Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074822 23/11/2010 12:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jeth
Det at du holder deg til høyre vil være en mager trøst for skiløperen som i høy fart ned en høyresving går på trynet og moser øyet, hodet, tennen inn i gaffelkronen din.

Åååkei... Litt krisemaksimering kanskje? Jeg ser for meg at skiløypene er fulle av små barn som blør ihjel etter at uvettige voksne står ned bakkene over evne, krasjer og skjærer opp halspulsårene på de stakkars små livene, mens sporene er kantet av hunder med halve skistaver stikkende ut.

Jeg tror du egentlig bare prøver å skremme oss fra å være ute i skogen i det hele tatt, med eller uten ski. ICON_WINK

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1074826 23/11/2010 12:32
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Var det ikke noen som insisterte på å gå på ski med stålkanter i løypene for noen år tilbake? Snakk om drapsvåpen!

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074828 23/11/2010 12:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det at du holder deg til høyre vil være en mager trøst for skiløperen som i høy fart ned en høyresving går på trynet og moser øyet, hodet, tennen inn i gaffelkronen din.

Den eventuelle skaden dette måtte medføre for skiløperen vil for all tid stå som ditt ansvar.

La meg se om jeg har forstått dette riktig: Hvis skiløperen mister kontrollen og kjører på en annen skiløper, har førstnevnte ansvar for skadene. Dersom han mister kontrollen og kjører på en syklist, har syklisten ansvar for skadene.

Er dette alment godtatt eller er det noe du finner på?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Lenny] #1074832 23/11/2010 12:36
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skistaver burde forbys!
Det dør jo millionvis av nordmenn hvert år i stygge "skistaveroppitoernogvideregjennomfordøyelsessystemetforderetteråpressesutigjenjomiøynene" ulykker!
Forby det nå,eller så starter jeg en hatgruppe på Facebook!

Redigert av snikkarboa; 23/11/2010 12:36.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1074836 23/11/2010 12:42
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Sitat: Knirkekne
Det er en SKIløype, og der finner man skiløpere av alle slag og på alle ferdighetsnivå. Og det er i skiløypa de hører hjemme på vinteren.

..på samme måte som at man på veien finner små biler, store biler, 18årige verdensmestre og gamle menn med hatt. Det er på veien de skal være (helst ikke når jeg er der da)

Så da mener du at sykler ikke har noe i bilveien å gjøre?

Nei på ingen måte, all den tid syklister er kjørende de også.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074852 23/11/2010 12:57
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er jo ikke sånn at langrenn i utgangspunktet er fullstendig riskofritt, jeg har da ikke påstått det?

Men logikken din er altså sånn at fordi at det finnes andre paramtere tilknyttet sikkerhetsaspektet, er det fritt fram for deg å tilføre et nytt?

Jeg synes ikke det høres spesielt ansvarlig ut.

Min logikk sier at jeg med en sykkel utstyrt med piggdekk både foran og bak samt gode skivebremser ikke utgjør noe nevneverdig sikkerhetsrisiko (utover det at jeg faktisk er tilstedet) i hardtråkkede, nesten folketomme og dårlig preparerte skiløyper.

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: tron] #1074910 23/11/2010 14:09
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tron
Det er ytterst sjelden jeg ser sykkelspor i skiløypene i løpet av en vinter. Hunder møter jeg på hver tur, og gående (ute ski) nesten på hver eneste tur. Det største problemet ift. ødelagte spor er verken syklister eller hunder, men dem som går til fots.

Dette her er vel ikke et argument egentlig? Det at det er noen få/ingen syklister i løypa fritar ikke de som faktisk sykler der?

Dette blir litt som argumentasjonen til Frp: "Norge trenger ikke å tenke på miljøet siden vi utgjør en forsvinnende liten del av verden".

Hey ho, let's go
Twittah: http://twitter.com/IvoNinive
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: cantstandya] #1074914 23/11/2010 14:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: cantstandya
Det at det er noen få/ingen syklister i løypa fritar ikke de som faktisk sykler der?

