Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

En som tenker å satse [trenger råd]

En som tenker å satse [trenger råd] #1061293 31/10/2010 22:59
J
john-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Hei,

Først litt kort med fakta:

Født: 1992
Tidligere aktiviteter: Spilt ballspill siden jeg var rundt 10 år
Sluttet da jeg var rundt 16 år og begynte å sykle litt på min everyday-bike
Som følge av et par års sykkelinteresse kjøpte jeg meg racer i fjor vår (2009), og trente av og til (et sted mellom 2000 og 2500 km totalt)
Ble tilnærmet ingen sykkeltrening i løpet av vinteren, dog jeg gikk en del på ski.
Så hadde jeg noen treningsfrie måneder frem til midten av april hvor jeg tok frem sykkelen igjen. Startet med rundt en tur i uke og kjente fort at det jeg hadde bygget opp i løpet av fjoråret var totalt borte. Så jeg bestemte meg for å sykle lengre, oftere og mer konstruktivt. Syklet så å si hver dag i sommerferien og jeg kjente jeg hadde relativ god fremgang. Mot slutten av august deltok jeg i mitt første ritt, bakketempo opp til Tryvannstårnet. Tiden 18:07 gir vel ingen hakeslep og var også relativ beskjedent i juniorsammenheng, men persa dog med 30 sek på tiden jeg hadde satt 3 dager i forveien. Ved inngangen til september startet jeg i mitt første fellesstartritt (gateløp) og fant vel relativt fort ut at ”å ligge bak og ta det rolig”-taktikken ikke er det lureste på slike løp.

Saken er den at jeg har funnet ut at sykling er noe ønsker å satse på. Jeg har tid, men det jeg ikke har er noen som helst erfaring på hvordan jeg burde legge opp vintertreningen som jeg ser på som svært essensiell i mitt tilfelle. For faktum er at jeg har minimalt med ritterfaring og alt rundt systematisk trening og at jeg fra nestesesong av er senior.
Så det jeg selv har kommet frem til er følgende; fokus på å sykle lenge og langt(et gjennomsnitts NC-løp senior ligger vel på 150km)
Opparbeide meg et anaerobt grunnlag som gjør at jeg ikke blir hektet av i starten (er som oftest det går raskest da, og man må henge med) og å øke terskelwatten min.

Så det jeg lurer på er om dere har noen gode tips å komme med. Hvor mye og hvordan burde jeg kjøre i sone 3. Er styrketråkk noe jeg burde prioritere. Og kan det være lurt med en del sone 4? Jeg er relativt liten og lett (178 høy og 60 kg tung) så jeg går nok best oppover, men har mye å hente der óg. Jeg har Tacx Flow og regner med å kjøre intervallene på watt.

Har også ikke bestemt meg for hvilken klubb jeg skal velge, står nå mellom Frøy og Rye, noen innspill?

Kjører også for tiden på en 9,5kg aluminiumssykkel med et tilhørende Mavic Aksium-hjulsett, dette blir vell litt for spedt i NC-sammenheng?

Denne tråden anses i førsteomgang som en ren spørretråd, men er ikke umulig at jeg gjør den om til en blogg. ICON_WINK

Redigert av john-m; 31/10/2010 23:33.
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: john-m] #1061338 01/11/2010 07:36
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Foreslår at du leser litt på Sigmund1 sin blogg og Ole Christian Fagerli sin Blogg - begge skriver mye bra om trening og vintertrening, samt hvordan de selv trener gjennom vinteren og du får her mange gode råd ICON_LAUGH :
Sigmund1: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=38&page=1 og http://bikeracingandtraining.blogspot.com/

Fagerli: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=35&page=1

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: thomasengen] #1061419 01/11/2010 09:26
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
En ting i NC som er nesten like viktig som å ha trøkket, er plassering. Det kjøres så beinhardt i front at det nytter ikke sitte på halen med mindre man er blant de aller sterkeste.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: john-m] #1061462 01/11/2010 10:36
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: john-m
Hei,

