|
|
Kan fenselsinnsatte..
|
Re: Kan fenselsinnsatte..
[Re: Knirkekne]
14/11/2010 20:52
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grei innføring i narkotika misbruk . Leksikonform, men sier litt om antagelser i forhold til avhengighet. Men rusmisbruker jeg har møtt (og jeg har møtt en del, jobber med dette)har stort sett en ting til felles. Dårlig selvtillit. Ikke fra 25 års alderen, men fra barndommen. Stort sette alltid problem på skolen, utsatt for mobbing, utilpass, spenningsøkende/lav Impulskontroll (ADHD), dysfunksjonelle hjem, dysfunksjonelle skoler. Ofte kan det være sykdom inn i bildet (angst, depresjon, Schizofreni, bipolar etc) eller det er en medfødt/arvelig/miljøbetingen tilstand (ADHD, Asberger Syndrom). Javist de tar valg, men valg ut i fra de ikke har det bra. Du og jeg mestrer å ikke ha det bra, ikke alle gjør det. Ikke alle havner i fengsel (men mange, og i fengsel holder du deg ikke nykter hvis du er rusavhengig), men per definisjon er du kriminell når du ruser deg, pga du en eller annen gang er i besittelse av ulovlige rusmidler (dvs ikke alt er ulovlig, men vanskelig å ikke bruke ulovlige rusmidler). En annen ting er at om få år vil rusavhengighet bli definert som en sykdom, mao det ligger en undertone at det ikke handler om valg, men om skjebne. Å synes synd på en rusmisbruker lønner seg sjelden, men å forstå er en forutsetning tenker jeg. Tilbake til topic. Synes ikke synd på at de i fengsel må betale så og så mye for en brus. Her er det snakk om valg. Må ikke kjøpe den røypakken, eller røyke 20 om dagen.
|
|
|
[Re: Oeyvind]
14/11/2010 21:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Fasinerende å lese dere som mener at å bli narkoman er et fritt valg og ikke synd på dem. Av de narkomane jeg kjenner/kjente så er det vel mer reglen enn unntaket at de har hatt en tøff oppvekst, hvor dop mer er en flukt enn en fest. Jeg sliter mer med å forstå de jeg kjenner som har såkalt tung bagasje som ikke er narkomane...det er rett å slett godt gjort! Takk for at du skrev omtrent det samme jeg hadde lyst til å skrive etter å ha lest meg igjennom en del av kommentarene her. Jeg synes det er fasinerende å se hvordan ganske mange på forumet ikke klarer å lese et innlegg slik det er skrevet, men velger å utelate mye av betydningen, for så å argumentere mot noe som ikke er skrevet.
|
|
|
[Re: EgilS]
14/11/2010 23:09
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ser ditt poeng, og innrømmer at jeg kanskje er litt hårsår på rusmisbrukernes vegne. Jeg burde ha tatt for meg lovbrytere generelt. For det er vel ikke tvil om at flere av innleggene som gjorde at jeg reagerte inneholder antydninger om at alle kan skylde seg selv for den situasjonen de er i?
Joshua skriver følgende: "Syns ikke det spor synd på dem! Er vel en grunn til at folk har blitt avhengige av narkotika??? Det er ikke medfødt ihvertfall.."
Nei, svært få barn fødes som rusavhengige, selv om noen fødes med abstinenser forårsaket av mors rusbruk. Det en del barn derimot fødes inn i, er en omsorgssituasjon som medfører større fare for å havne i en tilværelse med en kriminell løpebane enn de fleste andre barn. Du kan påstå at disse har nøyaktig like stor valgfrihet som alle andre mennesker, men det er dessverre ikke alltid sånn det fungerer i praksis.
Sykkeline skriver: "Sorry ass, hva med å holde seg på riktig side av loven sånn at du har fri tilgang til RIMI? De aller fleste voksne mennesker i dette landet velger selv!"
Dette innlegget var også medvirkende til at jeg skrev det jeg skrev, men jeg innser som sagt at det var feil å ta utgangspunkt kun i rusmisbrukere. Det jeg ønsker å formidle, er at et individs omgivelser sannsynligvis har større betydning for utviklingen til individet enn mange kanskje tror. I mine øyne blir det derfor feil å argumentere slik som det blir gjort her.
Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg kanskje ikke ser alle sidene av saken like klart, vi har alle våre subjektive oppfatninger av hvordan ting henger sammen, og argumenterer ut i fra disse. Men jeg står inne for at jeg ikke har tillagt noe innhold til disse to innleggene som jeg her har sitert. Jeg mener heller ikke at jeg har utelatt noe av betydningen. Men jeg burde ha presisert hvilke innlegg jeg refererte til.
|
|
|
[Re: Oeyvind]
15/11/2010 08:37
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Man kan da fint ha et fengselssystem hvor de innsatte behandles og forberedes på et liv utenfor murene uten at det medfører enerom, flatskjerm, playstation, X antall besøk utenfor og luksusvarer til lavpris?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
15/11/2010 08:50
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan da fint ha et fengselssystem hvor de innsatte behandles og forberedes på et liv utenfor murene uten at det medfører enerom, flatskjerm, playstation, X antall besøk utenfor og luksusvarer til lavpris? Men det er dyrt. Å få til et skikkelig rehabiliteringsprogram med ansatte og opplæring osv. koster fort mer enn en Playstation + Flatskjerm eller to. Det er vel også enklere å kreve PS, flatskjerm etc. for de innsatte enn å kreve et skikkelig opplegg - noe som en del vanekriminelle ser på som slitsomt. X antall besøk utenfor er vel nødvendig for å vite hva som foregår på utsiden (og det er vel litt av poenget med rehabilitering?)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
15/11/2010 08:53
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Billig brus var vel egentlig tema her...
Å ha normale Narvesen priser på kioskvarer er vel omtrent det andre betaler for "ekstragodene" sine?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
15/11/2010 09:12
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Her er fordelingen av lovbrudd som innsatte i norske fengsler sitter inne for. (Kilde: SSB) 1/3 narkotika, men vold+vinning er i sum enda mer. Billig brus og snacks vil sikkert kunne rehabilitere sistnevnte på en god måte. (Ironi) kilde: SSB
|
|
|
15/11/2010 11:04
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Man kan da fint ha et fengselssystem hvor de innsatte behandles og forberedes på et liv utenfor murene uten at det medfører enerom, flatskjerm, playstation, X antall besøk utenfor og luksusvarer til lavpris? Hvor kan jeg klage ? Mitt opphold på Costa Del Hoff i 2 uker var som i militæret. 4 mannsrom,et TV på deling på 30-40 mann,nada playstation,30 kr dagen og kioskvarer til kioskpris. For å få 30 kr dagen så skulle man produsere et relativt høyt anntal paller om dagen. Siden jeg ikke jobber for 30 kr dagen så sparte de den utgiften for si det slik. Skal staten produsere paller for de ordne seg med arbeidskraft selv, ikke kidnappe hardt arbeidene familiefedre som kjører noen km/t for fort på E-18 natterstid.
Redigert av sl500; 15/11/2010 11:39.
|
|
|
[Re: sl500]
15/11/2010 11:05
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
dobbelpost 
Redigert av sl500; 15/11/2010 11:38.
|
|
|
15/11/2010 11:58
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
For å vri diskusjonen litt. Hvem gidder å drive kiosk med RIMI priser? Når Narvesen og 7/11 ikke gidder...
Nå aner jeg ikke hvordan dette drives, men forutsetter at dette er et enkeltmanns/kvinnesforetak som nødvendigvis ikke har noe med den øvrige driften å gjøre.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
15/11/2010 12:06
|
charliew
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Differansier prisene i kiosken basert på hva den enkelte sitter inne for og gi ekstra rabatt om man har hatt en tøff oppvekst!
