Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN
|
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN
[Re: Kjesk]
24/11/2010 11:38
|
tron
Besatt
|
Besatt
Som sagt er det sjelden jeg møter syklister i løypa. Jeg tror det må være fordi det er ytterst sjelden at sykling ikke etterlater dype spor, og dermed velger folk å ikke sykle der.
Siden alle ser ut til å være enig i at man ikke bør sykle i løypa dersom det ødelegger sporene, da bør jo diskusjonen heller dreie seg om hva som skal defineres som ødeleggende og hva som ikke er det. Er det ødeleggende med et 2 cm dypt spor? 3 cm?
For meg som skiløper er det greit med sykling dersom løypa er beinhard. Men da mener jeg virkelig beinhard, noe som utgjør et fåtall dager i løpet av en gjennomsnittsvinter i Oslomarka. For skøytingens del skal det faktisk ikke så veldig dypt langsgående spor til før det kan ødelegge for rytmen.
|
|
|
[Re: tron]
24/11/2010 11:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sykling i skiløypa er nok svært sjeldent, og derfor i praksis ikke et problem uansett hvor fundamentalistisk man er som skiløper. Selv er jeg nok blant de som sykler mest i skiløypene, og jeg tviler på at total strekning i løpet av vinteren for min del overstiger 20-30 km.
Når det gjelder hvor ofte forholdene er slik at man kan sykle der vil nok det variere. Enkelte vintere har jeg nok opplevd at løypa flere uker i strekk kan være mer egnet for sykling med piggdekk enn skigåing.
|
|
|
24/11/2010 11:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Pkt.3: da er du vel like redd når du sykler i en langrennsløype? Pkt.4: Er det spesielle heiser om sommeren kontra vinteren?
3. Uhh. Hvis du bruker litte grann fantasi, så tror jeg du ser forskjellen på å snirkle seg bortover en langrennsløype i 5 km/t og dundre ned en slalombakke på sykkel. 4. I Åre monterer man sykkelstativ på stolheisene, men det er sant - når Kabinbanan går, kan man jo benytte den. Utforsyklisten må jo kunne påberope seg samme rettighet til å sykle i alpinbakken som en terrengsyklist i langrennsløypa! Men blir det gjort? Hvis nei - hvorfor ikke?
Nei. Han har ikke samme rett. Alpintraseer er ikke utmark. En grunn til at det ikke blir gjort er at det ikke er noe morsomt, tenker jeg
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
24/11/2010 11:55
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Alpintraseer er ikke utmark.
Sikker på det? Hvis alpinbakker defineres som innmark, har man store begrensninger i hvordan man kan ferdes der. Feks bare til fots, hvis bakken ikke er frosset osv.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
24/11/2010 11:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg syklet i alpinbakken da jeg var liten. Det var med "tjukke" 2,1"-dekk og hjemmeskrudde pigger. Fy faken, det var artig. Sklei litt ned også.
Prøvde meg igjen for et par år siden i Aron, og det var også passe gøy. Da med litt mer egnet redskap. Vil nok regne med at det beste redskapet for slikt er nettopp en utforsykkel, da den har slak vinkel og feite dekk så forhjulet ikke graver seg såpass mye ned, samt at det blir mer stabilt.
Alpinister synes ikke det er så stas, "fordi det ødelegger". Oksebæsj er min mening, men nok om det.
I Trondheim var det en del utforfolk som fikk bruke big jump på sykkel på kveldene i Vassfjellet...
Og ved nedoversykling i sne, er det helt klart fordel å ha høy fart!
|
|
|
24/11/2010 12:03
|
tygster
Veteran
|
Veteran
En grunn til at det ikke blir gjort er at det ikke er noe morsomt, tenker jeg At det ikke blir gjort er vel ikke helt sant. Og det skulle være nok personer her på forumet som kan svare på om det er morsomt. Jeg synes det ser kjekt ut. Snøsykling i Vassfjellet
|
|
|
[Re: Lenny]
24/11/2010 12:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Alpintraseer er ikke utmark.
Sikker på det? Hvis alpinbakker defineres som innmark, har man store begrensninger i hvordan man kan ferdes der. Feks bare til fots, hvis bakken ikke er frosset osv. Er det innmark er det nok i svært stor grad opp til grunneier å definere hva og hvem som kan ferdes der. Og jeg tviler på at man anlegger alpinbakker uten avtale med grunneier...
|
|
|
[Re: jeth]
24/11/2010 12:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvorfor skal det være det på vinteren? Fordi at enkelte traseer omgjøres til en arena spesialtirettelagt for en type aktivitet vinterstid. Jeg kan godt gjenta dette tusen ganger nedover her, kanskje det synker inn da? Neida, jeg har skjønt det. Fordi skigåere mener at de har enerett på gitte traséer i marka vinterstid og dermed irriterer seg hvis andre aktiviteter bruker disse traséene, uansett om de ødelegger eller ikke, er til fare eller ikke, så skal jeg som syklist la være å sykle der. Ikke fordi jeg ødelegger noe, men fordi jeg irriterer. Er det rart jeg synes langrennssporten er en fjottete sport med et oppblåst ego...
