Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rulletrening for 11 åring?

Rulletrening for 11 åring? #1062814 03/11/2010 08:41
R
realthing Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Jeg har en sønn på 11 år, født 1999 som er blitt en ivrig terrengsykkelist. I år har han trent på egenhånd 3 ganger i uken. Dette har stort sett vært 1 times teknisk sykling i terrenget. I tillegg til dette trener han fotbal 3 ganger i uken.
Nå i vinter vil han fortsette med fotbal 2-3 ganger i uken samt at han ønsker å sykle på rulla mi i garasjen. Vil dette være fornuftig? I tillfelle hvordan bør han trene?
Han er i god fysisk form, løper 3000m på 12 min. på bane og har vunnet alle sykkel rittene han har stillt opp i (scott cup).
Takker for alle innspill.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: realthing] #1062830 03/11/2010 08:59
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Jeg har satt 8-åringen på rulla :-) Så når han har lyst, får han lov. Han sykler selvsagt akkurat som han føler. så det blir som et spillkonsoll med litt ekstra aktivitet. så prøver jeg å lure inn litt tråkkteknikk o.l. underveis.

Tror det viktigste er at han gjør som han har lyst til. Hvis han trener mye ellers, er det mest for å holde tråkket litt i gang.

I denne alderen er prio 1, at det skal være gøy.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: GardS] #1062844 03/11/2010 09:17
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Kan være ganske bra å la de unge få slippe til. Liker de det, så la de få holde på. Det kan ikke skade de, om sykkelen passer, riktig høye og alt stemmer.

Er det snakk om Fortius? For da kan det være ekstra gøy:

http://www.tacxvr.com/en/products/vr-games

...Joshua...
Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: Joshua] #1063603 04/11/2010 08:52
C
cfs Offline
Avhengig
Avhengig
C
I min verden er ikke rulletrening spesielt gøy. For en 11 åring kan det kanskje være spennende å prøve. Denne type trening må for all del være veldig lystbetont.
Personlig ville jeg anbefalt 11 åringen å gjøre andre ting. Dette for å trene opp andre ferdigheter som koordinasjon, hurtighet osv. Skitrening er supert som vintertrening for barn i denne alderen.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: cfs] #1063743 04/11/2010 12:29
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: realthing
på bane og har vunnet alle sykkel rittene han har stillt opp i (scott cup).
Ble ikke M11-12 på Scott Cup vunnet utelukkende av 12-åringer i år??

Ser ikke noe problem i at gutten sykler på rulle så lenge han har lyst selv. Det er i hvertfall ikke skadelig. Litt mer skeptisk til spinningsykler da. Men man kan jo fort ødelegge motivasjonen. ICON_WINK

Tror det er bra med variasjon og at ungene føler at de gjør ting de har lyst til. Samtdig burde man styre dem litt, så om han er veldig oppslukt av sykling akkurat nå, så burde dere kanskje allikevel fortsette med variasjonen.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: Sykkelbob] #1063903 04/11/2010 16:54
R
realthing Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R

Det arrangeres også Scott Cup andre plasser i landet en på østlandet vet du...
Men jeg takker for alle innspill jeg har fått og tolker dem dithen at han ikke tar skade av å sykle på rulle men at det er viktig at han styrer tid og intensitet selv.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: realthing] #1063947 04/11/2010 18:37
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Da jeg drev aktivt med langrenn og sykling på den alderen fikk jeg ikke lov til å bruke hverken rulle eller rulleski. Det ble sagt at poenget var å "holde igjen".
Jeg ser andre argumenter også for hvorfor det ikke ble oppfordret til slikt, blant annet utstyrspress osv. Vi fikk for eksempel heller ikke "lov" til å ha flere par konkurranseski før man kom i en viss aldersklasse etc. Dette er forsåvidt gode prinsipper som jeg idag støtter.

Det var med stor undring jeg for første gang konkurrerte med dansker som varmet opp på rulle før ritt og som smurte seg inn med tigerbalsam!

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: esv] #1064043 04/11/2010 20:39
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: realthing
Det arrangeres også Scott Cup andre plasser i landet en på østlandet vet du...

aha... ICON_WINK

@Realthing: Ja, jeg mener spinningsykler som ikke har frikrans er potensielt skadelig i det en unge prøver å stoppe det tungemomenthjulet med beina i stedet for bremsen.
Det jeg også sier er at om han eventuelt er gira og vil sykle mye på rulle, ville jeg porsjonert det litt og beholdt variasjonen. Unger trenger et generelt og godt grunnlag, selv om det evt er mer kortsiktig effektivt å trene kjempemye sykkel. - Det kan man gjøre når man blir eldre.

@esv: Jeg har aldri skjønt dette med å "holde igjen" (med forbehold om det jeg nevner over her ang forskjellen på å barbere seg og skjære av seg huet) når ungene har lyst og evner til ta nye utfordringer på sine egne premisser. Det er bare bra at ungene er selvgående og ønsker utfordringer.

Faren er bare det at når en annen pappa hører at den flinke ungen trener på rulle om vinteren, så går han hjem og presser ungen sin til å gjøre det samme, og det kan bli galt...

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: Sykkelbob] #1064064 04/11/2010 21:04
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Sykkelbob

Faren er bare det at når en annen pappa hører at den flinke ungen trener på rulle om vinteren, så går han hjem og presser ungen sin til å gjøre det samme, og det kan bli galt...