|
|
|
[Re: Tex]
15/11/2010 12:07
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Eg er overraska over responsen og synsinga her. For mykje kjennskap til retts- og fengselsvesenet trur eg ikkje det er blant dykk. Myte: "De innsatte bur i luksus, med enerom, eige flislagt bad, playstation og flatskjerm." "Luksus" kan defineres på mange måtar. Ei celle er på estimert 9 kvadratmeter, med gitter for vindauga og ei 300 kilos, 20cm tjukk ståldør. Der har ein ei 75cm seng av enklaste type (skummgummi), ein pult, ein stol, eit klesskap, ei oppslagstavle og ein tv (flat, ja. Men er det anna å oppdrive i dag?) Badet er på kring 2 kvadratmeter, og er flislagt. (Kva er galt med fliser? Det er enkelt og effektivt å leggje (byggekost), og svært haldbart. Skulle det vore jordgulv fordi det er kjipare?) Meg bekjent har ein ikkje Playstation på cella. På Ila kan ein ved besøk av ungar låne PS og barnefilmar ved behov, men kun på besøksrom (ein får ikkje besøk i bueining/celle). I Bergen har det vore ein DVD-spelar som har gått på runde mellom avdelingar og bueiningar, og kvar bueining (seks til åtte personar) har fått disponere den ein dag eller to i løpet av en månad, samt lånt filmar på bibliotek. Luksus? Ikkje i mine auge. Utsegn: Fjern Playstation og tv'n deres og. Fengsel skal da for faen ikke være noen ferie.. Uansett hvorfor de sitter der.Fengsel er ikkje ferie, same kva enkelte trur. Majoriteten står opp 0700, leverer pisseprøve, et frukost, og går på jobb/skule. Deretter er det tilbake på cella/bueininga for middag og innlåsing. I løpet av ettermiddagen får ein tilbod om ein time trening (to-tre dagar i veka) eller ein luftetur i ein luftegård. Etterpå er det tilbake på bueining og celle. Mellom klokka 19 og 2000 (avhengig av kva fengsel) vert ein låst inne på cella, og vert sitjande der til neste morgon klokka 07. Playstation har ein (meg bekjent) ikkje på cellene. Kan godt vere eg tar feil, men ver grei å referer til kvar dei har det i så fall. Og om ein tenkjer bittelitt lengre enn "hevn, hevn, hevn": TV på cella har fleire funksjonar: 1) Oppdatering. Eg trur ikkje ein finn aviser andre plasser enn på fengselsbiblioteket, som ein gjerne har anledning gå på ei gong i veka. Ergo er tv-en viktig for å fylje med på kva som skjer i verda. 2) Når ein er innelåst mist 10-12 timar på cella oppstår det mykje kjensler. Det er vel få ting som set i gong hjerneaktiviteten meir enn å vere innelåst og isolert, og aggresjon har lett for å bygge seg opp. Er det noko ein ikkje vil ha så er det aggressive innsette. Det er farlig både for ansatte og andre innsatte. 3) "Medmenneskligheit" Det verkar som fleire av dykk som skriv her har gløymt det. Skal ein behandle andre menneskje som mindreverdig dritt fordi ein har brote Noregs lover? Er det nokon har som faktisk veit kva poenget med fengselsstraff er? Utsegn: Men jeg tror at vi pr i dag forstår de i hjel, og at soning ikke er en stor nok "trussel" til å holde enkelte på den smale sti. Så strengare straffar og hardare soningsforhold vil redusere talet på kriminelle? Fint om du kunne syne til statistikk eller anna som byggjer under den påstanden. (Eller sjå til andre land med mindre humane soningsforhold, og sjå kva som er resultatet. Sidan så mange er glad i å dra fram "standardeksempel": Fungerer fengselspolitikken i USA? Landet der ein risikerer verte idømt 25år fengsel for forbrytelsar som td. å stele eit pizzastykke, og dødsstraff for kidnapping. I 2008 var 1 av 31 av landets innbyggarar i fengsel..) Utsegn: Tvangsarbeid er vegen å gå!Igjen: Straffa ei friheitsberøvelse. Ikkje tvangsarbeid/slavedrift. Men Bergen fengsel har hatt fleire forsøk med såkalla "tvangsarbeid" ("tvangsarbeid" for å tilfredsstille dei blodhungrive av dykk) i form av vedhogst, maling, bygging av gråsteinsmur, plenklypping, og mykje anna. Stor suksess! Faktisk så stor suksess at det må trekjast lodd for å avgjere kven som får lov å vere med! Av 100 innsette