Først litt kort med fakta:

Født: 1992
Tidligere aktiviteter: Spilt ballspill siden jeg var rundt 10 år
Sluttet da jeg var rundt 16 år og begynte å sykle litt på min everyday-bike
Som følge av et par års sykkelinteresse kjøpte jeg meg racer i fjor vår (2009), og trente av og til (et sted mellom 2000 og 2500 km totalt)
Ble tilnærmet ingen sykkeltrening i løpet av vinteren, dog jeg gikk en del på ski.
Så hadde jeg noen treningsfrie måneder frem til midten av april hvor jeg tok frem sykkelen igjen. Startet med rundt en tur i uke og kjente fort at det jeg hadde bygget opp i løpet av fjoråret var totalt borte. Så jeg bestemte meg for å sykle lengre, oftere og mer konstruktivt. Syklet så å si hver dag i sommerferien og jeg kjente jeg hadde relativ god fremgang. Mot slutten av august deltok jeg i mitt første ritt, bakketempo opp til Tryvannstårnet. Tiden 18:07 gir vel ingen hakeslep og var også relativ beskjedent i juniorsammenheng, men persa dog med 30 sek på tiden jeg hadde satt 3 dager i forveien. Ved inngangen til september startet jeg i mitt første fellesstartritt (gateløp) og fant vel relativt fort ut at ”å ligge bak og ta det rolig”-taktikken ikke er det lureste på slike løp.

Saken er den at jeg har funnet ut at sykling er noe ønsker å satse på. Jeg har tid, men det jeg ikke har er noen som helst erfaring på hvordan jeg burde legge opp vintertreningen som jeg ser på som svært essensiell i mitt tilfelle. For faktum er at jeg har minimalt med ritterfaring og alt rundt systematisk trening og at jeg fra nestesesong av er senior.
Så det jeg selv har kommet frem til er følgende; fokus på å sykle lenge og langt(et gjennomsnitts NC-løp senior ligger vel på 150km)
Opparbeide meg et anaerobt grunnlag som gjør at jeg ikke blir hektet av i starten (er som oftest det går raskest da, og man må henge med) og å øke terskelwatten min.

Så det jeg lurer på er om dere har noen gode tips å komme med. Hvor mye og hvordan burde jeg kjøre i sone 3. Er styrketråkk noe jeg burde prioritere. Og kan det være lurt med en del sone 4? Jeg er relativt liten og lett (178 høy og 60 kg tung) så jeg går nok best oppover, men har mye å hente der óg. Jeg har Tacx Flow og regner med å kjøre intervallene på watt.

Har også ikke bestemt meg for hvilken klubb jeg skal velge, står nå mellom Frøy og Rye, noen innspill?

Kjører også for tiden på en 9,5kg aluminiumssykkel med et tilhørende Mavic Aksium-hjulsett, dette blir vell litt for spedt i NC-sammenheng?

Denne tråden anses i førsteomgang som en ren spørretråd, men er ikke umulig at jeg gjør den om til en blogg. ICON_WINK

Det sammendraget kunne like godt vært meg. Jeg er et år yngre og har planer om å satse stort neste år. Syklet bare Lillehammer - Oslo i år.

Jeg kommer til å ha 3 sone 3-økter i uken frem til januar der jeg går over til 2 sone 3-økter og en VO2 maks økt.
I mars begynner jeg med litt tyngre og litt flere VO2 maks intervaller.

Hver 4. uke har jeg en lett uke med færre intervaller for å samle overskudd.

Alle tyngre økter bør gjøres på sykkel, mens på alle de rolige øktene kan du variere litt. Jeg skal blant annet gå langturene mine på langrenn.

Jeg vil ikke anbefale deg å trene styrketråkk. Det kan ha noe for seg hvis man har syklet i mange år og trenger det lille ekstra, men så tidlig i karrieren vil det bare gå utover annen utvikling som sone 3-økter ICON_SMILE

Henrik

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: hnastrup] #1061467 01/11/2010 10:50
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Nesten som meg da. Jeg er også 92'er, og ønsker også å få litt mer ut av syklinga. Trener for det meste alene. Skal også begynne med 3 I3 økte, samt at jeg kjører rulletouren i tillegg.

