Det er mulig det finnes noen som "uheldige" med rullemotoren sin ? dette vet jeg ikke noe om. Jeg har kjørt min Fortius på ulike PCer, fra 6år gammel med WinXP til Ny maksin i år med Win-7. Begge gir meg samme watt med samme innstillinger (som man må ha i rulletour). Mine treningskammerater og meg i mellom har samme forhold ute som på rulle. Kan være at det har noe med hvoran man bruker tråkket sitt osv. Rundtråkk i forhold til "opp og ned" tråkk.. Ikke vet vet jeg. Har også hatt samme watt-økniger på rulle som aaberg viser fra utesykling. Jeg tror kanskje det du opplever er at du faktisk er ganske aero i forhold til de andre "mosjonistene" i feks. rulletour som sykler fra deg på rulla, men ute så har disse "mennene" såpass brede overkropper, tykke armer og høy sittestilling at du kjører fra dem. Jeg oppfatter ikke watt differansene mellom rytterne i rulletour som veldig feil, men fart i forhold til virkelighet på flate partier.. ja.
Siden dette begynner å spore av som alle andre tråder her inne kan jeg påpeke at jeg klarer ca 320 watt på terskel med fortius koblet opp mot pc med vista og mye ledig plass mens jeg trår nesten 500 watt på terskel om jeg kobler rulla opp på en stappfull pc med xp. Så det er feilmarginer der også. Jeg med mine 192 cm er heller ikke veldig aerodynamisk, så vi kan nok avfeie den teorien også
Jeg har trent 300-400 t i året i 3 år,, med hovedvekt på sykling. Har syklet Lillehammer - Oslo to ganger under 5 timer. I mitt første VC ritt ble jeg kjørt av så det sang etter 3 mil, da gikk det sjette eller syvende rykket.
Er du godt trent og har mye mil er det ikke problem å sitte med i feltet i 40-45 km/t , det er når det rykkes at man skiller syklistene fra oss mosjonister . VI HAR IKKE KJANGS ! Og det rykkes og støtes veldig mye :-)
I en flat trase kan man sikkert sitte med en stund som mosjonist.
Tipper en terskelwatt på ca. 300 w for å kanskje være med inn.
I mine øyne er det komplett umulig å gå fra sofagris til å hevde seg i veterancupen etter at du har fylt 30.
Nå har jeg ikke syklet veterancup da, men mener nå jeg skulle klart å hevde meg ok. For drøye to år siden var jeg sofagris og har trent ca 1000 t siden da. Hadde aldri drevet med utholdenhetsidrett. Mener ikke jeg er noe stort talent heller, så umulig var vel litt drøyt.
Jeg har hørt om et tilfelle hvor en fikk helt syke watt-verdier grunnet gammel XP-maskin som bare står og ikke greier å dra seg selv en gang ;-) Regner med ingen gidder å kjøre med slikt, og greier å skjønne om verdier er på jordet. Jeg bor heldigvis midt i bunn av en 2km 5% bakke, så det er kjapt å ta en tur å dobbeltsjekke 5 min watt fra huset mitt og til toppen :-) Er du også veldig skeptisk til Powertap ? Mener du at rulla di burde vist mere watt på flatene ? Hvordan er denne rulle-watten (ftp) i forhold til feks. powertap watt på flatene/tempo ?
Trodde bredden på overkropp og armer hadde mer å si enn lengde.. Hvis du hadde prøvd min overkropp og armer...sikkert dobbelt så bred og tunge (etter å ha løftet 150kg i benken i gamledager), så hadde du fort måttet få flere watt på flatene uten å kjøre fortere. Jeg tør påstå og håper for din skyld at du er mere aero enn meg, og de fleste andre mosjonister. Det må du nesten være med terskel på lav 300 og lavt 14-tall med vanlig racer på mila.
Håper overkroppen din er ganske vannrett når du kjører? og ben og armer kan umulig være brede når du veier så lite i forhold til høyden? Ser ikke den helt, at høyde er veldig u-areo på racer og altså skulle være værre enn å være kraftig og bred, utdyp gjerne, om det ikke avsporer for mye ;-) Det jeg mener er at det må være mer aero å ha vekta i høyden (som stort sett er vannrett på racer) enn i bredden som gir økt frontareal ? Feks. tror jeg at jeg tråkker mer watt enn deg, men jeg tror at ditt frontareal er mindre og differansen tilsvarer ikke watt selv på flate partier. Kan godt være du sykler fra meg på flatene, men da skyldes det frontareal og evt. aerodynamikk på utstyr ikke mystiske feilvisninger på watt mellom vårt utstyr.