vil eg tru det er 80 som melder seg på, men det er gjerne berre 12 plassar opne. I fengsela er det det dei fleste plasser eit privilegie å vere ganggut eller vere med i utegruppa. Gangguten vaskar golv og tømmer bos, mens utegruppa klypper plen og høgg ved. Tru det eller ei. Men det å gjere nettopp sånne oppgåver som mange av oss skyr som pester er ettertrakta, og gjer dei innsatte ei kjensle av mestring som diverre svært mange ikkje opplever ute. Hadde fleire av dei innsette hatt muligheit til å delta på "tvangsarbeid", så ville fleire gjort det. Utsegn: Så godt som alle i denne tråden som snakker om de som sitter inne, tittelerer de som narkomane. Hva med alle de andre?Ja. Kva med dei? I samfunnet kring oss er det estimert at kring 2,5% av befolkninga har den medisinske diagnosen "psykopat", med alt det innebærer. Blant innsatte er denne andelen opp mot 25%! I samfunnet har 3,5% av befolkninga diagnosen ADHD (og kring 10% har symptom på ADHD). Innafor murane er denne andelen kring 1/3. [kjelde: forskning.no] Fellenemnar for psykopatar og folk med ADHD er ein søken etter spenning, fart og adrenalin, samt mindre respekt for lovar, reglar og autoritetar, og lågare terkel for bruk av rusmiddel. Utsegn: Man kan da fint ha et fengselssystem hvor de innsatte behandles og forberedes på et liv utenfor murene uten at det medfører enerom, flatskjerm, playstation, X antall besøk utenfor og luksusvarer til lavpris?Jepp. Men som garpen er inne på så kostar det meir enn med kontinuerlig, personlig oppfyljing. Og forresten. Når det gjeldt einerom. Dublering (fagterm for einerom med to innsette) er uhelding av fleire årsaker, men vald, valdtekt, rusmisbruk og sjølvmord er stikkord. Blant anna kjenner eg ein gut som var 18 år då cellekameraten hans freista å ta sjølvmord på dubleringscelle. Dette vart ikkje tatt seriøst av fengselet, og vedkommande gjorde fleire forsøk over fleire dagar før han ei natt lykkas, og bekjenten min vakna med ein død cellekamerat på badet. Og det er ofte svært vanskelig å finne to innsatte som er "like", og ein endar ofte opp med eit styrkeforhold der den eine vert underkua, noko som er svært uheldig.
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
15/11/2010 12:11
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Og i fylje ein professor i kriminologi (eg hugsar ikkje namn, og finn ikkje kjelde/referanse) så har, eller vil, alle nordmenn på eit eller anna tidspunkt i livet bevisst gjere ei handling som kvalifiserer til fengselsstraff. Det vil sei samtlige av dykk! Og når det gjeldt straff, effekt og synsing: http://webcache.googleusercontent.com/se...=clnk&gl=no
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
15/11/2010 12:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
ikke kidnappe hardt arbeidene familiefedre som kjører noen km/t for fort på E-18 natterstid. Cry me a river. Snakk om å bagatellisere sin egen forbrytelse og gjøre seg selv til et offer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/11/2010 12:19
|
Dan
More than words
|
More than words
*applaus* Godt og informativt skrevet!
|
|
|
15/11/2010 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så strengare straffar og hardare soningsforhold vil redusere talet på kriminelle? Fint om du kunne syne til statistikk eller anna som byggjer under den påstanden.
Exhibit 1
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/11/2010 12:33
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veien til lykke innenfor og senere utenfor murene går som NjalVM sier ikke gjennom et regime a la konsentrasjonsleir - der alle goder må kjøpes gjennom en barterøkonomi. (Dop vil vel dessverre kunne kjøpes på krita mot tjenester utenfor murene) Å ha en kiosk som selger varer til normale priser for de innsatte er en del av et system der innsatte slipper å bytte til seg sigaretter for tjenester innenfor eller utenfor murene. En dobbel økonomi innenfor murene vil sementere kriminell atferd.
