Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89

Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 #1073400 20/11/2010 15:26
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
...vi snakker selvsagt om 1889!

Disse gutta er på vei inn i Nærøydalen i Sogn på sine lekre tursykler,
helt i tråd med det daværende stilpolitiets retningslinjer, og ble
fotografert av svenske Axel Lindahl. Kom over bildet i den strålende fotoboka
"80 millioner bilder", dette er avfotografert derfra (med tillatelse fra Nasjonalbiblioteket).

Liker stilen!
Ganske strenge på dekkbredden, dog.

Vedlegg axel-lindahl-velocipeder-1200.jpg
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: geiranders] #1073409 20/11/2010 15:40
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220

Bildet er vel tatt fra toppen et sted på Stalheimskleivene.



Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: StigB] #1073412 20/11/2010 15:44
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Jepp, en av de første par krappe svingene innafor hotellet, ser det ut som. Lurer på hvor hardt de kjørte ned der, gitt. Hvasse svinger, bratt helling og grusdekke var nok interessant med dette oppsettet.

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: geiranders] #1073427 20/11/2010 16:22
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Sjekk ramma på den sykkelen vi ser i profil!

Er det noen slags fjæring, mon tro?


Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: Tex] #1073432 20/11/2010 16:28
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573
JB. Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573
Flott bilde! Det ser ut som gutta til venstre har ganske peil på track stand.


I was just riding along...
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: JB.] #1073443 20/11/2010 16:55
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Samtlige ser også ut til å ha støtter å hvile føttene på enten på akslingen foran eller på gaffelbeina. Greit å gjøre unna føttene en plass, når krankarmene og pedalene roterer som verst i nedoverbakke ...

Martin

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: JB.] #1073454 20/11/2010 17:09
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: JB.
Flott bilde! Det ser ut som gutta til venstre har ganske peil på track stand.

Nja, de holder jo i hver andres styre, så dermed danner de en firehjuling og de står som kjent ganske stødig.

Fjæring måtte nok til ja, enten i rammen eller i setet, siden man i nedoverbakker ikke kunne fjære av med beina slik vi gjør i dag.
Her måtte man jo sette føtterne på fothvilerne på gaffelen og dermed gikk all vekt ned i setet. På humpete vei. Med dekk uten luft. Au.

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: geiranders] #1073492 20/11/2010 19:07
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050
slasher Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050
Fantastisk bilde GA!

Stilen er upåklagelig, samme med doningene. Har spesielt sansen for styrene, skulle gjerne hatt noe sånt i stallen.

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: geiranders] #1073531 20/11/2010 20:25
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
Sitat: geiranders
Jepp, en av de første par krappe svingene innafor hotellet, ser det ut som. Lurer på hvor hardt de kjørte ned der, gitt. Hvasse svinger, bratt helling og grusdekke var nok interessant med dette oppsettet.


He he, ja jeg har noen turer opp og ned Stalheimskleivene med buss de åra jeg kjørte for JVB, (JVB - A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap)

Tro nok disse gutta gikk, jeg hadde ihvertfall ikke satt utfor der på grus med de syklene.



Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: Dan] #1073555 20/11/2010 21:19
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Sitat: Dan


Fjæring måtte nok til ja, enten i rammen eller i setet, siden man i nedoverbakker ikke kunne fjære av med beina slik vi gjør i dag.
Her måtte man jo sette føtterne på fothvilerne på gaffelen og dermed gikk all vekt ned i setet. På humpete vei. Med dekk uten luft. Au.


Det var først med dr. Dunlops oppfinnelse at man tok et snaut hundreårs pause i utviklingen av fjæring på sykkel. Fremdeles er noen cm med luftfylt gummi den viktigste støtdempingen på stort sett alt som går på hjul. Man kan trygt si at Dulop satte spor etter seg.

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: Lektoren] #1073663 21/11/2010 10:29
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
Det finnes flere bilder i samme serie. Skal se og jeg får fisket fram noen.

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: chalshus] #1073711 21/11/2010 12:36
Registrert: Nov 2005
Innlegg: 86
O
OstePOP Offline
Medlem
Offline
Medlem
O
Registrert: Nov 2005
Innlegg: 86
Er ikke det LarsB til høyre på bildet?

POP!

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: chalshus] #1073752 21/11/2010 14:02
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Sitat: chalshus
Det finnes flere bilder i samme serie. Skal se og jeg får fisket fram noen.


