Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN
|
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN
[Re: GeirK]
24/11/2010 09:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldrig sagt at jeg har sett spår som har førstørt løyperna på saupstad. Jeg har bara sagt at det er oppenbart at det går at førstøra løyperna der hvis man sykler på fel tid i begynnelsen av sesongen.
|
|
|
[Re: fredriks]
24/11/2010 09:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ditt hypotetiske scenario er dessverre ganske usannsynlig og blir vanskelig å vektlegge i denne debatten
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
24/11/2010 09:28
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Ja jeg klarer virkelig ikke beskrive hva dette _faktisk_ er mer presist. Vi lever alle i norge, og om vinteren omgjøres deler av stin og grusveinettet til en langrennsarena ved hjelp av spesialkonstruert maskineri. Hvis man vil sykle eller gå tur på beina kan man benytte traseer som ikke er spesialtilrettelagt for langrenn. Skjønner virkelig ikke at enkelte har så store problemer med å forholde seg til denne realiteten.
Jens
|
|
|
[Re: EgilS]
24/11/2010 09:30
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
[ Og vesensforskjellen er? Hvis du leser det jeg skriver vil du se at det ligger impliesitt der.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
24/11/2010 09:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skjønner virkelig ikke at enkelte har så store problemer med å forholde seg til denne realiteten.
Problemet er at du ikke har kommet opp med et eneste rasjonelt argument for HVORFOR dette er et problem - annet enn en liksomøstrogenindusert "fordi det er sånn!" Sikkerhetsrisikoargumentet ditt har jeg lyst til å snu på hodet og si at dersom skiløpere kommer så lett ut av kontroll i nedoverbakkene, vil jeg heller at de treffer sykkelen min enn at de treffer kroppen min. Faktisk er det mye tryggere at alle sykler enn at alle går på ski ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/11/2010 09:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ditt hypotetiske scenario er dessverre ganske usannsynlig og blir vanskelig å vektlegge i denne debatten Men ditt påstand at det ikke går at skade ski løyper ska vi tro på... Senariot på saupstad er ikke alls usannsynlig. Lite information. Saupstad er en asfalterad rullskidløypa og det trengs utrolig lite snø før at det ska gå at åka der. Hvis det er bløt snø og ingen hard såla er det oppenbart at en sykkel kan lage så djupa spår (vi snakker om kanskje et par cm) så at det blir et spår ner til asfalten.
|
|
|
24/11/2010 09:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kjenner til asfaltstien på Saupstad. Går folk virkelig på ski rundt denne på en to centimeter såle av bløt snø? Hva skjer i frasparket på skøytinga?
ps. Hvis det er sannsynlig, burde du jo ha opplevd dette.
|
|
|
24/11/2010 09:39
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Smetter inn midt i ordkrigen med mine synspunkt og et spørsmål. På Gjøvik finnes det en langrennsarena hvor det er asfaltert en 2,2 km lang rulleski-løype. For ca 2 uker siden kom det 15-20 cm snø, og på dette laget ble det kjørt opp løype, både for skøyting og klassisk. Dere kan selvsagt tenke dere hvor tykt laget ble etter at maskina hadde trykt det sammen. Uten noe mildvær som har "bundet" dette skiktet, sier det seg selv at når en kommer med sykkel eller til fots - noe jeg selvsagt har opplevd - så går sårene helt ned i asfalten. Mener at i slike tilfeller bør skiløypa være reservert de med ski - de andre kan gå/sykle ALLE andre steder.
Også spørsmålet. Dere syklister som har sånn helhjelm på hodet - heter det downhill? Sykler dere ofte i alpinanleggene om vinteren? Er det akseptert?
|
|
|
24/11/2010 09:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Går folk virkelig på ski rundt asfaltstien på en to centimeter såle av bløt snø? Hva skjer i frasparket på skøytinga? Nei, skifolket vet når det ikke går at gå på ski men hvis det fryser på så går det at gå på ski (hvis ikke folk har gått eller syklat i løypan).
|
|
|
[Re: Kjesk]
24/11/2010 09:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dere kan selvsagt tenke dere hvor tykt laget ble etter at maskina hadde trykt det sammen. Nei - hvor tykt sånn ca?
|
|
|
24/11/2010 09:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei, skifolket vet når det ikke går at gå på ski men hvis det fryser på så går det at gå på ski (hvis ikke folk har gått eller syklat i løypan).