Norge har et fengselsvesen som vi kan være stolte av der man ikke bare tenker på at de innsatte skal ha det så fælt at de ikke kommer tilbake. Problemet er at om man skal ha et slikt system vil følgene være et fengselsvesen de fleste av oss ikke ville vedkjent seg. Alternativet er å legge opp til rehabilitering av innsatte - en del av dette opplegget kan virke som luksus på noen, men er en liten pris å betale om man får lavere tilbakevenning/sinnslidelser/ikke anmeldte forhold og et tryggere samfunn i retur. Jeg tror blant annet psykiatrien i Norge priser seg lykkelig for at vi har et relativt "snilt" fengselsvesen.
|
|
|
[Re: GeirK]
15/11/2010 12:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så strengare straffar og hardare soningsforhold vil redusere talet på kriminelle? Fint om du kunne syne til statistikk eller anna som byggjer under den påstanden.
Exhibit 1 Nå er vel ikke akkurat en visepolitisjef i Litauens uttalelser det samme som en veldokumentert forskingsrapport.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/11/2010 12:43
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Alternativet er å legge opp til rehabilitering av innsatte - en del av dette opplegget kan virke som luksus på noen, men er en liten pris å betale om man får lavere tilbakevenning/sinnslidelser/ikke anmeldte forhold og et tryggere samfunn i retur. Hva består denne rehabiliteringen av, og hvordan kan den oppfattes som luksus på samme måte som den materielle som mange mener de innsatte får nå?
Anonym5
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/11/2010 12:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvilken forskningsrapport er det som konkluderer med at østeuropeiske kriminelle IKKE tar med i risikovurderingen formen på fengselsstraff når de velger land å drive "forretninger"?
Er det mer smugling av narkotika til Norge enn til Singapore?
|
|
|
15/11/2010 12:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
ikke kidnappe hardt arbeidene familiefedre som kjører noen km/t for fort på E-18 natterstid. Cry me a river. Snakk om å bagatellisere sin egen forbrytelse og gjøre seg selv til et offer. Helt enig, jeg har ca. 50 sykkelnetter på E-18 hvert år, og selvmade traffikkeksperter som mener de kan bedømme/bestemme fartsgrensen selv kan man godt låse inn enda flere uker.
|
|
|
Re: Kan fengselsinnsatte..
15/11/2010 12:53
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rehabiliteringen består såvidt meg bekjent i en normalifisering av livet bak murene - der man legger opp til flere arbeidsoppgaver. Arbeidstrening og hjelp til skriving av søknader m.m. En del av det å ha et "normalt" liv vil også være å ha "normal" fritid der det for noen inngår for eksempel PS (luksus) e.l.
@GeirK: Kriminelle "arbeidsinnvandrere" er et stort problem i norske fengsler - en løsning kan være å la utenlandske kriminelle sone i hjemlandet, dersom norske myndigheter anser soningen/straffen som akseptabel.
Redigert av Garpen; 15/11/2010 12:55. Rediger grunn: presisering
|
|
|
15/11/2010 12:58
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Rehabiliteringen består såvidt meg bekjent i en normalifisering av livet bak murene - der man legger opp til flere arbeidsoppgaver. Arbeidstrening og hjelp til skriving av søknader m.m. En del av det å ha et "normalt" liv vil også være å ha "normal" fritid der det for noen inngår for eksempel PS e.l. Nettopp på det siste punktet stiller jeg meg litt tvilende. Hvorfor skal enerom (ok NjalVM, jeg ser poengene dine), TV etc. være en nødvendig del av rehabiliteringen. Hvorfor kan ikke dette erstattes av fellesrom/bibliotek? Må livet i fengslet i størst mulig grad gjenspeile livet utenfor, og i så fall hvorfor? Blir det lettere for en innsatt å returnere dersom han får spilt PS, eller finnes det andre/bedre måter å rehabilitere dem på? en løsning kan være å la utenlandske kriminelle sone i hjemlandet, deresom norske myndigheter anser soningen/straffen som akseptabel. Jeg skjønner dødsstraffargumentet mot hjemsendelse, men annet enn dette lurer jeg fælt på hvorfor Norge lar så mange utlendinger sone i Norge? Hvor ille er litauiske fengsler i forhold til norske?
Redigert av anonymous5; 15/11/2010 12:59.
