Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Veteran Cup?

Re: Veteran Cup? [Re: bullet] #1063828 04/11/2010 14:08
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Ja, det er jo mange andre ting som spiller inn, som kosthold, restitusjon, gener, ferie, fyll, fanteri og annet..

At noen har syklet i 15-20år sier ingenting om de kan sykle fra deg om du har trenet i 1 år er min erfaring iallefall. Det sier bare at de har syklet i 15år og helt sikkert sykler fortere enn en som ikke har syklet før, kanskje sykler de fort også, men ofte sykler de som de gjorde for 5 år siden..

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1063852 04/11/2010 15:02
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg tror det er fullt mulig å hevde seg i VC selv om man begynner sent og har et dårlig utgangspunkt.

Treningsprogrammet ditt derimot tror ikke jeg er hardt nok. Du behøver ikke trene mer, men jeg tror du må ha mer strukturert hardtrening.

Jeg tror også 90 kg er flitt or mye. Selvfølgelig avhengig av hvor høy du er men jeg tror du må ned under 85 kg (med mindre du er 200 cm).

Talent og gener er overvurdert etter min vurdering ICON_WINK

For egen del begynte jeg å konkurrere seriøst i 2004. Da hadde jeg trent en god del i to år. Gjennom 20 årene beveget jeg emg ikke en meter og røyket 20 - 25 om dagen.

I år har jeg flere seiere i VC tempo og jeg har tidligere flere pallplasser i VC fellesstarter, den første allerede i 2005 (hvis jeg husker riktig). Alle i 30 - 39 klassen. Jeg spurter som en ku så jeg er avhengig av å komme i brudd eller endel bakker for å gjøre det bra i fellesstart.

Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1063976 04/11/2010 19:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Øystein Rustad
At noen har syklet i 15-20år sier ingenting om de kan sykle fra deg om du har trenet i 1 år er min erfaring iallefall. Det sier bare at de har syklet i 15år og helt sikkert sykler fortere enn en som ikke har syklet før, kanskje sykler de fort også, men ofte sykler de som de gjorde for 5 år siden..

Jeg sitter med blandede følelser når jeg leser dette. Enten er du bitter og furten fordi noen sier at du ikke er god nok selv om du personlig mener du har hatt god progresjon, ellers så har du et enormt begrenset grunnlag konkurransemessig når det gjelder å uttale seg i veterancupsammenheng.

Det er flott at du har fått en god progresjon gjennom året, og det er flott at dette har kommet med relativt få timer, men hard og strukturert trening. Jeg har også begynt å trene mye hardere etter at jeg måtte halvere antall treningstimer.

Men før du sier at du tror du kan hevde deg høyt oppe i veterancupritt må du komme deg av rulla di og legge wattverdier til side, og sykle et veterancupritt (jeg antar du ikke har gjort det). Og ikke et sånt flatt cowboyritt som går tidlig eller sent i sesongen, men en kupert jævel når folk er i toppform.

Det nytter ikke å si at jeg skal satse på det eller det rittet, og så sitte på rulla si og tråkke i vei, kjøre den samme treningsbakken dag inn og dag ut, eller disse tempointervallene som gjør at du flyr over asfalten. Den eneste måten å bli god i ritt på er å sykle ritt. Mange ritt.

Og dette koster. Det koster familietid, det koster kosetid og det koster restitusjonstid. De som er gode i veterancup ofrer noe. Slik at de får tid til å trene masse og sykle mange ritt.

Å komme og si at veterancupryttere som har trent 15 timer i uka i 15 år ikke nødvendigvis har trent riktig vitner om svært liten innsikt i miljøet. Hadde ikke disse gutta trent riktig hadde de ikke vært der.

Er nå min erfaring. Jeg er nok ikke genetisk favorisert når det gjelder sykling.

Redigert av anonymous5; 04/11/2010 19:19.

Anonym5
Re: Veteran Cup? [Re: anonym5] #1064013 04/11/2010 20:08
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Det var vel mest ment som et slag for at alt (det meste)er mulig, også for Raskall. At flere av de jeg ser stiller i veterancup ikke er i bedre form en meg vil jeg også påstå, jeg sier ikke noe om nivået på de beste!! Du sier også at vi som starter når vi feks. er 37år kan gi opp å ha VC som mål, da du mener det er komplett umulig, dette provoserer meg, men mest på andres vegne, jeg vil motivere dem ved å si at det finnes alternative måter å trene på slik at mange kan rekke å komme i form uten å bruke 10-15år.