Ja, det blir fort sånn, og det mener jeg er uheldig. Nettopp derfor mener jeg man burde "holde litt igjen". Ikke nødvendigvis fordi det aktuelle barnet vil ta skade av det, men fordi man skrur til skruen "seriøsitet" enda tidligere i barne/ungdomsidretten.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: esv] #1064075 04/11/2010 21:14
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har en sønn på 8 år som innimellom kjører rulle sammen en kompis, ser egentlig ingen problemer med det. De syns det er moro og sette opp rulla og kjøre 1 t. La dem gjøre som de vil, om andre foreldre presser sine unger til å kjøre rulle får jeg ikke gjort så mye med.

keo
Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: keo] #1064081 04/11/2010 21:23
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: keo
Har en sønn på 8 år som innimellom kjører rulle sammen en kompis, ser egentlig ingen problemer med det. De syns det er moro og sette opp rulla og kjøre 1 t. La dem gjøre som de vil, om andre foreldre presser sine unger til å kjøre rulle får jeg ikke gjort så mye med.

Litt på spissen dette, men la gå: Du får ikke gjort så mye med det nei, men du kan la være å bidra til en utvikling hvor barn må sitte på rulla på vinteren for å henge med i ritt om sommeren.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: esv] #1064086 04/11/2010 21:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: esv
Da jeg drev aktivt med langrenn og sykling på den alderen fikk jeg ikke lov til å bruke hverken rulle eller rulleski. Det ble sagt at poenget var å "holde igjen".

Det er "litt" enklere for langrennsunger enn sykkelunger å finne gode off-season aktiviteter (i alle fall for oss som bor i områder uten skiføre), så sammenligningen med ski blir noe søkt.
Jeg ser ingen problemer med å la 8-10-12 åringer "leke" seg på rulle eller spinningsykkel så lenge utstyret er nogenlunde tilpasset.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: Oystein L] #1064108 04/11/2010 22:01
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oystein L

Det er "litt" enklere for langrennsunger enn sykkelunger å finne gode off-season aktiviteter (i alle fall for oss som bor i områder uten skiføre), så sammenligningen med ski blir noe søkt.

Det kan godt være at sammenligningen er søkt. Derimot er prinsippet det samme. Spørsmålet blir vel kanskje hvor grensen går?

Er det ok at det blir en oppfatning av at man må sykle på rulla på vinteren for 10-åringer for å hevde seg?
Er det ok at det blir en oppfatning av at man må tilbringe 4 uker på mallorca for 10-åringer for å hevde seg?
Idrettsskoler fra 5års alderen?

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: esv] #1064169 05/11/2010 06:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: esv
Er det ok at det blir en oppfatning av at man må sykle på rulla på vinteren for 10-åringer for å hevde seg?
Er det ok at det blir en oppfatning av at man må tilbringe 4 uker på mallorca for 10-åringer for å hevde seg?
Idrettsskoler fra 5års alderen?

Problemet er at disse tankene er skapt av voksne. Da må vi gjøre noe med måten de tenker på - ikke ungene.

Ungene vil ting fordi de synes det er gøy. De skal ikke holdes igjen, sees ned på eller kjeftes på for dette.

Men om en unge vil hevde seg spesielt mye på grunn av litt rullesykling om vinteren er nok tvilsomt. Å gå etter distansekortetpå langrenn eller andre morsomme vinteraktiviteter vil være vel så utviklende.

Men det er spørsmål om hva ungen liker. Hvis han hater langren, hvorfor presse han til det hvis han heller har lyst til å sykle..? (osv osv)

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: Sykkelbob] #1064182 05/11/2010 07:32
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Unger trenger ikke sitte på rulla om vinteren for å henge med om sommeren. De siste årene er det blitt sånn at alt er helårsidretter, det er helt meningsløst. De som løper mest på fotballbanen er de samme som sykler fortest, går fortest på ski osv. Dette gjelder ivhertfall så lenge de er små, speialisering bør ikke begynne for tidlig. Vil noen kjøre noen runder på rulla om viteren så la dem gjøre det.

keo
Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: keo] #1064194 05/11/2010 07:43
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Er det ikke bare å la ungen ta seg en tur på rulla, innse hvor gørr kjedelig det er for så å ta på seg varmedressen og gå ut og leke i stedet? Eller gå på ski om han liker det. Eller gjøre hva som helst.

Dette høres jo ut som en unge som liker å bruke kroppen sin så noe finner han nok på likevel.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: Sykkelbob] #1064220 05/11/2010 08:27
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Sykkelbob
Problemet er at disse tankene er skapt av voksne. Da må vi gjøre noe med måten de tenker på - ikke ungene.

Tankene om å holde igjen er skapt av voksne. Men barn har vel en tendens til å tenke på at dersom andre "har" noe så trenger de det og.
Når jeg så at konkurrentene mine hadde flere par med ski begynte jeg også å mase mine foreldre om at de skulle kjøpe flere.
Når enkelte barn sykler rundt på rådyre sykler, får fort de andre barna også lyst på dyre sykler.

Re: Rulletrening for 11 åring? [Re: esv] #1064252 05/11/2010 08:59
bonsak Offline
Entusiast
Entusiast
Det høres absolutt ut som han liker det han driver med og har stor treningsvilje og selvdrift. Jeg ser ikke noen grunn til å holde igjen på treningsmengden. Men jeg er av den oppfattning at det er nesten like viktig at unge utøvere lærer seg å trene, som at de faktisk trener. Er det ikke ett ordtak som heter: det man trener på, det blir man god til. Hvis det nå viser seg at han får full tenning på rulle og drar igang 3-4 økter i uka i tillegg til ballspill. Er han da bevisst på hvor relativt snever treningsform det er? Er det mer utholdenhetstrening han virkelig trenger når han allerede vinner alt han er med i? ICON_SMILE

mvh
Bonsak

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
Trener utforgruppa SK Rye

Moderator  support