|
|
|
[Re: Rednaskela]
24/11/2010 12:10
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er i dag kjørt med løypemaskin i lysløypene på Fjellsetermyra. Det er frest , slåddet og satt spor, samt preparert i skøytetraseen. Gode forhold. Dette sier Trondheim Skiklubb i dag. Det er forholdsvis harde løyper, og man synker sikkert ikke så langt ned. Opp med handa alle som alikevel synes det er greit å sykle i løypa. Forutsetning: Skiløperne og syklistene er i full jobb, og har ikke annen tid enn på kvelden til å utøve sin aktivitet.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: EgilS]
24/11/2010 12:11
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Men er alpinbakker innmark? Friluftsloven definerer hva innmark er, og denne fra Justorget gir vel en grei oversikt.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Dan]
24/11/2010 12:16
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neida, jeg har skjønt det. Fordi skigåere mener at de har enerett på gitte traséer i marka vinterstid og dermed irriterer seg hvis andre aktiviteter bruker disse traséene, uansett om de ødelegger eller ikke, er til fare eller ikke, så skal jeg som syklist la være å sykle der. Ikke fordi jeg ødelegger noe, men fordi jeg irriterer.
Er det rart jeg synes langrennssporten er en fjottete sport oppblåst ego... Skigåere begrenser seg til gitte løyper om vinteren, og trykket på disse løypene er til tider ganske stort da det ikke er hundrevis av ulike løyper som er preparerte og egnet for trening. På sommeren er det et vell av stier, og vi sykler som regel på de med minst trykk på, da fotgjengere flest ikke går den smale sti. Så nei, du er nok bare irritert på skiløpere fordi du er fra Sverige, og Sverige ikke har hatt samme suksess med langrennsporten som Norge :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Dan]
24/11/2010 12:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det rart jeg synes langrennssporten er en fjottete sport med et oppblåst ego...
Den eneste formen for friluftsliv som krever utstrakt bruk av motorisert ferdsel i utmark. Jeg lurer på hva CO2-avtrykket til denne sporten er her i Trondheim hvis en inkluderer alle som setter seg i bilen og kjører til skiløypa. Tenk om man skulle innført denne sporten i dag. "Kjære Trondheim Kommune. Vi har tenkt å innføre en ny form for friluftsliv i marka. Tilretteleggingen får imidlertid noen konsekvenser:
1. Hogge sju meter brede gater gjennom skogen 2. Sette opp lysmaster og strekke ledninger i skogen og over myrer 3. Lage mange meter brede klopper over bekker 4. Daglig dundre rundt med svære dieseldrevne kjøretøyer og forstyrre dyrelivet i grålysningen 5. Pakke snøen så hardt at den ikke smelter en måned senere enn naturlig og således forkorter vekstsesongen og gjør enkelte traséer ufarbare til fots lenge etter at barmarkssesongen er i gang.
Kan dere støtte et slikt tiltak?"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/11/2010 12:22
|
tron
Besatt
|
Besatt
Før denne diskusjonen begynner å dreie seg om langrennssporten har et stort ego eller er forurensende, kan ikke dere skiløypesyklister antyde hvor dere mener grensa for å ødelegge skispor ligger? Hvis deres definisjon av å ødelegge avviker med skiløpernes definisjon, har vi et problem. Hvis ikke, kan vi jo gjøre noe bedre enn å følge med på denne balladen av en debatt.
|
|
|
24/11/2010 12:29
|
Dan
More than words
|
More than words
kan ikke dere skiløypesyklister antyde hvor dere mener grensa for å ødelegge skispor ligger? Når sporet etter sykkelen er grunnere enn sporet fra en som skøyter. Kan vi fortsette å diskutere langrennssportens oppblåste ego nå?
|
|
|
24/11/2010 12:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
I tillegg ønsker jeg å forstå hvor stort problemer her.