Da forstår jeg. Vel, siden du aldri har opplevd dette og jeg som vinterterrengsyklist antar at de fleste med denne interessen ikke har glede av å sykle rulleskiløyper med 2cm blautsnø, konkluderer vi med at du har funnet et corner case der sykling kan ødelegge skiløyper, men at det er så søkt at det ikke kan brukes som argument på generelt grunnlag?
|
|
|
24/11/2010 09:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvis noen går i løypa vil de sikkert trykke sammen snøen bittelitt mer enn maskina klarte. Det vil fremdeles være asfalt under fotavtrykket. For å komme ned på asfalten må man sparke bort snøen, og det gjør man vel ikke hvis man går der normalt? I tillegg; for at det skal ødelegge skiene må man faktisk stikke skia ned i fotsporet.
Jeg skøyter ofte der folk har laget fotspor noen cm dype. For meg er det helt uproblematisk da jeg lar være å stikke skia nedi, men heller lar den flyte over.
|
|
|
24/11/2010 09:49
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Uten at jeg pleier å ha med tommestokk når jeg går på ski, vil jeg tippe på ca. 5 cm.
|
|
|
24/11/2010 09:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da forstår jeg. Vel, siden du aldri har opplevd dette og jeg som vinterterrengsyklist antar at de fleste med denne interessen ikke har glede av å sykle rulleskiløyper med 2cm blautsnø, konkluderer vi med at du har funnet et corner case der sykling kan ødelegge skiløyper, men at det er så søkt at det ikke kan brukes som argument på generelt grunnlag?
Det kan vel brukes like mye som generellt grundlag som at du sier at man ikke kan ødelegga skiløyper før at det ikke er gøy hvis man sjunker ner før mye i snøen.
|
|
|
24/11/2010 10:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sykler dere ofte i alpinanleggene om vinteren? Er det akseptert? Aner ikke. Jeg har ikke prøvd- Jeg vet ikke hvorfor det skulle være morsommere enn å sykle stier og dessuten vet jeg ikke hvordan jeg skal få sykkelen med meg til topps.
|
|
|
24/11/2010 10:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom man synker 5 cm ned i blaut snø har man verken fremdrift eller styring, så eksemplet ditt er nok ikke relevant
|
|
|
24/11/2010 10:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kan vel brukes like mye som generellt grundlag som at du sier at man ikke kan ødelegga skiløyper før at det ikke er gøy hvis man sjunker ner før mye i snøen. Hvis jeg slenger på "i de aller fleste tilfeller", dekker jeg ditt corner case også.
|
|
|
24/11/2010 10:45
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Jo, det er relevant! Jeg skrev "uten mildvær.." - noe vi ikke har hatt etter at snøen kom - så er snølaget veldig ustabilt og tåler ikke punktmarkeringer som et fotavtrykk og et sykkeldekk gir.
Hvorfor vil du ikke prøve utforsykling på snø i alpinbakker? Heisen går jo!
|
|
|
24/11/2010 10:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når du argumenterer mot sykling i tilfeller der sykling er umulig så er eksemplet ditt irrelevant. Du sier at du har opplevd å møte syklister under slike forhold. Stemmer det?
Utforsykling på snø i alpinbakker vil jeg ikke prøve fordi (noen av disse har jeg nevnt allerede)
1. Det er antakelig mye morsommere å stå på ski i alpinbakker 2. Det er antakelig mye morsommere med utforsykling på vinterstier 3. Jeg kommer til å være livredd for at forhjulet skal skjære seg nedi 4. Jeg får ikke med meg sykkelen i heisen
|
|
|
24/11/2010 10:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes det virker veldig sneversynt og bevisst vanskelig hvis det ikke lar seg gjøre å se for seg at sykling i og mellom skiløypene kan irritere skiløpere samt ødelegge tidvis skjøre spor.
Jeg sykler i skitraseer inne i mellom og ser at min sykling forårsaker både skader på løypa og tidvis irritasjon blant skigåerne. Eksempelvis sykler jeg ofte fortere enn skiløpere går på ski, noe som gjør at jeg må passere skiløperne mellom løypene eller ute på siden. Da kommer jeg i konflikt med stavene og er selv engstelig for å få disse inn i hjulene. Selv sykler jeg oftest helt ute på kanten, eller midt mellom høyre og venstre skispor. Ofte forsvinner muligheten for sykling i kanten og jeg må inn på midten, og ofte motsatt. Dette gjør at jeg må krysse selve sporet. Som regel gjør jeg dette ved hjelp av et bunnyhop, men noen ganger er snøen for løs til at dette går helt bra. Da sporer jeg tvers over skisporet. Ett spor langs kilometervis med skiløyper er ikke noe å irritere seg over sikkert, men skiløpere gjør nå det likevel.
At man i kranglingen og allemannsrettens navn ikke klarer å være såpass empatisk at man ser at sykling i skiløyper kan oppfattes som negativt synes jeg er ganske så arrogant.