Følger mye bloggen til Sigmund1. Mye interessant der. STyrketråkk er jeg ikke så veldig glad i. Kjører det så og si aldri. Noe jeg er glad i er 4*4 intervaller. ICON_LAUGH

Også har jeg tenkt å ha mandag som fast hviledag. Enten mandag, eller onsdag. Tror det blir mandag.

Redigert av Joshua; 01/11/2010 10:53.

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1061547 01/11/2010 12:39
thue Offline
Besatt
Besatt
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor. Jeg startet riktig nok med et år igjen som junior. Jeg startet nesten på scratch 1. Nov, hadde syklet litt nå og da, men ikke noe systematisk og ingen intervalltreninger.

1. November bestemte jeg meg for å satse på sykkel. Kostholdet ble forandret drastisk (det er viktig!) og jeg begynte systematisk trening. Jeg er vel litt over middels når det gjelder utstyr, så jeg gikk til innkjøp av SRM og Powertap. (Det er forøvrig de beste invisteringene jeg har gjort!)
Jeg fikk en helt annen effekt ut av intervalltrening

Ellers er det som gjelder mye mengde, men iom at du ikke har allverden av grunnlag så bør du øke gradvis. Jeg har sett de ungdommene som går fra sofasitting til 25timer trening i uken. Det går alltid dårlig!

Nå når oppladningen til neste sesong har begynt gjelder det å trene mye i sone 3. Det er nok der du har mest å hente. 2 økter er sikkert fint (start med 3x10 og jobb deg oppover).

3 økter tror jeg vil bli litt for hardt i starten (du vil ikke klare å restituere deg nok), men etter noen måneder så, kanskje.

Ellers er det viktig å få noen gode langturer gjerne 3 timer om lørdagen og 4 timer på søndagen. Disse kan gjerne tas på langrenn. Resten av dagene kan brukes til hvile eller restitusjonsøkter 1-2,5 timer. Når man skal trene så mye bedre er det viktig å være disiplinert med mat/søvn/lekser. Nøkkelen er planlegging.

For at jeg skal få trening (15-25t) til å gå i hop med jobb, venner og ikke minst skole, krever det nøye planlegging. Jeg sitter meg ned søndag kveld og planlegger hele uken.

Jeg klarte på 6 måneder å bygge meg opp til å henge med de beste juniorene i Norge. Men det var et STORT problem, nemlig feltkjøring. Det krever sitt å ligge i 50 km/t i et felt på 150 mann. Man må alltid være 100% konsentrert!. Er du ikke det, ligger du raskt på bakken.

Jeg fikk ødelagt halve sesongen pga. en stygg velt.

Feltkjøring tar tid å lære seg, og jeg føler meg enda veldig utrygg i store felt.

Ellers bør du finne ut hva du er god til på sykkelen. Det virker som det er bakker. Da bør du finne deg ritt med mye bakker. Hadde jeg vært deg hadde jeg gjerne droppet gateritt osv.

Jeg er helt motsatt av deg og bedre på tempo/flate løyper og kjører lite ritt med mye bakker.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: thue] #1061650 01/11/2010 14:53
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
1) ikke dropp noen ritt. Kjør alt du kan, du hevder deg ikke i toppen til neste år uansett.

2) kjør 2-3 intervalløkter i uka og fyll på med sone 1 resten når du har tid. Sone 1 tåler du mye av. Ta (minst) en rolig dag i mellom intervalløktene.

3) varier intervalløktene, ikke bare hold deg til sone 3 selv om det er vinter.

4) varier belastningsrytmen. 3:1 er fint nok det, men jeg er mer for annenhver hard/lett. Da rekker du ikke bli like "nedkjørt" og umotivert mot slutten, og du er aldri "mer" enn en uke maks unna 100 % restitusjon.