1. I hvilken grad føler skientusiastene seg forulempet av syklistene? 2. Hva er det største problemet for fri utfoldelse per dags dato? Andre skiløpere eller syklister? 3. Hvordan ser dere på bruk av pulk i skisporet? Og til slutt. 4. Hva er grunnen til at EgilS, som går mye på ski, tolerer en og annen syklist i sporet, mens dere andre ikke gjør det?
|
|
|
24/11/2010 12:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før denne diskusjonen begynner å dreie seg om langrennssporten har et stort ego eller er forurensende, kan ikke dere skiløypesyklister antyde hvor dere mener grensa for å ødelegge skispor ligger? Hvis deres definisjon av å ødelegge avviker med skiløpernes definisjon, har vi et problem. Hvis ikke, kan vi jo gjøre noe bedre enn å følge med på denne balladen av en debatt. Det er ikke så vanskelig å se paralellen til syklist-bilistforholdet. Syklistene irriterer i trafikken også. Kanskje mange av de samme personene, om vi skal generalisere litt. Og det er vi jo glade i her inne... Jeg tror ikke problemet med løypesyklister er så stort at det er noen reell målbar skade på skisporene, men heller som GeirK og Dan er inne på, en grad av forutinntatthet hos skigåerne som gjør at de umiddelbart føler seg forulempet når de ser en syklist i "sine løyper". I så måte er vel debatten ganske lik som på sommeren med turgåere vs syklister. Det er lite målbart på hvem som sliter mest på underlaget, men allikevel sterke meninger i begge leire om hvem som er verst. Slik tolker jeg også flere av innleggene over. Det er ikke selve syklingen i skiløypene de ønsker å forsvare, men mangelen på "dokumentasjon på slitasje" fra motstanderne.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Knirkekne]
24/11/2010 12:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er i dag kjørt med løypemaskin i lysløypene på Fjellsetermyra. Det er frest , slåddet og satt spor, samt preparert i skøytetraseen. Gode forhold. Dette sier Trondheim Skiklubb i dag. Det er forholdsvis harde løyper, og man synker sikkert ikke så langt ned. Opp med handa alle som alikevel synes det er greit å sykle i løypa. Forutsetning: Skiløperne og syklistene er i full jobb, og har ikke annen tid enn på kvelden til å utøve sin aktivitet. Er løypa hard er det greit sykle der hvis beslutningsgrunnlaget kun skal gå på løypas beskaffenhet. I dette tilfelle er det også en annen vurdering som jeg mener bør inn i bildet; tetthet av annen trafikk! I lysløypa ved Fjellseter er trafikken så stor på kveldstid at det for min del er uaktuelt å sykle der, på samme måte som at jeg ikke dundrer rundt Kobberdammen på en solrik sommersøndag klokken 12.
|
|
|
24/11/2010 12:43
|
tron
Besatt
|
Besatt
Haha, Dan, du får opprette en egen egotråd evt. en Facebook-gruppe ;-) Geir, av det jeg har opplevd anser jeg sykkelproblemet for så utrolig mikroskopisk at jeg er overrasket over hvor betent denne debatten har blitt.
|
|
|
24/11/2010 12:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva ble konklusjonen på hund i skiløypa-debatten her inne forrige sesong? Hvis vi ikke fikk konkludert der kan vi alltids ta en kjapp runde på den problemstillingen med det samme vi er i gang med å diskutere utfart og ferdsel i oppkjørte spor.
|
|
|
24/11/2010 12:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Geir, av det jeg har opplevd anser jeg sykkelproblemet for så utrolig mikroskopisk at jeg er overrasket over hvor betent denne debatten har blitt. Forklaringen er enkel. Oppblåst ego gir stor risiko for å føle seg forulempet. 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
24/11/2010 13:02
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hva ble konklusjonen på hund i skiløypa-debatten her inne forrige sesong? Hvis vi ikke fikk konkludert der kan vi alltids ta en kjapp runde på den problemstillingen med det samme vi er i gang med å diskutere utfart og ferdsel i oppkjørte spor. Å nei! Skal vi diskutere hund også, så kommer jo Geir bare til å lage en masse innlegg om hans rett til å ferdes uten å møte på en hund;-) Og Dan er i gang med å egostemple hele skiidretten! Dette blir jo bare rot! (OBS: innlegget var humoristisk ment)
|
|
|
24/11/2010 13:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva ble konklusjonen på hund i skiløypa-debatten her inne forrige sesong? Hvis vi ikke fikk konkludert der kan vi alltids ta en kjapp runde på den problemstillingen med det samme vi er i gang med å diskutere utfart og ferdsel i oppkjørte spor. Å nei! Skal vi diskutere hund også, så kommer jo Geir bare til å lage en masse innlegg om hans rett til å ferdes uten å møte på en hund;-) Og Dan er i gang med å egostemple hele skiidretten! Dette blir jo bare rot! (OBS: innlegget var humoristisk ment) Hvem er det egentlig som har rett til å ferdes uten å møte på hvem? Dette begynner å bli komplisert... 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
24/11/2010 13:07
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hva ble konklusjonen på hund i skiløypa-debatten her inne forrige sesong? Hvis vi ikke fikk konkludert der kan vi alltids ta en kjapp runde på den problemstillingen med det samme vi er i gang med å diskutere utfart og ferdsel i oppkjørte spor. Hiver meg på med en gang jeg - har skjønt at hvis en skal få til "snørtenåførti" innlegg her så må en kommentere alt og alle!  Kommer en som førstemann etter en velvoksen hund som har løpt i et nyoppkjørt klassisk spor etter et stort snøfall, altså løse løyper, kan sporene den setter være ganske store. Du skal da presse ned klumper som hunden har karvet opp med noen desimeters avstand - og det, det er irriterende det! 