Anonym5
|
|
|
15/11/2010 12:59
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
ikke kidnappe hardt arbeidene familiefedre som kjører noen km/t for fort på E-18 natterstid. Cry me a river. Snakk om å bagatellisere sin egen forbrytelse og gjøre seg selv til et offer. Nå var det jo en bagatell hvis det hadde skjedd i alle andre land i Europa.
|
|
|
15/11/2010 13:03
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Og han som anklager andre her for "synsing" skriver: Og i fylje ein professor i kriminologi (eg hugsar ikkje namn, og finn ikkje kjelde/referanse) så har, eller vil, alle nordmenn på eit eller anna tidspunkt i livet bevisst gjere ei handling som kvalifiserer til fengselsstraff.
Det vil sei samtlige av dykk! Denne påstanden er såpass drøy at jeg synes du bør sjekke en gang til om den stemmer. Det ligger en beskyldning her som burde vært noe bedre underbyggget enn "eg hugsar ikkje namn og finn ikkje kjelde". Påstanden innebærer også at oppklaringsprosenten på alvorlige straffesaker er under 1% her i landet. 99% slipper mao. unna fengselet. Å diskutere soningsforhold, rehabilitering osv. osv. har dermed ingen mening hvis det egentlig skulle sittet en million nordmenn inne og det kun er tilfeldigheter som avgjør hvem som tiltales og dømmes.
|
|
|
15/11/2010 13:05
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget mitt er at de innsatte skal oppleve et skille mellom "arbeid" og "fritid". Jeg kan se at det å spille spill (Sjakk på biblioteket eller Gran Turismo på PS3 spiller liten trille, men med den ADHD tettheten som NjalVM peker på er det liten tvil om hva som appelerer  ) er en del av begrepet "fritid".
|
|
|
15/11/2010 13:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå var det jo en bagatell hvis det hadde skjedd i alle andre land i Europa.
Og det er relevant på hvilken måte all den stund du var i Norge og måtte forholde deg til fartsgrensene der? I flere amerikanske delstater er promillegrensen 0,8. Skal jeg da konkludere med at det derfor er en bagatell om jeg tar meg et par halvlitere før jeg kjører rundt i Trondheim? Du var tøff nok til å kjøre mye fortere enn det var lov. Nå får du jaggu meg være tøff nok til å skylde på deg selv og ingen andre for at du gjorde det valget. Jeg er dessuten nesten sikker på at du har svært liten snøring på de potensielle konsekvensene av å kjøre for fort, noe som kan avgjøres gjennom et enkelt spørsmål. Hint - noe av hemmeligheten bak et godt liv er å ta kontroll over det du kan ta kontroll over og IKKE gjøre seg til offer for omgivelsene.
|
|
|
[Re: Tex]
15/11/2010 13:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og han som anklager andre her for "synsing" skriver: Og i fylje ein professor i kriminologi (eg hugsar ikkje namn, og finn ikkje kjelde/referanse) så har, eller vil, alle nordmenn på eit eller anna tidspunkt i livet bevisst gjere ei handling som kvalifiserer til fengselsstraff.
Det vil sei samtlige av dykk! Denne påstanden er såpass drøy at jeg synes du bør sjekke en gang til om den stemmer. Det ligger en beskyldning her som burde vært noe bedre underbyggget enn "eg hugsar ikkje namn og finn ikkje kjelde". Jeg synes ikke den påstanden er særlig drøy. Hvor stor andel har kjørt i hastigheter som kvalifiserer til fengsel? En god del over 50% tipper jeg.
|
|
|
15/11/2010 13:11
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hint - noe av hemmeligheten bak et godt liv er å ta kontroll over det du kan ta kontroll over og IKKE gjøre seg til offer for omgivelsene. Det er jo hele poenget her. Dersom man har vært dum/uforsiktig/uheldig og havnet i fengsel, må man få en mulighet til å ta tilbake kontrollen over sitt eget liv. Gjerne før man står utenfor døra på Ullersmo, Benny kommer for å hente deg og lurer på hvilket brekk du har planlagt.
|
|
|
15/11/2010 13:19
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Nå var det jo en bagatell hvis det hadde skjedd i alle andre land i Europa.
Noe sier meg at du burde hatt en strengere fengselsstraff. Lærte du noe av tiden bak murene? Har du blitt en mer ansvarlig sjåfør?
|
|
|
|
|