5) langturer er viktig, jevnlig 2-3 langturer i uka.

6) tenk aerobt. Tenk grunnlag. Tenk langsiktig. Du blir ikke best til neste år uansett.

7)sykle langturer er viktig selv på vinteren. Vinter, kulde og vind er ting som kan trenes på, du bryter ikke kalde dager på ritt hvis du har trent på det.

Redigert av Rask; 01/11/2010 15:11.
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: thue] #1061680 01/11/2010 15:30
J
john-m Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Mange fine tilbakemeldinger her. ICON_WINK

I sommer kjørt jeg et egenkomponert opplegg som nok de fleste nok vil karrakterisere som ett no-no -opplegg (blant annet spurtdrag, bakkedreg og tempodrag på 3 dager), og lå på rundt 15 timer ++ i uka. Jeg ser selv i ettertid at det nok var det også, og det gjorde sitt til at jeg var ganske utkjørt når vi gikk inn i oktober.

Jeg burde kanskje ha skrevet det jeg selv har tenkt som treningsopplegg i førsteposten, men jeg får komme med her:

Det jeg hadde tenkt var å kjøre 4 ukers syklusser hvor jeg i de to første ukene skulle kjøre to til tre sone 3 (sone 4 blir det vel med watt som grunnlag) økter per uke. Øktene ville bestå av drag som 1x60min / 1x45min , 3x20min /3x15min for å varriere litt,og hvor planen er at jeg skulle ligge på et sted mellom 2-3 timer sone 3 i uka. Dette skulle da kombineres med 2 langturer på 3-5 timer lørdag og søndag (mest langrenn eventuellt en kombo) og sone 1 økter innemellom intervallene (1,5 timer pluss 30 min basis styrke). Den tredje uken vil jeg så ha hatt fokus på kjøre 4x4 intervaller før den siste uken ville bli en "rolig-uke", med kanskje en terkselwatt-test for å måle forbedring. Jeg ville dermed havne på et sted rundt 15 timer i uka.

Høres dette helt tullet ut? Er det for hard for tidlig? Jeg kan jo i tilfellet begynne med 3x10 og 1x40 drag som du er inne på thue.

Det skal nevnes at jeg har kjørt en del intervaller tidligere (ser nå at jeg burde hatt en mer utfyllende førstepost) som 1x60min og har følt det har gitt utbytte. Cluet blir jo å finne et opplegg som gjør meg i stand til å ihvertfall ikke falle av med det første neste år, samtidig som jeg ikke er helt ferdig når sesongen begynner.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: john-m] #1061691 01/11/2010 15:57
olechr Offline
More than words
More than words
Når du ikke har syklet mere enn det du har mener jeg det er viktig å få MYE mil i labba. Skal du henge med så må du være vandt til å holde på lenge.

Punkt 2 er å kjøre sone 3 drag iløpet av vinteren. Når man nærmer seg sommeren så er det også bra å legge intervallene inn i langturene til tider.

Langtur skal ikke gå fort men samtidig ikke helt i sirup. På flate løyper bør man lett kunne ha 30 km/t i snittfart.

4x4 intervaller hadde jeg ikke startet med før sesongen er nærmere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: john-m] #1061695 01/11/2010 16:07
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
1) terskeltest hver 4 uke er ikke noe vits etter min mening. For kort tid for å bygge noe særlig. Jeg ville sagt minst 8 uker med kontinuerlig trening, der sykdom utsetter testen med to uker.

2) du har ikke grunnlag til å tåle dette. Tenk flere år fram i tid.

3) som sagt mener jeg tre uker med stor belastning på rad er for tøft. Da risikerer du å gå inn i 3 evt 2 uke med underskudd fysisk og psykisk. Det tåler du ikke i 7 måneder (sesongstart).

4) I4 og I5 er ikke farlig om vinteren. Min erfaring er at det er de øktene som "løfter" deg videre.

