Krank-relaterte spørsmål
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Hæ?]
#1025674
09/09/2010 19:42
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 30
edwardgreen
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 30 |
Takk for kjapt svar!
Jeg regner med at jeg ikke kan planfrese den selv, så er det en dyr affære?
Og må jeg ha noen spesialverktøy hvis jeg ikke trenger å skifte kranklageret?
Vet du forresten om det kan bli konflikt med kassetten bak eller giringen foran (avstand fra ramma etc.)? Kassetten er jo 7-delt og det har jeg forstått er regnet som steinalderteknologi:)
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: edwardgreen]
#1025762
09/09/2010 21:20
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Planfresing bør ikke koste mer enn 250 kr. Hør med Espen angående det hvis du bor i Oslo. Hvis du skal gå for Truvativ FiveD så trenger du ikke å skifte kranklageret. Da trenger du bare en krankarmavdrager. Her er instruksjonsvideo for hvordan du skal bruke verktøyet. Man bør ikke hoppe over en generasjon når man kombinerer drivverksdeler. Det går fint med 7-delt kassett og 8-delt krank eller 8-delt kassett med 9-delt krank, men 7-delt kassett er ikke kompatibel med XT-krank, som er 9-delt. I tillegg kan det hende du må bytte både krankgir, bakgir og høyre girskifter. Kjede må du bytte uansett hva du gjør. Pass bare på at kjede samsvarer med kassetten bak - på 8-delt kassett bruk helst 8-delt kjede. Lykke til!
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: femte_gir]
#1026137
10/09/2010 15:49
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 30
edwardgreen
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 30 |
Takk igjen.
Er det slik at også Truvativ FiveD bare er for 8– og 9-delte kassetter?
Og hvis jeg bytter ut krankgirskifteren må jeg også bytte ut den tilhørende (venstre) girskifteren?
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: edwardgreen]
#1027713
13/09/2010 11:40
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Takk igjen.
Er det slik at også Truvativ FiveD bare er for 8– og 9-delte kassetter? Ja, det ser ut sånn. TruVativ's FiveD is the entry-level crankset. It has heat-treated cromoly middle and small rings and fits 8- and 9-speed drive trains. Og hvis jeg bytter ut krankgirskifteren må jeg også bytte ut den tilhørende (venstre) girskifteren? Det bør være samsvar mellom antall gir på skifteren og antall klinger på kranken. Så hvis du hadde 3-delt girskifter fra før og skal nå montere krank med 3 klinger så trenger du ikke å bytte venstre girskifter.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Santacruz]
#1027799
13/09/2010 13:19
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
Jeg har en Truvativ FiveD. Passer FireX på samme kranklager? Lageret er tett og uten slark så ser ingen grunn til å bytte enda.... Og FireX er vel en liten oppgradering, noe lettere bl.annet.?
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Thomasx75]
#1028011
13/09/2010 19:29
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Det finnes to versjoner av FiveD: en som går på firkantet aksling og en som går på ISIS.
FireX passer kun med utenpåliggende kranklager så du må nok også bytte kranklageret hvis du skal oppgradere til FireX.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: femte_gir]
#1028193
14/09/2010 04:47
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
Det finnes to versjoner av FiveD: en som går på firkantet aksling og en som går på ISIS.
FireX passer kun med utenpåliggende kranklager så du må nok også bytte kranklageret hvis du skal oppgradere til FireX. TAkk:-) Hvor stor mulighet er det for at kranklageret passer i ramma mi da? Er det mange forskjellige standarder. 6-8år gammel, trolig Kinesis-ramme. Jeg har firkant aksling ..
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Thomasx75]
#1031659
18/09/2010 14:52
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
OK. Etter to år med lett vedlikehold, har jeg nå komplett demontert min Nakamura. Eller neste da. Tenkte jeg skulle ta av min Truvativ Firex GXP krank, men får jo ikke av armen en gang...
Så langt jeg kan skjønne på diverse tutorials på nettet og denne siden her, så skal jeg la den ytterste av de boltene være skrudd i (denne som drar av armen) og skru løs den innerste.
Så langt har jeg ikke lykkes og med tanke på at dette ikke er de vanlige vrakene som jeg vanligvis skrur på, så der det begrenset hvor mye jeg tørr å banke på uten å være sikker på fremgangsmåten.
Det er ikke noe motsatt vei eller lignende på armen? Vanlig mot klokka? Bare å finne frem noe som kan gi skikkelig moment?
