Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..?

Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: ohaga] #1886635 06/11/2014 12:54
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tusen takk, gleder meg til snø fremfor sykkel-rulle i kjelleren.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: EmilZipp] #1886815 06/11/2014 19:40
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Plukker opp denne igjen...
Hvor skal jeg legge lista på nye racing langrennski ? Har begynt å gå mer på ski de siste par vintrene, ca 20 stk klassisk treningsturer turer i sesongen, de fleste ca 1,5 time oftest tørr snø. Har aldri hatt teknikk men fikk et lite løft m bra skikurs for to sesonger siden og er ikke så værst med smørejernet. Håper det skal gå mye fortere på ski etter inne/spinning-trening i hele vinter og 500 mil på sykkel i sommer. Jeg går helt i surr i vrimmelen av ski (ex Madshus: Terrasonic, Hypersonic, Nanosonic, Redline hvor alt høres dødsbra ut). I tillegg plukking av ski, egne strukturer, kompetanse i butikken osv). Har en kompis som er litt sterkere enn meg og trenger sårt noen tjuvtriks. Har et par 10 år gamle Madshus som kostet "en bondegård" den gangen som jeg liker godt. Vet ikke helt hva det skal koste men 6-7.000,- høres helt unødvendig ut.

Hvis du ikke syntes det er for langt så drar du på Skiexpo på lillestrøm i helgen. Der kommer det til å være mye bra tilbud på ski. Og faktisk ganske mye bra ski. Samt på messer er det lett å prute/lage gode pakker.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: Kriss] #1886816 06/11/2014 19:41
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Kan også sjekke finn..
5. beste kaldparet til en halvsponsa utøver f.eks er gjerne minst like bra som et i butikk. Og sikkert halv pris og vel så det..

Det er mer varierende enn du trur. Selv mange på kontrakter har vesentlig dårligere ski enn vi kan plukke i butikk.

Ambassadør for Scott.
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: olechr] #1886929 07/11/2014 07:40
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr
Sitat: Kriss
Kan også sjekke finn..
5. beste kaldparet til en halvsponsa utøver f.eks er gjerne minst like bra som et i butikk. Og sikkert halv pris og vel så det..

Det er mer varierende enn du trur. Selv mange på kontrakter har vesentlig dårligere ski enn vi kan plukke i butikk.

Vet det.. Har fått litt forskjellig her og, men tror sjansen for å få tak i et bra par er like stor på finn som i en butikk. Man betaler bare litt mindre.

Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: ohaga] #1886935 07/11/2014 07:48
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Trikset er (eller "var", er en stund siden jeg var aktiv) å finne ski med mange stempel/tusjmerker på. Det er i hvert fall ganske tydelig hva som var det beste paret mitt, nesten uansett føre. Så lenge det ikke var iskaldt innlandsvær ble det samme paret valgt hver gang, og fikk et nytt stempel før start.

Hvis man så et skipar med mange stempel på, men som ikke så ut til å være utslitt, da var det en sikker vinner.

Edit: Har aldri gått klassisk, kun skøyting i konkurranser

Redigert av EHAa; 07/11/2014 13:50.
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: ohaga] #1886939 07/11/2014 08:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Handlet Nanosonic cold i går (som jeg skrev) og er kjempefornøyd med hjelp/service i butikken og prisen.... Men lurer fortsatt litt på hvor mye en dårlig skiløper som meg vil kjenne i forskjell på ytterpunktene som vanligvis diskuteres i denne type fora...
Helt samme ski som enten er kjøpt i 1) butikk med stor kompetanse som plukker ski og lager struktur og kjæler/degger for deg eller 2) en butikk med noe mindre kompetanse/utstyr og oftere en lavere pris men som har et par "harebikkje-lignende" selgere som du henvises til som åpenbart er gode skiløpere og gjør alt de kan for at akkurat du skal bli fornøyd og komme tilbake... Jeg tipper at sistnevnte er mer enn bra nok for meg...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: EmilZipp] #1886979 07/11/2014 08:43
olechr Offline
More than words
More than words
Handlet Nanosonic cold i går (som jeg skrev) og er kjempefornøyd med hjelp/service i butikken og prisen.... Men lurer fortsatt litt på hvor mye en dårlig skiløper som meg vil kjenne i forskjell på ytterpunktene som vanligvis diskuteres i denne type fora...
Helt samme ski som enten er kjøpt i 1) butikk med stor kompetanse som plukker ski og lager struktur og kjæler/degger for deg eller 2) en butikk med noe mindre kompetanse/utstyr og oftere en lavere pris men som har et par "harebikkje-lignende" selgere som du henvises til som åpenbart er gode skiløpere og gjør alt de kan for at akkurat du skal bli fornøyd og komme tilbake... Jeg tipper at sistnevnte er mer enn bra nok for meg...

