Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: kjerts] #1072322 18/11/2010 08:53
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nesten sånn som Northug ville ha gjort det ... :-)

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: kjerts] #1072353 18/11/2010 10:08
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: kjerts
Sitat: bjerkseth
Sitat: 2XU

Første og min eneste gang på NC var i Skien iår, Der en fra kjent klubb som tok meg i armen og dro meg bak samtidlig som dro seg selv fram og passerte meg. Fra samme klubb så jeg en bil kjøre en rytter opp en bakke så han tok igjen feltet igjen... Dette var da gutter.

Jeg kan trøste deg med at en østerriker gjorde det samme på meg under RGP. Var akkurat over bakketoppen og jeg hadde kanskje 5 meter opp til neste rytter og han som lå bak meg tok tak og dro seg frem på hjulet mens jeg stoppet helt opp. Den luka kostet mye og hente og når jeg kom opp igjen så påsto han at dette var helt vanlig praksis og ikke noe å bli sur for. Nå kjører jeg ikke mange landeveisritt, men i mine øyne er det hvertfall jukd.

Det er et svar på at det er du som skal holde hjulet til de foran, og luken du gir blir problemet til alle bak deg. Er man i ferd med å slippe, med syklister bak deg, kan du høflig strekke hånden bakover for å tilby et framkast for å bøte på skaden du har påført de bak deg.

Hvis man har planer om å henge med selv, til tross for at du må gi noen meter, er det viktig å signalisere til de bak deg, som ikke nødvendigvis følger med på om du lager luke eller ikke, slik at de kan passere deg i god tid før det blir mange meter.

Akkurat i det tilfelle her så var det jeg som var på vei fremover for å tette luken til en annen, men jeg mener at det ikke spiller noen rolle. Når man sitter på halen av feletet inn i oppoverbakker så må man da nesten regne med at det kommer til å bli luker om noen drar på litt. Å dra seg opp på bekostning av andre ryttere mener nå hvertfall jeg er langt over grensen for hva som burde vært tillatt.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1072477 18/11/2010 13:18
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: Kriss
Tidenes norske terrengrytter har vel heller ikke gått frem som det beste eksemplet selv både fra nordsjørittet og i Birken der Kenneth startet i pulje 20. Kosetur var han ikke på i alle fall, han raste forbi de andre damene ganske kjapt uten at jeg skal si hva formålet var..(....)

Når det gjelder Nordsjørittet så kan jeg rette denne påstanden til hvordan det egentlig var.

Alle i pulje 1 hadde varmet opp og sto og ventet fra 10-45 minutter på startstreken for å sikre seg en god plass når startskuddet gikk.
Meg inkludert. 3-4 minutter før start kom Mr. and Mrs. Flesjå trillende inn i front, uten å ha stått i kø (uten å gå gjennom slusen en gang), uten å ha blitt kalde igjen etter oppvarming. Dette fikk de lov til, og uansett hvor mye folk skrek og sa, så ble de stående, og var da selvfølgelig først ut fra start i tillegg.

Fru Flesjå hadde god drahjelp fra de beste rytterne i pulje 1, og deltok fint lite i dra-arbeidet. Fullførte først i mål i pulje 1, og som nr. 4 på rittet totalt på tid. Inkludert Elitepulja som startet sist på selve rittet. Så om de hadde startet lengre bak i pulje 1, eller om Gunn hadde startet i lag med kvinner elite, så hadde hun nok aldri fått den supertiden hun fikk.

Resultat hentet fra www.turritt.com

1. Roy Hegreberg Team Sparebanken Vest Ridley 03:06:32
2. Daniel E. Jarstø Stavanger SK 03:06:44
3. Sondre Norland Stavanger SK 03:12:17
4. Gunn-Rita Dahle Flesjå Merida / Sola CK 03:13:38
4. Kenneth Flesjå Merida / Sola CK 03:13:38
6. Ole Martin Sandnes SK 03:14:05
7. Jone Ellingsen Dalane SK 03:14:10

Redigert av NeDD; 18/11/2010 13:21.
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: bjerkseth] #1072485 18/11/2010 13:29
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth

Akkurat i det tilfelle her så var det jeg som var på vei fremover for å tette luken til en annen, men jeg mener at det ikke spiller noen rolle. Når man sitter på halen av feletet inn i oppoverbakker så må man da nesten regne med at det kommer til å bli luker om noen drar på litt. Å dra seg opp på bekostning av andre ryttere mener nå hvertfall jeg er langt over grensen for hva som burde vært tillatt.