Litt artig å lese gamle og nye innlegg her inne også.. folk banner feks. Fortius watten nord og ned.. ååå nei, kan ikke sammenlignes fyyy og fyyy... Men når det dukker opp tall opp igjennom, her og der, så er det skjelden større avvik å spore enn kanskje 20w.. i forhold til målinger med Powertap ute og rullewatt inne.. "Kruser" bekreftet for litt siden at PT og Fortius var innenfor akseptabel margin. Tror noen ruller (hovedsaklig grunnet dårlig kalibrering) viser noen watt for mye, samtidig som det er hardere å sitte inne å tråkke like mange watt, derfor ender det nok opp ganske greit sånn gjennomsnitlig.
Litt artig å lese gamle og nye innlegg her inne også.. folk banner feks. Fortius watten nord og ned.. ååå nei, kan ikke sammenlignes fyyy og fyyy... Men når det dukker opp tall opp igjennom, her og der, så er det skjelden større avvik å spore enn kanskje 20w.. i forhold til målinger med Powertap ute og rullewatt inne.. "Kruser" bekreftet for litt siden at PT og Fortius var innenfor akseptabel margin. Tror noen ruller (hovedsaklig grunnet dårlig kalibrering) viser noen watt for mye, samtidig som det er hardere å sitte inne å tråkke like mange watt, derfor ender det nok opp ganske greit sånn gjennomsnitlig.
Jeg har bare gjort noen uvitenskaplige realitetskontroller på min Fortius og har inntrykk av at den er marginalt "snillere" enn IRL. Kanskje en 10-20W utifra utregninger. I tillegg er det i praksis lettere å holde 300W låst i 20min enn å snitte på 300W i en ekte løype med svinger, kupering og vind.
Noen har imidlertid hatt PC-tekniske problemer som gir åpenbare feilutslag, men det skjønner man jo med en gang.
Her er dataene mine fra Ceresrittet i år, VC M30-39. Prøvde å komme meg i brudd i begynnelsen men ga opp dette altfor fort og derifra og inn lukket jeg luker og fanget altfor mye luft ved å ligge mye langt framme. Hadde bare et rolig parti den siste halvtimen fram til det gjensto 5 min hvor jeg igjen tok i (jeg holdt på å gå næringstom og måtte spare meg til spurten). Avslutningen var en bakke jeg hadde hørt var lang og hard men som viste seg å være en kort liten knekker delt i to på bare totalt 3min45. Den første delen varte 1min45 sek så var det 1min15sek med flatt før det var en 45 sek knekker tilslutt. Lå langt bak inn i bakken, kjørte bånn gass opp første delen for å få kontakt med teten, var først på flata (jeg trodde det var 5 min strakt oppover), taua hele feltet til knekkeren, og kastet inn håndkleet når jeg skjønte at dette ble en spurt slutt og ikke noe utholdenhetsstunt.
Tid 2t11min (ca). Snitt: 277W (3,4 W/kg, ca 81 kg) Cp5sek: 1 081W (når jeg lukket en luke). CP30 sek:708W (såvidt jeg husker var vi en gjeng som uten hell prøvde å etablere ett brudd, men er ikke helt sikker det er lenge siden). Cp1min: 590W, fortsettelsen av ovenstående situasjon CP2min: 486W, Opp første delen av siste bakken CP3min: 455W, Opp første delen av siste bakken pluss flata CP4min: 460W, Hele avsluteningen CP5min: 437W, hele avslutningen pluss litt til CP10min: 357W, helt i begynnelsen når jeg prøvde å gå i brudd og lukket luker CP20min: 305W, litt før midten vet ikke om det var noe spennede som skjedde her. CP60min: 287W, første timen.
4 støt over 780W 6 støt fra 625W til 780W 26 støt fra 465W til 625W
Takk, skal legge den lista på "fakta" huskelista :-)
Heldigvis har jeg selv de korte rykkene opp til noen minutter som min naturlige styrke. Tallene viser iallefall at dette må det fokusereres på for mange om man skal henge med i tet i VC, det er det ingen tvil om, det holder ikke bare å kunne kjøre bra med jevnt tempo.