At alle skal trenge mye over 10år trening for å henge med i VC, og at om man starter etter man er 30år skulle det omtrendt være umulig høres jo helt sykt ut, men ikke minst demotiverende for mange å høre. At jeg sitter på rulla og tråkker i vei om vinteren bør vel ikke være negativt for det som skjer om sommeren, men en nødvendighet for å ta igjen disse "10årene" du prater om. Jeg har personlig ikke spes. behov for å hevde meg i VeteranCup, jeg observerer også at noen ganger kjøres det vel så fort i tur-klassene som kjøres paralellt. Kommer til å melde meg på ritt akkurat når det faller meg inn og evt. når kompiser stiller etc. Jeg har i hovedsak andre mål, som å forbedre 10km tempo betraktelig med vanlig racer, og vurderer også å kjøpe og bli kjent med temposykkel til sommeren. Man har jo også andre øvelser som kretsmesterskap og klubbmesterskap. Har vurdert VC til sommeren, og du mener det vil gå dritt, men tror ikke det er det som avgjør om jeg kommer til å stille. Heller hvordan tiden med sønnen som kommer i løpet av de neste dagene kommer til å disponeres. Blir nok evt. ritt mest i nærområdet da.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: anonym5] #1064080 04/11/2010 21:22
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: pontiff
At noen har syklet i 15-20år sier ingenting om de kan sykle fra deg om du har trenet i 1 år er min erfaring iallefall. ...klipp...

Jeg sitter med blandede følelser når jeg leser dette. Enten er du bitter og furten fordi noen sier at du ikke er god nok selv om du personlig mener du har hatt god progresjon, ellers så har du et enormt begrenset grunnlag konkurransemessig når det gjelder å uttale seg i veterancupsammenheng.

Det kan heller virke som du synes du har fått altfor lite ut av dine 10 års trening sammenlignet med hva andre har fått ut fra 1 års trening. Jeg synes også at folk flest generelt er alt for pessimistiske med tanke på hva som er mulig å oppnå både på relativt kort tid og med begrensede ressurser (les: timer i uka).

Men før du sier at du tror du kan hevde deg høyt oppe i veterancupritt må du komme deg av rulla di og legge wattverdier til side, og sykle et veterancupritt (jeg antar du ikke har gjort det). Og ikke et sånt flatt cowboyritt som går tidlig eller sent i sesongen, men en kupert jævel når folk er i toppform.

Hvorfor i all verden skal man bevise egne ferdigheter på kuperte ritt når man har en kropp egner seg mye bedre til å sykle flatt?

Det nytter ikke å si at jeg skal satse på det eller det rittet, og så sitte på rulla si og tråkke i vei, kjøre den samme treningsbakken dag inn og dag ut, eller disse tempointervallene som gjør at du flyr over asfalten.

Hvorfor ikke? Innebærer et veldig viktig ritt en avgjørende femminuttersbakke kan man jo trene femminuttere på rulle til den store gullmedalje gjennom hele vinteren og som resultat henge med over toppen på rittdagen.

Den eneste måten å bli god i ritt på er å sykle ritt. Mange ritt.

Den uttalelsen tror jeg ikke du finner dokumentasjon for noe sted.

Å komme og si at veterancupryttere som har trent 15 timer i uka i 15 år ikke nødvendigvis har trent riktig vitner om svært liten innsikt i miljøet. Hadde ikke disse gutta trent riktig hadde de ikke vært der.

Nåja, eller man kan si at de muligens har forsaket unødvendig mye for å være i posisjonen de er i. På den andre siden er man jo utrolig priviligert hvis man får sykle 15 timer i uka uten noen bieffekter :-)

Re: Veteran Cup? [Re: skiraffen] #1064231 05/11/2010 08:36
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: skiraffen

Det kan heller virke som du synes du har fått altfor lite ut av dine 10 års trening sammenlignet med hva andre har fått ut fra 1 års trening. Jeg synes også at folk flest generelt er alt for pessimistiske med tanke på hva som er mulig å oppnå både på relativt kort tid og med begrensede ressurser (les: timer i uka).