|
|
|
24/11/2010 13:14
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
For meg så spiller det ingen rolle om det er en fotgjenger, bikkje, hest eller syklist (eller for den saks skyld: En bilist) som ødelegger de oppkjørte skiløypene. Det skal være rimelig hardt før jeg syns det er OK at noen av disse ferdes i skitraseen. Men jeg vil ha meg frabedt å bli stemplet som syklisthater av den grunn, og bli sidestilt med bilister som hater syklister.
Men sånn som jeg tolker EgilS og GeirK så holder de seg unna skiløypene dersom de setter spor etter seg, samt holder seg unna i rushtiden, og da er det jo greit. Dessverre så er det mange fotgjengere og hundeeiere (med eller uten ski) som ikke er like hensynsfulle.
|
|
|
24/11/2010 13:17
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
For ikke å snakke om trugegående svensker som valser rundt og lager avtrykk som et annet troll, ene og alene fordi de har for dårlig motorikk og balanse til å kunne ferdes på ski, slik som normale folk gjør om vinteren.
Puhhhh....
|
|
|
24/11/2010 13:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
På en av mine få skiturer i Bymarka i fjor observerte jeg en kar på en slik en:  Er han for mye av et fremmedelement til at det går an å nyte skituren for enkelte, han òg?
|
|
|
24/11/2010 13:25
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For ikke å snakke om trugegående svensker som valser rundt og lager avtrykk som et annet troll, ene og alene fordi de har for dårlig motorikk og balanse til å kunne ferdes på ski, slik som normale folk gjør om vinteren.
Puhhhh.... 
|
|
|
[Re: EgilS]
24/11/2010 13:25
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er løypa hard er det greit sykle der hvis beslutningsgrunnlaget kun skal gå på løypas beskaffenhet. I dette tilfelle er det også en annen vurdering som jeg mener bør inn i bildet; tetthet av annen trafikk! I lysløypa ved Fjellseter er trafikken så stor på kveldstid at det for min del er uaktuelt å sykle der, på samme måte som at jeg ikke dundrer rundt Kobberdammen på en solrik sommersøndag klokken 12. Min forståelse for debatten så langt har vært "syklister i lysløypa" elelr "syklister på vei inn til grønnlia/elgsethytta" (f.eks) Diskuterer vi syklister i løyper som ikke blir brukt mer enn sporadisk, er det uineressant å diskutere da det ikke er noe stort problem. Nå er jeg veldig lite bevandret i vintersyklingens verden utover det å sykle til jobb, samt en og annen tur langs veien. Hvilke løyper er det snakk om å sykle på her?
|
|
|
24/11/2010 13:28
|
Elghode
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg synes barn i løypa er det som er mest irriterende når jeg skal ta meg en treningstur på ski.
Ikke bare bråker de, men ferdighetene er på et så elendig nivå at farten blir så lav at de utgjør en potensiell fare for meg som kommer i høy hastighet bakfra, helt uten kontroll. Ofte faller de i bakkene og og blir liggende som noen små udetonerte snubleminer og bare venter på at jeg skal komme å tryne over dem. Disse barna er i tillegg innpakket i så mye klær at et sammenstøt helt sikkert vil bli vondere for meg enn for dem.
Et fall fører også til en enorm grop i løypa som man i værste fall ikke blir kvitt før neste snøfall.
Jeg foreslår aldersgrense i skiløypene slik at vi blir kvitt disse uferdige individene og potensielle faremomentene.
Konsekvent ukonsekvent!
|
|
|
[Re: tygster]
24/11/2010 13:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
En grunn til at det ikke blir gjort er at det ikke er noe morsomt, tenker jeg At det ikke blir gjort er vel ikke helt sant. Og det skulle være nok personer her på forumet som kan svare på om det er morsomt. Jeg synes det ser kjekt ut. Snøsykling i Vassfjellet Og en av de mest hardbarka motstanderne mot sykling i skiløyper skriver da når det inviteres til å sykle i alpinbakke: Æ e me, hvis det ikke gikk klart fram av tidligere innlegg. Nummeret mitt har du I denne tråden argumenterer samme person med at sykling i skiløyper kun kan foregå hvis det er så knallhardt at ingen ville finne på å gå på ski der. ...da singlet det vel i noe glass her?
|
|
|
|
|