Dette er et råd som ofte gis nå om dagen (at man må kjøpe 29 om man skal sykle asfalt og grus). Jeg har i lang tid lurt på hvorfor det er slik. Birken er stort sett fine grusveier og asfalt. Hvorfor sykler ikke de beste 29 i denne konkurransen da?
Innleggene i denne tråden gir noen svar, og de harmonerer godt med øvrig informasjon jeg har klart å grave frem. 29 kommer til sin rett i "ulendt" terreng hvor de store hjulene gir god flyt og moment i passering av ujevnheter. Sentrifugalkraften/gyroeffekten fra større hjul hjelper også til stabilisering av sykkelen, noe som har positive effekter på enkelte partier (prøv å holde et sykkelhjul som går fort rundt med begge hender og vri det fra side til side så forstår du hva jeg mener. Eller se her: http://www.youtube.com/watch?v=8H98BgRzpOM)
På asfalt og fine grusveier ser det imidlertid ikke ut som om 29 har noen spesiell fordel. Lettere vekt, mindre treghet/sentrifugalkraft og stivere ramme/hjul gir en tilsvarende priset 26 en fordel her (muligens mest hvis det går oppoverbakke?). Dette bekreftes av at noen av de beste birken-syklistene sier de fortsatt vil sykle 26 i dette rittet, selv etter de har prøvd en sykkel som Scott Scale 29 RC.
Altså er det mulig at rådene som ofte gis faktisk ikke er helt korrekte. 29 passer ikke best hvis du skal sykle grus og asfalt, men hvis du skal sykle i terrenget.
Jeg er ingen ekspert og det er mulig at jeg tar feil på enkelte punkter. Det er imidlertid dette jeg har kommet til etter å ha syklet, studert, pratet og mast om temaet både her og der. Vil også presisere at jeg ikke vet hva du faktisk vil like best å sykle på. Noen trives som plommen i egget på 29, mens andre sverger til følelsen av en 26. Slike ting spiller også en viktig rolle, selv om denne tråden i utgangspunktet handler om hva som objektivt sett vil gi raskest tid fra Rena til Lillehammer!
PS: har en 21,5" Trek 9.8 til salgs, men den er antagelig for stor for deg... =)
Re: 29 vs 26 - hva er raskest i Birken?
[Re: jbu]
#106717809/11/201019:34
Han sier bl.a. han har regnet seg frem til 10% lavere rullemotstand på 29, dette stemmer ganske godt med tester hos dekkprodusenten Schwalbe som viser 8% lavere rullemotstand på 29 ved samme type dekk som på 26.
Redigert av jbu; 09/11/201019:48.
[Re: jbu]
#106723409/11/201020:30
Tusen takk for innspill jbu. Linkene var interessante. Ikke lett dette her. Hvis jeg forstod han Jeff rett i den ene reportasjen du refererte til , så mener han at det skal mer kraft til for å få en 29èr opp i fart men at det krever mindre kraft for å holde farten oppe! Så det viser vel kanskje at dette er enda mer avhengig av ruten som skal sykles. Kanskje vi skulle hatt en tranformers sykkel :-)
Et argument i valgf av sykkel kan være at jeg ennå ikke har hørt om noen som har gått tilbake til 26" etter å kjøpt seg en 29". Det betyr vel at ALLE er fornøyd med overgangen.
[Re: erling]
#106745710/11/201008:32
Lap Time Average Speed (mph) Max Speed (mph) Average Power (Watts) 29er hardtail 13:39 13.71 23.96 219.9 26er full suspension 14:36 12.9 24.6 220.5 26er hardtail 15:00 12.5 23.5 225.0
Kom over denne idag. Viser snittid, snittfart, max fart og snitt watt i en 3,1 mile lang variert løype. 29'eren slår 26'eren med 1min og 21sek på en ca 5 km lang løype. Hmmm, må kanskje revurdere sykkelvalget mitt.