Jeg kunne sikkert ha trent bedre ila 10 år, og jeg kunne ha trent verre. Jeg lar det være opp til Raskall og Hr. Rustad å motbevise meg!

Hvorfor i all verden skal man bevise egne ferdigheter på kuperte ritt når man har en kropp egner seg mye bedre til å sykle flatt?

Fordi det er i bakkene at man skiller klinten fra hveten.

Hvorfor ikke? Innebærer et veldig viktig ritt en avgjørende femminuttersbakke kan man jo trene femminuttere på rulle til den store gullmedalje gjennom hele vinteren og som resultat henge med over toppen på rittdagen.

Ikke hvis feltet er sprukket langt før den siste femminuttersbakken pga gjentatte rykk og bruddforsøk. Da har de 5-minuttersintervallene hatt lite for seg.

Den uttalelsen tror jeg ikke du finner dokumentasjon for noe sted.

Jeg klarer derimot å finne masse dokumentasjon på at man blir god i det man trener på. 2+2 klarer du å legge sammen selv.

Nåja, eller man kan si at de muligens har forsaket unødvendig mye for å være i posisjonen de er i. På den andre siden er man jo utrolig priviligert hvis man får sykle 15 timer i uka uten noen bieffekter :-)

Nettopp, og det er hele poenget mitt. Disse gutta ofrer masse, og det er ikke sikkert at alle får satse like mye uten bieffekter.

Anonym5
Re: Veteran Cup? [Re: anonym5] #1064245 05/11/2010 08:54
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du trenger ikke trene 15 timer i uka for å være konkurransedyktig i VC. 2 - 3 år med systematisk og strukturert trening 8 - 10 timer i uka om vinteren og litt mer om sommeren så burde de fleste ha svært gode muligheter til å henge med og på en god dag hvor løypa passer, være med å slåss om topp 10 plassering.

Stikkordene er systematisk og strukturert, det betyr 8 - 10 timer hver uke, og 2 - 4 kvalitetsøkter med intervaller, hver uke (med unntak av planlagte rolige uker innimellom, litt sykdom og rolig periode på høsten).

Jeg tror mange går feil fordi de ikke er systematiske nok, at det stadig blir opphold i treninga, og at de ikke trener hardt nok.

Forbehold også for vekt, som sagt tror jeg 90 kg er for mye, man må nok under 85 med mindre man er +-2 meter høy. Er man tung kan det dermed ta lenger tid å bli god fordi man også må ned i vekt og jeg antar det tar tid.

Hvis man ikke har barn er det ikke så veldig mye som må forsakes for å klare 8 - 10 timer i uka. Det er tross alt ikke mer enn 4 økter a 1t30min, det blir ca 2 timer med skifting, dusj og oppsett hvius man trener hjemme, og 2 økter a 2 timer i helgene.

Redigert av sigmund1; 05/11/2010 08:55.

Re: Veteran Cup? [Re: sigmund1] #1064257 05/11/2010 09:06
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har forsåvidt aldri påstått at man trenger å trene 15 timer i uka for å gjøre det bra i VC sammenheng. Jeg har bare sagt, eller det har vært min intensjon å si, at man konkurrerer med folk som har trent mange timer i mange år. Og for å holde følge må man ha mange kvalitetstimer over flere år. Selvfølgelig finnes det en og annen begavet heldiggris som med lite, men veldig strukturert, trening kan hevde seg i VC på kort tid. Hvor mange dette gjelder kan vi sikkert bare spekulere i.

Jeg tror at forskjellen på meg og deg, eller en annen god VC rytter, er at selv om vi trener omtrent like mye i de riktige sonene (jeg klarer 1,5-2,5 t på eller over terskel i uka med utesykling), har du mere tid til å sykle ritt og til å restituere deg. Jeg tror også du har lettere for å beholde en kontinuitet over lengre tid, noe jeg har erfart er avgjørende. Til slutt prioriterer jeg bort de fleste langturer.

Den siste er kanskje ikke så viktig, men jeg føler at ritt, restitusjon og kontinuitet er alfa/omega når det gjelder å hevde seg i VC.

