Har som nevnt i tråden til santacruz bestilt en lik Helius AC men som 29". Var litt rask mht å sjekke hva som finnes av utvalg til 29" mht gaffel, hjul, dekk osv. Sjekker nå rundt på nett og finner mye begrensninger når det gjelder 29". Jeg veier 97kg på tur og kjører helst sti og gjerne noen drops. Sykkelvekt er ikke viktigst og ikke vet jeg hva jeg kan vente en 29" fulldemper normalt veier. Mål er under 13kg, men ikke for enhver pris (nåværende Helius FR er rundt 16kg så alt er forbedring). Gode tips og råd mottas med takk, evt lønn i himmelen (for de som kommer dit). Kristian
Uta'skapet-medlem av www.TRAATIL.no rep for www.nicolai.net -------------------------------------- Den som ler sist...er litt treig!
Flow 29" felger. Dekkutvalget øker stadig (kanskje neste års Schwalbe endelig kommer med noen hyggelige dekk, ellers har man jo Ardent). Gaffel er vel Rock Shox blitt ganske fine, evt. en TALAS 29".
Hei takk for info så langt. Har sett på Reba og Fox som aktuelle. Dessverre anbefaler ikke Nicolai mer enn 530mm gaffellengde på 29" og Reba120mm har lengde 525mm så noe mer blir det neppe. Tror jeg allikevel velger konisk styrerør med en visjon om mer stivhet og lengre levetid på lager. Flow med Stan's er aktuelle hjulkandidater. Dekk tror jeg blir MountainKing 2,4; de suger seg fast og har grep på alt. Hva med utveksling gir; 32 eller 34 tenner bak, 42-32-24 foran? Pedalarmlengde?
Uta'skapet-medlem av www.TRAATIL.no rep for www.nicolai.net -------------------------------------- Den som ler sist...er litt treig!
Jeg fikk(!) et MK teamdekk fra Conti på Bikefestivalen i Willingen for ett par år siden fordi jeg kjørte Nicolai(;-). Det er et kevlardekk med bredde 2,5 og bare 800gram. Det fungerer godt med lite luft <2Bar. Vet det finnes andre varianter, men har ikke prøvd disse. Kjørte Rubber Queen 2,4 på testing i Tyskland for noen uker siden; det satt veldig bra! Tror det var med black chilli.
Pokker, ble brått litt usikker og måtte sjekke dekktypen jeg kjørte på med sykkeltest i Tyskland; det var Maxxis Ardent 2,4 på en og 2,2 på en annen. Ikke Conti RQ. En tredje vi testet var med Conti, men det var Race King 2,2 for XC (og veldig glatt...!)
Det du kan gjøre er å kjøpe 140mm Reba, og så bygge den ned til 125mm. Da bør den vel være på 530mm(?).
Ang dekk: Jeg har ikke prøvd MK i 29, men jeg har vært veldig fornøyd med Ardent 2,4 bak og WTB Stout foran. Stout er det beste klissedekket i 29" for øyeblikket.
Utveksling: På en (29") stisykkel mener jeg det er tøys å ha 3 drev. Jeg gikk fra 2 til 1 drev ifjor, og er veldig fornøyd. Jeg har 30t foran og 12-36 bak. Skifter nok til 1x10 med 11-36 til neste år en gang.
-Magnus
Re: Nytt prosjekt-mindre vandring: 29"
[Re: langen]
#105819726/10/201020:38
Veldig bra innspill Magnus! Det blir nok to drev foran; trolig 24-34 og 11-34 bak... Må prøve litt hva beina fikser. Vurderer å gjøre om litt på Helius FR'n som jeg akkurat har bygget om ferdig i dag og kjøre ett drev foran på den; kanskje 30T foran er passe. Takk for bra innspill!
Kristian
Først nå legger jeg merke til Selle Yatakk setet. Rosina i pølsa kan du si, med sine orange detaljer. Forøvrig et veldig bra sete, klokker inn med titanrails på 240 gr. Ikke ille, og strengt tatt nødvendig når baken er bredere enn skuldrene. (Sier ikke at mitt brakk, men railsene er like hele)
Bildet er vel bare et eksempel (og målsetningen for prosjektet) som er lånt fra en som bygget i fjor. Vekten bør være rundt 13-tallet... håper jeg! Rammen kommer skipes uke 45, Reset deler uke 47, gaffel, tråkk, gir og pinner+details omtrent da også. Vi får nå se om det ikke blir litt bilder underveis når hardware'n begynner å tikke inn. ;-)
Jepp, har sjekket solvang racing; ser veldig snasent ut med passende farger (kan nesten bli litt mye)! Har bestilt Reset Racing sitt kranklager for Hollowtech, tipper det finnes noe hos Middleburn for det...
Da er kjerra endelig utstyrt ferdig (vel minus noe justeringsgreier gjenstår): Nicolai Helius AC 29" med konisk styrerør og 12mm Maxle bak Fox Talas 32 120mm 29" (dessverre kun tilgjengelig i hvit ennå) RS Monarch RT3 demper Superstar Switch Evo nav foran (15mm) og bak (12mm) med ZTR Flow Maxxis Ardent 2,4" bak og 2,2"foran Sram X9 shifter bak, det skal det bli foran også... gammel XT passer ikke godt derfor montert noe høyt på styrerør (så er det nevnt) Middelburn RS8XDuo black/silver m rød skruer (bling!) Reset Racing HollowLite kranklager og Konan konisk styrelager (bling!) Race face setepinne, stem og styre Superstar holker med rød bling! Hygia Elite hydrauliske bremser med 180mm skiver ...