Nei, men siden Egil ikke har konkludert slik forstår jeg ikke hvorfor du føler trang for å fortelle dette.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074923 23/11/2010 14:18
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C

Den eventuelle skaden dette måtte medføre for skiløperen vil for all tid stå som ditt ansvar.

Gjelder dette også hvis han moser ansiktet ned i en hard pulk ? Er det da den som drar pulken med poden baki sin skyld ?

Jeg har aldri syklet på snø, ei heller sett noe bedrive (uvettig) sykling i skispor. Derfor lurer jeg på bremselengde i et sikkerhetsaspekt. Har jeg rett i å anta at en syklist kontra en skiløper i en gitt hastighet, så har førstnevnte kortest bremselengde ?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: cantstandya] #1074927 23/11/2010 14:20
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tron
Det er ytterst sjelden jeg ser sykkelspor i skiløypene i løpet av en vinter. Hunder møter jeg på hver tur, og gående (ute ski) nesten på hver eneste tur. Det største problemet ift. ødelagte spor er verken syklister eller hunder, men dem som går til fots.

Dette her er vel ikke et argument egentlig? Det at det er noen få/ingen syklister i løypa fritar ikke de som faktisk sykler der?

Dette blir litt som argumentasjonen til Frp: "Norge trenger ikke å tenke på miljøet siden vi utgjør en forsvinnende liten del av verden".

Det var ikke ment som noe argument heller, det er en observasjon servert med tanke på å nyansere debatten litt. Observasjoner kan vel knappest sammenlignes med FRP-eksempelet ditt.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074929 23/11/2010 14:22
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK
Det at det er noen få/ingen syklister i løypa fritar ikke de som faktisk sykler der?

Nei, men siden Egil ikke har konkludert slik forstår jeg ikke hvorfor du føler trang for å fortelle dette.

Mulig han personlig ikke mener det, men jeg oppfatter det som et argument på vegne av de som sykler i skiløypa. Mulig jeg misforstår :-)

...eller la oss kalle det en "forsvarstale" for de som sykler der da :-)

Redigert av cantstandya; 23/11/2010 14:28.

Hey ho, let's go
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: cantstandya] #1074935 23/11/2010 14:27
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hva er det de som sykler i skiløypa når forholdene tillater det skal bli fritatt fra?

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Elghode] #1074937 23/11/2010 14:31
E
EBra2 Offline
Medlem
Medlem
E
De som sykler i "mine" skiløyper sykler gjerne midt mellom sporene. Der er de i veien for oss som skøyter, og de har vanskelig for å hoppe til siden når noen kommer i god fart nedover. Mange lar seg heller ikke hindre om det etter et par kilometer viser seg å være for bløtt til å sykle. Da fortsetter de til fots.

Jeg synes de er nesten like irriterende som hundeeiere som ikke plukker opp bæsjen fra løypa. Jeg tror ikke jeg er alene om å irritere meg, og skjønner ikke hvorfor vi som terrengsyklister skal ta opp kampen for å få drive denne formen for "banesykling".

Om du absolutt "må" via en skiløype for å komme til drømmestien, synes jeg i hvertfall du bør vise ydmykhet og aktsomhet overfor skiløperne.

Erik

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Elghode] #1074944 23/11/2010 14:37
cantstandya Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Elghode

Hva er det de som sykler i skiløypa når forholdene tillater det skal bli fritatt fra?

Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete, men det jeg mente var at det ikke nødvendigvis er greit å sykle i løypa bare fordi det er veldig få syklister der totalt. Hvis en syklist i gjennomsnitt ødelegger løypene like mye som en fotgjenger, frikjenner ikke det syklistene bare fordi det er mange færre av dem enn fotgjengere/hunder etc.

Redigert av cantstandya; 23/11/2010 14:38.

Hey ho, let's go
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: cantstandya] #1074950 23/11/2010 14:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete, men det jeg mente var at det ikke nødvendigvis er greit å sykle i løypa bare fordi det er veldig få syklister der totalt. Hvis en syklist i gjennomsnitt ødelegger løypene like mye som en fotgjenger, frikjenner ikke det syklistene bare fordi det er mange færre av dem enn fotgjengere/hunder etc.