Hvis det er grusvei og maraton ritt ville jeg gått for TREK 8000 av de syklene du har listet opp. Skal du legge mere penger så hadde jeg vurdert 29
Ok! Men TREK 8000 og Paragon er priset ganske likt , ser også tilbud på Scott 29RC som er priset under disse. Kan jeg spørre hvilken 29èr du tenker på for å være bedre enn disse? Tenker du på f.eks SuperFly m.f?
En Paragon er ganske tung, særlig roterende masse. 1980g hjulsett + 650g per dekk + 220g(ca) per slange =
3720g pluss rotorer og kassett.
Effektiv slankekur som ikke koster skjorta er f.eks: no tubes hjulsett m/crest felg 3200kr 1530g, no tubes raven 520g per dekk + guffe, tape og ventiler ca.250g =
2820g pluss rotorer og kassett.
Paragon som mange andre 29" er satt opp for sti sykling ser det ut som, men mange 26" kommer også med grove felger/dekk orginalt.
Det Olechr mener er vel kanskje at man må evt oppgradere på hjulfronten mm. for å få sykkelen tilpasset grus/maraton.
Hvis det er grusvei og maraton ritt ville jeg gått for TREK 8000 av de syklene du har listet opp. Skal du legge mere penger så hadde jeg vurdert 29
Ok! Men TREK 8000 og Paragon er priset ganske likt , ser også tilbud på Scott 29RC som er priset under disse. Kan jeg spørre hvilken 29èr du tenker på for å være bedre enn disse? Tenker du på f.eks SuperFly m.f?
Scott 29 RC er vel priset til 56000. Håper ikke du gir det for en paragon.??? :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: Horgen]
#106780110/11/201016:25
En Paragon er ganske tung, særlig roterende masse. 1980g hjulsett + 650g per dekk + 220g(ca) per slange =
Effektiv slankekur som ikke koster skjorta er f.eks: no tubes hjulsett m/crest felg 3200kr 1530g, no tubes raven 520g per dekk + guffe, tape og ventiler ca.250g =
Paragon som mange andre 29" er satt opp for sti sykling ser det ut som, men mange 26" kommer også med grove felger/dekk orginalt.
Det Olechr mener er vel kanskje at man må evt oppgradere på hjulfronten mm. for å få sykkelen tilpasset grus/maraton.
Ja slik syklene kommer så er det ALT for tunge hjul. Det tar laaannngg tid å få opp i fart samt er tregt. Bytter man derimot til noen skikkelige hjul med lette dekk så er det med en gang en annen lek. Selv Scale RC29 kommer med for tunge hjul til grus bruk.
Scale 29, niner, Specialized, cannondale er pr dags dato de eneste 29erne jeg kunne tenkt meg å brukt i ritt og kanskje superfly. Men alle måtte ha fått nye hjul med unntak av S-worksen..
Redigert av olechr; 10/11/201016:28.
[Re: olechr]
#106782010/11/201017:04
Scale 29, niner, Specialized, cannondale er pr dags dato de eneste 29erne jeg kunne tenkt meg å brukt i ritt og kanskje superfly. Men alle måtte ha fått nye hjul med unntak av S-worksen..
Niner kommer som rammekit, så den kan bygges helt etter hjertets/lommebokens ønske.
Denne bygget jeg idag.... ( for en jobb jeg har! )
#Pedalenkrs
#106782110/11/201017:04
Hvordan ville du ha rangert de 29'ere du nevner. Hadde bestilt Scale29, men det viser seg at levering er først i uke 24(!) og dermed er alle planer snudd på hodet. Må begynne på nytt i valg av sykkel...
