Disse gutta er på vei inn i Nærøydalen i Sogn på sine lekre tursykler, helt i tråd med det daværende stilpolitiets retningslinjer, og ble fotografert av svenske Axel Lindahl. Kom over bildet i den strålende fotoboka "80 millioner bilder", dette er avfotografert derfra (med tillatelse fra Nasjonalbiblioteket).
Jepp, en av de første par krappe svingene innafor hotellet, ser det ut som. Lurer på hvor hardt de kjørte ned der, gitt. Hvasse svinger, bratt helling og grusdekke var nok interessant med dette oppsettet.
Samtlige ser også ut til å ha støtter å hvile føttene på enten på akslingen foran eller på gaffelbeina. Greit å gjøre unna føttene en plass, når krankarmene og pedalene roterer som verst i nedoverbakke ...
Flott bilde! Det ser ut som gutta til venstre har ganske peil på track stand.
Nja, de holder jo i hver andres styre, så dermed danner de en firehjuling og de står som kjent ganske stødig.
Fjæring måtte nok til ja, enten i rammen eller i setet, siden man i nedoverbakker ikke kunne fjære av med beina slik vi gjør i dag. Her måtte man jo sette føtterne på fothvilerne på gaffelen og dermed gikk all vekt ned i setet. På humpete vei. Med dekk uten luft. Au.
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89
[Re: geiranders]
#107349220/11/201019:07
Jepp, en av de første par krappe svingene innafor hotellet, ser det ut som. Lurer på hvor hardt de kjørte ned der, gitt. Hvasse svinger, bratt helling og grusdekke var nok interessant med dette oppsettet.
He he, ja jeg har noen turer opp og ned Stalheimskleivene med buss de åra jeg kjørte for JVB, (JVB - A/S Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap)
Tro nok disse gutta gikk, jeg hadde ihvertfall ikke satt utfor der på grus med de syklene.
Fjæring måtte nok til ja, enten i rammen eller i setet, siden man i nedoverbakker ikke kunne fjære av med beina slik vi gjør i dag. Her måtte man jo sette føtterne på fothvilerne på gaffelen og dermed gikk all vekt ned i setet. På humpete vei. Med dekk uten luft. Au.
Det var først med dr. Dunlops oppfinnelse at man tok et snaut hundreårs pause i utviklingen av fjæring på sykkel. Fremdeles er noen cm med luftfylt gummi den viktigste støtdempingen på stort sett alt som går på hjul. Man kan trygt si at Dulop satte spor etter seg.
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89
[Re: Lektoren]
#107366321/11/201010:29
Nei, det er ikke fjæring. Tvert imot så er disse tynne stagene satt der for å gjøre sykkelen stivere. Denne rammetypen ble først laga i England, og heter naturlig nok "cross frame". Det er en av de første variantene av "sikkerhetsvelocipeden" - altså sykkelen med to like store hjul og pedal med kjedetrekk på bakhjulet som avløste "veltepetteren". Som man ser er denne kryssramma staget for å ta opp kreftene som ellers ville bøye seterøret og det diagonale røret. Denne konstruksjonen blir raskt videreutvikla, både til varianter av kryssramma og til dagens "diamantramme".
Ramma er altså ikke en variant av, men en forløper til diamantramma.
Flott å se igjen dette bildet. Jeg har sett det noen ganger før, men har lett etter det på nettet ved ulike anledninger uten å finne det igjen. Takk til Geiranders for bilde og lenke.
Muligens en prototype som ikke er helt optimal denne da, ser det ut som ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89
[Re: ]
#107389721/11/201019:31
På denne tida var nesten alt prototyper. Sikkerhetssykkelen ble utvikla rundt 1876 - 1880, men kommersielt tilgjengelig ble den først rundt 1886 da John Kemp Starley laget sykkelen "Rover" - forøvrig forløperen for seinere motorsykler og biler produsert under samme navn, altså Rover.
Disse herrene kan derfor trygt kalles "early adopters", både som sykkelturister i Norge, og som tidlige brukere av "sikkerhetssykkelen".
Ja, men nå er du jo så 'dømrade seriøs, Nick. Jeg ville bare lage meg selv et billig poeng på akkurat det at formen på seterøret på den sykkelen er så flott og bøyd, lizzom.
Onkel James - onkelen til John - hadde trolig også et ord med i laget. Og det ser veldig ut som en Rover det der, ja.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Digre hjul og superbrede styrer allerede i '89
[Re: Hæ?]
#107404022/11/201007:17
Sitter og leser om Major Taylor om dagen. Selv om det er snakk om banesykling, er det sykkelhistorie.
Men imponerende at folk drev med "villmanns-sykling" på den tiden (1890-årene). Liten quote fra da Munger, personen som bygde syklene Taylor syklet på skulle lansere sin nye Birdie-Special i Worcester, Mass.
Quote:
... Wearing his sleek racing uniform, the teenager (Taylor) mounted the bicycle and ascended a plank not much wider than his tire until he was six feet above the floor and peering down on a sea of ruddy faces. Across a platform he went, then down a flight of stairs as the room erupted with toasts to the brilliant architect and his "dark secret".