Og så vidt jeg kan lese fra innleggene i denne tråden er det vel ingen som mener at syklister er fritatt fra å ta hensyn til underlag samt andre ferdafolk i løypa?

Så lenge man sykler der har man et ansvar på lik linje med alle andre som ferdes der, enten på ski, til fots, med pulk, hundespann, eller på andre mer eller mindre egnede måter.

Jeg klarer bare ikke å se at man ikke skal sykle i skiløypa kun fordi det foregår på en sykkel. For meg blir det på samme måte som at folk argumenterer med at man ikke skal sykle på veien fordi den er beregnet på biler, eller at man ikke skal sykle på grusstiene i marka fordi de er beregnet på fotfolket. Det vil si argumenter uten rasjonell forankring.

Redigert av EgilS; 23/11/2010 14:47.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: cantstandya] #1074952 23/11/2010 14:43
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Elghode

Ok - er enig i hvis syklisten ødelegger løypene, er uforskammet, bøllete eller på annen måte tiltrekker seg negativ oppmerksomhet så er dette ikke bra.

Men poenget mitt er noe i denne duren: "Hvis en terrengsyklist sykler i skiløypene og ingen ser han eller spor etter han - har det da vært en syklist i skiløypa?"

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EBra2] #1074955 23/11/2010 14:48
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EBra2
Jeg synes de er nesten like irriterende som hundeeiere som ikke plukker opp bæsjen fra løypa. Jeg tror ikke jeg er alene om å irritere meg, og skjønner ikke hvorfor vi som terrengsyklister skal ta opp kampen for å få drive denne formen for "banesykling".

Synes du at det er greit at vi lar være å ta opp kampen den dagen det snakkes om totalt sykkelforbud i marka om sommeren fordi noen få bøllesykler rundt Sognsvann?

Igjen er det dette med at så lenge det er sommer så skal vi forsvare terrengsyklisters rett til å være steder hvor de ikke gjør skade, og kun fordommer gjør folk irriterte, mens om vinteren så skal fordommene få styre og syklister i marka skal utpekes som ansvarsløse som ødelegger løyper og er til fare for alle skiløpere som kommer skliende uten kontroll i bakkene.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: cantstandya] #1074961 23/11/2010 14:59
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Til alle de av dere som er av den oppfatning at en sykkel ikke representerer en tilleggsrisiko for skiløpere, så tror jeg bare vi kan konkludere med at vi er uenige og lar det være med det.

En sykkel er etter min oppfatning et fremmedelement på en arena som er spesialdesignet for skiløpere, og jeg mener følgelig at syklisten må bære et særskilt ansvar hvis han skulle havne i en situasjon hvor en løper blir skadet som følge av et sammenstøt med sykkelen.

Dette er egentlig nøyaktig samme situasjon som om sommeren hvor vi som syklister må være bevisste vår rolle som harde trafikanter i skogen og på grusveier.

Det som er veldig anderledes nå er at de gående har fått ski på beina og holder vesentlig høyere fart, ofte med liten kontroll.

Det er fremdeles syklisten som etter min oppfatning er den harde trafikanten her og bør oppføre seg deretter; altså pelle seg vekk raskest mulig.

Jens
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074973 23/11/2010 15:19
Dan Offline
More than words
More than words
En sykkel er etter min oppfatning et fremmedelement på en arena som er spesialdesignet for skiløpere

Jeg vet ikke helt om jeg vil si at en skogsbilvei som det til tider i året er nok snø på til at man kan frese skispor der er en "spesialdesignet arena". Det er en åpen trasé gjennom skogen, som egner seg fint for bruk med ski, til fots og med sykkel.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1074977 23/11/2010 15:26
olechr Offline
More than words
More than words
Problemet her i Norge er at folk tar ikke hensyn sånn eller sånn. Slik jeg ser det så er det null stress å sykle i skiløypene når det er hardt og man velger tidene med omhu. Problemet er at man gjerne skal gjøre det klokka 12 på søndag i fint vær..