[Re: RobG]
#106782210/11/201017:08
FUX, hva er prisen på air`en slik den er satt opp på bilde, egentlig bestemt at det blir FS 29`er neste år, men en slik "beauty" gjør at jeg IGJEN må tenke meg om... send meg en pm om slike tall ikke gjør seg på trykk;)
#106786210/11/201018:22
Scott 29 RC er vel priset til 56000. Håper ikke du gir det for en paragon.??? :-P
Haha , da har jeg virkelig blinkset med øynene , beklager , jeg synes jeg så et tilbud for 18000,- forleden men ser nå at det må være feil ja
[Re: erling]
#106786510/11/201018:27
Dette er et råd som ofte gis nå om dagen (at man må kjøpe 29 om man skal sykle asfalt og grus). Jeg har i lang tid lurt på hvorfor det er slik. Birken er stort sett fine grusveier og asfalt. Hvorfor sykler ikke de beste 29 i denne konkurransen da?
Dette ser jeg skjer litt her og der, og det overrasker meg egentlig en del. En 29-er er IKKE en grussykkel, og det er ikke på lite tekniske ritt med lange transportetapper en 29-er først og fremst har sin forse. I teknisk terreng med mye småhindringer og "fartsdumper", derimot ...
Sitat: erling
Et argument i valgf av sykkel kan være at jeg ennå ikke har hørt om noen som har gått tilbake til 26" etter å kjøpt seg en 29". Det betyr vel at ALLE er fornøyd med overgangen.
Snakk med Tony (Ynot) her på forumet. Og jeg har sett en del andre som også går tilbake. Selv vil jeg gjerne ha begge deler, men nårøkonomien og sykkelferdighetene tillater bare ett rittverktøy for alle ritt, faller valget mitt på 26. Singlespeed for sti og moro har jeg derimot i 29.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Horgen]
#106786610/11/201018:30
Takk for flott forklaring Horgen! Jeg har prøvd å finne vekter for disse syklene men irriterer meg at ikke de oppgir vekter på sidene til alle sykkelprodusentene. Har prøvd lenge nå å finne vekter på f.eks Paragon v.s Trek 8000 uten å lykkes. Noen som vet?
Jeg kan gi deg vekten på Paragon i str. 19 kun gjort slangeløs ellers stock, 11,95kg. Min kommer nok til å havne på ca. 10,5kg etter slanking. Jeg skal klare meg med en sykkel til alt tenkte jeg, så 29" hardtail blir valget mitt.
Den Niner carbon gaffelen er genial, hva er pris på noe slikt Fux?
Tusen takk for innspill jbu. Linkene var interessante. Ikke lett dette her. Hvis jeg forstod han Jeff rett i den ene reportasjen du refererte til , så mener han at det skal mer kraft til for å få en 29èr opp i fart men at det krever mindre kraft for å holde farten oppe! Så det viser vel kanskje at dette er enda mer avhengig av ruten som skal sykles. Kanskje vi skulle hatt en tranformers sykkel :-)
Det er en del som påstår at 29 ikke nødvendigvis er lettere å holde i gang (på hardt og slett underlag) selv om de har mindre rullemotstand. Dette pga luftmotstand og andre faktorer. Her er en litt artig artikkel om temaet: http://www.hadland.me.uk/page15.html
#106801010/11/201022:49
Kan du knytte noen kommentarer til hvorfor du ville vurdert 29? Med mer penger kunne han også kjøpt en lettere og raskere 26? Jeg har oppfattet deg dit hen at du mener 29 er for tregt på gusvei.
Hvordan ville du ha rangert de 29'ere du nevner. Hadde bestilt Scale29, men det viser seg at levering er først i uke 24(!) og dermed er alle planer snudd på hodet. Må begynne på nytt i valg av sykkel...
Skulle jeg hatt en 29er helt etter ønske hadde det blitt scale RC29 med lefty gaffel og edge hjul.
Nå er det kun scotten jeg har testet av de. Men ikke scott da hadde det nok blitt Cannondale da det er de 2 merkene jeg selv har mest sansen for. Så anntagelig Niner, specialized. Trek/gary fisher er ikke jeg selv så glad i men smaken er som baken.
#106816611/11/201008:46