Mine: 1. Ocean Cloud - Marillion 2. Starless - King Crimson 3. It's a Miracle - Roger Waters / Arriving Somewhere but not here - Porcupine Tree / Dancing with the Moonlit Knight - Genesis (klarte visst ikke å plukke bare èn).
Kom med mange gode forslag!! Trenger litt inspirasjon og musikkpåfyll i en hektisk småbarnstilværelse!!
Whiter Shade of Pale: Procol Harum Locomotive Breath: Jethro Tull He Knows You Know: Marillion, eller nesten hvilkensomhelst låt fra Marillion så lenge Fish sang.
Er det noen her som kan gi meg en fornuftig definisjon på begrepet "prog-låt"?
Martin
Hehe, låten bør vel vare i minst 10 minutter, ha etpar temposkift og ikke minst ha en tekst som er vanskelig å forstå. Det bør også være noenlunde pompøst.
Jeg ser jo at dette diskvalifiserer veldig mange låter, men med disse kriteriene vil man i det minste være sikker på at det er prog Alternativt er det prog om vokalisten står på ett ben og vevkselvis synger/spiller fløyte.
Martin
Hehe, låten bør vel vare i minst 10 minutter, ha etpar temposkift og ikke minst ha en tekst som er vanskelig å forstå. Det bør også være noenlunde pompøst.
Jeg ser jo at dette diskvalifiserer veldig mange låter, men med disse kriteriene vil man i det minste være sikker på at det er prog Alternativt er det prog om vokalisten står på ett ben og vevkselvis synger/spiller fløyte.
Hvorfor kan ikke det være folk rock? I det tilfellet du snakker om hjelper det sikkert å være litt sprø i tillegg. Tenker da på Mr Anderson.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Martin
Hvorfor kan ikke det være folk rock? I det tilfellet du snakker om hjelper det sikkert å være litt sprø i tillegg. Tenker da på Mr Anderson.
Henger ikke folk og prog littegrann sammen da? Utover det så synes i det minste jeg at det er mye som har blitt merket "prog" uten å være så veldig det. Litt på samme måte som at alt med flatt tak i dag er "funkis" ...
I min verden har jeg f. eks. aldri tenkt på ELO som en eksponent for progrock, slik som Wiki-artiklen her forteller. Utover det så er det selvsagt et bilde av Mr. Anderson på siden for å understreke poenget mitt. Det er ingen poeng for å gjette hvor mange ben han står på i bildet
Prog-rock er nesten umulig å definere, virker mer som at bandene selv ønsker å definere seg som det eller ikke. Radiohead, Muse, Coheed & Cambria (punk, metal, pop, emo=prog ?) med flere blir jo til tider tittulert som prog, og selv om jeg liker disse så faller de bare delvis inn i mitt begrep. Disse + f.eks Porcupine tree er vel de som omtales som moderne prog, mens f.eks Transantlantic, Flower Kings, The Tangent (fantastisk band foresten) er mer "gammeldags" prog. Dream Theatre, Symphony X, Shadow gallery (Knallbra) med flere blir tittulert prog-metal (arven etter Queensryche og Fates Warning!), og til slutt så har vi jaggu meg ekstrem prog metal med f.eks Opeth (som har gitt en hel plate med 70 talls progrock), Enslaved (mye 70 tall), Arcturus (zappa speiset prog) og Borknagar (også gitt ut en plate med mye 70 talls preg) for nevne noen.
Så er ikke lett dette hehe. Men på 70 tallet var jo popbandene/artistene proggete. F.eks The Moody blues, Barclay James Harvest, 10 CC, ELO, Supertramp, Chris de Burg (yep, han ja)Samme med AOR spesielt Styx, Boston og Kansas, men også übergudene Journey var jo prog i starten.
Og av de 4 store hardrock banda som definerte hardrock i 1970, så er jo tre av de ganske proggete (Uriah Heep, Deep Purple og Led Zepplin). Og folkrocken ? Ble satt i progbås de også.
Det alle de bandene jeg har nevnt har til felles er at de er veldig bra, noen sykt bra. Men mine tre favoritter er
1. RUSH- 2112 2. King Crimson- Starless (enig med trådstarter) 3. Yes- Gates of Delerium
Utover disse finnes det mye gull i Camel (Lady Fantasy), Caravan (Winter Wine), Van der Graf Generator (Pawn Hearts), ELP (Tarkus), Genesis (Suppers ready) og et tonn andre 70 tallsband. Mye bra nå, men den beste progen er den fra 70 tallet. Og nesten fraværende på 80 tallet, utenom Marillion (som fortjener den skryt de får i denne tråden-progmesterverket er Grendel) og noen andre engelske band (IQ bl.a) og noen metalband nevnt lenger opp. Og av de store progbanda var det kun Rush etter min mening som leverte et bra 80 tall, selv om Yes lagde et par bra "poppete" plater og ASIA som supergruppe lagde ei veldig bra plate.
Prog rock er et helt-på-trynet-begrep spør du meg. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som kan fortelle meg hva prog rock er. Merker jeg blir litt irritert når jeg hører begrepet også.
For de bandene som spilte prog rock (grøss) på 70-tallet kan man kanskje bruke dette begrepet, men å bruke det i dag? Nei takk som byr.
For min del kan man gjerne bytte ut begrepet med "musikk".
Når det er sagt så liker jeg prog rock (grøss) jeg.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
"Boblere" (som det heter i Natt&Dag) er: YYZ av Rush, High Hopes av Pink Floyd, pluss en hel drøss med låter jeg ikke kommer på i farten. Ja, og selvsagt Lie In Our Graves med Dave Matthews Band. Ikke progband, men låta er prog. :-)
Prog rock er et helt-på-trynet-begrep spør du meg. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som kan fortelle meg hva prog rock er. Merker jeg blir litt irritert når jeg hører begrepet også.
For de bandene som spilte prog rock (grøss) på 70-tallet kan man kanskje bruke dette begrepet, men å bruke det i dag? Nei takk som byr.
For min del kan man gjerne bytte ut begrepet med "musikk".
Når det er sagt så liker jeg prog rock (grøss) jeg.
For min del er det prog når 1) man får litt lengde på låtene OG 2) man forlater vers-refreng-vers-refreng-gitarsolo-dobbelt refreng - strukturen.