Og hva med spesialiseringen? Du kan trene 8-10 timer ukentlig og få en god grunnform og bli en god syklist, men hva med det lille ekstra? Den ekstra spurten, de ekstra kreftene som gjør at du tåler alle akselerasjonene? Hva med den strategiske teften som gjør at du blir med det riktige bruddet?

Redigert av anonymous5; 05/11/2010 09:10.

Anonym5
Re: Veteran Cup? [Re: anonym5] #1064576 05/11/2010 16:22
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Kan noen gjøre en sakelig eller konkret synsing av nivået for "å henge med midt på treet" i VC ? I følge denne rangeringstabellen: http://www.wattforum.no/attachment.php?attachmentid=69&d=1187818142

Jeg har konkrete tall fra tester som tilsier at nivået på VC-rytterne ligger fra og med nivået "konkurranse" (i tabellen) og oppover!!

Tall jeg sitter med sier at litt under midt på treet i VC ligger rundt: 7,5 w/kg 1min, 4,5 w/kg på 10km, 4,1 w/kg på 20min og 3,7 w/kg på 1 time, for å bli plassert rundt plass 20 av 30 deltagende på tempo og fellestart. Altså litt under midt på treet i VC, altså fortsatt endel deltagere bak deg.
Og jeg kan tenke meg at det var omtrendtlig dette nivået "Raskall" ønsket å konkretisere, har jeg rett ?

Dette er konkrete mål, og med disse verdiene bør det være helt greit å stille opp for å prøve seg uten å "drite seg helt ut".

Noen som er heelt uenige i disse tallene?

Såklart vet jeg at de beste har mye høyere tall, og jeg har også høyere tall selv.

Redigert av Øystein Rustad; 05/11/2010 16:25.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064619 05/11/2010 17:48
stosu Offline
Besatt
Besatt
kan gjøre treninga så teoretisk man bare vil, men man får aldri vist kapasiteten sin før man har sykla ritt.... Watt er en ting, men alt annet som skjer ila. et ritt er en heeelt annen ting

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Veteran Cup? [Re: stosu] #1064633 05/11/2010 18:10
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Dette er ikke min erfaring, om man sammenligner likt mot likt, som feks. samme type rulle med samme instillinger og løyper, som i Rulletour.

For eksempel de tider og tall som andre jeg vet om på rulletour har kjørt, har vist seg å stemme forbausende nøyaktig med med det som skjer i real-life, om jeg eller mine treningskammerater har møtt navn derfra eller hverandre. Dette er nå tilsammen 5 av 5 personer for min del, hvor forhold mellom personer på rulletour og real-life "stemmer".

Vet ikke hvilke konkrete sammenlignbare erfaringer du har ?

For min del så hadde jeg ikke stilt i feks. VC om jeg ikke hadde greid å produsere samme watt og fart som de andre som deltar på det nivået jeg ønsker å ligge.
Så optimist er jeg ikke gitt.

Vanskelig å gå uten bein, og vanskelig å sykle fort uten fart.
Deretter kommer de andre ferdighetene, som bare kan måles i ritt, men som man ikke trenger om man ligger alene bakerst.

Veldig greit å sette seg mål på denne måten, og veldig lett å holde trøkket gjennom vinteren når ting er konkrete.
Teori testes i praksis om sommeren, men hvis du tror man blir bedre til å sykle landevei selv om watten synker så hadde ikke jeg stolt på det.

Redigert av Øystein Rustad; 05/11/2010 18:21.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064645 05/11/2010 18:24
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Du kan bare glemme å sammenligne Fortius og Rulletour med den virkelige verden. Tro meg. Jeg blir slått i Rulletouren av folk som jeg nesten kan sykle rundt og rundt ute. Det blir bare ord og tall før man trår til og kan vise til resultater i ritt.

Re: Veteran Cup? [Re: KenR] #1064650 05/11/2010 18:31
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Ok, jeg har ikke opplevd det da.
De tre jeg har møtt selv, der har forholdet vært det samme som på touren.
(Du har vel truffet noen som hadde den gamle motorbremsen da vel ;-)

Redigert av Øystein Rustad; 05/11/2010 18:33.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064670 05/11/2010 19:00
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Vil det si at det ikke finnes noen pekepinner på nivået i VC?
Ingen som kan si noe, annet enn at det er umulig for oss som starter etter fylte 30.

