Crankbrothers distribusjonskanal....
|
Crankbrothers distribusjonskanal....
04/11/2010 12:48
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har hatt min Joplin R i to sesonger, og nå mot slutten av andre sesong begynte den å bli litt humørsyk. Denne posten blir dessverre veldig negativ...rundt ett produkt jeg egentlig bare har hatt positive opplevelser med. For siden jeg alikevel skulle levere gaffelen på service, tenkte jeg å ta setepinnen i samme slengen. Sendte derfor en epost via skjema på CB sin egen hjemmeside, for å høre hvor nærmeste servicested var. Fikk svar samme dag, med at jeg skulle ta kontakt med To::Kind i Danmark, som ville henvise meg korrekt. Sendte så en epost til dem, 15. oktober, hvor jeg etterspør hvor nærmeste servicesenter var å finne, eller om jeg kunne sende denne rett til dem. Denne eposten fikk jeg svar på i dag, men mye annet skjedde parallelt: Siden ikke To::Kind svarte på epost, og jeg heller ikke fikk tak i dem på telefon, tok jeg en tur ned til Sykkeldelisk. De bekreftet denne opplevelsen med To::Kind, men sa de kunne åpne setepinnen og se om de kunne fikse humøret til denne med andre deler. Greit for meg. Sykkeldelisk ringer tilbake to dager etter, og bekrefter at de har brukt nesten hele den perioden på å spore ned folkene bak To::Kind. Svaret de hadde fått når de endelig fikk tak i noen, var at de var usikre på hva de hadde på lager - men kunne sende over en lagerliste så Sykkeldelisk kunne se om de hadde noen av delene som trengtes (var slik jeg ble fortalt på telefon ihvertfall). Sykkeldelisk venter fortsatt på de korrekte delene.... Så, i dag, svarer To::Kind meg på eposten jeg sendte 15. Oktober. De skriver da følgende: from Peter Bech <peter@tokind.dk> to"TRYGVE.AASHEIM@GMAIL.COM" <TRYGVE.AASHEIM@gmail.com>
date Thu, Nov 4, 2010 at 12:04 PM subject VS: Joplin R service request
Hello Trygve, I have to ask you to contact Crankbrothers again. Now there should be a distributor in Norway you can address with your Joplin issues. Crankbrothers will let you know who to contact. Best regards, Peter
------------------------------------------- Fra: Trygve Aasheim[SMTP:TRYGVE.AASHEIM@GMAIL.COM] Sendt: 15. oktober 2010 17:39:33 Til: info Emne: Fwd: Joplin R service request Videresendt automatisk vha. en regel Hi Tokind! As you can see below, I'm trying to get in touch with a service center for my Joplin R. Is that Tokind in Denmark, or is there one in Norway as well? Best regards, Trygve
Joda....det tok jo bare 3 uker å fortelle meg. Har nå sendt en ny epost til kontaktpersonen hos CB, for å finne ut hvem jeg nå skal snakke med...for To::Kind står fortsatt på hjemmesiden dems som ansvarlig for Norge...men veldig rart To::Kind ikke svarte dette til Sykkeldelisk? Hvorfor solgte jeg den gamle setepinnen..........
|
|
|
Re: Crankbrothers distribusjonskanal....
[Re: Trygve_]
04/11/2010 13:03
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi har tatt opp dette med CrankBrothers hver gang vi har møtt dem på Eurobike. To:kind driter rett og slett i Norge, mens Crank Brothers blir forledet til å tro at Norge ikke er et marked verdt å bry seg om. De gangene det har vært CB-importører i Norge, (Skalstad, Trollsport) har disse fått produkter via To:kind, men med store problemer og særdeles slett kundebehandling. Prøv en e-post til markedsmann, Tim Vangilder hos CB, gjerne med kopi til meg, evt ta klagen helt til topps til Andy Hilliard som er gründer og sjef. tim@crankbrothers.com andy@crankbrothers.com
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
04/11/2010 13:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Trodde det var ny agent i Norge, jeg...
Tilbake til Joplin, så er dette et produkt med så mange svakheter at jeg har gitt det opp. Min (speedball vel å merke - samme dritten) ligger nå lekk og ubrukelig i en kasse til spott og spe. For å fikse denne må det til med spesialverktøy, og det skaffes lett - ingensteder... Fant en gang en manual på nett som beskriver bruken av spesialverktøyet, men den lagret jeg (dessverre) ikke. Har snakket med både Raske sykler og Oslo Sportslager (i fjor), og de mente det ville komme en norsk agent på trappene, slik at noen innenfor vår riksgrense faktisk kan serve disse makkverkene av noen produkter.
