Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker?

Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? #1070661 15/11/2010 16:36
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hvor går grensen for å hjelpe en syklist fremover i ritt-traseen. ( Hjelp fra klubbkamerater og medsyklister ).

På flere ritt jeg har deltatt på i sommer har jeg lagt merke til at en del kvinnelige syklister har fått dytte - hjelp opp bakker. Dvs at en el flere ryttere har holdt bak på setet / ryggen for å gi dem ekstra push opp, slik at de ikke skulle falle av gruppen de satt i.

Er dette etisk riktig? personlig syns jeg dette er juks.

Jeg snakker ikke om de som er på mosjonist nivå nå, men de som er med og hevder seg høyt oppe i kvinneklassene.

På grenserittet så jeg et eksempel på dette som jeg selv mener er langt over streken for hva som bør være tillatt av hjelp fra lagkamerater.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Birkebeinern] #1070662 15/11/2010 16:40
olechr Offline
More than words
More than words
Slik jeg ser det er dette helt greit i grupper ala bedrifter som har et felles mål om å fullføre osv. Det er dermed ikke greit hvis dette er damer som er med å kjemper om plasseringer og gjør dette for å få et bedre resultat. Jeg syntes heller ikke det er greit når damer har med hjelperyttere ale foreldre, kjærester eller lignende for å vinne/få et godt resultat. For egen del ser jeg da på dame nr 2 som vinner.. Damer skal kjempe mot damer på like vilkår.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: olechr] #1070676 15/11/2010 16:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette er åpenbart juks.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: sykkeloyvind] #1070711 15/11/2010 17:45
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Her er en lignende sak i skisporet http://www.vg.no/sport/ski/artikkel.php?artid=147766

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: goerbi] #1070794 15/11/2010 19:46
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg sykla årets FredagsBirk sammen med kona mi.
Ho har tildels mye dårligere form enn meg.

Selvom jeg antar FredagsBirken og deltakerne der neppe er i trådstarters tanker, må det vel være et veldig nederlag for ei dame å få hjelp av en mann. Hvilken stolthet har man da?

På årets FredagsBirk var jeg ikke engang innom tanken på å hjelpe fruen opp de verste motbakkene. Ho sleit seg fram, og jeg trur jeg ville fått ei real skyllebøtte hvis jeg hadde hjelpa til på den måten.

Damene får klare seg sjøl, konkurrere mot hverandre og være fornøyd med det.
Jeg ville også oppfattet dette som juks.

Re Sykkelklubb
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Birkebeinern] #1071265 16/11/2010 13:54
T
Titan58 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Eg tok tak i rompa til ei dame i Rosinbakken for å dytte henne opp. Fikk meg en på trynet :-(

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: NilsRegin] #1071267 16/11/2010 13:57
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har full forståelse for at gutta gir en "hjelpende hånd", når de kjører sammen med landets sprekeste damer :-)

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: olechr] #1071269 16/11/2010 14:02
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Det er dermed ikke greit hvis dette er damer som er med å kjemper om plasseringer og gjør dette for å få et bedre resultat. Jeg syntes heller ikke det er greit når damer har med hjelperyttere ale foreldre, kjærester eller lignende for å vinne/få et godt resultat. For egen del ser jeg da på dame nr 2 som vinner.. Damer skal kjempe mot damer på like vilkår.

Dette har jeg sett et par eksempler på blant et par av de beste jentene i landet - i et par av de større maratonritta. Ikke bra.

Gaute
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: gauter] #1071299 16/11/2010 14:48
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Dette er uten tvil juks, særlig siden det i utgangspunktet er uheldig at gutte og jentefelt kjører sammen. Da blir konkurransen hvem som klarer å henge og det er ikke nødvendigvis det samme som hvem som er best.

Jeg har også sett andre drøye eksempler, for eksempel menn som starter først på en tempo og venter på en jente for så å gi drahjelp i kortere eller lengre perioder.

Interessant nok virker det ikke som folk syns denne formen for juks er så ille, ofte blir det ikke engang disk i det aktuelle rittet, og det påkaller ikke den helt store moralske fordømmelsen heller.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: sigmund1] #1071316 16/11/2010 15:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det er alltids noen som kjenner noen som får litt hjelp når de starter sammen. Noen er flinke til å få hjelp, andre ikke. Men er vel egentlig ikke så mye alternativ da de som regel er ganske få på start..
Birken er unntaket, men der er det jo et bra startfelt.
Hva om de hadde startet f.eks. 10-20 min før mennene i NC? Da hadde de jo fått satt løpet sitt selv til mennene hadde kommet. Og er de gode nok til å henge på de beste mennene når de kommer så er jo det imponerende nok i seg selv.
Å i Heiane var i hvertfall håpløst da mosjonistene i tillegg plutselig skulle starte samtidig. Da ble dama presset ut av et par overivrige mosjonister som skulle frem og endte opp med å dra på et felt med turryttere på flatene etter start, mens de andre damene satt i felt lenger fremme. Da blir det tungt.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1071345 16/11/2010 16:42
Loki Offline
Besatt
Besatt
I krig og kjærlighet er alt lov.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Loki] #1071435 16/11/2010 19:12
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Skulle vært artig å hørt noe fra de aktive damene på forumet angående denne problemstillingen. Prøver for all del ikke å dra alle over en kam..men dog.