5) bruk alle girene på trening. Du blir tung av 30 timer bare sone 1 på en uke. Du blir tung av 20 timer sone 2 i uka. Du blir tung av 5 timer sone 3 i uka osv.

6) stol på deg selv. Bestem deg for en retningssnor du skal holde gjennom treningssesongen.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: olechr] #1061697 01/11/2010 16:08
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Ole; hva med å kjøre først I3 intervaller, f. eks, 3*15min, så etter det kjøre enten noen spurter, 6*20sek, eller 4*1min, full guffe?

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1061724 01/11/2010 17:16
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Joshua
Ole; hva med å kjøre først I3 intervaller, f. eks, 3*15min, så etter det kjøre enten noen spurter, 6*20sek, eller 4*1min, full guffe?

Er mange måter å kjøre på. Flere av profflagene blander inn litt sone 4 i dragene. feks:

20 min med 1 min sone 4 vært 4 minutt.

Selv har jeg også kjørt noen 10 min intervaller i sone 3 men hvor jeg "spurter" 30 sek på 3,6 og 9 min. Dette for å "lære" kroppen til å tåle støting.

Ambassadør for Scott.
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: olechr] #1061727 01/11/2010 17:22
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Selv har jeg også kjørt noen 10 min intervaller i sone 3 men hvor jeg "spurter" 30 sek på 3,6 og 9 min. Dette for å "lære" kroppen til å tåle støting.

Ja, alle klarer litt støting, men å holde farten høy etterpå er verre.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: olechr] #1061728 01/11/2010 17:24
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Takker for den infoen.
Tror jeg skal kombinere dette litt da. Slik som du sier, f. eks. 3/4 * 10min, med noen 30sek. spurter inni. Og 3/4 * 10min, og etter dette 4*1min I5.

Dette blir tror jeg min mest serriøse sesong. ICON_SMILE

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: kjerts] #1061733 01/11/2010 17:39
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts
Sitat: olechr

Ja, alle klarer litt støting, men å holde farten høy etterpå er verre.

Jepp. Det er litt poenget med de jeg kjører. 30 sek støting og så er de 30 sekundene etterpå skikkelig harde for hodet. For da skal man komme seg sakte ned/holde trøkket slik at man etter 30 sek-1 min er på sone 3 igjen.

Ambassadør for Scott.
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: olechr] #1061780 01/11/2010 18:48
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast

Sone 3 intervaller, spesielt inne på rulle, synes jeg er beinhardt. Du har ikke samme intensiteten og trøkket som et sone 4 intervall, men må samtidig holde fokuset oppe i et langt drag for å ikke falle i intensitet.

Da synes ihvertfall jeg at et par innlagte småspurter fungerer glimrende for å holde oppe fokus og trøkk i intervallet :-)

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: el_mundo] #1061927 02/11/2010 00:44
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Anbefales det for oss "yngre på TERRENGSYKKEL" og utelukke styrketråkk helt?

Redigert av Joshua; 02/11/2010 09:07. Rediger grunn: betegnelsen på "ung".

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1062024 02/11/2010 08:30
L
loaa Offline
Fersking
Fersking
L
Nå er vel ikke 18 år å regne som kjempe ung da? Jeg ville heller gått for styrketråkk enn styrke med vekter, da får du også inn litt mer timer på sykkelen.
Er enig i det Fagerli sier, drit i 3x sone 3 økter i uka i november. Bygg heller en styrkebase i november, å ha progresjon frem mot sesongstart i april(?).
Uansett er trening veldig individuelt, og du må finne ut hva som funker for deg. Har selv kjørt mye intervaller i november og fått bra utbytte av det, men det varierer veldig. Lett å bli i god form alt for tidlig.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: loaa] #1062069 02/11/2010 09:05
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Tenkte som dette kanskje:

Mandag: Fri.
Tirsdag: I3, 4*10, 2*30sek, etter 4 og 7min i 10min draget.
Styrketrening, Markløft-Knebøy-Benpress-Basisøvelser.
Onsdag: Rolig.
Torsdag: I3, 3*15.
Fredag: Rolig.
Lørdag: I3, 2*20.
Søndag: Rolig langtur, med spurtøkt.