Bruker man huet så er det plass til alle.. Dette gjelder om sommeren også. Når jeg hører at Ceres SK har omtrent klubbmesterskap til kikut om søndagene om høsten syntes jeg dette er like på tryne.. Selv om det da er mere egnet for sykkel..

Bruk huet, velg tid hvor ikke alle er ute, de løypene ikke alle bruker samt smil og vær glad så går det så fint.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1074985 23/11/2010 15:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
En sykkel er etter min oppfatning et fremmedelement på en arena som er spesialdesignet for skiløpere

Jeg vet ikke helt om jeg vil si at en skogsbilvei som det til tider i året er nok snø på til at man kan frese skispor der er en "spesialdesignet arena". Det er en åpen trasé gjennom skogen, som egner seg fint for bruk med ski, til fots og med sykkel.

Skal man bruke "spesialdesignet for skiløpere" som argument for at man ikke skal sykle i skiløypa, da kan man også bruke "spesialdesignet for biler" som argument for at man ikke skal sykle etter veien, og "spesialdesignet for fotgjengere" som argument for at man ikke skal sykle på stier eller gang- og sykkelveier.

Og det med sikkerheten er så søkt som det holder. Da må i hvert fall hunder og barn bortvises fra løypa da de utgjør en mye større trussel for tullinger som raser ned løypa uten kontroll.

Redigert av EgilS; 23/11/2010 15:58.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1074987 23/11/2010 15:56
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finnes det egentlig eksempel på tilfeller der en skiløper har blitt skadet av syklist i skiløypa?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: -Jan] #1075003 23/11/2010 16:20
ventle Online
Besatt
Besatt
Det er visst bare å gi opp, ingenting kan få EgilS og GeirK til å slutte å sykle i skiløypene. Jeg må heller be ungene jeg er trener for om å være på vakt for syklister som kjører løypene, ungene hører som oftest på det jeg har å si.

PS1. sykling i preparerte skiløyper har absolutt potensiale til å ødelegge løypene. Det har jeg selv sett, og jeg har som enkelte vet oppgjennom årene tilbrakt ganske mange timer og tilbakelagt ganske mange tusen kilometer både i preparerte og ikke-preparerte skispor.
PS2. Ferdsel til fots, med sykkel, med hest eller med motorredskap (unntatt løypeprepareringsutstyr på oppdrag for eller med tillatelse fra Trondheim Bydrift) er forbudt i preparerte skiløyper i utfartsterrenget i Trondheim Kommune.

mvh Helge
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: ventle] #1075008 23/11/2010 16:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ventle
Jeg må heller be ungene jeg er trener for om å være på vakt for syklister som kjører løypene

Hvor mange ganger har du hørt om barn som har blitt syklet ned i skiløypene?

PS1. sykling i preparerte skiløyper har absolutt potensiale til å ødelegge løypene. Det har jeg selv sett

Selvfølgelig vil det være noen løyper som ikke tåler sykling, og selvfølgelig vil det være noen ansvarsløse syklister som sykler der. Betyr det at man kategorisk skal se alle syklister i løypene som ansvarsløse tullinger som ødelegger? Det er jo tross alt det du sier, at ingen skal sykle i løypene, uansett hvor harde de er eller hvor folketomme de er, siden du mener at EgilS og GeirK ikke hører på deg.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: ventle] #1075056 23/11/2010 17:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er visst bare å gi opp, ingenting kan få EgilS og GeirK til å slutte å sykle i skiløypene. Jeg må heller be ungene jeg er trener for om å være på vakt for syklister som kjører løypene, ungene hører som oftest på det jeg har å si.

Hvilke spesielle hensyn er det de må ta til syklister som de ikke tar allerede?

PS1. sykling i preparerte skiløyper har absolutt potensiale til å ødelegge løypene. Det har jeg selv sett, og jeg har som enkelte vet oppgjennom årene tilbrakt ganske mange timer og tilbakelagt ganske mange tusen kilometer både i preparerte og ikke-preparerte skispor.