Personlig blir jeg provosert når jeg ser slikt forekomme i ritt.

Redigert av Birkebeinern; 16/11/2010 19:12.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Birkebeinern] #1071825 17/11/2010 11:56
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Om vi fjerner variabelen kjønn her, og sier syklister om alle sammen som deltar.

Hva er da utfordringen? At noen hjelper andre? Hvor går grensen mellom dytt på setet og det å ligge foran å dra?

Vil de jeg evt dytter opp en bakke flytte seg ut av traseen/stien når det begynner å gå nedover igjen? Ettersom vi gutter liksom er sterkere og dermed er kjent for å sykle raskere nedover mener jeg... (pun intended)

Bj

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: sigmund1] #1071830 17/11/2010 12:02
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sigmund1
Interessant nok virker det ikke som folk syns denne formen for juks er så ille, ofte blir det ikke engang disk i det aktuelle rittet, og det påkaller ikke den helt store moralske fordømmelsen heller.

Og da kan jeg jo dra frem en av mine kjepphester igjen;
Denne typen juks tipper jeg forekommer langt mer enn doping i nivået under proff, og har sikkert minst like store konsekvenser for resultatet som mye av dopingen. Hvorfor straffes dette da ikke i like stor grad?

Jeg synes det er helt idiotisk!

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: EgilS] #1071832 17/11/2010 12:05
2
2XU Offline
Avhengig
Avhengig
2
Sitat: EgilS

Denne typen juks tipper jeg forekommer langt mer enn doping i nivået under proff, og har sikkert minst like store konsekvenser for resultatet som mye av dopingen. Hvorfor straffes dette da ikke i like stor grad?

Første og min eneste gang på NC var i Skien iår, Der en fra kjent klubb som tok meg i armen og dro meg bak samtidlig som dro seg selv fram og passerte meg. Fra samme klubb så jeg en bil kjøre en rytter opp en bakke så han tok igjen feltet igjen... Dette var da gutter.

Redigert av 2XU; 17/11/2010 12:07.
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: EgilS] #1071834 17/11/2010 12:10
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dette er og blir juks. Jeg vet om damer som kjører eliteklassen, som er rimelig oppgitt over at enkelte kjører med hjelperyttere. Dette er blitt praksis for enkelte i bla Grenserittet, hvor det har vært damer som har kjørt med flere "hjelperyttere".

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Thomasen] #1071888 17/11/2010 12:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tidenes norske terrengrytter har vel heller ikke gått frem som det beste eksemplet selv både fra nordsjørittet og i Birken der Kenneth startet i pulje 20. Kosetur var han ikke på i alle fall, han raste forbi de andre damene ganske kjapt uten at jeg skal si hva formålet var..
Jeg har selv hjulpet dama en gang, det var i et treningsritt på landeveien uten premier da formålet var fartstrening.
På turritt med 5000,- i første der vi havnet i samme gruppe kjørte jeg henne av i bakken og en annen dama hang med da jeg dro.. Tror ikke hun hadde syntes det hadde vært så jævlig moro å vinne om jeg hadde dratt henne til mål heller gitt så hadde vel blitt jaget hadde jeg prøvd.
Tror ikke det er mye utbredt, men at det har hendt og fortsatt kommer til å bli eksempler på det blir det nok så lenge de starter sammen med mennene..

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1071916 17/11/2010 13:47
olechr Offline
More than words
More than words
Det blir feil når man har inn folk som sykler i en annen klasse som hjelperyttere. Jeg så ingen med moped som hjalp Thor? Det blir litt det samme. Damer og herrer er 2 forskjellige klasser/idretter. Damer kan gjerne hjelpe damer, men når man har herre hjelperyttere å ligge bak hele rittet blir det feil.

Ambassadør for Scott.
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1071925 17/11/2010 14:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Jeg føler meg så ynkelig når jeg tenker på at jeg har brukt de samme damene som hjelperyttere ved enkelte anledninger.

Noe sier meg at du ikke har kjempet om toppplasseringer i herreklassen? ICON_SMILE

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: EgilS] #1071927 17/11/2010 14:03
olechr Offline
More than words
More than words
Som egil sier du har ikke kjempet om toppplaseringer.. Blir noe annet når man gjør det for å vinne feks Birken.. En seier her betyr litt mere enn ett merke :-P

Ambassadør for Scott.
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: olechr] #1071941 17/11/2010 14:15
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er forskjell på å henge seg på tilfeldige ryttere underveis som i utgangspunktet kun kjører for seg selv. Det kan alle gjøre og vil derfor være likt for alle.

