osv. Enten ved uhell, i en nybegynnerfase eller pur glemskhet.

Det er noe ganske annet å gjøre dette på fast basis vs å erindre å ha gjort det i enkelttilfeller.

Møjligt men det jeg egentligen mest førsøker diskutera her er utsagnen om at skiløyper aldrig kan bli skadade utav syklister.

Jeg tror ikke at syklister i løyperna er noe stort problem i Trondheim og at det nog ikke er noe problem hvis de sykler på rett sted, på rett tid og når forholadena er bra før sykling.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075643 24/11/2010 14:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

DU har ikke problemer med dette. JEG har ikke problemer med at noen har syklet i løypa der jeg skal gå på ski. Jeg bryr meg egentlig ikke om at noen har ødelagt mye av sporet med hundespann heller, men jeg ser for meg at enkelte kunne gå i fistel over dette.

Men tror du verkligen noen er imot at folk sykler i et alpin anlegg utanfør øpningstiden med anleggets tilatelse? Jeg kan øverhuvud taget ikke tenke mig det.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075645 24/11/2010 14:48
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg sykler noen ganger skiløypa fra Elgsethytta til Øvre Skogsti, evt. til Midtre dersom Øvre ikke er åpen.

Deretter sykler jeg ofte skiløypa fra Midtre til Nedre hvis jeg ikke har tid til å ta parallellen, eller denne ikke er farbar.

Jeg sykler også skiløype fra Fuglmyra til stien tar av til Tomsetmarka på toppen under høyspentledningene.

Dette er den eneste måten å komme seg ut på disse stiene om vinteren.

Langtur ;-)

Les: Estenstadhytta

Big wheels keep on turning
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075646 24/11/2010 14:49
perbl Offline
More than words
More than words

Du misser poenget mitt. Det jeg ønsket å poengtere var din kritikk av Ventle (som sikkert kan snakke for seg sjøl etterhvert også) om at sykling i skiløyper der det også finnes langrennsløpere var sammenlignbart med sykling i et heisanlegg der man ikke har noen kollisjon eller interaksjon mellom brukergruppene i det hele tatt.

Jeg klarer bare ikke å høre klirringen i glasshuset i dette tilfellet.

Per B.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075654 24/11/2010 15:03
Dan Offline
More than words
More than words
Møjligt men det jeg egentligen mest førsøker diskutera her er utsagnen om at skiløyper aldrig kan bli skadade utav syklister.

Hvor i all verden har du klart å lese det? Et sitat ville ha gjort seg.

Side 7 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support