Hva med 10km tempo-tid Eddie Merckx style ?

Sykler jeg eller Raskall på 14:00 på flat Eddie Merckx tempo.
Altså vanlig racer, flatt med vending. Er dette et tegn på at vi burde ha et snev av forutsetninger til å henge med ?

Snakker ikke om å fortsi plassering, men gi en pekepinn på fysisk nivå for ha forutsetningene. Slik at man kan ha en mulighet til å se realistisk på fremtidige mål, og treningsmål.

Bare prøvde å hjelpe Raskall litt...

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064714 05/11/2010 19:43
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Pekpinnen er jo å delta ICON_SMILE. På en flat tempo må du vel ned på nederste halvdel av 13 tallet på mila for å hevde deg i toppen, 14 minutter sånn midt på treet. I typiske turritt ala Enebakk, Oslo sykkelfestival, Cereseittet osv, så bør du kjempe om topp 10 på en god dag. Og uten å være sjåvinist: du må slå alle kvinner som stiller til start.
PS: har aldri syklet VC, men sykler med mange som gjør det og tror jeg har en feeling for nivået. Kanskje vi møtes til kappestrid i VC neste år???

Redigert av maxminus; 05/11/2010 19:45.
Re: Veteran Cup? [Re: KenR] #1064722 05/11/2010 19:51
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: maxminus
Du kan bare glemme å sammenligne Fortius og Rulletour med den virkelige verden. Tro meg. Jeg blir slått i Rulletouren av folk som jeg nesten kan sykle rundt og rundt ute. Det blir bare ord og tall før man trår til og kan vise til resultater i ritt.

Det er jo fordi du er god på taktikken ute, men rævva på taktikken i RulleTour.. ;-)

I RulleTouren er det nok bakketempoene som gir den beste indikasjonen på nivået. På de flate etappene betyr kalibreringen såpass mye at det er vanskelig å sammenligne uten å ha en viss ide om hvordan det kalibreres (og jeg tror mange/de fleste ikke vet hvordan man skal kalibrere best mulig).

Re: Veteran Cup? [Re: KenR] #1064723 05/11/2010 19:52
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Se det var ganske saklig og matnyttig :-)

Nederste halvdel av 13.. hva blir det med full temporigg tror du?
Ser Norgesrekorden nærme seg her..
Regner med de fleste stiller med tempoutstyr i VC ?

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064726 05/11/2010 19:55
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Dette var antagelser uavhengig av utstyr. Tipper de fleste i VC har full temporig med mer.

Re: Veteran Cup? [Re: Kruser] #1064730 05/11/2010 19:57
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Kruser
Sitat: maxminus

Det er jo fordi du er god på taktikken ute, men rævva på taktikken i RulleTour.. ;-)

I RulleTouren er det nok bakketempoene som gir den beste indikasjonen på nivået. På de flate etappene betyr kalibreringen såpass mye at det er vanskelig å sammenligne uten å ha en viss ide om hvordan det kalibreres (og jeg tror mange/de fleste ikke vet hvordan man skal kalibrere best mulig).

Det siste er sikkert riktig. Jeg skrur sånn ca til det ikke glipper og kjører på. Det er jo bare trening ICON_SMILE.

Re: Veteran Cup? [Re: KenR] #1064739 05/11/2010 20:08
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Ok, får vel kjøpe meg en Tempo-hest da..har kun et par bøyler liggende..
Kan godt hende vi ses i et VC ritt ja, hvem vet.
Da skal jeg se etter Maxminus på listene da eller ? ;-)

Redigert av Øystein Rustad; 05/11/2010 20:09.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064747 05/11/2010 20:29
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Du kan se etter Ken Rosendal, Sk Rye ICON_SMILE. Men vi får se. Med en smårolling i huset og en fersk en i januar så blir det tøft å få nok timer på sykkelen. Men man må jo prøve.

Re: Veteran Cup? [Re: KenR] #1064749 05/11/2010 20:32
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Ok :-)

Termin i morgen her..

