Eikeproblemene med min Merida-hybrid er tidligere beskrevet i
denne tråden.
Etter 4. eikebrudd sa jeg fra til forhandler at nok var nok. Forhandler var "konstant nølende" gjennom hele prosessen, og ønsket tydeligvis å trenere det etter hvert uunngåelige - bytte av felger. Jeg og forhandler var enige om at det var liten nytte i å bytte til samme felger, da det med stor sannsynlighet ikke ville hjelpe. Jeg gikk derfor med på å betale for et nytt hjulsett (til innkjøpspris, kr 1400,-) for å få saken ut av verden og få slutt på "sykkelbingoen".
Etter å selv ha måttet betale for å få en sykkel i "syklbar stand", sendte jeg en klage til Forbrukerrådet (FR). FR sendte min klage videre til forhandler, som siden kom med sin versjon. På bakgrunn av dette henla FR saken i.h.t.
§29. De konstanterte riktig nok at sykkelen hadde en mangel, men mente forhandler hadde krav på å få rette feilen, dvs. bytte til et tilsvarende hjulsett.
"(...) I henhold til selgers defensive avhjelpsrett har selger rett på å rette mangelen slik at tingen blir kontraktsmessig. Dersom forbruker avviser dette, vil han således miste retten til å påberope seg misligholdsbeføyelsene etter forbrukerkjøpsloven. Når klager har blitt tilbudt et nytt tilsvarende hjulsett og avvist dette, kan ikke Forbrukerrådet se at klager har noen ytterligere krav. På denne bakgrunn har FR kommet til at klager ikke har krav på refusjon av utlegg for oppgradering av hjulsett på kr 1400,-. Saken vil med dette bli avsluttet ved vårt kontor". I følge FR hadde jeg avvist å bytte til nytt hjulsett av samme kaliber. Det er i beste fall en halv sannhet. FR baserte seg her på forhandlers uttalelse. Saken var jo at vi var enige om å bytte til samme hjulsett neppe ville hjelpe. (De nye hjulene ville sannsynligvis holde noen måneder, og så hadde det vært på'n igjen.)
Forhandler skriver blant annet at jeg ikke kan regne med å få en oppgradering uten å betale for det. Min vinkling er litt annerledes. Jeg fikk ikke en oppgradering. Jeg fikk omsider en sykkel i den stand den burde vært i da jeg kjøpte den.
Jeg ønsker å følge opp denne saken ytterligere, dvs. klage saken videre inn for Forbrukertvistutvalget (FTU). I den forbindelse ønsker jeg innspill på hva jeg kan gjøre for å forsterke min sak.
- Er det mulig å innhente uttalelser vedr. felgene sykkelen var utstyrt med, og evt. få en "ekspertuttalelse" om at hjulene neppe var gode nok for en kar på 95 kg? Hvor kan jeg i så fall henvende meg?
- Er det feil å si at forhandler har fått sine sjanser til å utbedre mangelen? (De byttet som sagt fire eiker.)
- Hvor går skillet mellom feil man må regne med og feil som samsvarer med en mangel? (Altså, teller alle 4 eikebruddene som feil, eller er eks. to "sånn man må regne med" og to av dem "too much/mangel"?
Jeg håper noen kan komme med noen tips og hint slik at jeg kan forbedre oddsene for å få gjennomslag hos FTU.
På forhånd takk!
PS! Jeg solgte etter hvert problembarnet og gikk til innkjøp av en landeveissykkel - visstnok med et godt hjulsett :-)