Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074712 23/11/2010 10:01
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Mitt svar er at det er tungvint å få med seg skiene på sykkelen.

Hehe, godt poeng. ICON_SMILE Helt unntatt det miljøvennlige i å dra ut på trening rett fra hjemmet isteden for først å sette seg i bilen så er det jo deilig å komme rett hjem varm og god, isteden for å skulle stå og bli kaldere og kaldere mens man skraper ruter og venter på at varmeapparatet skal få vekk doggen som legger seg umiddelbart i det man puster inne i bilen.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Kjartandaddy] #1074714 23/11/2010 10:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Som å sykle på en golfbane?

Ikke helt, for å sykle på golfbane medfører i all hovedsak fare for syklisten og ikke for golferne.
Hmmmm.... nå at jeg tenker over det, kanskje skiløpere er redde for å skade syklistene med stavene sine og det er derfor de ikke ønsker syklister i løypa.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074715 23/11/2010 10:02
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jeth
Sånn rasjonelt vil jeg si at sykler på en arena som er spesialtilrettelagt for en type aktivitet, langrenn, potensiellt medfører en sikkerhetsrisiko.

Skogsbilveiene er anlagt for å frakte tømmer ut fra skogen. Skal vi slutte å bruke dem for sykling?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Dan] #1074724 23/11/2010 10:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mitt svar er at det er tungvint å få med seg skiene på sykkelen.

På søndag så jeg tre syklister med skiene bak på sekken på vei opp mot storsvingen. Så det er gjennomførbart.

Dessuten: http://terrengsykkel.no/forum/arena/attachments/48853-pdg50.jpg

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074728 23/11/2010 10:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sånn rasjonelt vil jeg si at sykler på en arena som er spesialtilrettelagt for en type aktivitet, langrenn, potensiellt medfører en sikkerhetsrisiko.

1. Jeg går på ski i skiløypa
2. Jeg sykler i skiløypa.

Hvilken sikkerhetsrisiko er det jeg representerer i scenario #1 som er større enn den i scenario #2?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074729 23/11/2010 10:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne

På søndag så jeg tre syklister med skiene bak på sekken på vei opp mot storsvingen. Så det er gjennomførbart.

Jo - men de kommer til å hekte seg i trærne når jeg kommer inn på stien. Dessuten må de av og på tre ganger på veien fra Estenstadhytta og ned til Bekken langs Skogstiene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074731 23/11/2010 10:22
Dan Offline
More than words
More than words

Hehe, det var tider det. Må innrømme at jeg jukset og tok tog de første fire-fem milene, før jeg syklet den siste lille milen frem til skibakken. Men miljøvennlig var det.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074736 23/11/2010 10:28
jeth Offline
Camoboy
Camoboy

1. Jeg går på ski i skiløypa
2. Jeg sykler i skiløypa.

Hvilken sikkerhetsrisiko er det jeg representerer i scenario #1 som er større enn den i scenario #2?

Du er glad i å svare på poster ved å stille spørsmål. Noen ganger oppfatter jeg deg kun retorisk, andre ganger ikke og noen ganger skjønner jeg overhodet ikke hva du spør om.

Så til neste gang du lurer på et eller annet du gjerne vil ha svar på:

Tenk gjennom hva du faktisk spør om ellers blir det fryktelig slitsomt for de du gjerne ønsker å ha en dialog med her.

Jens
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074750 23/11/2010 10:42
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jo - men de kommer til å hekte seg i trærne når jeg kommer inn på stien. Dessuten må de av og på tre ganger på veien fra Estenstadhytta og ned til Bekken langs Skogstiene.

Man skal ikke ta skiene av og på i utide.
Man sykler (langs veien) til løypa, parkerer sykkelen, går på ski, returnerer til sykkelen og sykler hjem (langs veien).
Det er kjempeflott at man har en hobby, og elsker den. Men på vinteren er skiløypene forbeholdt voksne, barn og pensjonister på ski.

Når kommunen sier NEI til sykling i skiløypa..
Når Vassfjellet sier NEI til sykling i bakken..

