4 x1 inntervall ( Skeptisk )
|
Re: 4 x1 inntervall ( Skeptisk )
[Re: stosu]
31/10/2010 16:30
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Hvis Bjørgen var en fiasko med HH-programmet, vil jeg og være en fiasko. 4 VM gull, flere medaljer, sammenlagtseiere og en haug med verdenscupseiere. Hvor mange sesonger greide hun å holde nivået med stadig nedbrytning av kroppen? 4x4-regime funker som fjell over en kort periode, men før eller senere MÅ man variere treningen. Dessuten er det en relativt stor intensitets-forskjell mellom langrenn og sykling. Har man nok watt i beina kan man fint kompensere dårlig kondis. Derfor er sykling en idrett det er relativt lett å bli halv-god i. Jeg hadde heller hatt en kort karriere på 3-4 år, hvis jeg kunne vunnet "det som er". Watt over tid (5 min og lenger) er kondis (et begrep som forøvrig ikke eksisterer.
|
|
|
[Re: Kriss]
31/10/2010 16:31
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den eneste "watten i beina" jeg vet om som ikke er avhengig av kondis er vel all intensitet som er kortere enn 10 sekunder.
|
|
|
[Re: kjerts]
31/10/2010 17:11
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Riktig Kjerts, "kondis" er like viktig på et 4 min.intervall som over 2 timer, Og så lenge det ikke er øyeblikksforbruket fra ATP vi prater om, så trengs kondis for all produksjon av "watt", være seg i pedaler eller produksjon av varme.
Til "stosu":
1.Lykke til med å bygge opp kroppen uten å bryte ned først. 2.Kan ikke Bjørgens opplegg og endring i opplegg faktisk peke på noe interessant? At man kan bygge styrke og kondisjon (grunnmur) raskest ved å bryte ned og bygge opp sterkere via hardtrening, og at hardtrening ikke vil hjelpe ytterligere når formen har nådd et visst (meget høyt) nivå. Da vil andre ting som i den store sammenheng er siste justeringer på "verket" som overskudd mentalt og fysisk, finspissing av teknikk, ytterligere effektivisering av arb.økonomi innenfor samme oksygenopptak, fettforbrenning etc. via trening ved lavere intensitet og via økter med full konkuranse-lengde.
Å gjøre det i omvendt rekkefølge vil ta mye lenger tid, noe som endel av oss voksne ikke har. Derfor er nok mye av OLTs opplegg basert på tanken at man trener fra man er 10år, og skal være på topp når man er 25-30år. Vi som starter når vi er over 20, eller feks 37;-), kan desverre ikke ta oss tid til å vurdere denne (forsiktige) tankegangen.
Man kan ikke bygge fysikk uten å bryte ned og man kan ikke spisse form ved å bryte ned. Bjørgens opplegg og denne tanken er forsåvidt omvendt av OLT tankegangen, men allikevel funker det som snus, men man må absolutt passe nøyere på restitusjon og periodisering, og være voksen nok til å kjenne kroppen sin.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
31/10/2010 17:18
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Vil også si det at Bjørndalen driver like ekstremt som Bjørgen gjorde. Bjørndalen kjører 3-4 intervalløkter (riktignok i sone 3-4) i snitt på 1600-3200 m.o.h., uke etter uke. Tufte hadde i januar 04 en uke på 27 timer med 7 timer sone 3 til sammen i høyden, en snau time sone 4 og styrketrening. Oppkjøringen til vårklassikerne for syklister er knallhard med mye løp og mye trening i mellom. Alsgaard trente 3 økter om dagen i perioder, 7-8 timer om dagen, da en intervalløkt, en terskellangturøkt, og en rolig langtur. Dæhlie hadde 3 intervalløkter på MAKS med masse langkjøring i mellom.
Alle har trent ekstremt, men de som får det til får skryt, de som mislykkes har gjort det feil.
|
|
|
[Re: Rask]
31/10/2010 17:32
|
stosu
Besatt
|
Besatt
De trener ikke så ekstremt hele tiden. De som varierer treningen riktig får det til, de som varierer treningen feil blir feiltrent (eller overtrent som noen kaller det). Jeg mener ikke at 4x4 er feil, og trener en del 4x4 selv også. Helt riktig som Rustad skriver, at H&H-trening krever at man kjenner kroppen sin GODT, og når Bjørgen som 24-åring ikke kjente kroppen sin godt nok, etter å ha trent siden hun var 10 mener jeg at H&H er risky å drive med FOR lenge.
Rask: hvor mange år har ikke Tufte, Bjørndalen, Alsgård og Dæhlie brukt på å bygge kapasitet til å drive så sinnsyke treningsuker.
Forøvrig er dårlig kondis en definisjon som er opp til hver enkelt å bestemme.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
31/10/2010 17:54
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Tufte startet å ro i 94. Disse treningsukene begynte han med i 97.
Jeg vet at de ikke trener så ekstremt hele tida, men det gjorde ikke Bjørgen heller.
|
|
|
[Re: Rask]
31/10/2010 18:19
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Men hun trente tydeligvis så ekstremt litt for ofte, noe hun sannsynligvis fortsatt gjør, men med større innsalg av sone 3 og mindre av sone 4/5. Uansett er fortsatt den beste oppskriften tren så hardt og mye du kan, men pass på å få nok hvile og dra egne erfaringer ut fra det. Sannsynligvis trener de aller fleste ganske likt, da trening egentlig er ganske lite komplisert-> bryt ned og bygg opp.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
|
|