Kom plutselig på at Jimmy Chamberlin (ex Smashing Pumpkins) bør også nevnes. Klassisk jazz-trommis (sjekk henda hans) som kan gi gass. Keeping it simple. Litt i samme gate som Brad Wilks og Phil Rudd.
Oj! Da har man jo litt aldri så lite utvalg å ta av. Trommiser trenger nødvendigvis ikke være så flamboyante, man bør vel være mer opptatt av funksjonen de fyller i.ft resten. Larry Graham, Jim Gordon og Bernhard Purdie var de første jeg kom på...
Smak og behag kan og bør absolutt diskuteres, men kunstneriske uttrykk er og må være subjektive og dermed litt meningsløst å rangere. Spesielt når sjangrene er vilt forskjellige.
Men blant alle disse gode navnene savner i hvert fall jeg karer som Jarle Vespestad (som lyser i uttrykk så forskjellige som Farmers Market, Tord Gustavsen kvartett og Supersilent), Håkon Mjåset Johansen, Manu Katché, Stefan Angelov aka Salif Ali (sjekk Ivo Papasov-opptredener fra 80-tallet på youtube), Jai Shankar, Brian Blade... Og jeg kommer garantert til å banke meg i hodet fordi jeg glemmer flere innlysende navn her og nå.