Bodde like ved CBs importør da jeg var i Singapore, men glemte Speedballen min da jeg hadde vært hjemom på ferie. - Dumme meg!
|
|
|
04/11/2010 13:29
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har også en reklamasjonssak gående med CB. Også jeg kontaktet også i USA først, for deretter å bli henvist til Tokind. Jeg sendte Tokind en mail og forklarte saken uten å få noe svar. Etter en et par uker purret jeg, men fikk heller ikke noe svar da. Dette er tre uker siden. I dag fikk jeg en mail fra Peter hos Tokind som kunne fortelle at det fra 1.11.10 er kommet en ny distributør i Norge. Han ba meg derfor kontakte CB USA på nytt for å få riktig info.
Nå sitter jeg litt med følelsen av at Tokind muligens har lagt de norske reklamasjonssakene på is i påvente av at en norsk distributør skulle komme på banen.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/11/2010 13:39
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Øyvind: Du er kopiert  Jeg har brukt min Joplin i to sesonger med mye sykling, uten problemer før nå. Men da har jeg fulgt vedlikeholdsmanualen fra CB hjemmesiden ganske nøye. Nå derimot sluttet den å fungere, så den trengte service. Men som jeg skriver til CB i en epost nå, så kan man ikke la kunder vente i 3 uker på reservedeler...uansett hvor man er i verden.
|
|
|
04/11/2010 13:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det hadde vært veldig fint å få oppdatering her på hvordan det går. Kanskje gjenopplivingsforsøk kan gjennomføres så jeg kanskje kan selge pinnen min som en fungerende del.
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/11/2010 13:47
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært veldig fint å få oppdatering her på hvordan det går. Kanskje gjenopplivingsforsøk kan gjennomføres så jeg kanskje kan selge pinnen min som en fungerende del. AAARGH, pga. touchpadproblemer poster jeg innlegget før det er ferdig..... Nå er det ferdig! Til en som ikke har lest denne tråden  Ikke for å forkludre tråden, men jeg har lenge lurt på hvorfor vi i det hele tatt trenger rene distributører? Hva tilfører disse egentlig av verdi i disse netthandelstider? Jeg skjønner jo at det kan ha noe for seg på varer med stor omsetning og mange reklamasjoner, men hvorfor tviholder en del produsenter av nisjeprodukter på denne strukturen? Modellen til BaB-racing, Probike og entusiastsjapper som Dunkedalen, hvor distributøren også selger direkte til kunden virker som en litt mer moderne løsning. De gangene jeg har fått god hjelp av noen var det enten direkte fra produsenten eller fra små importører som forhandler selv.
Redigert av jens fredrik; 04/11/2010 13:56.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
04/11/2010 13:51
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det hadde vært veldig fint å få oppdatering her på hvordan det går. Kanskje gjenopplivingsforsøk kan gjennomføres så jeg kanskje kan selge pinnen min som en fungerende del. Til en som ikke har lest denne tråden  Ikke for å forkludre tråden, men jeg har lenge lurt på hvorfor vi i det hele tatt trenger distributører? Hva tilfører disse som ikke en Lokal markedsføring. Lokal oppfølging av kunder. Kunnskaper om det lokale markedet. Kunnskaper om de lokale kanalene. Kjennskap til og vedlikehold av relasjoner mot kanalen og kundene. Veldig mange resellere selger jo basert på kjennskap til folk, og det er utrolig hva en fylletur på byen kan bidra med til å få en lokal butikk til å pushe produktene dine.  Vans byttet lokal distributør i Norge for 4-5 år siden, og økte omsetning med flere hundre prosent.  En lokal representasjon koster lite, og kan være verdt enormt. Back to topic.
|
|
|
04/11/2010 14:00
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Canyon klarer seg fint uten lokal distributør ser det ut til.