Kan du beskrive disse skadene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: ventle] #1075068 23/11/2010 18:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
ingenting kan få EgilS og GeirK til å slutte å sykle i skiløypene.

Hvorfor skal du ha meg til å slutte å sykle i skiløypene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1075133 23/11/2010 20:10
O
offroadlars Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det er når skiløypene blir harde, isete, betongaktige og nærmest tomme for skiløpere at jeg tør sykle der. Ser ikke at det skal skade noen. En nyoppkjørt løype i silke blåswix føre er det bare å ligge unna, å sykle der vil være på høyde med karikaturtegningene i skilandet Norge ICON_SMILE

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1075160 23/11/2010 20:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Skal man bruke "spesialdesignet for skiløpere" som argument for at man ikke skal sykle i skiløypa, da kan man også bruke "spesialdesignet for biler" som argument for at man ikke skal sykle etter veien, og "spesialdesignet for fotgjengere" som argument for at man ikke skal sykle på stier eller gang- og sykkelveier.

Nja, verken veier, stier og gang- og sykkelveier er spesial lagade før bilar respektive gående så det blir ju sjelvklart fel at bruke det "argumentet".

Mange anser nog derimot at skiløyper er spesial lagade før skiløpare.

Et annet problem med det du skriver er vad ska man dra grensen i dit argument? Er sykling på E6 gjenom Trondheim laglig? Får man kjøra bil på ballspill planer? Dvs, det finnes sted som er spesial lagade før enkelte aktiviteter.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: ventle] #1075164 23/11/2010 20:49
EgilS Offline
More than words
More than words

Jeg sykler som jeg har skrevet lenger opp ikke i løypene når føret er slik at det ikke går an å sykle der, så du trenger ikke være redd for at jeg skal ødelegge noe som helst. Jeg har også noen tusen kilometer i løypene i Bymarka og jeg har som jeg også har skrevet lenger opp ikke sett ett eneste tilfelle av løyper ødelagt av sykling. Hvis man da ikke mener at spor av sykkel er ødeleggelse uansett...

Når det gjelder hva du skal snakke med ungene du trener om har jeg et annet og reelt problem som du heller bør bruke tiden på:
Etter noen hundre timer med ungene i skiløypa har jeg ikke én eneste gang truffet syklister som har vært en fare for skiløpere (jeg har vel knappeste truffet syklister i skiløypa i det hele tatt). Jeg har derimot svært ofte truffet på ungdom på ski som har hatt alt for stort fart i bratte nedoverbakker uten tanke på unger lenger nede i bakken. Det er ett REELT problem som fortjener å adresseres.

Jeg synes du, og andre her, bør legge bort irrasjonelle følelser rundt dette ikke-eksisterende problemet og heller konsentrere dere om reelle problemer i skiløypene.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: fredriks] #1075165 23/11/2010 20:52
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Sitat: EgilS

Nja, verken veier, stier og gang- og sykkelveier er spesial lagade før bilar respektive gående så det blir ju sjelvklart fel at bruke det "argumentet".

Mange anser nog derimot at skiløyper er spesial lagade før skiløpare.

Et annet problem med det du skriver er vad ska man dra grensen i dit argument? Er sykling på E6 gjenom Trondheim laglig? Får man kjøra bil på ballspill planer? Dvs, det finnes sted som er spesial lagade før enkelte aktiviteter.

Ingen skal få meg til å tro at norske veier er laget for annet enn biler, eller at gang- og sykkelveier (med få unntak) er reelt konstruerte for at man skal sykle der. Ingen av delene ville vel ha vært der om man ikke hadde hatt biler eller fotgjengere? At det er lov å sykle der, det er en annen sak.

Og at stier i hovedsak ikke er der for syklister er ikke vanskelig å skjønne hvis man ser på det stadig økende antallet forbud som kommer.

Redigert av EgilS; 23/11/2010 20:58.
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support