Samtidig er sykling i skiløyper når det er såpass løst at det blir dype spor, ganske kjedelig, men det hender at løypestrekk langt inne i skogen kan være løse, selv om mer nærliggende løyper er harde og faste. Å snu midtveis på et flere kilometer langt strekk med litt for løse løyper vil ofte irritere minst like mye som å fortsette. Ofte er skiløyper faste nok til å bli forsert nedover, men for løse til å klarte oppover. Går man av sykkelen lager man enda mer spor med bein og sykkel tilsammen.
Jeg tror en litt ydmyk og forståelsfull holdning her er bedre enn nedlatende konfrontasjon der man står på retten sin.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/11/2010 10:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror en litt ydmyk og forståelsfull holdning her er bedre enn nedlatende konfrontasjon der man står på retten sin.
Jeg tror ikke det er noen i denne debatten som står på retten sin andre enn skiløperne. Jeg har FORLENGST registrert at det irriterende. Jeg ønsker bare å forstå HVORFOR. EgilS får til å gå på ski uten å irritere seg over syklister. Jeg får til å kjøre bil langs landeveien uten å irritere meg over syklister. Noen får til å gå tur i skogen uten å irritere seg over syklister Og så har du dem som ikke greier den ene eller den andre eller noen av disse.
|
|
|
24/11/2010 11:05
|
Dan
More than words
|
More than words
At man i kranglingen og allemannsrettens navn ikke klarer å være såpass empatisk at man ser at sykling i skiløyper kan oppfattes som negativt synes jeg er ganske så arrogant. Selvfølgelig skal man være snill og grei og ta hensyn på alle mulige måter, men igjen så kommer dette med at irritasjon og at ting oppfattes som negativt er et argument. Det er jo absolutt ikke et argument om sommeren. Hvorfor skal det være det på vinteren?
|
|
|
24/11/2010 11:12
|
magic
Besatt
|
Besatt
Det er jo absolutt ikke et argument om sommeren. Hvorfor skal det være det på vinteren? For min del er det økonomisk betinget, jeg betaler penger for å få kjørt opp spor på vinteren (til skigåing), mens det på sommeren er helt gratis å sykle  Men jeg tror egentlig ikke at syklister i skiløyper er noe stort problem, sjøl har jeg ihvertfall tilgode å se en syklist i løypa i mitt nærområde (Vestmarka)!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
24/11/2010 11:13
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Hvorfor skal det være det på vinteren? Fordi at enkelte traseer omgjøres til en arena spesialtirettelagt for en type aktivitet vinterstid. Jeg kan godt gjenta dette tusen ganger nedover her, kanskje det synker inn da?
Jens
|
|
|
24/11/2010 11:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom man synker 5 cm ned i blaut snø har man verken fremdrift eller styring, så eksemplet ditt er nok ikke relevant og jeg som har før mig at jeg under jobbsykling har sjunket ner mer en 5 cm i diverse ulika forhold og endå klarat at komme fram.
|
|
|
24/11/2010 11:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At man i kranglingen og allemannsrettens navn ikke klarer å være såpass empatisk at man ser at sykling i skiløyper kan oppfattes som negativt synes jeg er ganske så arrogant. Selvfølgelig skal man være snill og grei og ta hensyn på alle mulige måter, men igjen så kommer dette med at irritasjon og at ting oppfattes som negativt er et argument. Det er jo absolutt ikke et argument om sommeren. Hvorfor skal det være det på vinteren? Det er vel et argument også på sommaren?
|
|
|
24/11/2010 11:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg synes det virker veldig sneversynt og bevisst vanskelig hvis det ikke lar seg gjøre å se for seg at sykling i og mellom skiløypene kan irritere skiløpere samt ødelegge tidvis skjøre spor.
Jeg sykler i skitraseer inne i mellom og ser at min sykling forårsaker både skader på løypa og tidvis irritasjon blant skigåerne. Eksempelvis sykler jeg ofte fortere enn skiløpere går på ski, noe som gjør at jeg må passere skiløperne mellom løypene eller ute på siden. Da kommer jeg i konflikt med stavene og er selv engstelig for å få disse inn i hjulene. Selv sykler jeg oftest helt ute på kanten, eller midt mellom høyre og venstre skispor. Ofte forsvinner muligheten for sykling i kanten og jeg må inn på midten, og ofte motsatt. Dette gjør at jeg må krysse selve sporet. Som regel gjør jeg dette ved hjelp av et bunnyhop, men noen ganger er snøen for løs til at dette går helt bra. Da sporer jeg tvers over skisporet. Ett spor langs kilometervis med skiløyper er ikke noe å irritere seg over sikkert, men skiløpere gjør nå det likevel.