Ja da burde man for syklistenes omdømme velge å innrette seg etter dette. Synes jeg da. Lovlydig som jeg er.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074754 23/11/2010 10:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg byttet om en og to.

Hvilken Hvilken sikkerhetsrisiko er det jeg representerer iscenario #2 som er større enn den i scenario #1?

Grunnen til at jeg spør er at du sier at jeg utgjør en sikkerhetsrisiko, noe som jeg ikke klarer å se er tilfelle. Derfor stiller jeg oppklarende spørsmål.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074755 23/11/2010 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Man skal ikke ta skiene av og på i utide.
Man sykler (langs veien) til løypa, parkerer sykkelen, går på ski, returnerer til sykkelen og sykler hjem (langs veien).

Men jeg sykler korte strekninger i skiløypa for å komme meg til stiene jeg skal sykle.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074756 23/11/2010 10:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Når kommunen sier NEI til sykling i skiløypa..

I følge forvalter friluftsliv, Andreas Glimstad i Trondheim kommune, gir Friluftsloven kun adgang til å forby sykling dersom det ødelegger skiløypene (ikke ferdes med tilbørlig varsomhet). Han sier at måten å gjøre dette på er å definere sykling som ødeleggende og dermed forby det.

Jeg er ganske sikker på at jeg med Friluftsloven i hånd kan sykle så mye jeg orker i skiløypene dersom dette forbudet ikke er stadfestet av Fylkesmannen. På samme måte som jeg kan gjøre det samme om sommeren der fotgjengere mener at stier - nei, de er til for folk som GÅR, de!

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074759 23/11/2010 10:56
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Never mind at det irriterer en stor gruppe mennesker som er overrepresentert i de organer som kan styre lovverket :-)

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074763 23/11/2010 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er et viktig argument, og legg merke til at jeg sier "KAN", ikke "BØR". Jeg prøver ikke å oppfordre til å sykle i skiløypene, men å få brakt på det rene HVA som egentlig er problemet og HVA som egentlig er lov.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074764 23/11/2010 11:07
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Kan ikke se at sykling i skiløyper er noe stort problem. Hva med hunder? De "ødelegger" vel spor i større grad enn en sykkel.

Når det er sagt, ser ikke JEG det store behovet for å sykle i skiløyper, all den tid det fins bedre og morsommere steder å sykle. Det er fullt mulig å tilpasse seg at flertallet synes sykling i skiløyper er en uting.

Big wheels keep on turning
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Kjartandaddy] #1074768 23/11/2010 11:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy
Når det er sagt, ser ikke JEG det store behovet for å sykle i skiløyper, all den tid det fins bedre og morsommere steder å sykle.

Sykling i skiløyper er dritkjedelig, men av og til kan det brukes som transport til morsomme steder å sykle.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074769 23/11/2010 11:12
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Argument for å benytte skiene om vinteren:

Sykling på stiene pakker sammen snøen slik at det blir lettere å sykle/gå der. Dette vil igjen føre til at nettopp denne stien blir isfri sist til våren.

Så egentlig gjør jeg alle stisyklister en kjempetjeneste ved å gå ski og være sur på de som sykler :-D

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Kjartandaddy] #1074771 23/11/2010 11:13
tron Offline
Besatt
Besatt
Det er ytterst sjelden jeg ser sykkelspor i skiløypene i løpet av en vinter. Hunder møter jeg på hver tur, og gående (ute ski) nesten på hver eneste tur. Det største problemet ift. ødelagte spor er verken syklister eller hunder, men dem som går til fots.

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: tron] #1074780 23/11/2010 11:36
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tron
Det er ytterst sjelden jeg ser sykkelspor i skiløypene i løpet av en vinter. Hunder møter jeg på hver tur, og gående (ute ski) nesten på hver eneste tur. Det største problemet ift. ødelagte spor er verken syklister eller hunder, men dem som går til fots.