Enn om man lager samme luke lenger frem, da? Eller i 20-posisjon på et sidevindstrekke hvor hele feltet ligger på en strek?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: kjerts] #1072492 18/11/2010 13:33
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kan ikke se at det gjør noen større forskjell. Man har da ikke ansvar for de rytterne som er bak en.

Hvis nummer 1 rykker kan da nummer 3 huke tak i nummer 2 og dra seg frem om nummer 2 ikke følger umiddelbart?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kruser] #1072496 18/11/2010 13:39
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er ikke snakk om rykking, men å ikke dra med seg flest mulig i det man får problemer.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: kjerts] #1072499 18/11/2010 13:42
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På et sidevindstrekke er det ikke bare bare å gå rundt en som får problemer, når du først oppdager luka hans. Da er det veldig fint om den som sliter legger seg ut mot vinden i alle fall, slik at man får fri bane og litt le for vinden i det man tetter luka. En hjelpende hånd er også høflig i en slik situasjon.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: NeDD] #1072514 18/11/2010 14:01
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: NeDD
Tidenes norske terrengrytter har vel heller ikke gått frem som det beste eksemplet selv både fra nordsjørittet og i Birken der Kenneth startet i pulje 20. Kosetur var han ikke på i alle fall, han raste forbi de andre damene ganske kjapt uten at jeg skal si hva formålet var..(....)

Når det gjelder Nordsjørittet så kan jeg rette denne påstanden til hvordan det egentlig var.

Alle i pulje 1 hadde varmet opp og sto og ventet fra 10-45 minutter på startstreken for å sikre seg en god plass når startskuddet gikk.
Meg inkludert. 3-4 minutter før start kom Mr. and Mrs. Flesjå trillende inn i front, uten å ha stått i kø (uten å gå gjennom slusen en gang), uten å ha blitt kalde igjen etter oppvarming. Dette fikk de lov til, og uansett hvor mye folk skrek og sa, så ble de stående, og var da selvfølgelig først ut fra start i tillegg.

Fru Flesjå hadde god drahjelp fra de beste rytterne i pulje 1, og deltok fint lite i dra-arbeidet. Fullførte først i mål i pulje 1, og som nr. 4 på rittet totalt på tid. Inkludert Elitepulja som startet sist på selve rittet. Så om de hadde startet lengre bak i pulje 1, eller om Gunn hadde startet i lag med kvinner elite, så hadde hun nok aldri fått den supertiden hun fikk.

Resultat hentet fra www.turritt.com

1. Roy Hegreberg Team Sparebanken Vest Ridley 03:06:32
2. Daniel E. Jarstø Stavanger SK 03:06:44
3. Sondre Norland Stavanger SK 03:12:17
4. Gunn-Rita Dahle Flesjå Merida / Sola CK 03:13:38
4. Kenneth Flesjå Merida / Sola CK 03:13:38
6. Ole Martin Sandnes SK 03:14:05
7. Jone Ellingsen Dalane SK 03:14:10

Kan ikke se at jeg har kommet med så mye påstander som behøver og rettes, men fint med en utgreiing så får jo folk gjøre seg opp en formening selv med detaljene på plass. Jeg vet hva jeg mener.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1072729 19/11/2010 01:13
L
Lord Awesome Offline
Fersking
Fersking
L
http://www.videopeloton.com/dettaglio.aspx?CodFile=51642 Hva synes dere om denne episoden? Forøvrig en veldig bra side for gamle sykkelclip

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Lord Awesome] #1072739 19/11/2010 07:04
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Angående Gunn Rita og Nordsjørittet så bivånet jeg også hele opptrinnet, og sto der med en ganske flau smak i munnen på ekteparets Flesjås vegne. Det var rett og slett smålig, både at arrangøren lot dem få lov og at de selv nedverdiget seg til det.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1072747 19/11/2010 07:24
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N

Tidenes norske terrengrytter har vel heller ikke gått frem som det beste eksemplet selv både fra nordsjørittet og i Birken der Kenneth startet i pulje 20.

Kan ikke se at jeg har kommet med så mye påstander som behøver og rettes, men fint med en utgreiing så får jo folk gjøre seg opp en formening selv med detaljene på plass. Jeg vet hva jeg mener.