Mye å ta av her, for den som liker historiske bilder:
http://www.digitaltmuseum.no/info/digitaltmuseum

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: ] #1073855 21/11/2010 18:13
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Sitat: Nick
Sitat: Tex
Sjekk ramma på den sykkelen vi ser i profil!

Er det noen slags fjæring, mon tro?


Nei, det er ikke fjæring. Tvert imot så er disse tynne stagene satt der for å gjøre sykkelen stivere. Denne rammetypen ble først laga i England, og heter naturlig nok "cross frame". Det er en av de første variantene av "sikkerhetsvelocipeden" - altså sykkelen med to like store hjul og pedal med kjedetrekk på bakhjulet som avløste "veltepetteren". Som man ser er denne kryssramma staget for å ta opp kreftene som ellers ville bøye seterøret og det diagonale røret. Denne konstruksjonen blir raskt videreutvikla, både til varianter av kryssramma og til dagens "diamantramme".

Ramma er altså ikke en variant av, men en forløper til diamantramma.

Flott å se igjen dette bildet. Jeg har sett det noen ganger før, men har lett etter det på nettet ved ulike anledninger uten å finne det igjen. Takk til Geiranders for bilde og lenke. ICON_SMILE

Muligens en prototype som ikke er helt optimal denne da, ser det ut som ... ICON_WINK


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: ] #1073897 21/11/2010 19:31
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Sitat: Nick
På denne tida var nesten alt prototyper. Sikkerhetssykkelen ble utvikla rundt 1876 - 1880, men kommersielt tilgjengelig ble den først rundt 1886 da John Kemp Starley laget sykkelen "Rover" - forøvrig forløperen for seinere motorsykler og biler produsert under samme navn, altså Rover.

Disse herrene kan derfor trygt kalles "early adopters", både som sykkelturister i Norge, og som tidlige brukere av "sikkerhetssykkelen".

Her er litt mer om sikkerhetssykkelen. Det er ikke utenkelig at sykkelen vi ser i profil er en original Rover.
http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_bicycle
Ja, men nå er du jo så 'dømrade seriøs, Nick. Jeg ville bare lage meg selv et billig poeng på akkurat det at formen på seterøret på den sykkelen er så flott og bøyd, lizzom. ICON_WINK


Onkel James - onkelen til John - hadde trolig også et ord med i laget. Og det ser veldig ut som en Rover det der, ja. ICON_SMILE


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: Hæ?] #1074040 22/11/2010 07:17
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Man skulle være rimelig dandy og velbemidlet i 1889 for å ha råd, overskudd og mulighet til å sykle tur.

Dette er nok tidlige aksjebroilere fra Oslo Børs.


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: geiranders] #1074109 22/11/2010 09:23
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,002
ulveroar Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,002
Sitat: geiranders
Sitat: chalshus
Det finnes flere bilder i samme serie. Skal se og jeg får fisket fram noen.


Mye å ta av her, for den som liker historiske bilder:
http://www.digitaltmuseum.no/info/digitaltmuseum



Og sære ting fra nær fortid

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: ulveroar] #1074117 22/11/2010 09:36
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Interessant at Jærmuseet har denne, men ikke aner når den ble produsert:
http://www.digitaltmuseum.no/things/sykkel/JRM/J%C3%86J%C3%98M1011?pos=5

Softride ble lansert i 1989, kanskje ikke urimelig å anta at denne er inspirert derfra:
http://www.softrides.com/

Intruder-navnet kom vel også først rundt 1993-1994, var det ikke så?

Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89 [Re: geiranders] #1074227 22/11/2010 12:40
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Sitter og leser om Major Taylor om dagen. Selv om det er snakk om banesykling, er det sykkelhistorie.

Men imponerende at folk drev med "villmanns-sykling" på den tiden (1890-årene).
Liten quote fra da Munger, personen som bygde syklene Taylor syklet på skulle lansere sin nye Birdie-Special i Worcester, Mass.

Quote:
... Wearing his sleek racing uniform, the teenager (Taylor) mounted the bicycle and ascended a plank not much wider than his tire until he was six feet above the floor and peering down on a sea of ruddy faces. Across a platform he went, then down a flight of stairs as the room erupted with toasts to the brilliant architect and his "dark secret".




Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike


Moderator  support