Rulletour etappe 4 kjørt, lagd hjemmelaget pizza til dama og venter på Fleksnes :-)
Rustad: Hva er morsomst? a) Sitte inne å sykle på rulla og sammenligne watt mot andre og mange tenkte scenarioer. b) Prøve seg i ritt og se hvor man står.
Syklet første sommer i år, da deltok jeg i 2 klubbmesterskap og 3 ritt, for å se om dette var noe for meg. Ja, tempo føltes som noe for meg. Fant ut hva jeg må trene på i fellesstart for at det skal bli gøy, og har trent på det fra før sommerferien. Blir muligens en gruppe til våren hvor vi deltar i ulike ritt/cup. Måler trenings-fremgang i watt om vinteren, med tilhørende mål. Trenet mot og var påmeldt Femsjøen og Kretsmesterskap i høst, men da lå jeg med influensa den uka.
Jeg synes at feks. om vinteren MÅ man ha konkrete mål. Det kan vel heller være å heve watten til nivåer man ønsker å prestere på til sommeren, enn å tenke på sommerens taktikk ? Startet med at jeg mente dette kunne være en fin måte for Raskall (og meg) å syneliggjøre mål å trene mot med wattmåler/rulle om vinteren. Dumt?
Men å stille i ritt man ikke hører hjemme i er IKKE gøy, for min del. Jeg må vite at jeg hører hjemme der før jeg stiller :-)
Hva synes du ?
Det er bare en måte å finne ut om du hører hjemme i rittet som du sier og det er å stille.. Rulletrening er egentlig veldig lite gøy, virtuell rulle gjør det bare litt mindre kjedelig. Jeg synes egentlig ikke det er så morsomt å trene, sykle ritt derimot er morsomt. Men for å bli minst mulig frakjørt i ritt så må jeg trene..
Her er dataene mine fra Ceresrittet i år, VC M30-39. Prøvde å komme meg i brudd i begynnelsen men ga opp dette altfor fort og derifra og inn lukket jeg luker og fanget altfor mye luft ved å ligge mye langt framme. Hadde bare et rolig parti den siste halvtimen fram til det gjensto 5 min hvor jeg igjen tok i (jeg holdt på å gå næringstom og måtte spare meg til spurten). Avslutningen var en bakke jeg hadde hørt var lang og hard men som viste seg å være en kort liten knekker delt i to på bare totalt 3min45. Den første delen varte 1min45 sek så var det 1min15sek med flatt før det var en 45 sek knekker tilslutt. Lå langt bak inn i bakken, kjørte bånn gass opp første delen for å få kontakt med teten, var først på flata (jeg trodde det var 5 min strakt oppover), taua hele feltet til knekkeren, og kastet inn håndkleet når jeg skjønte at dette ble en spurt slutt og ikke noe utholdenhetsstunt.
Tid 2t11min (ca). Snitt: 277W (3,4 W/kg, ca 81 kg) Cp5sek: 1 081W (når jeg lukket en luke). CP30 sek:708W (såvidt jeg husker var vi en gjeng som uten hell prøvde å etablere ett brudd, men er ikke helt sikker det er lenge siden). Cp1min: 590W, fortsettelsen av ovenstående situasjon CP2min: 486W, Opp første delen av siste bakken CP3min: 455W, Opp første delen av siste bakken pluss flata CP4min: 460W, Hele avsluteningen CP5min: 437W, hele avslutningen pluss litt til CP10min: 357W, helt i begynnelsen når jeg prøvde å gå i brudd og lukket luker CP20min: 305W, litt før midten vet ikke om det var noe spennede som skjedde her. CP60min: 287W, første timen.
4 støt over 780W 6 støt fra 625W til 780W 26 støt fra 465W til 625W
Artige tall. Satt i samme gruppe som deg, men hadde dårlige bein. Men han greit med inn. Tauet opp lagkompisen min på "flata" før spurten så orket ikke spurte selv.
Min watt har jeg målt til ca 300w på terskel. Min vekt 69-70kg.
Har hatt flere 4-10 plasseringer i veteran cup med såpass lav watt! Når jeg leser på forumet her så trår jo de fleste nesten 360-380w på terskel, er rart jeg i det hele tatt henger med! Mine tider grenserittet 2:35 og farris 2:25. Tren mer tenk mindre
Når jeg leser på forumet her så trår jo de fleste nesten 360-380w på terskel, er rart jeg i det hele tatt henger med!
Hehe, hvordan kan det ha seg, tro...?
Sitat: Immer
Mine tider grenserittet 2:35 og farris 2:25.