Lykke til deg også

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064751 05/11/2010 20:41
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ditt første barn? Lykke til, å få barn er større enn alt. Den eneste floskelen som faktisk er helt sann!!

Re: Veteran Cup? [Re: KenR] #1064758 05/11/2010 20:54
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Takk, ja, mitt/vårt første.. :-)

Ja hadde det ikke vært for det så skulle jeg nok bestemt et VC-ritt å debutere i allerede nå.. Men skjønner jo at alt (fokus) kan jo endre seg etter dette.. så skal ikke slenge med leppa med noe jeg ikke kan stå for.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064806 05/11/2010 22:14
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Hva med 10km tempo-tid Eddie Merckx style ?

Sykler jeg eller Raskall på 14:00 på flat Eddie Merckx tempo.
Altså vanlig racer, flatt med vending. Er dette et tegn på at vi burde ha et snev av forutsetninger til å henge med ?

Snakker ikke om å fortsi plassering, men gi en pekepinn på fysisk nivå for ha forutsetningene. Slik at man kan ha en mulighet til å se realistisk på fremtidige mål, og treningsmål.

Bare prøvde å hjelpe Raskall litt...

Norgesrekord Reidar Borgersen brukte vel ca 14 blank på Eddy Merckx-tempoen? Dog med en sykkel som var litt over gjennomsnittet retro. Han sier i bloggen sin at han trår ca 400 watt på terskel. Så det var vel i overkant ambisiøst ICON_WINK Under 15 på mila med vending og vanlig racer holder vel til å holde greit følge i veterancup om vekta ikke viser for mye. Forøvrig har jeg aldri kjørt veterancup, men det er folk i klubben som hevder seg ganske bra så tror jeg har ca peiling på hvor nivået ligger.

Og bare for å ha sagt det, å sammenligne med rulletour og fortius-watt gir ca null pekepinn på hvor fort man faktisk trår. Jeg ble frakjørt av ganske mange på rulletouren ifjor, alt fra spreke eldre menn til hobbymosjonister. Både kalibrering og PC spiller inn på hvor mange watt man "trår."

Og den aller beste måten å få testet ut nivået på er å stille i et ritt. Det værste som kan skje er at man faller av først og må kjøre resten av løpet alene. Det er ingen som mobber deg og du blir ikke bannlyst fra fremtidige ritt.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Veteran Cup? [Re: bjerkseth] #1064858 06/11/2010 05:35
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Takk, da har vi etablert en pekepinn som stemmer greit med deg jeg ville tro ut ifra informasjonen jeg har funnet.

Finner også selv pekepinn på at høyt på 15-tallet (10km med vanlig racer) er nivået på nederste plasser og at å krype under 15 er midt på treet, 14:30 begynner å nærme seg de 10-15 beste.

Så kan man selv tenke/finne ut hvor mye forbedring man kan ha med full tempo-pakke.

Så til Raskall : Kom deg under 15 blank med vanlig racer, flat etappe med vending. Ha dette som konkret mål, og da bør du kunne ha tjangs til å kjøre midt på treet i VC.

Startet selv med 15 blank som første resultatmål da jeg startet å sykle.

PS! Mener det er viktig å kjøre mye spurt-trening i tillegg til å kjøre 15 blank eller bedre om man skal ha full nytte av farten sin i fellesstarter. Spurt-trening som avslutning på andre harde økter, mange spurter og korte intervaller med sure bein.. da kan du få hengt med på endel rykking, og dra nytte av farten. Dette er min erfaring etter å ha møtt triathlon utøvere i fellesstart. De får de problemer med rykking, da de ikke trener på dette!

Lykke til.

Redigert av Øystein Rustad; 06/11/2010 05:40.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064883 06/11/2010 08:24
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Det hadde vært litt komisk om Raskall trente som Rocky og faktisk nådde ambisjonen sin neste år ICON_WINK Jeg heier!

Men jeg tror, skal jeg være ærlig, det er en litt drøy ambisjon å ha første året. Men det kommer an på hvordan man takler å ikke nå målet sitt. Hvis man tar med det som inspirasjon til å jobbe videre mot målet neste år, så er det jo greit, men hvis man blir demotivert av at man føler seg håpløst langt bak, så er det ikke noe god ide å sikte mot å kjempe med den gjengen der allerede nå.