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Rønnern]
#1031661
18/09/2010 14:54
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Boltene som holder armene mener jeg bestemt at er helt vanlig.. Lefty-loosy, righty-tighty... Når du kommer til kranklageret er det derimot litt anderledes. Der løsner du ved å skru mot gaffelen og skur til ved å skru mot bakramma.... Samme på begge sider!
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Raymond]
#1031839
18/09/2010 18:50
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 268
Bing
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 268 |
Skrudde av krankarmene på Truvativ Noir 3.3 i dag for å rette ut et tannhjul på drevet som hadde fått seg en smell. Dette gikk fint men da jeg skulle skru til krankarm bolten igjen var det slutt på flaksen. Skudde først endel omdreininger, det ble litt tyngre for så å bli lettere igjen. Skrudde så videre til det ble progressivt tyngre, (ca 50 nm skal denne skrus til).
Problemet var at krankarmene knapt gikk rundt da jeg hadde dratt til såpass hardt. Skrudde så opp igjen til jeg var tilbake til hvor det var liten motstand og da gikk armene rundt som de skal igjen. Hva er galt her ? Bolten skal jo dras hardt til men det er jo greit at krankarmene er mulig å rikke...
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Bing]
#1032292
19/09/2010 17:52
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Hmmm... Armen på venstre siden kom av med litt makt, det samme med koppen, men hva skjer med drevsiden? Åssen i granskauen skal jeg får av den? Trodde det bare var å dra den ut, men den sitter jo dønn fast. Og det er jo fint lite informasjon å finne på SRAM sine sider. Fremdeles Truvativ Firex GXP vi snakker om her altså.
Redigert av Rønnern; 19/09/2010 18:48. Rediger grunn: Lagt til noen bilder
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Rønnern]
#1032385
19/09/2010 19:44
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Ingen skal si at jeg sitter passiv og venter på at svarene kommer dansende på en fjøl. Googling skulle tilsi at når man installerer shaiten, så skal lageret på plass først, deretter skal man bare skyve hele drivverksiden med tilhørende spindel (?) gjennom og skru til armen på venstre side.
Da skulle en tro at demontering skulle være samme biffen?
Altså, skulle jeg vel egentlig ikke behøve å løsne lageret på venstre side for at hele drivverket bare skal kunne "rusle" ut? Bare å ta en gummihammer og klinke til litt forsiktig? Hvorfor sitter det fast i utgangspunktet?
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Rønnern]
#1032394
19/09/2010 19:49
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Det er sikkert litt rust som er problemet. Bank skikkelig, enten med plasthammer (gummi er for mykt) eller sågar en stålhammer. Vær bare litt forsiktig så du ikke deformerer sporene på enden av akslingen, men de kan du evt fikse på med en fil.
Ole.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Ole]
#1032396
19/09/2010 19:52
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Legg en trekloss eller lignende i mellom og slå løs på den eksponerte enden av akslingen som viser på siste bildet ditt. Det kommer ut til slutt.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Ole]
#1032399
19/09/2010 19:52
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927 |
Evt så kan du legge ramma på sida med akslingen ned og drevene opp, å presse det ut på den måten.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Elgvenn2]
#1032450
19/09/2010 20:46
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Evt så kan du legge ramma på sida med akslingen ned og drevene opp, å presse det ut på den måten. Fytti katta, det er så deilig med dette forumet. Tok tipset ditt og den skled ut på et kontrollert, og i det øyeblikket, ganske så vakkert vis. Nå har jeg en helt klean ramme som skal vaskes og fettes opp på strategiske steder, så skal alt utstyret på igjen, med nye vaiere, slitedeler osv. Kommer til å bli som en ny sykkel! Takk for hjelpen alle sammen, jeg skal huske dere i kveldsbønnen min;-)
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Thomasx75]
#1032693
20/09/2010 10:23
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Det finnes to versjoner av FiveD: en som går på firkantet aksling og en som går på ISIS.
FireX passer kun med utenpåliggende kranklager så du må nok også bytte kranklageret hvis du skal oppgradere til FireX. TAkk:-) Hvor stor mulighet er det for at kranklageret passer i ramma mi da? Er det mange forskjellige standarder. 6-8år gammel, trolig Kinesis-ramme. Jeg har firkant aksling .. Det finnes to standarder: 68mm eller 73mm bredt krankhus.  Standard er viktig når man skal velge firkantet, Octalink eller ISIS kranklager, men ikke så viktig med utenpåliggende kranklagre fordi akslingen er integrert med kranken. Jeg tror at Firex er kompatibel med begge disse krankhusstørrelsene men du må gjerne søke litt på nettet for å bekrefte det. 