Flotte resultater! Og det er tider fra ritt som er interessant å bruke når vi skal sammenligne oss med hverandre, ikke vinterlige rullewatt-verdier. Det var mitt poeng lenger oppe her.
Jeg har hørt om et tilfelle hvor en fikk helt syke watt-verdier grunnet gammel XP-maskin som bare står og ikke greier å dra seg selv en gang ;-) Regner med ingen gidder å kjøre med slikt, og greier å skjønne om verdier er på jordet. Jeg bor heldigvis midt i bunn av en 2km 5% bakke, så det er kjapt å ta en tur å dobbeltsjekke 5 min watt fra huset mitt og til toppen :-) Er du også veldig skeptisk til Powertap ? Mener du at rulla di burde vist mere watt på flatene ? Hvordan er denne rulle-watten (ftp) i forhold til feks. powertap watt på flatene/tempo ?
Trodde bredden på overkropp og armer hadde mer å si enn lengde.. Hvis du hadde prøvd min overkropp og armer...sikkert dobbelt så bred og tunge (etter å ha løftet 150kg i benken i gamledager), så hadde du fort måttet få flere watt på flatene uten å kjøre fortere. Jeg tør påstå og håper for din skyld at du er mere aero enn meg, og de fleste andre mosjonister. Det må du nesten være med terskel på lav 300 og lavt 14-tall med vanlig racer på mila.
Håper overkroppen din er ganske vannrett når du kjører? og ben og armer kan umulig være brede når du veier så lite i forhold til høyden? Ser ikke den helt, at høyde er veldig u-areo på racer og altså skulle være værre enn å være kraftig og bred, utdyp gjerne, om det ikke avsporer for mye ;-) Det jeg mener er at det må være mer aero å ha vekta i høyden (som stort sett er vannrett på racer) enn i bredden som gir økt frontareal ? Feks. tror jeg at jeg tråkker mer watt enn deg, men jeg tror at ditt frontareal er mindre og differansen tilsvarer ikke watt selv på flate partier. Kan godt være du sykler fra meg på flatene, men da skyldes det frontareal og evt. aerodynamikk på utstyr ikke mystiske feilvisninger på watt mellom vårt utstyr.
-Jeg er ikke skeptisk til Powertap, og jeg er ikke skeptisk til Tacx Fortius heller. Powertap har en feilmargin på +/- 1,5 % mens Fortius skal ha en feilmargin på +/- 7 %. Så mens målinger fra Powertap havner innenfor et område på 3 % så blir dette område på Fortius 14 %. 14 % av 300 watt er 42 watt, hvilket er ganske mye. 3 % av 300 watt er 9 watt, hvilket er en mer marginal forskjell. At 95 % av alle Fortiusrullene ligger innenfor 42 watt når den viser 300 sier meg at det egner seg dårlig til annet enn å sammenligne med seg selv.
-Høyde ER veldig u-aero på racer. Du må gjerne mene noe annet, men hadde jeg hatt 10 cm kortere bein kunne jeg sittet ca 8 cm lavere og tatt betraktelig mindre luft. Ikke sitter jeg vannrett når jeg kjører heller. Tipper vi snakker 15-20 graders vinkel fra hofta til skuldrene. Jeg klarer selvfølgelig å komme lavere hvis jeg vil, men det går på bekostning av antall watt jeg trår. Og så lenge overkroppen peker oppover så kommer man høyere jo lenger man er.
Uansett..er det noen som har høydemeter og lengde på denne Hankøbakken?
Ser det ble et svar til Bullet, tror ikke han lurer på dette. Det var egentlig ment som et svar til det Raskall lurte på. Hankøbakken er ca 3 min, vet ikke antall høydemeter. Den er ikke voldsom, men det er et av de få partiene som skiller i Stjernetråkken.
ca 1,5 km og 80 høydemter i henhold til Garmin sin GPS.
Uansett..er det noen som har høydemeter og lengde på denne Hankøbakken?
Ser det ble et svar til Bullet, tror ikke han lurer på dette. Det var egentlig ment som et svar til det Raskall lurte på. Hankøbakken er ca 3 min, vet ikke antall høydemeter. Den er ikke voldsom, men det er et av de få partiene som skiller i Stjernetråkken.
ca 1,5 km og 80 høydemter i henhold til Garmin sin GPS.
Man får faktisk en ganske heftig bakke om man sykler Solliveien nesten helt ut til E6 og tar nest siste avjkørsel mot Veum. Jeg har ikke målt høydemeter og lengde men den kan nok måle seg med Hankøbakken og vel så det.
