Den beste måten å redusere batterikapasiteten på er å bruke lykten til elektronikken slår lyset av pga lite strøm. I steden for å lade den opp så sleng batteriet i en skuff å la det ligge en stund for man lader det opp igjen
Det ene batteriet mitt døde helt plutselig på tirsdag etter ca 1 times bruk (fra fulladet), så det var en god anledning til å plukke det fra hverandre Resultatet av undersøkelsen: null kontakt mellom - polen på batteriet og ledningen ut av pakken. Feilsøking på beskyttelseskretsen mellom disse er det liten vits i, så jeg koblet meg forbi hele greia, og nå fungerer det som før. Lading gjør jeg med en iCharger computerlader.
Bare vær obs på risken du utsetter hus og hjem for ved å ha en slik usikret batteripakke. Kortslutter den blir det fryktelig mye røyk, og i mange tilfeller brann.
Har endel slike usikrede pakker til hobbybruk og de lader og oppbevarer jeg alltid i en gryte med lokk.
Det finnes også en spesiell ladebag å få kjøpt som skal tåle full detonasjon av batteriet.
Bare vær obs på risken du utsetter hus og hjem for ved å ha en slik usikret batteripakke. Kortslutter den blir det fryktelig mye røyk, og i mange tilfeller brann.
Har endel slike usikrede pakker til hobbybruk og de lader og oppbevarer jeg alltid i en gryte med lokk.
Det finnes også en spesiell ladebag å få kjøpt som skal tåle full detonasjon av batteriet.
Hvordan skal en batteripakke som ligger helt i ro PLUTSELIG kortslutte?
(Og Bjørn B er allerede på forumet og er veldig aktiv... Vanskelig å forholde seg til to med ca. identiske nick! No offence)
Jeg er fullstendig klar over de påståtte farene med usikrede lithiumpakker (har ganske mange kilo med LiPo-pakker liggende fra min tidligere hobby), men de er i de aller fleste tilfeller sterkt overdrevet. Hvis batteriene behandles skikkelig tar de ikke fyr av seg selv. Med riktig ladeprogram og spenning (og ikke 8.5V/1.8A konstant som DX-laderen gir ut) bekymrer dette meg fint lite.
Quote: Hvordan skal en batteripakke som ligger helt i ro PLUTSELIG kortslutte?
(Og Bjørn B er allerede på forumet og er veldig aktiv... Vanskelig å forholde seg til to med ca. identiske nick! No offence) _________________________ -Kristian
He-he, ja hvordan oppstår det i det hele tatt elektriske branner ? De fleste el anlegg står jo bom stille Tror ikke du skal lenger enn noen poster opp på denne siden for å finne et ferskt eksempel. Batteripakka ligger jo i ro under lading og lagring, men det er jo all den røffe bruken som kan gi skader og kortslutinger.
Gladmelding. Lever fortsatt veldig godt med mine 3 DX/Magicshine lykter. Inne i sesong 2. Gått hele fjorårs lyktesesong i opphold, snø & regn. Funker som en kule. Både lykter, batterier & ladere. Kan virke som en "tilfeldighet"...flaks for meg.
Gladmelding. Lever fortsatt veldig godt med mine 3 DX/Magicshine lykter. Inne i sesong 2. Gått hele fjorårs lyktesesong i opphold, snø & regn. Funker som en kule. Både lykter, batterier & ladere. Kan virke som en "tilfeldighet"...flaks for meg.
Ingen tilfeldighet. Sitter også med to stk. i 2. sesong. Funker som fjell.
Er det noen som har erfaringer med batteriet som følger med 900-lykten fra Geomangear.com kontra dx? Batteriet fra geomangear ser noe større ut og ser ut som batteriet til 1400-lykten. Hvordan er kapasiteten på full guffe på dette batteriet?
Jeg er fullstendig klar over de påståtte farene med usikrede lithiumpakker (har ganske mange kilo med LiPo-pakker liggende fra min tidligere hobby), men de er i de aller fleste tilfeller sterkt overdrevet. Hvis batteriene behandles skikkelig tar de ikke fyr av seg selv. Med riktig ladeprogram og spenning (og ikke 8.5V/1.8A konstant som DX-laderen gir ut) bekymrer dette meg fint lite.
I dag har jeg også fått meg denne berømte DX-lykta eller "C4 Led lykt ski og sykkel" som G-sport kaller den. De selger den ut til 999 kroner nå, så jeg slo til med denne månedens lommepenger.
Jeg syklet sti-ruta hjem fra stasjonen i dag for å teste lykta.
Jeg ble litt skuffa ut fra forventingene etter å ha lest om folk som blir solbrente, tar feil av om det er natt eller dag, lyser opp hele Nord-Norge midtvinters og lignende historier. Men skuffelsen gikk over etter et kvarters tid når det ble skikkelig mørkt rundt meg og jeg så alle detaljene i landskapet et godt stykke fremover.
Men jeg er overrasket over hvor lite forskjell det er ned til Led Lenser T7 på 200 Lumen.
Ser at pluggen på den ene lykta mi begynner å løsne fra ledningsstrømpen, så jeg må nok frem med loddebolten. Noen som har 'specs' på denne pluggen eller evt best.nr hos Elfa eller tilsvarende?
Da har jeg fått benyttet meg av åpningstilbudet til G-Max på Forus, og kjøpt C4-lykten til den nette sum av 499 kroner. Det var to stk. igjen i kveldingen i dag om det er noen som lurer på det.
Foreløpig bare testet på hundelufting i skogen, men dette ser sykt imponerende ut.
Er det noe som tyder på at batteriene som selges med denne lykta i Norge er anderledes enn de batteriene Geomangear selger? Dette er interessant siden Amerikanske myndigheter har bedt om tilbakekalling av batteriene av sikkerhetshensyn. (Som jeg har lagd en egen tråd om, med lite respons.)
Da har jeg fått benyttet meg av åpningstilbudet til G-Max på Forus, og kjøpt C4-lykten til den nette sum av 499 kroner. Det var to stk. igjen i kveldingen i dag om det er noen som lurer på det.
Foreløpig bare testet på hundelufting i skogen, men dette ser sykt imponerende ut.
Har denne "G-sport varianten" den nye batteri-pakka med volt-indikator?
"Nothing compares to the simple pleasures of a bike ride," said John F. Kennedy, a man who had the pleasure of Marilyn Monroe.
Er det noen som vet om det går å få kjøpt "printkortet" eller hva det heter, på toppen av batteriet? Jeg har nå 2 batterier der spenningen inn på kortet er ok, men ingenting ut. Er vel egentlig forsynt med DX-varer, har også 2 lommelykter som ikke funker
Har denne "G-sport varianten" den nye batteri-pakka med volt-indikator?
Da var lykta i hus...men har jo lest litt ymse om varmeutvikling på denne lykta. Hvordan er erfaringene med å bruke denne på hjelmer? Det er jo stort sett en eller annen form for isopor i hjelmene og de tåler ikke mye varme før de deformeres. Hva tror dere om varmeutvikling over tid, evt svekkelse av hjelmer selv om det ikke smelter?