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: femte_gir]
#1064952
06/11/2010 11:18
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832 |
Klør meg vanvittig hardt i hodet her nå.
SLX Hollowtech II krank. Hvordan i hule heiteste får man av den endesaken som må av for å få av venstre krankarm? Har Park tool BBT-9 og den lille stjerneformede saken jeg brukte når jeg monterte passer jo fremdeles, men når jeg tar i på unbrakoskruen på verktøyet gjenges denne bare ut. Skulle kanskje tro at den enden av verktøyet som går til lageret skulle passe på den svarte dingsen, men det gjør den jo ikke. Hva er det jeg ikke skjønner her?
Parktool.com er nede, Shimano forklarer bare hvordan du monterer kranken, søking på verdensveven ga ingen svar og jeg klarer ikke tenke i dag.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Cerberus]
#1064964
06/11/2010 12:02
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,443
Horgen
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,443 |
Du må bruke fingrene for å skru på den svarte dingsen hvis jeg forstår deg rett. umbrakoskruen holder vel bare verktøyet sammen.
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Horgen]
#1064993
06/11/2010 13:21
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832 |
Ok. Tror jeg leter opp en rørpumpetang. Dette sitter mer enn hva jeg er mann for.
Takk skal du ha
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Bamsemums]
#1129872
14/03/2011 19:20
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Det går fint. Noen monterer utenpåliggende kranklager uten å tenke seg om, men det beste er hvis krankhuset er planfrest.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: femte_gir]
#1230502
08/08/2011 19:00
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 176
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 176 |
Jeg skal montere kjedestrammer (Blackspire stinger, BB mount) på min GT Sanction. Følgende utgangspunkt: Krankhus: 73 mm Kranklager: Shimano octalink BB-ES25 Akselavstand 113 mm.
Problem: Når jeg monterer kjedeføreren byger denne ca 2,5 mm, dersom jeg da skal montere krankarm på motsatt side går ikke denne mot noen stopper, men blir dratt helt inntil plastringen på lageret. I manualen til kjedestrammeren står det at jeg må ha et lager som er beregnet for E-type. Hva er forskjellen på dette og mitt lager? Kan jeg ikke bare montere et lager med 118 mm akselavstand i stedet for nåværende 113 mm?
Bjørn
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Lambda]
#1234422
13/08/2011 00:43
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 22
basar
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 22 |
Noen som kan forklare hvor mange pakninger/tetninger det er i et Shimano H2 lager? Og hvilken vei skal de sitte? Saint for å være spesifikk. Hver side har jeg nå i tre deler og jeg har en mistanke om at det er den blanke sida som skal ut på den midterste skiva. Bilder hadde vel passa bra her.
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: basar]
#1234498
13/08/2011 09:05
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 570
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 570 |
Hei:) Håper dere kan hjelpe meg. Jeg har problemer med min SLX krank. Når jeg tråkker rundt knepper det ganske høyt. Klikker jeg ut hørepedalen og sykler bare med venstre bein forsvinner kneppelyden. Kneppelyden er så høy at med musikk i øra høres den. Noen som har noen formening på hva dette kan være? Videre frister det å skifte krank da resten av oppsettet er XT. Har det noe for seg å kjøpe XTR krank?
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Dagsven]
#1234960
14/08/2011 07:57
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 570
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 570 |
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Dagsven]
#1235024
14/08/2011 10:15
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Skru ut pedalen på høyre side. Rens og smør opp gjenger i pedal og i krankarm. Remontér. God tur. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: Hæ?]
#1235046
14/08/2011 10:41
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 570
Dagsven
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 570 |
Santa Cruz Highball Carbon 29er Merida FLX Carbon Lapierre Sensium 100
|
|
|
Re: Krank-relaterte spørsmål
[Re: gauter]
#1250968
01/09/2011 08:06
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 412
larsove
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2007
Innlegg: 412 |
Kan man bruke 10-delt krank på et 9-delt oppsett?
Kona er 168 cm og kjører i dag med 175 mm krank. Vil det være en stor fordel å bytte til 170 mm nå som hun uansett skal ha nytt kranksett?
Redigert av larsove; 01/09/2011 08:11.
|
|
|
|
|