Jepp.
Jeg går MYE på ski i marka, og har ennå tilgode å se løyper ødelagte av sykling. Jeg observerer ofte løyper ødelagt av:
- Folk som skøyter innpå sporene når det er bløtt
- Folk som har ødelagt sporene ved å gå i de
- Folk som driver snørekjøring med hund
- Pulk
- Hundesleder

Om det er løypekvaliteten man bryr seg om bør man nok argumentere for alle de overstående tingene forbys før man forbyr sykling i løypa. I motsatt fall mistenker jeg at agendaen er en annen.

Fra tid til annen sykler jeg meg en tur langs skiløypene på kveldstid. Dette skjer kun når det er mulig å sykle der, og som skrevet over ødelegger jeg da heller ikke løypene. Jeg møter alltids en og annen person, men har aldri fått sure miner fra disse, kun nysgjerighet over at noen kan finne på noen slikt.

Redigert av EgilS; 23/11/2010 11:55.
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074781 23/11/2010 11:38
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Jeg byttet om en og to.

Hvilken Hvilken sikkerhetsrisiko er det jeg representerer iscenario #2 som er større enn den i scenario #1?

Grunnen til at jeg spør er at du sier at jeg utgjør en sikkerhetsrisiko, noe som jeg ikke klarer å se er tilfelle. Derfor stiller jeg oppklarende spørsmål.

Grunnen til at du utgjør en sikkerhets risko er at skiløpere ofte har høy fart kombinert med dårlig kontroll. Fall og sammenstøt med andre er nok normalen mer enn unntaket. Et sammenstøt med en syklist kan potensielt medføre større skader på skiløperen enn et tilsvarende sammenstøt med annen skiløper grunnet at syklisten foruten seg selv også medbringer en relativt tung metallgjennstand (som regel, noen av oss har karbonsykler) på denne arenaen.

Skiløperen er ikke spesielt beskyttet mot sammenstøt med tunge (din vekt pluss sykkelens vekt), og et sammenstøt med din sykkel i høy fart vil jeg anta kan medføre betydelige skader for skiløperen, uten at du nødvendigvis får så fryktelig vondt.

Er dette et scenarie du ikke klarer å forestille deg selv, og er det isåfall derfor jeg må bruke av min tid på å forklare deg det?

Redigert av jeth; 23/11/2010 11:39.

Jens
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: EgilS] #1074790 23/11/2010 11:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EgilS

Om det er løypekvaliteten man bryr seg om bør man nok argumentere for alle de overstående tingene forbys før man forbyr sykling i løypa. I motsatt fall mistenker jeg at agendaen er en annen.

Jeg ser som Dan denne diskusjonen som tvillingbroren til den som vi har om sommeren. Lite rasjonell eller søkt argumentasjon, egoisme og liten vilje til å dele, manglende forståelse for aktiviteten.

Jeg tror imidlertid at vi har nok med sommervarianten til at vi bør bruke krefter på denne - særlig tatt i betraktning av at vi har motstandere i egen leir.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074797 23/11/2010 11:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er dette et scenarie du ikke klarer å forestille deg selv, og er det isåfall derfor jeg må bruke av min tid på å forklare deg det?

Neida - dette er godt forklart, det - men hvis jeg holder til høyre på sykkel, så mener jeg vel at jeg bør kunne forvente at skiløperne greier dette også. Jeg forventer i allefall dette av meg selv når jeg kjører utfor på langrennski.

- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: jeth] #1074798 23/11/2010 12:01
Elghode Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Grunnen til at du utgjør en sikkerhets risko er at skiløpere ofte har høy fart kombinert med dårlig kontroll. Fall og sammenstøt med andre er nok normalen mer enn unntaket. Et sammenstøt med en syklist kan potensielt medføre større skader på skiløperen enn et tilsvarende sammenstøt med annen skiløper grunnet at syklisten foruten seg selv også medbringer en relativt tung metallgjennstand (som regel, noen av oss har karbonsykler) på denne arenaen.

Skiløperen er ikke spesielt beskyttet mot sammenstøt med tunge (din vekt pluss sykkelens vekt), og et sammenstøt med din sykkel i høy fart vil jeg anta kan medføre betydelige skader for skiløperen, uten at du nødvendigvis får så fryktelig vondt.