Gunn Rita startet aldri i pulje 20. på Nordsjørittet.
Det jeg mente.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: NeDD] #1072770 19/11/2010 08:11
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
^^ Og det har vel Kriss aldri påstått?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: JonahHex] #1073074 19/11/2010 15:32
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjendiser som utnytter sin status til sin fordel har jeg null respekt for. Tror det var noe greier med Birken med de to også i 2009. Husker ikke helt hva i farta. Et forsøk på kjøre sammen tror jeg.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: erling] #1073079 19/11/2010 15:55
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan ikke tenkes at arrangøren ville ha de fremst, i likhet med alle proffene i NM, trøyebærere osv?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: NeDD] #1073088 19/11/2010 16:43
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: NeDD

Dette er ganske vanlig i mange ritt. Eliteryttere kryper under startsnora, eller hopper over gjerdet for å stille seg blant de fremste. F.eks. under Sykkelener'n i år var det flere som gjorde dette. Jeg syns også jeg observerte Kriss der, stående ganske langt fremme, hvor han la ned sin egen sykkel og gikk bakover for å bære frem sykkelen til Borghild, sånn at hun også fikk en bra startposisjon. Om dette er så veldig galt vet jeg ikke, men litt frekt er det jo.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: -Jan] #1073094 19/11/2010 16:58
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet er at de som stiller seg opp først, garantert ikke er de raskeste..

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: -Jan] #1073098 19/11/2010 17:08
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Stemmer det Jan.. Var kanskje frekt, men enten får ener'n ha eliteklasse eller så får de la være. Når det gjelder der var pulje 1 altfor stor og når alle løper inn samtidig og ikke elite blir sluset først er det i praksis ingen eliteklasse. Der gjorde de fleste av de som startet i elite at de gikk inn foran, så ja jeg hjalp henne frem så hun ikke fikk halve turfeltet foran seg ut fra start.
På Oppdal i år var det mer enn nok påmelde i eliteklassene til at de kunne startet alene, i stedet for å blande 200 ekstra inn i samme starten. Gruppa ble for stor som førte til unødvendig farlige situasjoner pluss rotet som ble på E6 da de ikke klarte å geleide hele feltet inn der det skulle så mange fikk en tung vei da det ble kjørt.
På nordsjørittet var vel poenget at hun ikke startet i eliteklasse, men i turklasse. Turklasse bør være først til mølla og man betaler prisen for å stå i kø med å starte iskald. Er man påmeldt i eliteklasse er det vel ikke meningen at man skal starte bak 150 turryttere?

Nesten det samme som å dra på kjerringa i 9 mil var det det du mente?

Redigert av Kriss; 19/11/2010 17:25. Rediger grunn: dårlig norge
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1073101 19/11/2010 17:14
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det som stinker vedr. Fru Flesjås start i Nordsjørittet var at hun ikke startet i eliteklassen, men i pulje 1. Tydeligvis for å ha gubben som drahjelp. Hadde hun startet i eliteklassen, der hun hører hjemme, hadde hun vel ikke dratt nyte av gubben. Det synes jeg er dårlig gjort mot damene som startet i eliteklassen.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1073103 19/11/2010 17:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nesten det samme som å dra på kjerringa i 9 mil var det det du mente?

Nei, og jeg er helt enig i det du skriver om eliteklassen i Ener'n.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1073419 20/11/2010 16:09
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Fint at du avklarte dette anonymous13, så jeg forstår at faktisk jeg er verst av alle og burde skjønt at jeg skulle holdt kjeft i denne tråden.
Regner med du var tilstede etter som du vet hvordan det foregikk ved start.
I fjor stilte vel eliten opp først så de fleste regnet vel med det var slik i år og og ventet muligens på beskjed. Ingen visste når man skulle stille opp og slusene åpnet. Problemet med at det plutselig ble åpnet og 80% av eliten ikke fikk med seg hvordan dette foregikk ble løst ved at de gikk inn foran. Hun var av de som ikke fikk med seg dette da hun var i bilen med jakka si. Jeg var tilfeldigvis der akkurat da så ble med inn. Mener du godt over halve elite feltet burde startet bak 150-200 turryttere og da pga. av de ikke fikk med seg at det plutselig var åpnet?
Så når det blir rot på denne måten pga. dårlig info/planlegging så får elite'n bare stille seg bakerst når de ikke klarte å gjette seg til når man skulle stille opp og at de plutselig ikke skulle stille opp først i år?
Hadde det derimot vært et rent turritt eller en stor eliteklasse uten opprop med oppstilling en halvtime før og jeg hadde stilt meg opp en halvtime før for så å hjelpe henne forbi 200 stk 2 min før start etter at hun hadde sittet på rulle i ei varmebu frem til da, så ville det selvsagt vært helt på trynet.

Redigert av Kriss; 20/11/2010 16:10.
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1073842 21/11/2010 17:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg synes ikke det er å kalle det frekt om de beste i rittet stilelr seg inn foran. Det er der de hører hjemme, og arrangør bør gi rom for at slikt kan gjøres. For alle de bak har det absolutt ingenting å si for resultatet, for de beste har det mye å si.