|
|
|
[Re: -Jan]
04/11/2010 14:08
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Canyon klarer seg fint uten lokal distributør ser det ut til. Og det gjør jo CB også. Men det betyr ikke at det ikke er problemer eller kunne vært bedre, og det var ikke enkelt å eie en Canyon i Norge når noe gikk i stykker de første sesongene...akkurat som det ikke er enkelt å eie CB deler nå 
|
|
|
04/11/2010 14:08
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært veldig fint å få oppdatering her på hvordan det går. Kanskje gjenopplivingsforsøk kan gjennomføres så jeg kanskje kan selge pinnen min som en fungerende del. Til en som ikke har lest denne tråden  Ikke for å forkludre tråden, men jeg har lenge lurt på hvorfor vi i det hele tatt trenger distributører? Hva tilfører disse som ikke en Lokal markedsføring. Lokal oppfølging av kunder. Kunnskaper om det lokale markedet. Kunnskaper om de lokale kanalene. Kjennskap til og vedlikehold av relasjoner mot kanalen og kundene. Veldig mange resellere selger jo basert på kjennskap til folk, og det er utrolig hva en fylletur på byen kan bidra med til å få en lokal butikk til å pushe produktene dine.  Vans byttet lokal distributør i Norge for 4-5 år siden, og økte omsetning med flere hundre prosent.  En lokal representasjon koster lite, og kan være verdt enormt. Back to topic. Jeg skjønner hva en ren distributør kan tilføre for relativt spesialiserte varer med lavt volum. I tilfellet Vans er det en vare med stor omsetning og her ville det vært galskap om alt skulle styres direkte fra én sentral distributør. Det jeg mener er at om en vare ikke er stor nok for å ha en distributør som kan produktet sitt, ville det vært bedre å gi hele greia til noen som selger det direkte og dermed tjener nok til å yte god service. CB er nok i grenseland størrelsesmessig, men jeg blir alltid forundret over distributører som gir beng i sluttbrukeren. Hvorfor skal jeg gidde å betale blodpris for en joplin-pinne over disk i Norge, når jeg vet at prisdifferansen til stor grad skyldes at distributøren skal ha sin del av kaka og denne distributøren gir beng i meg når jeg trenger hjelp? Et premieeksempel på dette er tråden om en RS Vivid som det tok Stians et år å reparere. Når kunden lurte på hva som skjedde fikk hun beskjed om at de ikke prioriterte henne fordi det var Birken om noen uker... Den eneste rene importøren jeg har god erfaring med er Cyklon, men selv her er veil. pris i butikk så høy at jeg heller kjøper i utlandet og godtar at jeg må sende gaffelen min over et hav for å avklare garanti. Hadde de solgt dyre produkter med lav omsetning direkte ville antakeligvis prisdifferansen vært til å leve med. Hvor mange FOX 40 selges det løst over disk uansett?
|
|
|
04/11/2010 14:20
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men kan ikke produsentene heller ta litt større fortjeneste, selge direkte fra nett, og ansette lokale servicepersoner som tar seg av reklamasjoner (og evt markedsføring)?
|
|
|
[Re: -Jan]
04/11/2010 16:46
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Men kan ikke produsentene heller ta litt større fortjeneste, selge direkte fra nett, og ansette lokale servicepersoner som tar seg av reklamasjoner (og evt markedsføring)? Absolutt, og mange gjør jo det - eller en mellomting. Det finnes flere selskaper i Norge og andre "småland" som dekker en stor bredde av merker. Som f.eks. Deler AS.
|
|
|
04/11/2010 20:12
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Siste oppdatering: from: Anka Martin <ankamartin@me.com> to: Trygve Aasheim <trygve.aasheim@gmail.com>
date Thu, Nov 4, 2010 at 7:20 PM subject Re: VS: Joplin R service request
Hello,
At this stage we do not have a distributor in Norway, it is something that we are working on to get. The only option will be for you to go through our Danish distributor or to send them back to us in the US.
If you would like to send it back to us, I just need your shipping address to set up an RA# for you.
Thanks Anka Martin
Så hvis jeg skal sykle med CB pinnen, er jeg neppe tilbake på sykkelen før piggdekka må på.... ...får se om det ikke blir CB fri sone i boden....
|
|
|
05/11/2010 08:39
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Øyvind: takk for at du ga meg kontaktinfo til Tim og Andy. Ser ut til at vi kanskje kan få litt progresjon igjen 
|
|
|
05/11/2010 09:51
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Andy er en typisk amerikansk type som er veldig opptatt av renomme og service. Dog er han veldig opptatt siden han er design-sjefen for et firma i eksplosiv vekst, spesielt etter at Fizik, Brooks, Selle Royal og CB ble til et firma som skal ha et felles design-utrykk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
05/11/2010 11:53
|
Carsten
Veteran
|
Veteran
Jeg Møtte også Andy på Euro-bike og klaget da også "vår" nød til han. Som dansk statsborger mente jeg at jeg kunne uttale meg ganske klart om de divergerende krav mellom danske og norske syklister. Jeg ba han da også finne en Norsk Distributør asap. Det sies også at det er 2 importørere som er under vurdering nå... (har jeg hørt) De nye pedalene ser flotte ut !
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
|
|
|
|
|