Noen på forumet skrev at det kanskje heller var bedre å droppe styrketråkk helt. For hva skal man med tunge tråkk med kadens 40-50? At det var bedre utbytte om man heller hadde I3 intervaller.

Jeg liker å trene styrke, men er ikke glad i styrketråkk. Hvilke forandringer burde jeg i så fall gjøre i dette programmet? Tenker på an måte at jeg får større utbytte av rtysketrening enn styrketråkk.

Skulle jeg kanskje hadde ei styrketråkkøkt onsdag, mellom to intervalldager. Det er vel i overkant?

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1062090 02/11/2010 09:25
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
God form er det vi trener for, så den kjøper jeg ikke. Dog er dette programmet altfor hardt. Den økten Fagerli foreslo er hard. Du tømmer glykogenlagrene samtidig som du kjører på deg syre. Knebøy sliter også på kroppen, og jeg stiller meg uforstående til at du skal ha dette samme dag som I3-øktene.

Mange har hatt framgang med styrketråkk, mange trener det ikke. Velg selv.

Som sagt prøver du å gjøre pytt i panne. Kjør heller to-tre GODE intervalløkter, og fyll på med langturer resten. Dette programmet er ikke for nybegynnere. Du går på skole. Vær ærlig med deg selv, har du tid til å ligge 1 time på sofaen etter hver treningsøkt? Har du mulighet til å få i deg nok proteiner gjennom dagen? Du prøver å sette taket på huset før det står støtt. Man kan ikke trene på alle de fysiske egenskapene på en uke.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Rask] #1062106 02/11/2010 09:38
bullet Offline
Besatt
Besatt
Må si meg enig med Rask her, som sier mye fornuftig. Faren for at totalbelastningen blir altfor stor, er høy.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Rask] #1062107 02/11/2010 09:38
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Du har vel rett.

Synes likevel det er vanskelig å få satt opp et OK program.

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1062111 02/11/2010 09:44
L
loaa Offline
Fersking
Fersking
L
Over 2 timer i sone 3 i uka i november mener jeg er overkill så det holder. Om du trener så hardt i november hvordan skal kroppen din tåle progresjon i desmber, januar, februar og mars?

Du spør om hva man skal med styrke på kadens 30-40, men hva skal du egentlig med 200 kg i beinpress i oppoverbakke?
Desto større likhet det er mellom den treningen du gjør og det du skal prestere i, jo bedre. Større overføringsverdi i styrketråkk enn ren styrke, men jeg ville hatt litt begge deler. Når det gjelder styrketråkk (og styrke) er teknikken ekstremt viktig. Lett å ødelegge tråkket med mosing på 35 RPM.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1062120 02/11/2010 09:58
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Joshua
Tenkte som dette kanskje:

Mandag: Fri.
Tirsdag: I3, 4*10, 2*30sek, etter 4 og 7min i 10min draget.
Onsdag: Rolig.
Torsdag: I3, 3*15.
Fredag: Rolig.
Lørdag: I3, 2*20.
Søndag: Rolig langtur, med spurtøkt.

Noen på forumet skrev at det kanskje heller var bedre å droppe styrketråkk helt. For hva skal man med tunge tråkk med kadens 40-50? At det var bedre utbytte om man heller hadde I3 intervaller.

Jeg liker å trene styrke, men er ikke glad i styrketråkk. Hvilke forandringer burde jeg i så fall gjøre i dette programmet? Tenker på an måte at jeg får større utbytte av rtysketrening enn styrketråkk.

Skulle jeg kanskje hadde ei styrketråkkøkt onsdag, mellom to intervalldager. Det er vel i overkant?