Haha...argumentene dine faller på sin egen urimelighet på så veldig mange nivå....hva med vekten på utstyret som faktisk tråkker løypene og derfor befinner seg i løypene fra tid til annen? Hva med små barn - er det greit å meie ned dem pga manglende kontroll? Er det vektklasser i skiløypa? En på 100kg kjører lett over en på 52....osv

Konsekvent ukonsekvent!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Elghode] #1074801 23/11/2010 12:07
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan ikke ta med andre skiløpere og deres kontroll eller mangel på sådan i denne diskusjonen.

Det er en SKIløype, og der finner man skiløpere av alle slag og på alle ferdighetsnivå. Og det er i skiløypa de hører hjemme på vinteren.

..på samme måte som at man på veien finner små biler, store biler, 18årige verdensmestre og gamle menn med hatt. Det er på veien de skal være (helst ikke når jeg er der da).

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Elghode] #1074806 23/11/2010 12:13
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: Elghode
[/quote]

Haha...argumentene dine faller på sin egen urimelighet på så veldig mange nivå....hva med vekten på utstyret som faktisk tråkker løypene og derfor befinner seg i løypene fra tid til annen? Hva med små barn - er det greit å meie ned dem pga manglende kontroll? Er det vektklasser i skiløypa? En på 100kg kjører lett over en på 52....osv

Det er jo ikke sånn at langrenn i utgangspunktet er fullstendig riskofritt, jeg har da ikke påstått det?

Men logikken din er altså sånn at fordi at det finnes andre paramtere tilknyttet sikkerhetsaspektet, er det fritt fram for deg å tilføre et nytt?

Jeg synes ikke det høres spesielt ansvarlig ut.

Jens
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Knirkekne] #1074807 23/11/2010 12:16
Dan Offline
More than words
More than words
Det er en SKIløype, og der finner man skiløpere av alle slag og på alle ferdighetsnivå. Og det er i skiløypa de hører hjemme på vinteren.

..på samme måte som at man på veien finner små biler, store biler, 18årige verdensmestre og gamle menn med hatt. Det er på veien de skal være (helst ikke når jeg er der da).

Så da mener du at sykler ikke har noe i bilveien å gjøre?

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: tron] #1074814 23/11/2010 12:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ord!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: GeirK] #1074816 23/11/2010 12:23
jeth Offline
Camoboy
Camoboy

Neida - dette er godt forklart, det - men hvis jeg holder til høyre på sykkel, så mener jeg vel at jeg bør kunne forvente at skiløperne greier dette også. Jeg forventer i allefall dette av meg selv når jeg kjører utfor på langrennski.

Hvis du noengang har beveget deg på ski, bør du ikke forvente annet enn at folk går på trynet pga høy fart og manglende kontroll.

Det at du holder deg til høyre vil være en mager trøst for skiløperen som i høy fart ned en høyresving går på trynet og moser øyet, hodet, tennen inn i gaffelkronen din.

Den eventuelle skaden dette måtte medføre for skiløperen vil for all tid stå som ditt ansvar.

Jens
Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: Kjartandaddy] #1074819 23/11/2010 12:25
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Han sier pigg på asftalt og ikke pigg i terrenget. Vel, selv så foretrekker jeg pigg i terrenget og ikke på asfalt. Med 2 cm snø og kanskje is under. Kamikaze!

Re: Terrengsykling om vinteren - artikkel i DN [Re: baronKanon] #1074821 23/11/2010 12:28
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Ord!

Der må jeg si meg 100% enig.

Hadde vel en post i fjor der jeg fortalte om en gående som kom hoppende ut i sporet.
Resultatet var en irritert skiløper,saftig banning,og en skistav som måtte trekkes kjapt inn for å ikke skade noen.

Har ingenting i mot at noen går i løypa heller,det jeg har noe i mot er at de ikke klarer å holde seg i ytterkant av løypa.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Side 2 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support