Dette kommer nok til å bli min formtest- og intervall-bakke når landeveisesongen har startet igjen.
Men klarer jeg å komme meg i god landeveisform uten å ha peiling på hvor mye watt jeg tråkker? Det virker jo nesten som om det kan være umulig.
Men jeg har falt av denne tråden for lenge siden. Det ble for teknisk for meg. Jeg har planer om å leve til jeg er i hvertfall 80 år. Jeg er nå øyeblikkelig 39 år gammel. Det gir meg 41 år på å komme meg i god nok form til å nå min målsetning. Tror jeg skal ha muligheter til det.
Det du vil oppleve i VeteranCup er at det faktisk hjelper svært lite å bli eldre. På et ritt du selv kjørte på snaue 4 1/2 time i sommer var vinnertiden den samme i alle veteranklassene fra 30 til 59; 2.31.xx (det ble riktignok litt tynnere i toppen i de eldre klassene).
Nivået til de beste gamlisene har blitt høyt. Veldig høyt. Guttene som ligger i teten i M45 og M50 vil i "normalår" kjøre Grenserittet under 2.40 og Birken rundt 3.10. Selv om du ligger med grei margin innenfor merkekravet på Birken må du nok regne med å bli frakjørt i VeteranCup (med mindre din store styrke er et utall solide fartsøkninger og rykking i bakkene).
Vil bare skyte inn siden jeg har vært aktiv i tråden tidligere, (og at stemningen har vært negativt når jeg prater om watt, og det har kommet opp"krav" om å bevise i ritt etc.) Dette for å videre oppmuntre voksne karer som begynner å sykle: Da jeg hadde trenet sykling i under ett år, så syklet jeg to klubbritt og kjørte likt (plassering i fellesstart og tempo-tid) med folk som kjører Grenserittet på 2.4X Og Birken på lave 3timer, (som du nevner som nivå-peker) og formen (eller watt som jeg har målt det i) har økt en god del siden da vet jeg.
Nå er det videre til barsel-avdelingen på sykehuset for å hilse på den førstefødte som kom i går :-)
Selv om vi ikke har vært enige her i tråden (watt-snakk); Gratulerer med den nyfødte. Kos deg med nykommeren gjennom vinteren, og klink til med noen ritt til sommeren
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Stjernetråkken er paddeflat så det er vanskelig å si noe om nivået. I M30 måtte vi samarbeide på tvers av klubber for å kjøre inn en mann. Ble som å kjøre Enebakk Rundt med spurt på slutten. Får nok en bedre indikator på Ceresrittet, som er mer kupert og et par mil lengre.
Jeg ser at 30-39 stort sett kom sammen i mål, og det er navn her som kommer inn på under to timer på Enebakk. Så der har man vel en slags indikator. Under to timer på Enebakk så kan du stille, ellers blir det stort sett å sykle halve VC-ritt aleine.
Det var vel egentlig det tråden startet med? Har trådstarter noen sjanse? Ja, hvis du er med og bidrar på ett av de raskeste lagene på typiske turritt som Enebakk Rundt, så kan du forvente å være med inn på VC. Eller?
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond
Jeg sykler ER under 2 timer, men sliter fortsatt i VC. De to er ikke sammenlignbare.
Det kreves helt andre egenskaper for å bli «god» til å henge med en pulje i et paddeflatt ritt, enn for å henge med i fellesstart med rykk og napp, bakke opp og bakke ned, osv.
Stjernetråkken eller ER er ikke representativt for Veterancupen forøvrig.
Men selv om du sliter i VC er du vel sånn greit med? Ellers hadde du vel ikke giddi å stilt opp i ritt etter ritt?
Jeg bare tenker at hvis du har et greit treningsgrunnlag (som jeg mener man har hvis man kjører ER under 2 timer og ikke bare har sitti på halen) så er det vel ingen ting i veien for å stille opp i VC hvis man synes det er kult å kjøre sykkelritt?
Det er vel ikke sånn at du automatisk ikke har noe i VC å gjøre selv om man er i god form, fordi det er rykk-egenskaper som definerer en VC-syklist?
Men det er vel som du sier tidligere i tråden pontiff, man må stille opp for å se. Det er vel det at det er greit å vite at man ikke er helt malplassert hvis man stiller opp. At nivået for å hevde seg i VC er veldig høyt er det vel neppe noen tvil om.
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond