Dette blir spennende! Tipper du vekt? Alltid morsomt så se hvor godt man treffer når gliset er ferdig! Trenger jo ikke å veie allverden med stiv gaffel. Hjula er jo heller ikke så gærne på vekta sett i forhold til hvor solide de er, og den HR-ramma der er vel å anse som en slags klassiker. Lykke til!
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond
Re: Grusræser 2011. En supernova byggetråd.
[Re: kensol]
#105009914/10/201019:24
Jeg har ved flere anledninger irritert meg grønn, blå og pastellfarget over å bli ufrivillig "jogger" når min ene sykkel av en eller annen grunn er i ustand. Dessuten har jeg gått med tullete ideer om å slanke BMC'en (den ene sykkelen altså) betraktelig for å få den til å være litt "kvikkere". "You can put lipstick on a pig, but it's still a pig" er vel et passende Barrack-sitat i så sammenheng.
Samtidig er økonomien trang frem til sommeren da fruen fortsatt er student. Men.... da denne saken kom for salg gikk jeg noen runder meg meg selv og bestemte meg for å iverksette nytt prosjekt. Jeg har hatt uken på meg til å finne nye og brukte deler på både forumet og ebay. Fangsten ble svært god, spesielt takket være kjempesnille bekjente som er runde i kantene når budsjettet er stramt.
Tanken er at dette skal være et verktøy som i stor grad skal brukes til asfalt-/grussykling, klubbtreninger og litt jobbsykling (62km hver vei ). Skulle jeg være så dum at jeg melder meg på birken igjen skal den kunne nyttes der også.
Bruken og budsjettet tatt i betraktning førte til at gaffelvalget falt på en stiv mossogaffel.
685g og 413mm AC. Fin er den også. Trikset blir å bruke samme styrelager som på fulledemperen slik at jeg kan sette på en SID race ved behov. Det er en 100mm så da blir geometrien litt mer egnet for terrenget også.
Av delene jeg har kjøpt inn er jeg litt usikker på hva som skal brukes på denne riggen og hva som går på BMC'en. Men deler som er sikre for Heliumen er:
Truvativ Stylo Team 2009. 22-32-44. GPX-lager. 949 g (veid av meg) Et nydelig Ritchey Zerologic Carbonstyre OS 580mm med skumholker. Speller nye Elixir R i sølv m/160mm rotorer I påvente av nye ritthjul blir det felleshjul, WH775 hjulsett. Stoooor takk til ThB som skaffet meg en aksling og reddet hele oktober og halve november på sykkelsetet (Shimano er tom for akslinger). Ellers blir det en noname setepinne i carbon på 220g og et c4 sete på drøye 200.
XTR/XTR med 760 triggere (moddet uten indikator) XO Carbon/XTR med XO twistere
Per nå heller jeg mot at Heliumen får SRAM-stasjet da jeg ødela 2 bakgir i fjor på fulledmperen og derfor bruker et XT til hverdags. Top-normal er også fortreffelig (jeg er vel terrengsykkel.no's eneste medlem som mener dette men..)
"Now don't make me get off this bike!"
Re: Grusræser 2011. En supernova byggetråd.
[Re: kensol]
#105010314/10/201019:30
Dette blir spennende! Tipper du vekt? Alltid morsomt så se hvor godt man treffer når gliset er ferdig! Trenger jo ikke å veie allverden med stiv gaffel. Hjula er jo heller ikke så gærne på vekta sett i forhold til hvor solide de er, og den HR-ramma der er vel å anse som en slags klassiker. Lykke til!
Vekta tipper jeg til 9000g uten flaskeholder og pedaler. Da med fornuftige og volumiøse dekk.
Redigert av Supernova; 14/10/201019:30. Rediger grunn: det heter vel ikke fleskeholder?
Er det noen som har peiling på styrelagervalg til denne riggen? I følge oles gamle helium-artikkel er det internt styrelager som gjelder og buoyen måler styrerøret til ca 44mm.
Her har det vært stusselig stille en stund, det får jeg vel gjøre noe med.
Ingen byggetråd og intet prosjekt uten omdefinisjener og -ikke minst- budsjettoverskridelser.
Dette bygget begynner etter hvert å bli temmelig greit, og derfor vil jeg likesågodt legge til rette for langtidsbruk som asfalt og grussykkel.
Men, overskridelser sa du? fortell: Jo, jeg hater egentlig hjulene projektet var tiltenkt. Dessuten synger de seriøst på siste vers etter 3 sesonger på stisykkel. Derfor klinter jeg til med nybygde hjul.
Jeg har egentlig hatt et skrikende behov for nye godhjul i et år nå og har tenkt mye. Selvbygg var en selvfølge. Jeg har bare gode erfaringer med Stans ZTR felger, og etter litt analyse stod det mellom 355, Alpine og Crest. Valget falt på sistnevnte da de er bredere. Dessuten skal de ha holdbarheten til 355 i følge Stans. Nye ringer ble anskaffet og jeg ble glad da vekta viste 333gram på begge. 14 gratisgram altså!
Da hjulene skal brukes til både trening og ritt utelukket jeg de aller letteste alternativene. Jeg behersker vedlikeholdet på shimanonav godt og er imponert over holdbarheten. Derfor ble det XTR 975 nav. Det hele snøres sammen med blanke Revolution eiker og 12mm alunippler. 3kryss på alle sider.
Vekten endte på småpene 1370 gram. Jammen klarte jeg å lande på det jevneste eikespennet jeg har oppnåd noen gang også. (95-105 kgf på de strammeste sidene)
kremt... tror ikke det er så interessant da jeg kjøpte navene på bruktmarkedet og hadde halvparten av eikene fra før. Men ca 3000kr,- give or take 150kr.
Felgringene dine bør takle opp mot 115-120 kgf på den stramme sida ganske så uproblematisk. På såpass lette felger pleier jeg å sjekke at eikespennet har holdt seg, la oss si over natta, før hjulene overleveres til kunder. Det er vanlig at metallet gir etter ørlite grann på felger som er enda lettere enn dine, men etter en ekstra runde med oppstramming pleier de å stå så fint, atte. Med for slapt eikespenn opplever man gjerne hjul som stadig trenger etterstramming og omsorg. Ikke bra, rett og slett. Jevnt spenn er et must uansett, men det vet du.
Felgringene dine bør takle opp mot 115-120 kgf på den stramme sida ganske så uproblematisk. På såpass lette felger pleier jeg å sjekke at eikespennet har holdt seg, la oss si over natta, før hjulene overleveres til kunder. Det er vanlig at metallet gir etter ørlite grann på felger som er enda lettere enn dine, men etter en ekstra runde med oppstramming pleier de å stå så fint, atte. Med for slapt eikespenn opplever man gjerne hjul som stadig trenger etterstramming og omsorg. Ikke bra, rett og slett. Jevnt spenn er et must uansett, men det vet du.
Det går sakte men sikkert fremover. Eikespennet økte jeg til 115-130kgf og det gikk fint. Tenker jeg holder meg der for nå.
I går var kvelden for all knoting. Jeg klarte å sette fast en vaierbit i twisterne og endte nesten opp med å ødelegge de. Utrolig nok klarte jeg å demontere den, som ikke er noe bragd i seg selv. Bragden ligger i at jeg klarte å sette den sammen igjen, og den fungerer fortsatt. Dog ble gummidekselet over hullet der vaieren føres inn ødelagt. Det får vi fikse med litt teip.
I tillegg fikk jeg brynt meg litt på gaffelen i går. Å kutte styrerøret gikk helt fint. Baufil og et gammelt stem gjorde susen. Men å montere bunnringen, kronen,"crown race" eller hvadetnåheter gikk ikke på noen måte greit. Styrerøret var så utrolig bredt nederst. Det endte med at jeg måtte skjære et snitt i den delen hvis navn jeg ikke behersker. Da gikk det brillefint.
Så: Jeg klarer ikke å montere kranken uten slark. Noen som har noen tips? Det er 68mm krankhus og jeg har montert skive innenfor lagerkoppene på begge sider.
Dette er en gpx utgave av stylo. Takk for tipset, det er sjekket.
Det er kun to like tykke skiver (2.5mm) som skal på hver sin side. Slik jeg har forstått det er det for å ha mulighet for å montere e-type gir at shimano bruker 2stk 1.25mm på høyre side. Da kan man ta bort en og montere giret i stedet.