En ting er at nivået er utrolig høyt. En annen ting er at du skal ha rimelig gode taktiske ferdigheter og du skal ha en del erfaring med hvordan feltet kjører både når det gjelder kupering og svinger, men også taktisk hvordan feltet kjører. Det er mye vanskeligere enn hva i hvert fall jeg trodde. - og jeg har ikke satt mine hjul på noe VC ritt, men bare prøvd meg for moro skyld på lavere nivå i Spinn Cup.

Så mitt forslag ville være å plukke ut ritt i 2011 som kan introdusere Raskall til det mest elemenetære innenfor feltsykling og taktisk sykling. Eksempelvis Vestfold Rundt, Enebakk Rundt og lignende ritt og ikke minst Oslo Sykkelfestival i september i turritt klassen. OSF har mye høyere "trøkk" og du skal ha rimelig peil for å henge med. Det handler ikke om hvor mye framover du kommer - men hvor mye du klarer å begrense at du faller bakerover i feltene etter hvert som de splitter seg mer og mer opp. Stille i ekspress II i Spinn Cup kan også være et første trinn. Her er nivået på kjørestyrke overkommelig, men du blir "tatt" på at de kjører smartere enn deg.

Uansett. Lykke til! Jeg har sansen for at folk setter seg høye mål..

Re: Veteran Cup? [Re: Sykkelbob] #1064890 06/11/2010 08:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Sykkelbob
Det hadde vært litt komisk om Raskall trente som Rocky og faktisk nådde ambisjonen sin neste år ICON_WINK Jeg heier!

Men jeg tror, skal jeg være ærlig, det er en litt drøy ambisjon å ha første året. Men det kommer an på hvordan man takler å ikke nå målet sitt. Hvis man tar med det som inspirasjon til å jobbe videre mot målet neste år, så er det jo greit, men hvis man blir demotivert av at man føler seg håpløst langt bak, så er det ikke noe god ide å sikte mot å kjempe med den gjengen der allerede nå.

Når har jeg sagt/skrevet at dette skal skje neste år? I mitt opprinnelige innlegg skrev jeg:

Sitat: Raskall

Dette skal skje i (minst) ett ritt før jeg dør. Så jeg har forhåpentligvis mange år på meg for å nå dette.

Re: Veteran Cup? [Re: bjerkseth] #1064894 06/11/2010 08:56
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Det er mulig det finnes noen som "uheldige" med rullemotoren sin ? dette vet jeg ikke noe om. Jeg har kjørt min Fortius på ulike PCer, fra 6år gammel med WinXP til Ny maksin i år med Win-7. Begge gir meg samme watt med samme innstillinger (som man må ha i rulletour). Mine treningskammerater og meg i mellom har samme forhold ute som på rulle. Kan være at det har noe med hvoran man bruker tråkket sitt osv. Rundtråkk i forhold til "opp og ned" tråkk.. Ikke vet vet jeg.
Har også hatt samme watt-økniger på rulle som aaberg viser fra utesykling.
Jeg tror kanskje det du opplever er at du faktisk er ganske aero i forhold til de andre "mosjonistene" i feks. rulletour som sykler fra deg på rulla, men ute så har disse "mennene" såpass brede overkropper, tykke armer og høy sittestilling at du kjører fra dem. Jeg oppfatter ikke watt differansene mellom rytterne i rulletour som veldig feil, men fart i forhold til virkelighet på flate partier.. ja.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Veteran Cup? [Re: Øystein Rustad] #1064905 06/11/2010 09:15
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
@Raskall: Sorry. Det var en tolkning jeg dannet meg i hodet i løpet av diskusjonen, men ettersom hverken du eller jeg blir noe yngre med årene, regner jeg egentlig med at du mener rimelig snart ICON_WINK . Men uansett: Jeg heier! ICON_SMILE

Og uansett: De rittene og de kommentarene jeg fortsatte med, kan du jo ta med deg, om ikke du var fullt klar over det allerede.

Om du gjør et hederlig forsøk, så skal jeg la meg inspirere til å legge meg i selen også. Jeg ble litt desillusjonert etter et par starter på lavt nivå.. ICON_WINK

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support