Det er noe helt annet å ha dedikerte hjelperyttere som kjører i den farten man gir de beskjed om, som venter om man punkterer, henter drikke og mat, ligger konstant foran og drar,...

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1071999 17/11/2010 16:07
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous13

Jeg ligger helt i tetsjiktet innen postnummeret :-)

yes

Jeg også, men må legge til årsklassen og da mener jeg ikke hele 5 årsintervallet

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: ] #1072004 17/11/2010 16:17
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Et eksempel da.. Hvis jeg hadde gjort som Mr. Flesjå og startet i pulje 20 eller startet i tidligere pulje og ventet på Skramstad. Dama var nummer 4 ut av gåpartiet med luke både foran og bak, jeg hadde lett klart og tette luka for henne opp til Sandstø og Larsen. Kanskje kunne vi sammen hengt på Larsen når hun stakk fra, hvis ikke hadde jeg tauet henne til mål når Sandstø kjørte av kjede ved skistadion omtrent.. Hadde blitt moro å stå på pallen da så tenker den sjekken hadde smakt. Da er det bedre å være i pulje 4-8 og bli nummer 8 gitt så får man heller prøve å holde ryggen på de neste år.
I tillegg kan jeg jo drite i å kjøre for en 10-20 plass i NM og NC selv og heller dra på henne.. Hadde blitt bedre plasseringer av det, men makan. Mulig anonymous13 synes det er greit, men håper dere ikke er så mange fler..

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Kriss] #1072018 17/11/2010 16:47
sissel l Offline
Entusiast
Entusiast
Synes det er juks og ikke etisk riktig, jeg hadde blitt hoppende forbanna om noen hadde dytta meg. Man får klare seg uten dyttehjelp, jente eller gutt.

Trening gjør mening:o)
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: 2XU] #1072033 17/11/2010 17:14
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: 2XU
Sitat: EgilS

Første og min eneste gang på NC var i Skien iår, Der en fra kjent klubb som tok meg i armen og dro meg bak samtidlig som dro seg selv fram og passerte meg. Fra samme klubb så jeg en bil kjøre en rytter opp en bakke så han tok igjen feltet igjen... Dette var da gutter.

Jeg kan trøste deg med at en østerriker gjorde det samme på meg under RGP. Var akkurat over bakketoppen og jeg hadde kanskje 5 meter opp til neste rytter og han som lå bak meg tok tak og dro seg frem på hjulet mens jeg stoppet helt opp. Den luka kostet mye og hente og når jeg kom opp igjen så påsto han at dette var helt vanlig praksis og ikke noe å bli sur for. Nå kjører jeg ikke mange landeveisritt, men i mine øyne er det hvertfall jukd.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: sissel l] #1072057 17/11/2010 18:26
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sissel l
Synes det er juks og ikke etisk riktig, jeg hadde blitt hoppende forbanna om noen hadde dytta meg. Man får klare seg uten dyttehjelp, jente eller gutt.

Veldig enig. Klare seg selv ICON_SMILE Ellers er det verken fair eller moro.

Redigert av MTBea; 17/11/2010 18:26.

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Stine L] #1072202 17/11/2010 22:16
S
Signe Offline
Fersking
Fersking
S
Henger meg på de andre jentene her. Dette er juks! Skal en først delta i ritt, så får en fullføre for egen maskin!!

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Signe] #1072218 17/11/2010 23:12
Hjulcompaniet Offline
Ivrig
Ivrig
what would Pippi Långstrump do?

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: Hjulcompaniet] #1072261 18/11/2010 07:35
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Hjulcompaniet
what would Pippi Långstrump do?
Rykket fra start og syklet fra både mennene og damene vil jeg tro.

Re: Etisk riktig å dytte jenter opp motbakker? [Re: bjerkseth] #1072289 18/11/2010 08:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth
Sitat: 2XU

Jeg kan trøste deg med at en østerriker gjorde det samme på meg under RGP. Var akkurat over bakketoppen og jeg hadde kanskje 5 meter opp til neste rytter og han som lå bak meg tok tak og dro seg frem på hjulet mens jeg stoppet helt opp. Den luka kostet mye og hente og når jeg kom opp igjen så påsto han at dette var helt vanlig praksis og ikke noe å bli sur for. Nå kjører jeg ikke mange landeveisritt, men i mine øyne er det hvertfall jukd.

Det er et svar på at det er du som skal holde hjulet til de foran, og luken du gir blir problemet til alle bak deg. Er man i ferd med å slippe, med syklister bak deg, kan du høflig strekke hånden bakover for å tilby et framkast for å bøte på skaden du har påført de bak deg.

Hvis man har planer om å henge med selv, til tross for at du må gi noen meter, er det viktig å signalisere til de bak deg, som ikke nødvendigvis følger med på om du lager luke eller ikke, slik at de kan passere deg i god tid før det blir mange meter.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support