Alle ski kommer fra samme sted så i teorien kan man få akkurat de samme skiene på en hvilken som helst butikk som en spesiall butikk. Største forskjellen er at det er større kjangs for å få en god ski i en spesiallbutikk da de har folk reiser rundt og henter de skiene de liker best. Mindre butikker har ikke mulighet til det å bestiller da feks 50 ski av den og den typen. De større skibutikkene blant annet der jeg jobber selv har også spenn garanti. Så får du et par ski du ikke får feste på så får du nye ski.

Ski er dessverre ikke som sykkel hvor Scott spark Sl er spark SL. På ski varierer det mye mer på spenn som igjen avgjør hvor bra de glir på forskjellige fører, hvor lette de er å få feste på etc. Men igjen det viktigste er å få feste og det har stort sett de fleste sportsbutikker apperater til å finne ut av. Så du har sikkert fått ski som du kommer til å bli kjempe fornøyd med.

Redigert av olechr; 07/11/2014 08:44.

Ambassadør for Scott.
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: olechr] #1887166 07/11/2014 13:27
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ja, går man i en spesialbutikk så er hvertfall sjansen mye større.. Store muligheter for å gå ut med et ski som passer da i allefall.
Er kun de beste som virkelig får mange par til å teste.. En jeg vet av som var på høyt nasjonalt nivå fikk mye ski, men de beste skia hans var faren sine som han hadde kjøpt i en vanlig butikk.. Så når det kommer til glid er det litt flaks og.

Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: olechr] #1887211 07/11/2014 14:29
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Plukker opp denne igjen...
Hvor skal jeg legge lista på nye racing langrennski ? Har begynt å gå mer på ski de siste par vintrene, ca 20 stk klassisk treningsturer turer i sesongen, de fleste ca 1,5 time oftest tørr snø. Har aldri hatt teknikk men fikk et lite løft m bra skikurs for to sesonger siden og er ikke så værst med smørejernet. Håper det skal gå mye fortere på ski etter inne/spinning-trening i hele vinter og 500 mil på sykkel i sommer. Jeg går helt i surr i vrimmelen av ski (ex Madshus: Terrasonic, Hypersonic, Nanosonic, Redline hvor alt høres dødsbra ut). I tillegg plukking av ski, egne strukturer, kompetanse i butikken osv). Har en kompis som er litt sterkere enn meg og trenger sårt noen tjuvtriks. Har et par 10 år gamle Madshus som kostet "en bondegård" den gangen som jeg liker godt. Vet ikke helt hva det skal koste men 6-7.000,- høres helt unødvendig ut.

Hvis du ikke syntes det er for langt så drar du på Skiexpo på lillestrøm i helgen. Der kommer det til å være mye bra tilbud på ski. Og faktisk ganske mye bra ski. Samt på messer er det lett å prute/lage gode pakker.
Er det ikke overdrevent stort alpint-/snowboardfokus på denne messen? Spurte Sportslageret ifjor om det var mulig med noen deals der, men de tok ikke med noe langrennsutstyr dit, og jeg fikk inntrykk av at dette gjaldt alle andre ogsp.

Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: ohaga] #1887306 07/11/2014 19:10
olechr Offline
More than words
More than words
Vi har kun langrenn. Oslo sportslageret stort sett alpint og topptur.

Mye bra dealer og faktisk mye bra ski.

Ambassadør for Scott.
Re: Valg av racing ski...Madshus eller Fischer..? [Re: ohaga] #1887655 08/11/2014 20:47
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Er da betydelig mer langrenns- enn alpinfokus. Var masser av bra ski til bra priser. Har en fyldig skipark, men kjenner noen av leverandørene og så over litt av skiene deres med dem. Definitivt mye bra. På Milslukern har Madshus, Fischer, Rossignol, OneWay, Peltonen, Skitrab 'shop-in-shop' i tillegg til Milslukerns egen fyldige beholdning. De tre første og Milslukern selv hadde bra utvalg fredag. Tynnes jo litt etterhvert.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support