At man i kranglingen og allemannsrettens navn ikke klarer å være såpass empatisk at man ser at sykling i skiløyper kan oppfattes som negativt synes jeg er ganske så arrogant.
Samtidig er sykling i skiløyper når det er såpass løst at det blir dype spor, ganske kjedelig, men det hender at løypestrekk langt inne i skogen kan være løse, selv om mer nærliggende løyper er harde og faste. Å snu midtveis på et flere kilometer langt strekk med litt for løse løyper vil ofte irritere minst like mye som å fortsette. Ofte er skiløyper faste nok til å bli forsert nedover, men for løse til å klarte oppover. Går man av sykkelen lager man enda mer spor med bein og sykkel tilsammen.
Jeg tror en litt ydmyk og forståelsfull holdning her er bedre enn nedlatende konfrontasjon der man står på retten sin. Hvis du sykler i løypa når du ser du ødelegger den vil jeg anbefale deg å ikke gjøre det. For min del gjør jeg ikke det både fordi det ødelegger og fordi det er forferdelig kjedelig å prøve å sykle der det er så løst. Jeg skal ikke si at jeg aldri har gjort det, men det ble med et par forsøk hvorpå jeg skjønte at det var bortkastet tid å prøve. Jeg har heller ikke noe problem med at jeg må drive å passere skiløpere rett og slett fordi jeg ikke sykler på tider og stedre hvor tettheten av disse er så stor at det er noe som helst problem. Dette er bevisst, på samme måte som at jeg unngår bestemte tider og steder når jeg sykler i marka om sommeren nettopp for unngå fotfolket. Sporet krysser jeg stort sett to ganger; en for å komme innpå og en for å komme utav, traseen. Dette klarer jeg fint uten å ødelegge det. Både jeg og Geir (og sikkert andre som sykler i skiløypa) skjønner at mange skiløpere irriterer seg over at vi sykler der. Det er ingen forskjell på dette og at bilister irriterer seg over at vi sykler på veien om sommeren. Er det denne irritasjonen som skal styre om man skal kunne bedrive en fullt lovlig aktivitet som ikke er til skade for noe eller noen? Da ser jeg for meg at vi alle kan kvitte oss med syklene våre da det ikke er steder hvor man i praksis kan bruke de. Jeg har forøvrig aldri møtt noen som har uttrykt irritasjon over å finne meg i skiløypa.
|
|
|
24/11/2010 11:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dersom man synker 5 cm ned i blaut snø har man verken fremdrift eller styring, så eksemplet ditt er nok ikke relevant og jeg som har før mig at jeg under jobbsykling har sjunket ner mer en 5 cm i diverse ulika forhold og endå klarat at komme fram. Da synes jeg du skulle prøve deg på å sykle 5 meter i en skitrase under løse forhold, så vil du skjønne forskjellen. Man klarer ofte å komme frem, men det har så lite for seg at man lar det være.
|
|
|
24/11/2010 11:25
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Når du argumenterer mot sykling i tilfeller der sykling er umulig så er eksemplet ditt irrelevant. Du sier at du har opplevd å møte syklister under slike forhold. Stemmer det?
Utforsykling på snø i alpinbakker vil jeg ikke prøve fordi (noen av disse har jeg nevnt allerede)
1. Det er antakelig mye morsommere å stå på ski i alpinbakker 2. Det er antakelig mye morsommere med utforsykling på vinterstier 3. Jeg kommer til å være livredd for at forhjulet skal skjære seg nedi 4. Jeg får ikke med meg sykkelen i heisen Ja, det stemmer. Vedkommende klarte fint å sykle på laget med 5 cm løs snø med asfalt under! Pkt.3: da er du vel like redd når du sykler i en langrennsløype? Pkt.4: Er det spesielle heiser om sommeren kontra vinteren? I Hafjell f.eks., er det ikke gondolen som brukes - også til sykler? Nå begynner jeg antakelig å nærme meg det "kverrulative" hjørnet, men synes dette er litt interessant. Utforsyklisten må jo kunne påberope seg samme rettighet til å sykle i alpinbakken som en terrengsyklist i langrennsløypa! Men blir det gjort? Hvis nei - hvorfor ikke? Hvis ja - hvordan oppfatter alpinisten det?
|
|
|
24/11/2010 11:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
og jeg som har før mig at jeg under jobbsykling har sjunket ner mer en 5 cm i diverse ulika forhold og endå klarat at komme fram.
Og det synes du er så artig at du godt kan bedrive det som rekreasjon?
|
|
|
|
|