Om det ikke gjøres og de beste spres bakover blant noen hundre andre, så vil det skape en masse unødvendige farlige situasjoner.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: EgilS] #1073871 21/11/2010 18:39
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Poenget i nordsjørittet var at det ble gjort slik forskjell. Jeg startet i pulje 2, der også herrer junior elite starter. De fikk beskjed om å stille seg helt fremst. To minutter for sent kom et par juniorer til start, og forsøkte samme triks som Flesjåene hadde tatt. De ble bryskt avvist og måtte stille seg bakerst i pulje 2. De var i realiteten sjanseløse da.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1073994 21/11/2010 22:07
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tja, ikke at jeg tror det er noen vits men.
Jeg har bare lest hvordan det var på nordsjørittet, men fakta er vel at hun valgte å ikke stille i eliteklassen, men i turklassen for å starte med mennene. Der var det vel ingen tvil om når og hvor det var oppstilling til start. Når det i tillegg er 5-6 graderog man må velge om man skal være varm eller stå fremst så skjønner jeg folk reagerer.
Hun hadde selv valgt å være turrytter den dagen og da har man vel også valgt bort muligheten for å varme opp frem til start og samtidig starte fremst og?
På Oppdal var det eliteklasse, men elite starter sammen med 150-200 turryttere. Der elite er plassert først og tur etterpå. Da det i år ikke ble skilt slik at elite gikk inn i slusa først som var meningen, ble det mange i eliteklassen som fortsatt var utenfor. De løste det med at enten noen kjente tok i mot sykkelen og klatret over gjerdet, noen ble også geleidet inn foran. (da det var umulig og komme gjennom alle)
Jeg var hennes kjente og hjalp henne fra det som ville blitt startposisjon 200 til kanskje posisjon 40-50. Når starten gikk var de som hadde meldt seg på i eliteklassen plassert der det var meningen de skulle være.
Hadde det derimot vært et rent turritt hadde det blitt noe annet.

Regner forresten med du var på begge plassene og vet hvordan det foregikk siden du finner det fornuftig å kritisere meg/oss på denne måten.

Ellers så får vel folket dømme selv..

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1074042 22/11/2010 07:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg klarer ikke helt å se det uetiske i det Kriss gjorde all den tid det ikke var opplyst i noe reglement at dette ikke var lov, og at arrangør heller ikke prøvde å stoppe de som gjorde det.

Om man vet at man sykler fortere enn de aller fleste av de andre i startfeltet synes jeg det er helt greit også av sikkerhetsmessige grunner. Og som jeg skriver; de andre får ikke dårligere tider om man gjør det slik. Så hva er det å sutre over?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: EgilS] #1074048 22/11/2010 07:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Menneh... hvem bestemmer hvem som er "de beste", og hvor mange er de? Hvis jeg er så heldig å komme først i et felt, hvor mange rulle-oppvarmede "beste" må jeg regne med å få foran meg?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Øyvind V] #1074052 22/11/2010 07:53
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Er det ikke ganske greit da ?

Er du meldt på i eliteklassen slik f.eks Borghild var så kommer du akkurat når du vil til start og stiller deg i de fremste rekkene ( Jeg trodde det var allment akseptert og vanlig å gjøre det slik)

Er du meldt på i turklassen slik Flesjå, så står du på den plassen du kommer inn i slusa på, og slipper elitesyklistene foran deg dersom noen av de velger å gå inn bak istedenfor foran.

Når det gjelder de 2 juniorene i Nordsjørittet så er det bare å gi hyseklask til arrangøren.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Øyvind V] #1074053 22/11/2010 07:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Akkurat det får man vel selv avgjøre, men i Kriss sitt tilfelle er det vel ganske åpenbart. Uansett var det nok ingen som tapte noe på at han sto det og han slapp å drive en farlig oppkjøring ved å måtte passere ett par hundre ryttere for å komme opp i tet.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Ruslebiffen] #1074054 22/11/2010 07:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jo, det er veldig greit hvis du vet hvem alle elitesyklistene er. Hva om det ikke er eliteklasse?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Øyvind V] #1074065 22/11/2010 08:21
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Da blir det jo litt vanskeligere, men dersom noen spør om å komme inn/forbi, da slipper vi dem forbi. ( Nå skal det jo sies at jeg ikke akkurat er noe eliteutøver selv, og står sjelden helt foran)

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Øyvind V] #1074067 22/11/2010 08:22
L
Lord Awesome Offline
Fersking
Fersking
L
Var faktisk hele 6 juniorer som ikke fikk stille seg først i nordsjørittet

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support