HEr kommer du til å få tidenes tyngste bein... uken har bare 7 dager så man rekker ikke alt.. Skal du trene styrke så må du gjøre dette i en periode og da kjøre mindre intervaller og annet. Skal du ha noe igjen for styrke så må du kjøre dette min 3 ganger i uka over en 3 mnd periode. Hvis du da kjører langturer i tillegg så er tiden brukt opp til mange intervaller. Slik er det bare, prøv gjerne å motbevis det.. :-P

På den tiden nå er det mengde og grunntrening som gjelder. Selv kjører jeg en del "rolig", basis styrke og et par harde økter i uka. For 2 år siden hadde jeg ikke en eneste rein sone 3 økt før mars. Men da trente jeg mye styrke/langturer. Men nå er ikke jeg av de som kjører roligst på langtur. Det skal være i sone 1, men ikke nederst i sone 1 som mange driver med.

Ambassadør for Scott.
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: olechr] #1062139 02/11/2010 10:22
L
loaa Offline
Fersking
Fersking
L
Absolutt muligheter for kanon bein i slutten av desember og påfølgende hammer'n og elendig motivasjon med den treningen ja.

Tempo på langkjøringene er også veldig individuelt, noen liker en del fart og banke litt høyt i sone 1. Mens noen andre inkludert meg selv liker å ta det veldig piano.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: loaa] #1062153 02/11/2010 10:48
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Mal på treningsprogram (1-2-3 guide):

1) Kartlegg dagene med lekser, møter, venner.

2) Sett så inn 2 intervalløkter med minst to dager mellom der du vet du har tid til å ligge på sofaen 1 time etter økten, ikke løp for å rekke bussen eller andre ting innen denne timen.

3) Fyll på med langturer det du kan, 3-4.5 time.

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Rask] #1062164 02/11/2010 11:00
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Kan man regne med ca. 15t totalt i uken?

Må innrømme at planleggingen er nesten den vanskeligste delen av treninga.

Jeg har samtidig tenkt på at 2 I3 økter og en Vo2 max økt kunne være noe, men gikk fra den tanken. Ser at Sigmun1 kjører 3 I3 økter med opptil 4t. totalt i uken i sonen, det er vel ganske mye da. Har forstått at han da ikke kjører styrketråkk eller styrketrening på bena?

Redigert av Joshua; 02/11/2010 11:18. Rediger grunn: innrømmelse

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1062187 02/11/2010 11:25
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
1) 15 timer i uka i snitt er bra. Ligg mellom 23 timer i harde uker og 12.5 i lette uker.

2) Planlegging er så vanskelig som du gjør det til. Tenk enkelt. To intervall, resten langturer av varierende lengde.

3) Sigmund har et litt annet grunnlag enn deg. Han har også mindre mengde enn du som ung burde ha. Sigmund satser heller ikke på lange ritt i noen særlig grad, han skal bli i norgestoppen på tempo ICON_WINK

Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Rask] #1062195 02/11/2010 11:31
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Greit.

Hvis man sier to intervall i uken. Også er det snakk om styrketråkk, en økt av det i tillegg?

Har normalt to styrkeøkter i uka. Trener også av og til overkroppen. Disse to styrkeøktene gjør ikke noe?

Ponka00 snakket lenger opp, i innlegg 4 om at han skulle kjøre 3 I3 økter fremover nå, og han er ett å yngre enn meg. ICON_TONGUE Vi er kanskje flere, som har noe å lære. ICON_SMILE

Redigert av Joshua; 02/11/2010 11:36. Rediger grunn: Ponka

...Joshua...
Re: En som tenker å satse [trenger råd] [Re: Joshua] #1062221 02/11/2010 12:10
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
1) Styrketråkk velger du selv om du skal kjøre. Styrketråkk kommer ikke som i tillegg til intervalløktene.

2) Enten satser du på maksstyrke, dvs. 2-3 ggr i uka og 1 gg i uka i sesongen. Basisstyrke gjør ikke noe.

3) Vi har alle noe å lære, mest med det å ikke være overambisiøs i treningsarbeidet. Hvis du tåler 15 timer i uka får du bedre effekt av å trene 10 enn 17 timer.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support